הריסות הבית של תמר בורנשטיין לזר (צילום עזרא לוי) בתמונה הקטנה הבית בעבר מתוך האלבום המשפחתי (באדיבות המשפחה)

סופה של תקופה: נהרס הבית המיתולוגי בעין גנים בו יצרה תמר בורנשטיין לזר את קופיקו

גולשים רבים התייחסו ברשת להריסת הבית של תמר בורנשטיין לזר ז"ל ומשפחתה, וכך גם נכדתה שאמרה: "זו חותמת סופית שזה נגמר, זה צובט בלב". ומה ייבנה במקום הבית שנהרס?

פורסם בתאריך: 13.5.22 08:39

כמעט שנתיים אחרי מותה של סופרת הילדים תמר בורנשטיין לזר, שכונתה 'האמא של קופיקו', נהרס באחרונה הבית המיתולוגי של המשפחה בשכונת עין גנים בפתח תקוה, ממנו יצאו לאור ספרי הסדרה המיתולוגית והאהובה. הבית הוותיק והמיוחד שהפך למותג בישראל, נהרס יחד עם פיסות ההיסטוריה שיצאו ממנו והשפיעו על דורות של ילדים שגדלו על דמותו של הקוף האהוב ועלילותיו, כמו גם על ספרי צ'יפופו.

גולשים רבים התייחסו להריסת הבית, לצד תמונות מההריסות. "זכיתי לראות לי איך הנוסטלגיה מתעוררת לחיים בכל פינה בבית ובחצר. זה היה בית לשימור מהאגדות .. זה כמו שיהרסו את הטירה של דיסני", כתב אחד הגולשים. "עצוב לי גם כי זה באמת היסטוריה ואפשר היה להפוך את זה למוזיאון קטן", כתבה גולשת אחרת. תושבת נוספת כתבה: "זה היה הבית של כולנו (גם אם לא באמת, זו הייתה התחושה של כל מי שעבר בשער), הזיכרונות של הצחוק, הבכי, הסיפורים ישארו לתמיד. לא יהיה עוד מקום כמו זה".

הבית של תמר בורנשטיין לזר ז"ל בעין גנים, תמונות מהאלבום המשפחתי באדיבות המשפחה

אחרי שכבר לא ניתן היה לעצור את תפוצת הפוסטים על הריסת הבית, פרסמה נכדתה של הסופרת, עמית ברק גביש (40), פוסט אישי מצידה, שבו היא סיפרה על זיכרונותיה מהבית ועל הכאב נוכח הריסתו.

ברק גביש כתבה: "… מסתבר שההריסות והחורבות שפעם היו הבית של סבתי והבית שלי כבר מככבות להן ברחבי הרשת … אז נכון, זה רק בית. מבנה. זה הכל. אבל הבית הזה בן 120 שנה. סבתא שלי נולדה בו, אמא שלי נולדה בו, אני נולדתי בו וגדלתי בו … הבית הזה הוא הילדות שלי, המשפחה שלי, הצחוק שלי והבכי שלי. הבית הזה הוא סבא וסבתא שלי שהיו כמו עוד אמא ואבא עבורי. הבית הזה הוא פסלים ויצירות של סבתי, הוא האהבה שסבא שלי היה מרעיף עלינו ללא הרף, הוא חיות מחמד, הוא הבית של קופיקו, כמו שנהגו לכנות אותו בשכונה … והוא בעיקר בית שהיה מלא בחום, במשפחתיות ובהמון צחוק. הוא הבית שבו נכתבו וקרו באמת כל הסיפורים שנכתבו בקופיקו הוא הבית בעין גנים שכל דבר שקרה בו שימש השראה לספר חדש … הבית הזה הוא חתיכת היסטוריה. גם ההיסטוריה שלי. ואני עצובה. באמת עצובה. וכשאני עצובה אני כותבת. ככה זה אצלנו במשפחה מסתבר…".

היא המשיכה וכתבה: "לפני כמה זמן ישבתי בגינה שלנו שעוד רגע תיהרס (בינתיים כבר נהרסה) והמילים פשוט יצאו להם … לפעמים ילדות חולפת ואני בכלל לא שמתי לב. ההיסטוריה פתאום תוקפת. כל תמונה היא צביטה וכאב לקפוץ לבקר בעבר עלול להיות קצת מסוכן כאשר אתה חוזר חזרה. אתה מבין שאתה שוב כאן. וכשיגיעו דחפורים הם ירמסו שנים של זכרונות, יהפכו צבעים לאפורים בדמות בתים וקומות ואני, אני אצפה מהצד בהיסטוריה שנמחקת ואבטיח לעצמי שלפחות אני, לעולם לא אשכח".

הריסות הבית בעין גנים של תמר בורנשטיין לזר , צילום עזרא לוי

בשיחה עם מלאבס מתקשה הנכדה לעכל את הריסת הבית, למרות שמזה זמן היא ומשפחתה ידעו שזה יקרה בקרוב. "זה בית שגדלתי בו עד שעזבתי אותו בערך בגיל 23 ועברתי לגור לבד", היא מספרת. "זה היסטוריה, זה משפחה, זה זיכרונות. סיפורי קופיקו הרי מבוססים על סיפורים אמיתיים לחלוטין וכל דבר שקרה בבית הזה הפך מיד לספר, לסיפור ולצחוק. כל פינה בבית הזה היא היסטוריה שגם יצאה החוצה לספרים ולסדרה, אבל זאת גם ההיסטוריה הפרטית שלי שאני חייתי אותה וגדלתי אותה. המוות של סבתא שלי לפני שנתיים – לקחתי את זה מאוד מאוד קשה, זה כאילו לאבד עוד הורה. הייתי מאוד מחוברת גם אליה וגם אל שלומקה – לסבא שלי. זה עוד ציון דרך שהבית נהרס. ההורים המשיכו לגור שם גם אחרי שסבתא נפטרה ועברו משם לפני כמה חודשים. ידענו שזה עומד לבוא אבל מבחינה רגשית זה עוד סוף של משהו. חותמת סופית שזה נגמר. כל פינה בבית הייתה מאוד היא (סבתא) אז זה מאוד צובט בלב. כולם גדלו ועברו את ההיסטוריה המשפחתית בבית הזה. זה היה בית מאוד מסקרן והוא היה תמיד מוכר כ"הבית של קופיקו" וששם גרה תמר בורנשטיין לזר והרבה פעמים ילדים צלצלו וחיפשו את "קופיקו". באמת זאת חתיכת היסטוריה שפתאום נמחקה לי וזה עצוב וקשה. הילדים שלי עוד הספיקו לבלות בבית הזה לא מעט. הרבה דורות עברו בבית הזה. סבתא רבא שלי גדלה בו. כל הילדות שלי שם. חוויות של חיים שלמים. כל דבר שקרה לי בבית הפך לצחוק או לסיפור. אחרי שההורים שלי עזבו, אז מידי פעם עוד הגעתי לשם, כי ידעתי שהולכים להרוס אבל לא ידעתי מתי, אז הגעתי כדי לקחת מהחדר שלי דברים שעוד נשארו".

 

ומה התשובה לשאלה מה ייבנה על השטח בו היה עד לא מזמן הבית המיתולוגי? ברק גביש לא ידעה לספר אבל ההערכה היא שבמקום ייבנו שני בנייני דירות. על מגרש דומה סמוך מאוד למקום ניבנו שני בניינים בני שש קומות כל אחד. בתוכנית בניין עיר באתר העירייה מצוין כי במקום הבית ברחוב עין גנים 7 יקומו שני מבני מגורים בני 5 קומות + 2 קומות חלקיות מעל קומת עמודים ובסך הכל יהיו בשני המבנים יחד 36 יחידות דיור. באחד ממסמכי התוכנית נכתב כי "בשטח הפיתוח הציבורי יוצב אלמנט אומנותי דקורטיבי שמנציח את עשייתה הרחבה של הסופרת תמר בורנשטיין לזר".

תמר בורנשטיין לזר ז"ל נולדה במאי 1927 ונפטרה ב-16 ביוני 2020. בורנשטיין לזר נולדה במושב עין גנים בשנת 1927, דור שלישי למשפחת חלוצים, ממייסדי המושבה. עם שחרורה מצה"ל למדה הוראה וחינוך במדרשה למורים בגבעת השלושה ולאחר מכן החלה ללמד בבית הספר "גורדון" בפתח תקוה, ושימשה כמחנכת ומורה לדרמה יוצרת במשך 35 שנה.

שלט של קופיקו בפארק בנוה גן צילום דוברות העירייה

טקס קריאת הפארק בנוה גן על שמה של תמר בורנשטיין לזר ז"ל צילום דוברות העירייה

קיראו גם:

"אמרתי לאמא שאם לא נעשה משהו עם קופיקו, כל מפעל חייה יירד לטמיון"

הלכה לעולמה תמר בורנשטיין לזר, 'האמא של קופיקו'

בשנות החמישים החלה לעבוד ברדיו, שם קראה סיפורים פרי עטה, וכתבה תסכיתים לילדים, תחום חדש יחסית באותה תקופה. במקביל, החלה לפרסם סיפורי ילדים בכמה מעיתוני הילדים הידועים באותה תקופה. בשנת 1954 החלה לפרסם בעיתון "דבר לילדים" את סיפורי "קופיקו" על עלילותיו של קוף שובב שלמד את שפת בני האדם והתערה בקרב משפחת לזר במושב "עין גנים". בשנת 1958 יצא לאור הספר הראשון בסדרת קופיקו. בורנשטיין לזר סיפרה למעשה את סיפורה של המדינה הצומחת דרך סיפורי קופיקו והספרים הרבים שכתבה. סדרות ספרי קופיקו ובהמשך צ'יפופו כללו עשרות ספרים אהובים. בחודש מרץ השנה נקרא על שמה פארק נווה גן בעיר. בטקס שהתקיים נשאו דברים נכדתה, בנותיה וראש העירייה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר