אורלי דוידוביץ, מנהלת המעון "הלולי של אורלי", צילום באדיבות ההורים
אורלי דוידוביץ, מנהלת המעון "הלולי של אורלי", צילום באדיבות ההורים

פרשת האלימות בגן: ביקורת קשה על כך שהגננת ובתה לא הואשמו בהתעללות נפשית

הוארך עד תום ההליכים מעצרן של בעלת 'הלולי של אורלי' ובתה הסייעת. מטה המאבק: "תמוהה ההחלטה שבתיק כזה הפרקליטות עונה שלא ניתן להוכיח שהפעוטות עברו התעללות נפשית"

פורסם בתאריך: 19.5.22 08:10

בית המשפט האריך עד תום ההליכים את מעצרן של בעלת גן הפעוטות "הלולי של אורלי", אורלי דוידוביץ, ובתה הסייעת דניאל ליבוביץ'. בתוך כך, חרף דרישת הורי הפעוטות, קבעה הפרקליטות כי "חומר הראיות, אינו מאפשר העמדה לדין של מי מצוות הגן בגין חשד לאירועי אלימות נוספים". בית המשפט הורה למשטרה לבחון תיעוד מ-17 בינואר על מנת לבחון קיומן של ראיות לפגיעה בקטינה נוספת. לצד זאת, במטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, מבקרים את החלטת הפרקליטות שלא להוסיף סעיפי אישום על התעללות נפשית בפעוטות. שלא סבלו מאלימות פיזית, אך חוו מקרוב את האירועים המזעזעים בגן.

כשלושה חודשים לאחר שהוגש כתב אישום נגד בעלת גן הפעוטות "הלולי של אורלי" בפתח תקוה, אורלי דווידוביץ' (55), ונגד בתה דניאל ליבוביץ' (32) אשר שימשה סייעת בגן, בגין מאות מקרים בהם השתיים התעללו ותקפו באופן תדיר, ביחד ולחוד פעוטות שבאחריותן, האריך השבוע בית המשפט המחוזי בלוד את מעצרן של השתיים עד תום ההליכים המשפטיים נגדן. נציין כי הורים רבים הפגינו במהלך הדיונים מול בית המשפט. כתב האישום נגד השתיים הוגש בחודש פברואר.

בבקשה לחילוט הרכוש והנכס ששימשו את הנאשמות ציינה הפרקליטות: "כתב האישום שהוגש מתאר אירועים קשים שהדעת של כל אדם נורמטיבי אינה סובלת – מעל מאתיים אירועי אלימות והתעללות, שנעשו במשך חודשיים על בסיס יומיומי, שיטתי, בפעוטות רכים שלא עשו דבר לאף אחד. כואבת במיוחד העובדה שהדברים נעשו דווקא על ידי מי שהיו אמורות לדאוג לשלומם ולהגן עליהם. הנאשמות הן גננת, מנהלת ובעלים של הגן ובתה המשמשת סייעת, שההורים הפקידו בידיהן את היקר להם מכל. במקביל להגשת כתב האישום הוגשה גם בקשה לחילוט הדירה שבבעלות הנאשמת, אשר שימשה להפעלת הגן בו בוצעו העבירות. זהו צעד נוסף וחשוב במאבק הבלתי מתפשר שמנהלת הפרקליטות נגד התעללות בפעוטות ובחסרי ישע".

הפגנת הורי "הלולי של אורלי", צילום באדיבות ההורים

לצד כתב האישום, הוגשו נגד שתי הנאשמות בקשות מעצר עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדן. מאז הגשת כתב האישום קיימו הורי הפעוטות שורה של הפגנות מחאה, הן בדרישה להוספת אישומים נוספים לכתב האישום נגד השתיים והן להעלאת המודעות לפרשה הקשה. כך למשל, לפני כשבועיים, רגע לפני דיון מענה לכתב אישום, קיימה קבוצה של הורים הפגנה מחוץ לכלא נווה תרצה במטרה "להזכיר לאסירות הכלא על השתיים המואשמות במאות סעיפי התעללות ותקיפה של הפעוטות בגן וכן להזכיר לאורלי ודניאל כי ההורים לא שכחו אותן וימשיכו להפגין ולחתור לצדק עבור הילדים".

בתחילת חודש מאי, כפי שמתפרסם כעת לראשונה במלאבס, הגישה הפרקליטות לבית המשפט מענה לדרישות של ההורים להוספת אישומים נוספים נגד השתיים. "בעקבות פניותיכן באות כוחן ההורים), לרבות מקבץ המכתבים של ההורים, טיעוניכן בכתב ובעל פה במהלך פגישתנו מיום 28 באפריל, שבנו ובחנו את עתירותיכן, בלב פתוח ובנפש חפצה, תוך התמקדות בכלים המשפטיים והראייתיים העומדים לרשות התביעה הפלילית. מסקנותנו הינה כי כלל חומר הראיות, אינו מאפשר העמדה לדין של מי מצוות הגן בגין חשד לאירועי אלימות נוספים. אין די בתלונות אודות סימני חבלה שונים על מי מהפעוטות, גם אילו היו מתועדים ומדווחים, כדי לייחס גרימתם דווקא לנאשמות. יתרה מזאת, לא ניתן לשלול התרחשות שאינה פלילית שהובילה לחבלה. כך גם לא ניתן לדעת את מנגנון התרחשות האירוע או אף זהות המעורבים בו".

כאמור, בנוגע לדרישה להאשים את השתיים גם בהתעללות נפשית בפעוטות, ענתה הרקליטות: "שקלנו אף את העתירה להוסיף לכתב האישום ולייחס לנאשמות את עבירת ההתעללות (נפשית), וזאת ביחס לפעוטות שנצפו בסרטונים בסמיכות לפעוטות שחוו לכאורה אלימות פיזית. באנו לכלל מסקנה כי אין בידינו לטעון ולהוכיח ברמה הנדרשת בפלילים כי כל פעוט שנוכח בסביבת פעוט שחווה אלימות, חווה בעצמו התעללות נפשית כהגדרתה בחוק". נוכח קביעות אלו, קבעה הפרקליטות כי "אין לנו אלא להותיר את מסכת כתב האישום החמורה כשלעצמה כפי שזו באה לידי ביטוח בכתב האישום שהוגש".

ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך נמסר: "ההחלטה למעצר עד תום ההליכים היא החלטה בהסכמה, אורלי ודניאל כנראה מבינות שאין מנוס מעונש מאסר ולכן מעדיפות כבר מעכשיו להתחיל תקופת ריצוי או שלא מצאו מתנדבים לארח ולפקח עליהן וזה בדיוק מה שצריך להיות בתיקים כאלה. נשים מתעללות לכאורה צריכות להיות מוקצות מהחברה. בכל הנוגע לפרקליטות, בשנה האחרונה כבר הוגשו מספר כתבי אישום שכללו גם סעיפי התעללות נפשית על כלל פעוטות המעון, אז תמוהה ההחלטה שבתיק עם כתב אישום כל כך חמור, הפרקליטות עונה שלא ניתן להוכיח שהפעוטות עברו התעללות נפשית. ישנן עשרות עדויות גם של הורים משנים קודמות לפגיעות דומות, והשלכות דומות הגיעו למשטרה, והפרקליטות לצערנו בוחרת להתעלם, וללכת רק על הבטוח ומה שתפסה המצלמה. כל ילד ששהה בגן מתעלל, הוא ילד שהתעללו בו. אותם פעוטות שלא נכללו בכתב אישום ראו כל מה שנעשה לחבריהם, הם היו שם במצב הישרדות יום יום ומה שעברו בגן בא לכדי ביטוי בהתנהגותם בבית. הגיע הזמן שהפרקליטות תפסיק לעצום עיניים ותלחם על צדק לילדים, ולא על הליך מהיר וקל. בתוך כך נציין אנחנו שמחים שביהמ"ש לא מקל ראש בשום חשש לפגישה בפעוטות בגן ומבקש מהמדינה לספק תשובות גם במקרים נוספים, בטח ובטח כשאנו יודעים שלפוגעת לכאורה לא היה הסבר לאותה פגיעה".

יחד עם זאת, נודע למלאבס כי ב–3 במאי, הורה בית המשפט למשטרה לשוב ולבחון את התיעוד החזותי מיום 17 בינואר, על מנת לבחון קיומן של ראיות לפגיעה בקטינה נוספת אשר שהתה בגן. כך או כך, לאחר שבחודש מרץ הוחלט לשלוח את שתי הנאשמות לקבלת תסקיר בעניינן מטעם שירות מבחן, התקיים דיון בבקשה להאריך את מעצרן עד תום ההליכים, והחלט להאריכו.

קיראו גם:

https://www.melabes.co.il/news/81584

https://www.melabes.co.il/news/80466

https://www.melabes.co.il/news/80265


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר