שבט המושבה. צילום זאב שטרן
שבט המושבה. צילום זאב שטרן

אם המושבות: "יש אפליה וסלקציה ברישום ילדים לצופים"

שבט המושבה של הצופים באם המושבות מקבל בגילאים הצעירים חניכים רק משלושה בתי ספר, בטענה שאין מספיק מדריכים. "ילדים מבתי ספר אחרים שמגיעים להירשם נשלחים הבית בבושת פנים ובבכי", אומר צביקה וויט, שפועל כדי לשנות את המצב

פורסם בתאריך: 13.1.19 18:00

תושבים באם המושבות טוענים לאפליה של שבט המושבה של הצופים בשכונה, אשר קולט חניכים בכיתות ה'-ו' רק משלושה בתי ספר יסודיים, בטענה שהשכונה גדלה ואין מספיק מדריכים. בכיתות גבוהות יותר, שם כמות החניכים פוחתת, נקלטים תלמידים מכל בתי הספר. לטענת צביקה וויט תושב השכונה שפועל לשנות את הדבר, התנועה מפלה את ילדי השכונה מאז הוקם השבט בשכונה לפני כשמונה שנים, הניסיונות של כמה פעילים בשכונה לשנות את המדיניות הזו של הצופים מתנהלים כבר שלוש שנים. "לצערי, אנחנו מרגישים שיש סלקציה ואפליה חריפה ובלתי מתקבלת על הדעת ברישום הילדים לצופים", אומר וויט. "זו השנה השלישית, שהתנועה קולטת תלמידים רק מבתי הספר היסודיים נעמי שמר, בר לב ונתן יונתן וילדים שרוצים להירשם לתנועה מבתי ספר יסודיים אחרים (אהוד מנור, פאול קור וחיים חפר) ומגיעים לפעילות נשלחים הביתה בבושת פנים ולא פעם בבכי, כי בתי הספר שלהם לא כלולים ברשימה".

וויט מציין שלפני כחודש התקיימה פגישה בלשכת ראש העירייה עם הנהגת מחוז דן של הצופים ובמהלכה דנו בנושאים שונים, ובין היתר בבקשה של ההנהגה להקים בשכונה מבנה קבע לשבט. "ראש העיר הודיע שהוא לא יקבל מצב שבו ילד מופלה לרעה על רקע שיוך בית ספרי וביקש לקבל הצעות לפתרונות", מסביר וויט. "הפתרון של ההנהגה היא שהם יביאו מדריך בוגר שיעבור בין בתי הספר וינסה לגייס 15 נערים שיעברו הכשרה וב-1.9 יפתח השבט את שעריו להרשמת ילדים מבית ספר נוסף. אנחנו מרגישים שאין ניסיון אמיתי או ניסיון בכלל לפתור את הבעיה. נתנו להם מספר פתרונות, אבל לצערי, הם לא מוכנים לשמוע עליהם".

וויט מציין שבין הפתרונות שעלו הוצע לאחד ולהגדיל קבוצות. כיום קבוצה מונה חמישה חניכים ולטענתו, ניתן להגדיל את הקבוצות לעשרה וחמישה עשרה ילדים. "אבל לפני הכל, אנחנו רוצים לדעת מה הקריטריונים שהובילו אותם לפתוח את הצופים רק עבור שלושה בתי ספר", הוא אומר, "מה גורם להם להעדיף את אותם בתי הספר על פני האחרים. זה לא מאתמול ולצערי במצב הקיים דבר לא זז".

רעיון נוסף שעלה היה על פי וויט, "לטרוף את הקלפים ולבנות את התנועה מחדש בשכונה ולהדק את הפיקוח. אנשים צריכים להבין שזה לא עסק פרטי שעובר בירושה וההחלטות שמתקבלות הן שגויות. יש מדריכים שמעדיפים ללכת להדריך בשבט ראשונים בכפר גנים, על פני השבט אצלנו בשכונה, למרות שהם מתגוררים כאן. הם מספרים שבראשונים האווירה הרבה יותר משפחתית ואצלנו קורה משהו לא טוב".

תגובת דובר העירייה, חזי חקאק: "בשכונות אם המושבות קיימות שתי תנועות נוער הנותנות מענה לכלל תושבי השכונה. תלמידי השכונה יכולים לקבל מענה של חינוך בלתי פורמלי במסגרת תנועת נוער "הנוער העובד והלומד" הפועלת באם המושבות, במידה והורים מבקשים לרשום את ילדיהם רק לתנועת הצופים ולא לאף תנועה אחרת, יכולים לקבל לכך מענה גם בשבט הראשונים הפועל בעיר. ברשות מתקיימים מאמצים רבים לסייע לשבט הצופים "המושבה" בכדי שיוכל להתרחב כך שכבר בשנת הלימודים הקרובה התנועה תוכל לקלוט תלמידי מבתי ספר נוספים בשכונה, בהתאם לכך הנחה ראש העיר את גורמי המקצוע על דרכי סיוע לתנועה שיוכלו להבטיח את התרחבותה בשכונה ומתן מענה רחב יותר. יש לציין כי תלמידי כיתות ז – יב' שהם שכבות הגיל המבססות שבט, יכולים להצטרף לתנועה מכל בתי הספר. לאחר שהשכבה המבוגרת תתרחב השבט יצמח ויוכל לקלוט חניכים בשכבות הצעירות יותר. עיריית פתח תקווה פועלת לקידום הנושא".

מתנועת הצופים נמסר: "השבט פתוח לכל שכונת אם המושבות החל מכיתה ז' ולחלק מבתי הספר היסודיים החל מכיתה ה' וזאת בשל מחסור בכוח אדם. חשוב לזכור שתנועת הצופים מופעלת על ידי בני נוער וכשהשכבה הבוגרת המדריכה את השכבות הצעירות דלילה, אנו נדרשים להביא מדריכי חוץ מערים אחרות. בנוסף למדריכי החוץ המגיעים מהערים השכנות וכפי שסוכם עם ראש העיר, בימים אלה אנו מאיישים את משרת הרכז הבוגר בשאיפה להגדיל את כמות המדריכים על מנת שנוכל לתת מענה נרחב וגדול אף יותר. אנו מקווים כי כבר בשנה הקרובה ומשתגדל כמות המדריכים, נוכל לקלוט חניכים נוספים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר