אהרון-עמרם-צילום-זאב-שטרן

"עוול של שנים רבות תוקן" | פרס על מפעל חיים לאהרון עמרם

הוא זמר, משורר, פייטן, מלחין, חוקר מורשת יהדות תימן ואחד מהיוצרים המשפיעים ביותר על המוזיקה התימנית. אהרון עמרם יקבל פרס על מפעל חיים ומדבר על המורשת, על הדור הצעיר ועל ההכרה מהמדינה

פורסם בתאריך: 5.3.21 09:02

אהרן עמרם, זמר, משורר, פייטן, מלחין, חוקר מורשת יהדות תימן ואחד מהיוצרים והזמרים המשפיעים ביותר על המוזיקה התימנית, זכה בפרס על מפעל חיים על תרומה משמעותית בתחום התרבות היהודית בישראל. הוא קיבל את פרס שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה ליוצרים בתרבות יהודית ע"ש אורי אורבך ז"ל, בקטיגוריית מפעל חיים. בוועדה לבחירת הזוכים ציינו: "עמרם נחשב בעיני הציבור כולו ובעיני חוקרים ומוזיקולוגים, רבנים ופייטנים לגדול המשוררים והמתעדים של יהדות תימן בישראל ולמנחיל המסורת העתיקה רבת הדורות לדורותינו ולדורות הבאים. הפך להיות הסמכות המהימנה וכמעט הבלעדית לשירת תימן".

במכתב שנשלח לעמרם, כתב מנכ"ל המשרד מרדכי בניטה: "הפרס בו זכית מציין את המצוינת התרבותית אשר מאפיינת אותך ושכל כך אפיינה את אורי אורבך ואת יכולתך להביע, באמצעות כישוריך, את כל הטוב והיפה שיש בך ובסביבתך ולהציעו למדינת ישראל ולעם ישראל". הטקס יתקיים ביום ראשון ה-14.3, במרכז דוידסון בירושלים במעמד שר החינוך יואב גלנט.

# # #
עמרם, כיום בן 82, נולד בצנעא שבתימן לרומיה ולשלמה (סלימאן) עמרם. בשנת 1948 עלה לישראל עם משפחתו במסגרת מבצע "על כנפי נשרים". תחילה גר עם משפחתו במחנות עולים בראש העין ובעין שמר ובשנות השמונים עברה המשפחה לפתח תקוה. כבר בגיל צעיר התגלה אצלו כישרון מוזיקלי מיוחד. "בשיחה עם מלאבס הוא אומר בחיוך: בחיים לא חשוב בן כמה אתה, העיקר שאתה בריא ויוצר ויותר מכך לא צריך. אני שמח לקבל את הפרס ואת ההכרה על העשייה שלי ואני מרגיש שהעוול שהיה במשך שנים תוקן. במשך שנים רבות, לא קיבלתי הכרה רשמית על ידי המדינה על העשייה, היא הייתה רק בקרב הציבור והעדה וזה מחמם את הלב לדעת שסוף סוף מוקירים אותך ואת מה שעשית. לא עשיתי את הדברים בשביל לקבל פרס, אלא כדי להנחיל לעם ישראל ממה שאני יודע ולהעשיר את התרבות היהודית".
את השיר הראשון שלו, 'אם נסגרו פתחי שערים', הקליט עמרם בשנת 1956 והוא בן 17, כאשר הוא מלווה את עצמו בתיפוף על פח. בגיל 18 התגייס לצבא ושירת כלוחם בחטיבת גולני ובחטיבת 7 של חיל השריון. בשנת 1961 הקליט את השיר "לדמע עיני", אותו שיר שבשנת 1978 הקליט הזמר יזהר כהן גרסה שלו באנגלית ובשנת 1984 הקליטה אותו עפרה חזה ז"ל תחת השם 'גלבי', לאלבומה שירי תימן.
בשנת 1962 הצטרף עמרם להרכב "הפעמונים". הלהקה הופיעה ברחבי אירופה עד שבשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים ועמרם חזר לישראל להתגייס. בין יצירותיו שהפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה ניתן למצוא את 'אם ננעלו', 'אהבת הדסה', 'אהבת רעיה רצוני', 'שובי יפהפייה' ועוד.
הוא הלחין וכתב לאורך השנים והיה אמן מבצע שהוציא כ-250 תקליטורים, ביניהם הקלטות של נעימות מתוך תפילות וספרי תורה. לצד זאת העמיק עמרם במחקר אחר תרבות תימן ובמסגרת מחקריו הוציא ספרים שעוסקים ביהדות ומורשת תימן, הרצה בכנסים בינלאומיים וכן השיק את האפליקציה 'אהרן עמרם' ובה מונגשת כל היצירה שלו בחינם לציבור הרחב: שיריו, מחקריו והפעילות הרבה לטובת התרבות התימנית. "הזמן הולך ומתמעט והמטרה היא להעביר את זה הלאה לדורות הבאים ולכן הוקמה האפליקציה", אומר עמרם שמציין שמי שהגה את הרעיון והפיק בפועל הוא בנו אלרם דור. "אנשים רבים נכנסים לאפליקציה והתגובות מאוד חמות", הוא מציין.

באפליקציה ניתן לשמוע דברים רבים בקולו של עמרם, החל ממידע ועד קטעים ללימוד בר מצווה, לליל הסדר, שירי הבדלה, קטעי קריאה של תאג (חמישה חומשי התורה) בטעמים ועוד. "כל מה שאדם צריך וחפץ לדעת בתרבות יהדות תימן נמצא באפליקציה. בלחיצת כפתור אחת, זה נגיש לציבור בארץ ובעולם", מסביר עמרם.
עמרם נשוי משנת 1967 לשרה ולהם חמישה בנים, בת ותשעה נכדים. בשנים האחרונות הוא מוכר גם כאביו של הזמר לירון עמרם. "אנחנו מאושרים בהצלחתו של לירון. הוא עושה דברים מיוחדים ויש לו דרך מאוד לא שגרתית להעביר את המורשת שלנו לכל עם ישראל ולהנגיש את המוזיקה לדור הצעיר יותר".
הגשמת את כל החלומות שלך?
"אני תמיד ממשיך לחלום ובעיקר חולם שאני אהיה בריא על מנת שתיהיה לי האפשרות להמשיך ולייצור. אם היו שואלים אותי לפני 50 שנה על המוזיקה התימנית, הייתי אומר שזה ייגמר אצלי והיום אני רואה שזה ממשיך הלאה, שאנשים גאים לשיר את המוזיקה ולהגיד שהם חלק מהעדה".

לאפליקציה של אהרון עמרם התחברו כאן


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אחלה אהרון עמרם, לתפארת העדה התימנית. יישר כוח.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אהרון עמרם קורא את התורה וכותב עיברית כפי שהייתה בפיהם של האבות הראשונים של יהדות גלות תימן , שהביאו איתם מירושליים בחורבן בית ראשון , כמו כן הוא כמו כל ילד בן ליהודי גלות תימן , בדורות קודמים לעליה לארץ וגם בראש העין , למד תורה קריאה ותרגו׳ם אצל המורי , בחדר הלימודים כלומר בכיתת הקריאה בתורה והבנת הנקרא, . למד גם את התפילות מבית הכנסת מהבית וכמובן ששמר על מוסר אביו ותורת אימו. אני מקשיב לאהרון עמרם לרוב בקריאת חמישה חומשי התורה , והפטרות שקשורות ונילוות אל הפרשות . ולא אחת הוא מזכיר לי את זיקני וחכמי העדה בשנות החמישים השישים והשיבעים, כאשר הם עלו לתורה לקרוא וללמד את טכניקת הקריאה העיברית הנכונה לציבור המתפללים . הרבה תודות יש לציין לאהרון עמרם ש היתעקש להעשיר את הידע בשפה העיברית התכנית לדורות הבאים ,,אין כל ספק בליבי שלאחר משה חובב , הרי אהרון עמרם הינו רם מכל האחרים ששמעתי .משה בן יוסף גרופי

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גדול זמרי תימן.
    זמר ענק, יכולות עצומות,

  4. יעל טל

    בשעה טובה. הגיע הזמן. כל הכבוד ותודה רבה לך על כל העשייה המבורכת בהבאת המורשת התימנית להכרה כחלק מהתרבות היהודית העניפה על כל גווניה. מאחלת לך שנים רבות של בריאות ועשייה מבורכת.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר