מי רוצה כוח על, שירי צוק
מי רוצה כוח על, שירי צוק

האבירים, האהבות והאיורים: כבר קניתם מתנות לראש השנה?

מאירה ברנע גולדברג כבר קנתה מתנות לראש השנה, אבל אם אתם עדיין לא הספקתם, יש לה כמה המלצות בשבילכם

פורסם בתאריך: 10.9.20 10:55

אני מאלו שנהנות להתכונן לחגים ולקנות מתנות למי שאני אוהבת זמן רב מראש. הסגר בחודש מרץ לא תפס אותי לא מוכנה כי את מתנות פסח קניתי כבר בפברואר. את ליל הסדר חגגנו לפי הוראות משרד הבריאות לבדנו בבית, אבל בני המשפחה המורחבת קבלו עד לפתח הבית את מתנות החג תוך כדי שנופפתי להם מרחוק מאושרת.
את מתנות ראש השנה קניתי ביוני ובכל זאת, אני מניחה שרוב האנשים לא כמוני. אם עדיין לא קניתם מתנות לקראת החג לאנשים שאתם אוהבים או לעצמכם, קבלו רשימת המלצות מיוחדת.

ME-M-C-סופר-אמא-סיפורי-מארי-דה-פראנס

סופר אמא סיפורי מארי דה פראנס

סיפורי מארי דה פראנס – על אבירים, גבירות, ואהבות אסורות / דניאלה גורביץ' הוצאת גרף

הספר הפותח את הסדרה העיונית החדשה בהוצאת גרף בעריכת ד"ר דניאלה גורביץ' (חוקרת תרבות וספרות השוואתית באוניברסיטת בר-אילן) הוא סיפורי מארי דה פראנס – על אבירים, גבירות, ואהבות אסורות מאת דניאלה גורביץ' עצמה.
בספר מובאים לראשונה בתרגום עברי כל כתביה של מארי דה פראנס, ראשונת המשוררות הצרפתיות במאה ה 12, וממבשרות השירה המודרנית. בספר כלולים כל 12 סיפורי ההרפתקה הקצרים שכתבה, להם נוספו קטעי עיון ופרשנות מאת דניאלה המעניקים הקשר לדמותה העלומה של מארי וגם לפואמות והסיפורים שכתבה, סיפורים שלעיניים מודרניות נדמים כסיפורי אגדות יפיפיים, אך בעיני בני התקופה היו אקטואליים ורלוונטיים כיון שככל הנראה התבססו באופן חופשי על מעשים שהיו או היו יכולים להיות.
וכשם שזהותם של גיבורים אלה נותרה עלומה, כך גם דמותה של מארי דה פראנס לוטה בערפל. שמה האמיתי לא מופיע במסמכים רשמיים אף שידוע כי גדלה כבת אצולה בחצר המלך הנרי השני ורעייתו, וחילקה את זמנה בין אנגליה לצרפת. יש אומרים כי הייתה בתו הלא חוקית של בן אצולה, ואולי אף של המלך עצמו.
לספר מצורף חידוש בדמות קטעי שירה מולחנים של יצירותיה (באמצעות ברקוד בעמודים הרלוונטיים) וכך אפשר להביא לחיים לא רק את הסיפורים עצמם אלא גם את הדרך בה האזינו להם בני התקופה. את הקטעים המוסיקליים הלחינה ומבצעת המוזיקאית האמריקאית מישל ל' אוקונור המתמחה בשירת ימי הביניים.
סיפורי מארי דה פראנס הוא ספר סוחף ומהנה להפליא הכולל עלילות קסומות ורומנטיות על אבירים מצודדים, עלמות ענוגות, סניורים רכושניים, מלכים מאוהבים, מלכות נקמניות, אנשי זאב נבגדים, ובעלי כנף המצפינים את סוד האוהבים בין חומות הסוגרות על טירות נישאות. ועם זאת הם כוללים הבנה מעמיקה של הפוליטיקה של התקופה שאינה כה שונה מיחסי הכוחות של העת המודרנית.

הרשת התרבותית

הרשת התרבותית

הרשת התרבותית / נעה מנהיים, הוצאת גרף

שנה חלפה מאז יצא לאור ספרה של נועה מנהיים, הרשת התרבותית, ואיזו שנה סוערת זו הייתה: העולם השתנה באופן דרמטי ודברים שהיו מובנים מאליהם אז כבר אינם מובנים היום אבל מי שקרא את ספרה של מנהיים אינו באמת מופתע. במהלך ההיסטוריה עברה התרבות האנושית שינויים מפליגים, לעיתים דרמטיים ומהירים אף יותר מאלו שעברו על כוכב הלכת עליו אנו חיים בשנה האחרונה.
הספר לוקח אותנו אל מסע מרתק, ססגוני ומסחרר אל המקורות שעיצבו וממשיכים לעצב את התרבות האנושית לדורותיה, תרבות ששינויים מהסוג שעבר על כולנו השנה הם לחם חוקה. זהו ספר המדבר על הסיפורים שאנו מספרים לעצמנו על עצמנו, והשנה החולפת הייתה רוויה בסיפורים חדשים שכאלה, סיפורים שיהפכו את העולם שלאחר שנת 2020 לשונה מאד מהעולם שלפני.
ספריות עתיקות ומופלאות וגנבי ספרים, פסולת אטומית שעתידה להיות קבורה ומסוכנת במשך אלפי שנים, אימפריות שקמו ונפלו, רומנטיקה גותית, ערפדים סקסיים, ועוד משמשים בערבוביה בספר העיון הלא שגרתי הזה המבוסס על טוריה של מנהיים שהתפרסמו במשך למעלה מעשור בעיתון הארץ, והורחבו ואף נכתבו מחדש עבור הספר הזה שהינו הרבה יותר מאשר אסופת טורים.
וממש כשם שהעולם השתנה לבלי הכר בשנה האחרונה, כך גם הרגלי הקריאה של כולנו וספרה של מנהיים מבשר זאת יותר מכל: כי את הספר הזה לא רק שלא חייבים לקרוא לפי סדר הפרקים והשערים, הטקסט מעודד אותנו לקרוא אותו באופן אסוציאטיבי, ולא מסודר. דווקא אופן הקריאה הלכאורה חדש הזה הוא שבונה תמונת עולם מרתקת ומלהיבה, קריאה המלמדת ששינויים הם הבסיס לתרבות אותה אנו חווים מדי יום ביומו, וכי אירועים כמו אלה שחווינו בשנת 2020 אינם מפתיעים כלל וכלל.
בנימה אישית אני רוצה לומר שהספר הזה שינה לי את החיים ובכל פעם כשאני סובלת ממחסום כתיבה, אני פותחת אותו בעמוד אקראי וההשראה מציפה אותי. ספר חובה בכל בית.

במחשבה שניה חטיפי הומור לאנשים חושבים, אמיר מויאל

במחשבה שניה חטיפי הומור לאנשים חושבים, אמיר מויאל

במחשבה שניה – חטיפי הומור לאנשים חושבים, אמיר מויאל. איורים, נדב נחמני, הוצאת ידיעות

עובדה ראשונה: אמיר מויאל הוא אחד האנשים הכי מצחיקים בפייסבוק שלי.
עובדה שניה: קחו את הספר שלו ביד, פתחו באיזה עמוד שתרצו ותראו שחיוך יעלה על פניכם באופן אוטומטי.
פעם היה מקובל להוציא ספרי מתנות קטנים, חמודים ומשעשעים. מאז עידן הרשתות החברתיות ספרי המתנות קצת נדחקו לפינה אבל הספר הזה מיוחד ומתאים בדיוק לעידן שלנו בו אין לנו זמן רב ואנחנו רוצים לשפר את מצב הרוח באופן מהיר.
מתנה מושלמת משעשעת ומגניבה. האיורים של נחמני מעולים ומוסיפים הרבה לחידודי המילים של מויאל. בקיצור: צוות מנצח.

מי רוצה כוח על, שירי צוק

מי רוצה כוח על

מי רוצה כוח על? ההתחלה / שירי צוק, איור אייל חירורג, הוצאת סיגליות

כשקראתי את כתב היד של הספר הזה לא יכולתי להפסיק לצחוק. במשך היומיים שקראתי אותו פשוט ישבתי והתגלגלתי מצחוק, ידעתי שהספר חייב לצאת לאור כיוון שמדובר בספר שילדים בבית ספר יסודי ותחילת חטיבה יאהבו מאוד. לשמחתי הרבה גם מו"לית הוצאת סיגליות חשבה ככה ולפתע בלי שתכננתי מצאתי את עצמי בתפקיד העורכת.
אז על מה המהומה:
גיגי דיצה ויואש הם שלושה תלמידי כיתה ז' שמקבלים, ככה פתאום, כוחות-על. גיגי הוא החנון הכי קול שתפגשו, יואש הוא גאון חסר ביטחון ודיצה היא דיצה – אחת שלגמרי חיה בסדרת טלוויזיה, השאלה היא רק אם היא דמות ראשית או גיבורת משנה. אף אחד מהם לא יודע למה הוא קיבל את הכוחות האלה, מה הוא אמור לעשות איתם, או איך הוא אמור להתמודד עם מי שרוצה לקחת לו את הכוחות האלה, אבל זה עוד קללללל יחסית לעובדה שליה מלכת הכיתה לא סופרת אותם ושהמורה שלהם לצרפתית לא מוכנה לדבר איתם בשום שפה שהיא לא צרפתית. אז בזמן שהם מתעתקים בטעות לקוטב, מנסים להתאמן בהגנה עצמית ועושים מייקאובר לפני מסיבה שכבתית, הם גם צריכים להיזהר ממי שרוצה להרוג אותם וגם להתמודד עם גיל ההתבגרות (בהצלחה עם זה) מי רוצה כוח-על – ההתחלה הוא ספר ראשון בסדרה, שתצחיק ותמתח ותרגש גם ילדים וגם הורים, וזה עוד לפני שאמרתי משהו על האיורים המרהיבים של אייל חירורג. תפתחו את הספר ותתעלפו.

מאירה ואבישי.

מאירה ואבישי.

סטטוס לשבת: אחרי החגים

אבישי: למה את מסתכלת עלי ככה?
אני: כבר שבוע אני מחכה שתגיד משהו מצחיק לפינה שלך בעיתון.
אבישי: תכתבי להם שיצאתי לחופש בגלל החגים.

לטורים נוספים של מאירה ברנע גולדברג כנסו כאן


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר