אנה נבות. צילום זאב שטרן
אנה נבות. צילום זאב שטרן

אנה נבות כן מציאותית: "צריך לשים את האגו בצד"

בעיניים של אנה נבות, יו"ר וועד ההורים החדשה, היא מצליחה לשקם את הגוף המפולג שהיא עומדת בראשו, מתמודדת היטב עם גורמי החינוך בעירייה ואף תצלח את פתיחת שנת הלימודים בצורה הטובה ביותר. ובכל זאת היא מבהירה: "לפנינו אישור תקציב החינוך ועל פי הבנתי, מתוכנן להיות קיצוץ. אנחנו נתנגד לכך"

פורסם בתאריך: 1.9.17 13:37

"החינוך של הילדים שלנו הוא מעל כל פוליטיקה", כך מבקשת לפתוח יו"ר וועד ההורים העירוני, אנה נבות, את הריאיון הראשון שלה בתפקיד. המשפט הזה מכיל בתוכו הרבה. נתחיל עם זה שיש אמביציה לשנות אבל יש גם פוליטיקה. היא קיימת ואי אפשר להסתיר אותה.

נבות, האישה הראשונה בתפקיד, באה לדבריה לעבוד ולאחד את שורות הוועד. טבילת האש הראשונה אותה עברה בהצלחה היה משבר הצהרונים – משבר שנוצר לאחר שהתוודעה יחד עם חבריה לוועד למתווה החדש של משרד החינוך ולבעיות הטמונות בו. "המדינה חוקקה חוקים שנועדו להקל על ההורים בעלות התשלומים לצהרונים", היא מסבירה. "היא עטפה אותם באריזת צלופן של הקטנת יוקר המחייה אבל בפועל השאירה את הרשויות המקומיות ואת ההורים עם מוצר גרוע בלי אפשרות אמתית להשביח אותו. אחרי שלמדנו את הנושא לעומק, את המגרעות ואת האופציות לשיפור, הקמנו צוות פעולה ייעודי. זימנתי ישיבה דחופה לחשיפת החוק ודרכי פעולה לכל יושבי ראש בתי הספר, הוצאנו סקר דיגיטלי, נערכו בדיקות מול ההורים בכל העיר מהי לדעתם האופציה הטובה מבין החלופות, ועם התוצאות הגענו לראש העיר. כבר הייתה לנו תכנית פרקטית מיטבית לרשות, למפעילי הצהרונים, להורים וכמובן לילדים. זה ההישג הגדול שלנו. ההורים בעיר זכו להוזלה משמעותית במחיר הצהרון ובחסכון של אלפי שקלים מבלי לפגוע בבטיחות הילדים, בהזנה, בחוגי ההעשרה ובכוח האדם. בנוסף ראש העיר נרתם לנושא והגדיל את תקציב הצהרונים".

בפועל, זה לא היה פשוט כמו שזה נשמע מפיך.

"בעירייה הבינו בעקבות המאבק של הצהרונים שאנחנו לא מתקפלים ושאנחנו פה בשביל הילדים וההורים. יש לנו מערכת יחסים טובה וראש העיר זמין עבורנו כל הזמן. מצד שני, פתח תקווה זו עיר ענקית ויש בה המון ילדים והורים ואנחנו הקול שלהם. גם הרשות מבינה את זה. נכון שבהתחלה אמרו שלא ניתן, אבל אחרי מו"מ ארוך ראש העיר הבין והוציא מיליונים שהוא לא תכנן להוציא לטובת הילדים. מה שחשוב הוא שהיינו מאוגדים, וידענו מה היעד שלנו".

אנה נבות. צילום: זאב שטרן

אנה נבות. צילום: זאב שטרן

לאחד את השורות

נבות, בת 45, היא אקדמאית העוסקת בייעוץ שווקי. נשואה לבועז – איש הייטק ואם לארבעה ילדים: רועי בן 16, ברק בן 14, זוהר בן 12 ואלה בת השש. נבות גדלה והתחנכה במערכת החינוך העירונית. היא החלה את פעילותה בוועד ההורים העירוני לפני כ-13 שנה וכיום היא יו"ר בית הספר היסודי הדר וחטיבת פיינברג. היא גם נציגת העיר בוועד הארצי, ויושבת בוועדות עירוניות שונות.

"במהלך השנים מעבר לפעילות בוועדי ההורים הייתי שותפה והובלתי פרויקטים חברתיים וקהילתיים מגוונים", היא מספרת. "בין היתר מערך התנדבותי שתפקידו לסייע למשפחות קשות יום בעיר באופן שוטף וקבוע, אני חברה בקבוצת נשים מובילות שינוי בעיר שמטרתה העצמת וסיוע לנשות העיר פתח תקוה ובמהלך השנים הייתי שותפה למגוון רחב של פרויקטים, מיזמים ושיתופי פעולה בנושאי חינוך וחברה בעיר".

בחודש יוני השנה, התקיימו הבחירות לתפקיד יו"ר הוועד העירוני. מי שהיה יו"ר הוועד במשך שנים אלי מור, סיים את תפקידו לאחר שבתו סיימה י"ב. בתחילה לא חשבה נבות להתמודד לתפקיד, אך לאחר לחץ מהחברים בוועד החליטה להגיש מועמדות ונבחרה ברוב קולות. "בשנתיים האחרונות הרגשתי שההנהגה העירונית לא ממלאת את תפקידה כמו שאני וחברי סברנו שראוי שתתפקד. ההנהגה הייתה מפולגת והיה חשוב לי לקחת את המושכות ולהנהיג את הוועד ולחבר אותו, לעשות סדר מול הרשות. פתח תקווה גדלה מאוד גדלה בשנים האחרונות, היא החמישית בגדולה בארץ וחצתה את רף הרבע מיליון תושבים. העיר השתנתה, האתגרים גדלו ואיתם גם כובד האחריות של התפקיד. מה שראיתי למול עיני, גוף מפולג שהואשם בפוליטיזציה ובפועל הוועד איבד מכוחו. יכולתו להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות בנושאי חינוך לטובת ילדי העיר ומהיכרות רבת השנים ומניסיוני האמנתי שניתן ונדרש ללכד ולאחד את השורות".

מועד הבחירות התקרב, הפניות לנבות גברו מידי יום, וערב אחד אחרי שיחה עם חברי הנהגת הוועד התייעצה עם בעלה והחליטה לצאת לדרך. "היה ברור לי כי בלי תמיכה מהמשפחה אין מצב להצליח בתפקיד התובעני והמאתגר והחלטתי להגיש מועמדות. תוצאות הבחירות והרוב העצום שבחר בי הוכיחו לי שהוועד כמהה לשינוי ולאיחוד השורות ולסוג אחר של מנהיגות ודרך. ההיכרות שלי עם יושבי הראש והעזרה לכולם במהלך השנים הוכיחה את עצמה ביום הבחירות", היא אומרת.

לא חששת להפסיד?

"לא. הייתי בטוחה שאבחר, כי הייתה לי דרך שאתה באתי והרגשתי שאני יכולה לחבר. לא באתי משום צד, אלא הייתי סוג של קונצנזוס מאחד והתוצאה שהרוב בחרו בי וזה הוכיח לי שהוועד היה צא לשינוי ואני מביאה סוג אחר של מנהיגות. היום יש כללי עבודה ברורים, שיח מכבד, בעבר אסור היה לדבר ולהביע את דעתך ולא הכול היה שקוף. היום יש שקיפות, יש נציגות של כל בתי הספר כולל הממלכתי דתי בכל הוועדות וכולם גוף אחד".

אנה נבות. צילום: זאב שטרן

אנה נבות. צילום: זאב שטרן

על נשיות וגבריות

בפועל, עבור נבות זה לא היה פשוט לשלב תפקיד כל כך תובעני יחד עם הורות ומשפחה. "זה אכן תפקיד לא קל, ובחודשים האחרונים חשתי את הלחץ", היא מודה. "הכל דרש ממני המון זמן כולל ההכנות לפתיחת השנה, אבל בוועד ישנם אנשים נהדרים וצוות מעולה שעובד איתי ותומך בי,- מה שמקל מאוד. בבית לא ראו אותי המון שעות ואני פחות זמינה להם, אבל יש לי בעל ומשפחה תומכת ויש לי מטרה".

מעבר להיותה אמא, נבות היא גם האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד יו"ר וועד ההורים העירוני בפתח תקווה. לצדה בוועד רבים מבעלי התפקידים המרכזיים הם גברים. "ייתכן שזה מגיע ממקום של אגו או מכך שאצל הגברים ההתנהלות היא דרך של מו"מ. אני לא נבחרתי בגלל שאני אישה, אלא בגלל היכולות שלי והקשר שלי עם כל חברי הוועד לאורך השנים. אני חושבת שבשביל להצליח בתפקיד צריך לשים את האגו בצד ולעבוד ביחד חדורי מטרה בצורה נעימה. אני לא באה להשבית את העיר, אלא לעבוד. צריך להבין שוועד ההורים העירוני, הוא הוועד המאורגן הגדול ביותר בעיר ומייצג עשרות אלפי הורים ועשרות אלפי ילדים".

וועד ההורים העירוני, הוא גוף התנדבותי, שמאגד את יושבי הראש של כל מוסדות החינוך בעיר למען מטרה אחת – שיפור החינוך ורווחת התלמידים. בעיר לומדים קרוב ל-50,000 תלמידים במערכת החינוך, בהם כ-320 גני ילדים, וכ-60 בתי ספר: יסודיים, על יסודי, ממלכתי דתי, חינוך מיוחד וחינוך מוכר שאינו רשמי. מלבד נבות, הנהגת הוועד כוללת את סגן יו"ר הועד רהב עוז, את יו"ר המועצה בעז הלפרין, את הגזבר העירוני לירון גולדנברג ואת יו"ר וועד גני הילדים שגיא קורן. "במשך שנים רבות בניתי מערכת יחסים מצוינת עם כלל אנשי המקצוע ובעלי תפקידים במנהל החינוך", מסבירה נבות. "אני מניחה שההכרות המקדימה עזרה לי בשלב כניסתי לתפקיד, אך ההצלחה תימדד בהשגת המטרות. אני באה לעבוד אבל לא עובדת בעירייה. אין לי כל עניין להחליף את הפקידים ואת מנהלי המחלקות. אני באה עם האמת שלי, אני מגיעה בהתנדבות מלאה וכך כל יושבי הראש. יש איתי ועד מלוכד, תמיכה מלאה ושותפים מעולים להשגת המטרות שלנו. התפקיד שלנו בוועד הוא להציף בעיות ולוודא שהן מטופלות. אני לא מנהלת את החינוך בעיר ולא אנחנו עומדים למבחן, החינוך של הילדים שלנו בידיים של העירייה. ההצלחה של מערכת החינוך היא הצלחת המערכת".

לא מסכימים לקיצוץ

כשהיא נשאלת מה דעתה על מצב החינוך בפתח תקווה, נבות דווקא אופטימית. "לדעתי, החינוך בעיר ברמה טובה ועל כך מעידים הנתונים המתפרסמים חדשות לבקרים. אני מכירה היטב את הצוותים החינוכיים המצוינים בבתי הספר ויש לנו במה להתגאות. עם זאת, ישנם נושאים הדורשים שיפור ואתגרים גדולים שעומדים בפני המערכת העירונית על מנת לתת מענה לכלל התלמידים אותם אנו מייצגים. כשנכנסתי לתפקיד בניתי מפת צרכים עירונית. הקמנו וועדות ביצוע כמו וועדה טיפול בצרכי החינוך המיוחד – שלא טופל ברמה העירונית במשך שנים, וועדת בינוי, וועדת חינוך ובטיחות שתטפל בנושא אלימות, אופניים חשמליים וכדומה, וועדת אתיקה שאחד התפקידים שלה הוא לשנות את תקנון הוועד שלא עודכן במשך שנים ויש להתאים אותו לתקופה הנוכחית. כל האתגרים והמשימות הופכים את ההורים לשותפים פעילות בפעילות הוועד".

איציק ברוורמן בבית ספר גורדון בו למד. צילום: זאב שטרן

איציק ברוורמן בביה"ס גורדון בו למד. צילום: זאב שטרן

מה האתגרים שעומדים בפניכם לקראת השנה החדשה?

"קודם כל להפוך את ההורים בעיר לשותפים לכל החלטה ברמה העירונית תוך שימת החינוך בראש סדר העדיפויות של הרשות. ההורים היום מעורבים יותר ולא מוכנים לקבל תכתיבים ללא רציונל. אנחנו כאן כדי לשמש קול לכל הורי וילדי העיר. לפתוח ערוצי תקשורת להורים להתייעלות הטיפול בבעיות ולפעול לשותפות כלל עירונית ועל כן אני מצפה מכל הגורמים, הורים מנהלים מחנכים צוותים חינוכיים, בעלי תפקידים ברשות ומשרד החינוך לעבודה משותפת ליישום המטרה הזו. בטווח הקרוב אנו פועלים לשיפור תנאי הלימוד במונחים של הקטנת הצפיפות בכתות, איכות הלמידה, שיפור האקלים החברתי והוזלת עלויות לימוד".

מה קורה לגבי הקיצוץ המתוכנן בחינוך?

"לפנינו אישור תקציב החינוך ועל פי הבנתי, מתוכנן להיות קיצוץ ואנחנו נתנגד לכך ונעבוד ביחד. אני מזכירה שיש בעיר כמעט 50 אלף תלמידים וזה קול ענקי והמטרה להפוך את ההורים לשותפים בכל החלטה ברמה העירונית והחינוך הוא בסדר העדיפויות שלנו. אנשים ברשות הבינו שאנחנו פה בשביל להילחם ולייצג את אלפי ההורים בעיר ואני מצפה מכל הגורמים שיבנו שהמטרה שלנו היא משותפת. השנה בוועד העירוני, הרעיון הוא שאחד מזין את השני, יש שיתוף פעולה בין הוועדים ובין השכונות וכולם עובדים ביחד ולא כל אחד לבית הספר שלו ולשכונה שלו. בשנה האחרונה כמעט כל הוועד השתנה ויש הרבה יושבי ראש חדשים. ההתחדשות מורגשת בהנהגה וברשות ואנחנו גם מקבלים פידבקים מהרשות, לא את הכל הם אוהבים, אבל יש שיתוף פעולה".

והקיצוץ בהסעות?

"בעירייה אמרו לנו שאין שינויים בנושא ההסעות ומה שהיה זה מה שיהיה, לטענתם הם משנים התנהלות, אבל הבנו שיש בעיות וגם על זה אנחנו נמצאים איתם במסע ומתן".

מה נסגר לגבי השקל וחצי?

"השנה החלטנו שאנחנו לא גובים מההורים את השקל וחצי עבור הוועד הארצי, עד שאנחנו מבינים לעומק למה הוא מיועד ולאן הכסף הולך. את השקל וחצי העירוני אנחנו נגבה, כשהמטרה היא להחזיר את זה בחזרה לבתי הספר ולתלמידים עם ערך מוסף חינוכי והקצוות נסגרים בימים האלה".

מה קורה לגבי הוועד הארצי, אתם בקשר איתם?

"בוודאי. פתח תקווה היא העיר החמישית בגודלה בארץ וקולנו ודעתנו חשובה. בכוונתי להפוך את הועד בראשותי כגורם משפיע על ההחלטות המתקבלות בוועד הארצי שמורכב מנציגי כלל היורים בישראל ולנו יש מספר גדול של אלקטורים ואנחנו נמצאים בכל וועדה בארצי".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר