עו"ד רונן יפה: מה עליכם לדעת על חדלות פירעון בתקופת הקורונה? צילום: Shutterstock
עו"ד רונן יפה: מה עליכם לדעת על חדלות פירעון בתקופת הקורונה? צילום: Shutterstock

עו"ד רונן יפה: מה עליכם לדעת על חדלות פירעון בתקופת הקורונה?

הסגרים והמגבלות שהטילה הממשלה גרמה למצוקה קשה בקרב עסקים רבים, הזקוקים לליווי מקצועי כדי להתמודד עם המשבר

פורסם בתאריך: 14.1.21 15:00

במסגרת מהמאמץ להילחם בנגיף הקורונה וצמצום מספר החולים והנדבקים, הנחיות הממשלה מהשבועיים האחרונים כוללים סגירת חנויות ובתי עסק שאינם חיוניים, בהם חנויות טקסטיל ומוצרים לבית, ועוד.

מומחים סבורים כי ללא תמיכה כלכלית משמעותית, בעלי עסקים אלו צפויים להגיע למצב של חדלות פירעון – פשיטת רגל – תוך מספר חודשים עד שנה.

עו"ד רונן יפה, מתמחה בהוצאה לפועל וחדלות פירעון, אומר: "בימים שבשגרה, מרבית העסקים נמצאים באיזון בין ההכנסות השוטפות היומיומיות לבין ההתחייבות (ההוצאות) שלהם. בתקופה זו של משבר הקורונה עם צמצום שעות הפעילות של העסק או גרוע מכך: סגירת העסק לחלוטין לתקופה בלתי מוגבלת, הדבר יוצר לבעלי העסקים בעיה קשה בתזרים המזומנים".

כיצד זה נוצר?

"בעלי העסקים הללו זקוקים להלוואות מידיות אך גם בבנקים יש צמצום בכוח האדם ובמענה הטלפוני. כל בקשה להלוואה שצריכה להיבחן מתעכבת, וזה במצב אופטימלי – עסקים שהבנקים יאשרו להם הלוואה בסופו של דבר. בעלי עסקים רבים אינם מעוניינים לפנות לשוק האפור או להלוואות חוץ בנקאיות, ומנגד תשלומי השכירות של בעל העסק ממשיכים לרדת, תשלומים לספקים ולחשבונות, כמו ארנונה ומסים השונים, כאשר אין להם הכנסות. כך, עסקים שאין להם רזרבות ימצאו את עצמם מול שוקת שבורה, ובתוך מספר חודשים בודדים הם עלולים למצוא את עצמם בבעיה תזרימית קשה וחובות כבדים. המצב יחייב רבים מהם לפנות להליכים של חדלות פירעון לצורך שיקום כלכלי".

מה המשמעות של חדלות פירעון?

"חוק חדלות פירעון (שהחליף את המונח 'פשיטת רגל') נועד בתכליתו להביא ככול האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב, להשיא את שיעור החוב שייפרע לנושים ולקדם את שילובו מחדש של החייב במרקם החיים הכלכליים. זה יכול להיות אדם פרטי וזה יכול להיות חברה או עוסק מורשה, שאינו יכול לשלם את חובותיו וזקוק לתוכנית ריאלית לשיקומו הכלכלי".

לצורך כך, האם עליו לסגור את העסק?

"לא בהכרח, כל עניין לגופו. במקרים רבים, עוסק מורשה ממשיך את עסקו מאחר והכישלון במרקם החיים הכלכליים שלו לא נבע כתוצאה מניהול העסק אלא מגורמים חיצוניים אחרים קרי: גירושין, הלוואות מיותרות שנלקחו, ועוד. חשוב לציין כי בעל חברה הפונה להליך חדלות פירעון לא יוכל להמשיך ולהיות בעל תאגיד, מאחר שבהליך זה קיימת מגבלה לחייב להיות רשום כבעל תאגיד".

מה לגבי התחייבויות עתידיות שלו, כגון תשלומי שכירות על פי חוזה?

"במצב בו החייב קיבל צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון מהממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי  שבו נקבע לחייב נאמן ליישום הליכי חדלות הפירעון  עם מתן צו זה, לפי סעיף 121 (א) לחוק, בין היתר מוקפאים ההליכים כנגד החייב ולא ניתן לפתוח או להמשיך בכל הליך משפטי נגדו אלא באישור הממונה. וכן לא ניתן לפתוח בהליכי גבייה של חובות עבר נגד החייב או להמשיך בהליכי גביה שטרם הושלמו".

כיצד נעשה הליך של חדלות פירעון?

"מוגשת בקשה מפורטת לחדלות פירעון לממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים לתמיכה בבקשה: תצהיר, תדפיסי בנק, דו"ח רואה חשבון, מאזנים, מידע על הוצאות והכנסות, פרטים על מספר הנפשות בבית ומשכורות נוספות, ועוד. הממונה בוחן את הבקשה בצירוף כל המסמכים, בוחן את התמונה הכללית ומקבל החלטה בעניינו של החייב. במידה שהממונה מקבל את הבקשה, הוא מוציא צו לפתיחת הליכים וקובע לחייב תשלום חודשי לטובת קופת הנשייה".

"חשוב לציין שכל ההליך הזה צריך להיעשות בתום לב ואם מתגלה כי הצהרותיו של החייב נעשות שלא בתום לב, הוא עשוי להידחות מההליך לאלתר".

מה תפקיד של עורך הדין בבקשה לחדלות פירעון?

"לעורך דין יש תפקיד מהותי ומשמעותי בהליך חדלות פירעון של החייב. עליו לבחון את כל התמונה כולה ולוודא כי החייב ראשית ייכנס להליך וייצגו בכל ההליך הן בפני הנאמן והן בפני בית המשפט על כל המהמורות אם יהיו בדרך  כך שהחייב יזכה לתוצאות הטובות ביותר שניתן. עורך הדין מלווה ומייצג את החייב לכל אורך התהליך, החל מאיסוף החומרים הרלוונטיים האמורים, דרך ניסוח והגשת הבקשה לחדלות פירעון ועד לקבלת ואישורה של התוכנית לשיקומו הכלכלי.  חשוב שהלקוח/החייב יקבל ייעוץ וליווי משפטי מעורך דין מומחה בתחום חדלות הפירעון להצלחת ההליך".

משרד 'עורך דין רונן יפה' עוסק בתחומי מקרקעין, צוואות וירושות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון, הסדרת מעמד לזוגות מעורבים בישראל, ייפוי כוח מתמשך דיני אפוטרופוסיות, ליטיגציה, ותביעות מסחריות ואזרחיות.

עו"ד רונן יפה, צילום: דני גני תקווה

עו"ד רונן יפה, צילום: דני גני תקווה

משרד עורך דין רונן יפה

כתובת: רוטשילד 79, פתח תקווה

טלפון: 073-7322233

מייל: [email protected]

מעבר לאתר

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר