מימונה בבית משפחת קריספין, קדוש, איבגי ושטרית

מופלטה בצל קורונה: מה עושות המשפחות שרגילות לארח מאות אנשים במימונה? ויש גם מתכונים

המשפחה שתחלק לשכנים והמשפחה שתוציא מתוקים לרכב. ארבע משפחות פתח תקוואיות שרגילות מידי מימונה לארח מאות אנשים, מספרות מה יהיה. ויש גם מתכונים למופלטה ולספינג' למי שרוצה לנסות בבית

פורסם בתאריך: 15.4.20 10:44

משפחת איבגי: "אולי אנשים ימתינו בחוץ ואנו נוציא להם"

משפחת איבגי מקיימת מזה שנים רבות את חגיגות המימונה המסורתיות, ומזמינה אליה מעל לאלף אורחים שמגיעים במהלך הערב לחגוג ולפעמים רק כדי לטעום מופלטה ולהמשיך הלאה. השנה הם יאלצו לא לקיים את האירוע המסורתי, אך עם זאת, ככל הנראה יוציאו למי שממש ירצה מופלטה לדלת או לרכב. "אנו מקיימים את המימונה כבר עשרות שנים בבית של אמי ברחוב השומר בקריית אלון", אומר שלמה איבגי, "השנה בגלל המצב, לא נקיים את האירוע המסורתי שהיינו רגילים מידי שנה, שכולל מופלטות ומתוקים, מוזיקה, אוהל מרוקאי, שתיה חופשי ועוד המון דברים טובים. במהלך הערב היו מגיעים אנשים, יושבים ונהנים, כמו גם אורחים שהיו כאלו שהיו באים כדי לקחת, מופלטה וללכת".

מימונה בבית משפחת איבגי

מימונה בבית משפחת איבגי

מימונה אצל משפחת איבגי

מימונה אצל משפחת איבגי

מימונה אצל משפחת איבגי

מימונה אצל משפחת איבגי

איבגי מציין כי מדובר ברגע לא פשוט עבורם: "זה קשה מאוד עבורנו ואנו לא יודעים מה לעשות. אנשים מתקשרים ושואלים מה יהיה ואנו אומרים להם שאולי הם ימתינו בחוץ, ואנחנו נוציא להם. לצערנו אי אפשר לקיים את המימונה כרגיל. יהיו כאלו שיבואו ויקחו, כמובן שעם הקפדה על הנהלים, שכוללים מרחק ומסכות. כמו משפחות אחרות, גם אנחנו התחלנו להכין כבר בפורים את המתוקים למימונה, ולא הפסקנו, אך התקהלות לא תהיה ונעמוד לפי חוקי משרד הבריאות. עד המימונה עוד יש כמה ימים, ונמתין לראות אם תהיינה שינויים בהנחיות, ולפי זה נדע מה לעשות ואם בכלל".
הוא מבטיח פיצוי בשנה הבאה: "אני כולי תקווה שבשנה הבאה כולנו נהיה בריאים ונקיים את המימונה, ולא סתם מימונה, אלא מימונה עם פיצוי. זו תהיה מימונה גדולה ומושקעת על כך שהשנה אנו לא נקיים אותה".
טל סרוסי

מימונה משפחת קריספין

מימונה משפחת קריספין

משפחת קריספין: "נעשה את המימונה לבני הבית בלבד"

אחת מהמשפחות בפתח תקוה שמקיימת מידי שנה חגיגות מימונה בהשתתפות מאות אורחים, היא משפחת קריספין שמתגוררת בשכונת כנסת ישראל. השנה, לראשונה, הם לא יקיימו את המימונה ההמונית אותה ערכו מידי שנה, אלא יסתפקו במימונה משפחתית לבני הבית בלבד. המימונה של משפחת קריספין כללה מידי שנה פרט למתוקים המסורתיים גם אלכוהול וזמרים, ומאות אורחים שהגיעו במהלך הערב. "כל שנה, מזה 12 שנים, שאני מקיים את המימונה בבית שלי ברחוב כנסת ישראל", אומר שמעון קריספין, "כל שנה, היו אצלנו מופלטות, מתוקים מרוקאים, שתיה חמה וקרה, אלכוהול, וזאת לצד תפאורה מרוקאית וזמרים שהיו שרים עד השעות הקטנות של הבוקר".
קריספין מספר שהשנה, בשל הקורונה, המימונה בוטלה. "כמידי שנה, אמא שלי התחילה להכין מפורים את המתוקים למימונה. לרוב מתחילים את ההכנות בפורים, ואז עוד לא היו הגבלות כמו שיש עכשיו, וגם לא ידענו מה יהיה והתחלנו להיערך. אך נאלצנו לעצור הכל בגלל הקורונה. השנה אנו נעשה את המימונה לבני הבית בלבד, כי אי אפשר להתקהל או לקיים אירוע דומה. מעבר לכך, ובגלל המצב, יש גם חשש להכניס אנשים לבית בתקופה הזאת של הקורונה כי חלילה לא רוצים לגרום להדבקה".
"אנו מקיימים את המימונה מידי שנה כחלק מהמסורת המרוקאית שהחלה במרוקו, ויש לנו אכזבה שלא נוכל לקיים אותה השנה", מוסיף קריספין, "לכן אנו נקיים את המימונה לבני המשפחה בלבד, שאני מניח שלא יהיו יותר מעשרה אנשים, ובה נגיש חלק מהעוגות ומהמופלטות, אבל כמובן שהכל בצורה מצומצמת".
עם זאת הוא מוסיף: "אני מקווה, שבשנה הבאה, נוכל לשוב ולארח את כולם, עם כל האותנטיות של המימונה, ונאחל לכולם חג שמח".
טל סרוסי

מימונה משפחת קדוש

מימונה אצל משפחת קדוש

משפחת קדוש-שטיבלמן: "אולי נחלק לשכנים, אולי נעשה מימונה בזום"

למעלה מ-500 איש מגיעים מדי שנה למימונה של משפחת קדוש-שטיבלמן בשכונת נווה גן. המימונה מתקיימת מדי שנה בביתה של ציפי קדוש ויחד איתה מקבלים את האורחים הרבים ההורים משה ואביגיל והאחות אור שטילבמן. האחים נהנים ממופלטות, ספינג', מתוקים ועוגיות מסורתיים עבודת יד של האם אביגיל, ומעיצוב הבית באווירה מרוקאית. "השנה לצערי ביטלנו את המימונה", מספרת ציפי, "כבר הכנו הכל והזמנו את כל מה שצריך וסגרנו עם בעלי מקצוע אבל נאלצנו לבטל. בהתחלה חשבנו לעשות משהו רק למשפחה המצומצמת, אבל גם זה בוטל כי אסור התכנסויות".

יחד עם קדוש גרים בימים אלה ההורים משה ואביגיל שרכשו דירה ולא הספיקו לעבור אליה. "אנחנו נכין את המפלטות והספינג' במוצאי החג, אבל לא יותר מידי. חשבנו אולי להכין ולחלק גם לשכנים בבניין ואולי לעשות מימונה בזום ומי שירצה יצטרף אלינו. לפחות אנחנו שלושתנו ביחד ולכן זה קצת יותר נעים". והאב משה מוסיף "מאז שאני זוכר את עצמי אני עושה מימונה. בהתחלה זה היה בבית ההורים ולאחר שהתחתנתי לפני 49 שנים עשינו מימונה בבית ובשנים האחרונות זה עבר לילדים. ציפי עושה בפתח תקווה והבן עושה במודיעין. מטרת המימונה זה לברך אחד את השני ומה שיהיה חסר לנו השנה זה האנשים הרבים שמגיעים ומבקשים ברכות ומרימים לחיים. על זה לא נוותר, גם השנה נברך את כל עם ישראל ונעשה לחיים, אמנם קצת יותר מצומצם", הוא אומר. "מאוד חשוב שגם אם זה בהרכב מצומצם לחגוג את המימונה, לברך שבשנה הבאה נחזור ונעשה מימונה גדולה יותר ושמחה יותר, על מנת להמשיך ולשמר את המסורת מאחד לשני".

מזל טלבי לוי

מימונה אצל משפחת שטרית

מימונה אצל משפחת שטרית

מימונה אצל משפחת שטרית

מימונה אצל משפחת שטרית

אורלי ואשר שטרית. צילומים אורן פלאי, זאב שטרן

אורלי שטרית ואשר שטרית: "קשה לשמוח כשההורים שלי לבד"

מידי שנה מגיעים לביתו של אשר שטרית למעלה מ-400 איש לחגוג את חג המימונה. הנוכחים נהנים ממוזיקה טובה, מופלטות ומתוקים. המימונה מתקיימת אמנם בחצר של אשר, יו"ר ועד שכונת עמישב, אך יחד איתו מקבלת את האורחים גיסתו הפעילה החברתית אורלי שטרית. "השנה כל אחד יחגוג את המימונה אצלו בבית", מספרת אורלי, "אין יותר מידי חשק לעשות מימונה. אני קניתי קילו קמח ואכין לילדים שלי מופלטה שיהיה להם את הטעם המתוק, אבל לא מעבר לכך. אני חושבת על ההורים שלי המבוגרים שהם לבד כל החג וקשה לשמוח ולעשות חגיגה כשאני יודעת שהם לבד".

גם אשר שטרית לא מתכוון לקיים את החגיגות השנה: "אנחנו לא עושים השנה מימונה. אנחנו בבית שלושה אנשים, אני אשתי והמטפלת שלה ואין מצב רוח לחגיגות. כל השנה יש לנו בבית עוגיות ומופלטה ומברכים את עם ישראל וגם השנה נמשיך לברך את עם ישראל שייתן לנו רק בריאות. זה מאוד קשה שכל אחד נמצא לבד והנכדים כבר רוצים לפגוש את סבא וסבתא ולמצוא את האפיקומן. אמרתי להם שמי שימצא את האפיקומן יקבל ממני מתנה. אני בנאדם שלא רגיל להשאר כל כך הרבה זמן בבית ואחרי שהקורונה תסתיים נצא לחירות ובעזרת השם בשנה הבאה נחזור לעשות מימונה".

מזל טלבי לוי

מופלטה. צילום דורעם גונט

מתכון למופלטה של אורלי שיטרית

המצרכים:

קילו קמח
כף סוכר
כפית מלח
מים לפי העין

אופן ההכנה:

ללוש את כל החומרים לבצק נעים, לא רטוב מדי ולא יבש. לקרוץ  לעיגולים קטנים ולעטוף את הבצק בשמן. להניח על מצע של שמן
ולכסות למנוחה של רבע שעה. לפתוח ביד ולטגן.

ספינג'. צילום דודו בכר

מתכון לספינג' של אביגיל קדוש

מצרכים לבצק:

קילו קמח
כף שמרים
קורט אבקת אפייה
כף סוכר
קורט מלח
5 כוסות מים

לטיגון: שמן והרבה 🤗

לציפוי: סוכר או אבקת סוכר

אופן ההכנה:

מערבבים את כל המצרכים לבצק ולשים אבל רק עד שהבצק רך ולא אחיד.

משמנים את הידיים עם המון שמן לוקחים מהבצק, מחלקים לעיגולים (כמו לחמניות ממש ממש קטנות בגודל של קיווי) ומניחים על נייר אפייה שגם הוא ספוג שמן.

נותנים לזה קצת לתפוח (לא עד הסוף בערך פי אחד וחצי מהגודל המקורי) ואז לוקחים כל עיגול בנפרד, עושים לו עם הידיים חור באמצע ומטגנים בשמן עמוק.

ברגע שלספינג יש צבע חום זהב, מוציאים אותו מהטיגון, שמים על נייר סופג מפזרים סוכר או אבקת סוכר ושיהיה בתיאבון
מומלץ לאכול כשזה חם.

מופלטה עם שמרים. צילום באדיבות שלמה איבגי

מתכון למופלטה עם שמרים של משפחת איבגי

המצרכים:

1 ק"ג קמח
כפית שמרים יבשים
כף סוכר
חצי כפית מלח
שלוש כוסות מים, ואם יש צורך מוסיפים עוד חצי כוס מים

אופן ההכנה:

לעבד היטב את הבצק, לקחת תבנית אפיה ובה נישפוך שתי כוסות שמן. ליצור כדורים (כמו טניס). להניח את הכדורים בתבנית ולשמן היטב את את כל הכדורים. לתת להם לנוח חצי שעה
אחרי חצי שעה לחמם היטב את המחבת, לקחת כדור עם שמן ובידיים לפתוח כאשר הידיים משומנות. להניח על המחבת וכך לעשות ערימה של שש ולהגיש חם, לצד דבש וחמאה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר