איתמר גרוטו באימון מכבי פתח תקוה. צילום מנהלת הליגה לכדורגל, מוטי מילרוד
איתמר גרוטו באימון מכבי פתח תקוה. צילום מנהלת הליגה לכדורגל, מוטי מילרוד

"אם נזכה בגביע? נצטרך לחגוג לפי הכללים, עד 19 איש" | ראיון עם פרופסור איתמר גרוטו

גם בימים אלה, סביר להניח שפרופסור גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ואוהד מכבי פתח תקוה, מוצא כמה דקות להתרגש לקראת גמר הגביע. ראיון על משפחת לוזון, עתיד הכדורגל, ועל בני המשפחה של אשתו שאוהדים את הפועל פתח תקוה

פורסם בתאריך: 10.7.20 09:01

בחודשים האחרונים אין כמעט תושב בארץ שלא נחשף לפרופסור איתמר גרוטו. הוא בן 55, מכהן משנת 2017 כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הוא רופא מומחה בבריאות הציבור ובעל תואר שלישי בניהול מערכות בריאות. הוא גר בהוד השרון, נשוי ואב לשלושה ילדים, בת בגיל 18 ושני בנים בגילאי 23 ו-18. הוא עסוק כל כולו בטיפול במגיפת הקורונה אבל סביר להניח שהוא מוצא באחרונה מידי פעם כמה דקות להתרגש ולחשוב על מה שיקרה ביום שני הקרוב בערב באצטדיון בלומפילד: גמר גביע המדינה בכדורגל, שם תנסה לזכות בתואר הקבוצה אותה הוא אוהד, מכבי פתח תקוה, שתשחק נגד הפועל באר שבע. אז למי ששואל איך ומדוע הוא אוהד דווקא קבוצה שלא מתהדרת בקהל אוהדים משמעותי, נספר שמשפחת אביו של פרופסור גרוטו היא מפתח תקוה, הוא עצמו דור שלישי של אוהדי הקבוצה במשפחה, וילדיו הם דור רביעי של אוהדי הקבוצה במשפחתו. בני המשפחה של אשתו אגב, הם מגבעת השלושה ואוהדי הפועל פתח תקוה, אבל לכך נגיע בהמשך.

איתמר גרוטו. צילום פרטי

# # #
רגע לפני גמר הגביע שיתקיים בשבוע הבא, דיברנו איתו על כדורגל, על משפחת לוזון וכמובן בתקופה הזו גם על הקורונה. "מדובר בתקופה מאוד קשה ואין לי זמן כמעט לכלום. אני עובד כל יום משעה שש בבוקר ועד חצות ולפעמים גם באמצע הלילה, והדבר היחיד שאני עוד רואה זה כדורגל", הוא משתף. "רוב העבודה שלי היא בירושלים ואני גר בהוד השרון, אני נוסע כל יום ויש ימים שאני נמצא גם בסיורים בשטח".
לכל אוהד יש את הסיפור שלו למה הוא אוהד דווקא את הקבוצה שלו, איך אתה התחברת למכבי פתח תקווה?
"המשפחה שלי מצד אבא שלי הם מפתח תקוה. סבא שלי אף היה אחד הרופאים הראשונים בעיר ויש רחוב על שמו 'אלכסנדר גרוטו'. הוא היה אוהד של מכבי פתח תקווה, אבא שלי המשיך בדרכו ואני המשכתי בדרכו של אבא שלי ומשם גם הילדים שלי, הם דור רביעי של אוהדי מכבי פתח תקוה. ודרך אגב, עמי פאן המנהל של מכבי פתח תקוה היה מטופל של סבא שלי בתור ילד וזה סוג של סגירת מעגל".
מה זה אומר מבחינתך להיות אוהד כדורגל?
"זה אומר ללכת עם הקבוצה לאורך כל השנים. מאז שאני ילד אני אוהד של הקבוצה ובתור ילד הייתי הולך לכל המשחקים. עד השנה הנוכחית גם היה לי מנוי והשנה לא היה לי זמן ולכן לא עשיתי. אני מגיע לכל המשחקים החשובים של הקבוצה מאז שאני זוכר את עצמי ותמיד עם חולצה וצעיף, ובכל הארץ".
רגע לפני הגמר, מה הסיכוי של מכבי פתח תקווה לזכות בגביע נגד הפועל באר שבע?
"לדעתי יותר מ-50 אחוז, מכבי פתח תקוה במומנטום יותר טוב מהפועל באר שבע, יש בקבוצה שחקנים צעירים מאוד מוכשרים ואחרי תקופת הקורונה הצעירים השתלבו יותר מהר. לכן אני מאמין בהם שהם יכולים לנצח. גם לפני חצי הגמר אמרתי שמכבי פתח תקוה תנצח וצדקתי".
את מי מהשחקנים בקבוצה אתה הכי אוהב?
"צריך לעשות הפרדה בין השחקנים של היום לבין השחקנים של העבר. זה התחיל מזאביק זלצר ודרוקר ששיחק ואחר כך אייל בגלייבטר , ניסים כהן וכמובן עומר גולן ומנור סלומון שכבר עזב אותנו. בשנים האחרונות יש את לידור כהן, ליאל עבדה וארד בר".

על משפחת לוזון:
"זה הסגנון שלהם לטוב ולרע. אני חושב שבסוף כולם אנשים טובים ואני בטוח שאם הם יצטרכו לעזור למישהו בשעת צרה, הם יעזרו לו. מההיכרות שיש לי איתם באופן אישי, אני יכול לומר שהם אנשים מצוינים"

איתמר גרוטו. צילום מוטי מילרוד

# # #
במשך שנים רבות יש רוב גדול לאוהדי הפועל פתח תקוה לעומת מכבי פתח תקוה. את הבדיחות על אוהדי מכבי ועל המונית גם גרוטו מכיר. "היום כבר אי אפשר להכניס את כל קהל האוהדים של מכבי למונית", הוא אומר בחיוך. כשהוא נשאל מדוע מכבי לא מצליחה להגדיל בצורה משמעותית את קהל האוהדים שלה, הוא אומר: "אני חושב שקהל האוהדים גדל בשנים האחרונות ובמשחקים האחרונים שהייתי אפשר לראות גם נשים וגם הרבה ילדים שמגיעים עם ההורים שלהם. נכון שבפתח תקווה תמיד הייתה הגמוניה של הפועל שאני לא יודע למה זה כך, אבל אנחנו יכולים להביא למשחק טוב 2,500 אוהדים ואני מאמין שאם היה קהל בגמר היינו יכולים להביא גם 5,000 אנשים".
ומה אתה חושב על הניהול של משפחת לוזון, שהצליחה להפוך את מחלקת הנוער שלה לאחת הטובות בארץ, אם לא הטובה שבהן?
"אני חושב שהם עשו עבודה מצוינת בקטע של הנוער, בכלל אני חושב שהם עושים עבודה טובה בקבוצה, הם מחזיקים אותה במצב טוב לאורך השנים, היו הישגים, הגענו לאירופה ולמקום שני בליגה. בשנים האחרונות הם משקיעים בנוער, דבר שלא היה כך בעבר, אפשר להגיד שבעשר השנים האחרונות הנוער של מכבי פתח תקווה התחזק וכמעט תמיד בין 3-4 הקבוצות הטובות בליגה. למכבי יש יתרון, היא לא נאבקת על האליפות ולכן אפשר לשלב את הצעירים יחסית מהר. אין בקבוצה שחקנים בכירים ולכן אפשר לקדם בה את שחקני בית".
ומה אתה חושב על הסגנון משפחת לוזון, ההתבטאויות שלפעמים בוטות וההתנהגות האימפולסיבית?
"זה הסגנון שלהם לטוב ולרע. אני חושב שבסוף כולם אנשים טובים ואני בטוח שאם הם יצטרכו לעזור למישהו בשעת צרה, הם יעזרו לו. מההיכרות שיש לי איתם באופן אישי, אני יכול לומר שהם אנשים מצוינים. כל אחד מתעצבן פה ושם וגם אני מתעצבן. גם אני התעצבנתי בטלוויזיה וזה טבעי".
יש לך קשר איתם?
"יש לי קשר פה ושם עם כולם וחלק ממנו נוצר לאחרונה בעקבות הקורונה, באתי לבקר והיו התייעצויות לאורך הדרך. בתחילת האימונים באתי לראות את המתווה שבנינו איך הוא עובד , העדפתי להגיע לקבוצה שאני מכיר וזה היה הרבה יותר נוח".
מה אתה חושב על כך שעמותת אוהדים היא הבעלים של היריבה העירונית, הפועל פתח תקוה?
"זה פתרון לא רע, אני אוהב את הפתרון הזה, אבל אצלנו לא צריך את זה. זה רעיון שאני מאמין שיתפתח בעוד מקומות בעולם וזה קיים גם בברצלונה. מה שכן, צריך לבחור כמו כל עמותה מנהל טוב ואז זה יכול לעבוד".
במכבי זה משהו שיכול לקרות?
"לא נראה לי שצריך, כי הם מחזיקים את הקבוצה טוב. אם יש ניהול נכון וטוב אז זה מיותר. זה נכון לקבוצות בהן היה ניהול כושל".
סיפרת לי שהמשפחה של אשתך הם אוהדי הפועל פתח תקוה, איך מסתדרים עם זה, היריבות בין הפועל למכבי פתח תקוה לא פשוטה?
"זו אנקדוטה מעניינת. המשפחה של אשתי, שני האחים שלה ואבא שלה, הם אוהדים שרופים של הפועל פתח תקווה, הם מקיבוץ גבעת השלושה, הם אוהדי הפועל שרופים וכל פעם שאנחנו נפגשים יש סוג של דרבי. אבל אנחנו מסתדרים והם הבינו בשנים האחרונות מי יותר טוב ובזה סגרנו את הדיון", הוא אומר בחיוך. "את אשתי פחות מעניין כדורגל, הבנים הם האוהדים. הבן הגדול הגיע איתי בעבר לא מעט, הבן הצעיר שלי הוא אוהד שרוף, הוא בעצמו שחקן כדורגל".

איתמר גרוטו במשחק בין ליברפול לברצלונה. צילום פרטי

על עמותת האוהדים של הפועל:
"זה פתרון לא רע, אני אוהב את הפתרון הזה, אבל אצלנו לא צריך את זה. זה רעיון שאני מאמין שיתפתח בעוד מקומות בעולם וזה קיים גם בברצלונה. מה שכן, צריך לבחור כמו כל עמותה מנהל טוב ואז זה יכול לעבוד"

# # #
אתה רואה מצב בו יהיה מתווה כלשהו להחזרת קהל למגרשי הכדורגל?
"העונה הנוכחית כבר הסתיימה וגמר הגביע הוא המשחק האחרון. אנחנו נדון בזה ברגע שזה יהיה רלוונטי, עכשיו זה בכלל לא עולה לדיון ויש לנו את כל הקיץ לעבור עד אז. זה גם מאוד תלוי כאמור במה יהיה באירופה ומה יהיה מצב התחלואה בארץ, אלו הפרמטרים שעומדים למול עינינו. כמו שאני רואה את המצב עכשיו, קשה לי לחזות ואני לא רוצה להיות נביא. אני מקווה מאוד שהצעדים שאנחנו עושים עכשיו יורידו את התחלואה לרמה כזו שנוכל לחשוב על זה.
האם יש טעם לאורך זמן לכדורגל ללא קהל?
"בעיקרון ברור שזה לא יכול להימשך כך לאורך זמן, אבל גם באירופה אני לא בטוח שיפתחו את העונה עם קהל ויצטרכו להמשיך ככה עוד כמה חודשים".
יש מחשבות על עד מתי הקורונה תלווה אותנו?
מדובר על שנה, שנה וחצי לפחות. עד שיהיה חיסון או שתהיה חסינות העדר. צריך ללמוד לחיות בנוכחות הקורונה, זו השגרה החדשה, זה יהיה לפחות במשך כמה חודשים טובים ואולי אפילו יותר".
אתה נפגש עם בני המשפחה המבוגרים יותר?
"אני נפגש עם אמא שלי עם מסכות ושומר על מרחק. אמא שלי שומרת מאוד על עצמה, היא לא יוצאת מהבית ואנחנו נפגשים בתנאים מאוד מגבילים".
בחודשים האחרונים הפכת להיות סוג של סלב, איך אתה מרגיש אם זה?
"אנשים מזהים אותי ברחוב והרבה. זה קצת מביך ומצד שני יש בזה גם אלמנט נחמד. אנשים עוצרים אותי ברחוב ושואלים שאלות, מבקשים לדעת עד מתי ואני עונה שאני לא לגמרי יודע ושאנחנו עושים את כל המאמצים על מנת שזה יפריע כמה שפחות לשגרת החיים".
אתה היית בבידוד, חושש להיכנס פעם נוספת?
"אני הייתי בבידוד כשחזרתי מיפן, הייתי בבידוד שבועיים ואני מאוד שומר על עצמי. גם המשפחה מאוד מקפידה לנהוג על פי הכללים, אבל זה לא משהו שאנחנו יכולים לשלוט בו במאה אחוז. המשפחה שלי מקפידה במיוחד, הם תמיד תחת זכוכית מגדלת".
אתה אופטימי?
"אני ריאלי. אני חושב שבסך הכל אנחנו יכולים לעבור את ההתמודדות הזו ואם נעשה את זה ביחד, ננשום עמוק ונהיה אופטימיים, נשתף פעולה עם כל ההנחיות, נוכל לעבור את זה ביחד".
היית רוצה לחזור לאלמוניות שלך?
"שאלה טובה, הייתי בטוח רוצה לחזור לשגרה לפני הקורונה".
איפה תראה את משחק הגמר?
"אני אראה את הגמר בבית עם הבנים שלי בטלוויזיה מן הסתם. אני מקבל הרבה פניות של העמותה להכניס קהל, אבל זה לא מתאפשר במצב הנוכחי לאשר הגעת קהל ובטח לא עכשיו, לנוכח ההחמרה במצב".
ואיך תחגוג אם תזכו בגביע?
"כנראה נצטרך לחגוג את זה לפי הכללים עד 19 איש", הוא אומר בחיוך. "לא נעשה חגיגות גדולות, נחגוג בבית עם המשפחה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר