פסטיבל תימנה בשנה שעברה, שלום בן משה צילום אילן חתוכה, מאור זכריה (במבוק ג'יני), הפרוייקט של רביבו,עדן בן זקן צילום ניר קידר, יואב יצחק,בועז שרעבי צילום רפי דלויה, איתי לוי צילום דוברות העירייה, ליאור נרקיס צילום גיא כושי ויריב פיין, שקד קוממי
צילום אילן חתוכה, יחצ, ניר קידר, רפי דלויה, דוברות גיא כושי ויריב פיין

פסטיבל תימנה ה-16: חנוכת מוזיאון, שוק והרבה הופעות

גם השנה יהיה פסטיבל תימנה בראש העין עם דגש על המסורת, המורשת והתרבות של יהודי תימן. לצד זמרים מקומיים יופיעו כוכבים גדולים. בערב הראשון יצדיעו לשירת הנשים בתימן, בערב השני תתקיים תחרות בסגנון כוכב נולד של שירי בועז שרעבי

פורסם בתאריך: 7.10.17 20:30

פסטיבל תימנה ה-16 יוצא לדרך בראש העין כמידי שנה, בחול המועד סוכות, כשהוא מלא בתוכן על מסורת יהודי תימן ומוזיקה ים תיכונית משובחת. הפסטיבל יכלול כוכבים לצד זמרים מקומיים, תערוכה חדשה, שוק תימני ועוד, בשלושה ימים של מופעי מוזיקה, מחול, תיאטרון, פולקלור ואמנות, הפותחים צוהר לתרבות והמורשת העשירה והמפוארת של יהדות תימן. בשיאו יופיעו מספר זמרים מוכרים מהז'אנר הים תיכוני, כמו ליאור נרקיס, עדן בן זקן, יואב יצחק ועוד. בנוסף תתקיים תחרות בסגנון כוכב נולד של שירי בועז שרעבי, בדומה לתחרות שירי אביהו מדינה שהתקיימה בפסטיבל בשנה שעברה. הפסטיבל יכלול כמידי שנה שתי במות, הבמה המרכזית ובאותו המתחם גם במה קטנה, עבור זמרים מקומיים שפחות מוכרים.

הפסטיבל ייפתח ביום ראשון, ה־8.10, החל מהשעה 18:30. מדובר בערב הפתיחה שבו תתקיים פתיחה חגיגית בבית מורשת יהדות תימן שתהיה חנוכת מוזיאון מורשת יהדות תימן. לאחר מכן יתקיים פאנל – "שירת הנשים בתימן", בהנחיית מזל מועלם, ובהשתתפות ד"ר שרונה עמוסי תם, ד"ר אבינועם צברי, ד"ר צביה בר ואיתמר פנחס. הערב ימשיך עם פאנל ילדי תימן החטופים בהשתתפות ח"כ נורית קורן, שמכהנת כיו"ר הוועדה הפרלמנטרית לנושא ילדי תימן, יגאל יוסף, ראש העירייה לשעבר וממובילי המאבק הציבורי לחשיפת מסמכי ועדת החקירה בנושא, ד"ר אבינועם צברי בסיפורו האישי והעיתונאית מזל מועלם.

במתחם הבמה האותנטית, והחל משעה 20:00, תתקיים הצדעה לשירת הנשים בתימן והצדעה לוותיקות הזמר התימני, בשיתוף עמותת "אעלה בתמר". לאחר מכן יופיע סגיב כהן.

ביום השני, בשעה 20:00, תיפתח כבר הבמה המרכזית באמפיתיאטרון העירוני. במהלך הערב תתקיים תחרות זמר משירי בועז שרעבי בהשתתפות עשרה זמרים, ולאחריהם יופיעו שקד קוממי, רן שפיר, גיא יהוד, יואב יצחק ועדן בן זקן.

ביום שלישי, גם כאן החל מהשעה 20:00, יופיעו בבמה המרכזית באמפיתיאטרון העירוני הפרויקט של רביבו, איתי לוי, רז חדד, דקל צדוק ולסיום ליאור נרקיס. את הערב ינחה ירון אילן.

חשוב לציין כי במשך שלושת הימים יתקיימו במתחם הבמה האותנטית מופעים אותנטיים של אמנים במוזיקה תימנית מסורתית, סופר סת"ם, וגם הדיוואן תכזינה, שוק תימני מסורתי שבו ימכרו מאכלים ומשקאות תימנים מסורתיים. כמו כן, במתחם הבמה האותנטית יוצגו ספרי קודש, יצירות צורפות, רקמה וקליעה.

מפיק התימנה, יהודה ביטון, מציין כי התוכן הוא תימני, ושזו הייחודיות של הפסטיבל. "קודם כל הקו המנחה הוא התימנה", הוא אומר, "השלב הראשון בפסטיבל הוא הערב הראשון, וממנו הפועל היוצא לשאר הערבים. בערב הפתיחה אנו פותחים מוזיאון בראש העין לאחר 70 שנה של מורשת תימן, והוא יפתח בשעה חמש אחר הצהריים עם כל מיני מוזמנים ומכובדים. לאחר מכן יתקיים פאנל מיוחד שהתוכן שלו הוא שירת נשים בתימן, שבו ישבו ארבעה מומחים שמדברים. הפאנל השני הוא ילדי תימן האבודים. יופיעו בערב ארבע נשים ממוצא תימני שיוקדש לשירת נשים לפי שיריו של שלום צברי, שנולד בראש העין וגר אחר כך בראש העין".

לדבריו הערב השני והשלישי יכללו תוכן תימני בעיקר, לצד שירי הכוכבים הגדולים, שלמרות שהם אינם תימנים, יסגרו את הערבים. "הערב השני מבוסס על זמרים תימנים, כמו למשל רן שפיר ושקד קוממי. בערב יעלה גם יואב יצחק שהוא כבר כוכב, ולאחר מכן פרויקט השירים של בועז שרעבי. בסוף הערב השני והשלישי עולים זמרים שהם מהז'אנר המזרחי, כמו למשל עדן בן זקן, שהיא לא שרה שירים תימנים אלא את השירים שלה ושבשביל זה הקהל שלה מגיע. אך עד לעלייתה של בן זקן הערב הוא תימני. ביום השלישי של התימנה התוכן הוא די דומה, והעיקר הוא תוכן תימני עם מסורת. ערב זה יסתיים בהופעה של ליאור נרקיס".

בשנים קודמות היו גם הופעות של זמרים מז'אנרים אחרים.

"בעניין הזה אין לי התנגדות ואני בעד זה. אך יש כאן תפיסה ומדיניות של העיר ואני הולך איתה. צריך להבין שלאורך כל השנה הופיעו בעיר זמרים מכל הז'אנרים. הגיעו לפה צביקה פיק, ריטה, פבלו רוזנברג ועוד. זה לא שהעיר ראש העין דוחה אותם, כי חוץ משלמה ארצי כולם הופיעו פה. לכן, במהלך השנה יש מגוון זמרים, ובתימנה אנו בוחרים להתמקד בתוכן תימני".

פרויקט מרגש יתקיים כאמור לכבודו של בועז שרעבי, והוא יכלול תחרות ביצועים של שיריו שבה יופיעו עשרה זמרים מהעיר. "הפרויקט של בועז שרעבי הוא פרויקט בסגנון כוכב נולד", אומר ביטון, "בועז עצמו לא מופיע. כמובן שהוא אמור להיות פה ואולי אפילו לתת את הפרס. מעבר לכך יש שצוות שופטים שיקבעו את המנצחים. השופטים הם יזהר כהן, יוני רועה ומאיר צוריה. ישתתפו בתחרות כעשרה זמרים שעברו אודישנים ונכנסו לאולפן חזרות ולכל אחד נבחר שיר אחר שנעשה לו עיבוד מיוחד, ובגלל זה יש גם מנהל מוזיקלי שעובד עם הזמרים. הגיעו אלינו לאודישנים מעל 40 זמרים ונבחרו עשרה, שמתוכם יזכה אחד. בשנה שעברה התקיימה תחרות דומה עם אביהו מדינה. פרט לכך תוקם, כמו כל שנה, במה קטנה שיופיעו בה זמרים תימנים בכל מיני סגנונות, כמו למשל להקת אתניק גרוב, ששרים שירים בתימנית עם גיטרות חשמליות, לצד זמר כמו ציון גולן ששר מוזיקה תימנית אותנטית. חשוב להבין שיגיע קהל מכל הארץ, מהדרום ועד הצפון. אלו זמרים שבאים לשמוע אותם".

ראש העירייה שלום בן משה, מציין כי השנה ישנו דגש על ההיסטוריה התימנית, על רקע פתיחת התערוכה בבית מורשת יהדות תימן. "אנו ממשיכים את המסורת של חגיגות תימנה המתקיימות זו השנה ה-16 בעיר", אומר בן משה, "השנה שמנו דגש על המורשת המפוארת וההיסטוריה של יהדות תימן. לראשונה נפתח את הפסטיבל בחנוכת מוזיאון מורשת יהדות תימן ומורשת העיר שהמבנה בו שוכן המוזיאון עבר שדרוג משמעותי. במוזיאון יוצגו צילומים מרהיבים של יהדות תימן לפני קום המדינה ולאחריה וכן מוצגים נדירים ובהם ספרי תורה עתיקים, פריטי לבוש, תכשיטים, פינת מורי ומטבח תימני. נושא הפסטיבל השנה הוא שירת הנשים בתימן והצדעה לזמרות התימניות המלוות חתן וכלה ביום שמחתם. במתחם תימנה האותנטית תתקיים פעילות ובמת מופעים ובאמפיתיאטרון העירוני יופיעו מיטב האמנים ואני מזמין את תושבי העיר והמדינה לחגוג עמנו".

אחד מהזמרים הבולטים שיופיעו בפסטיבל הוא יואב יצחק, תושב ראש העין, שהופעתו בעיר היא "משחק ביתי", לפי הגדרתו. "אני שמח להופיע ולשמח את תושבי העיר. מבחינתי זו הופעה במגרש הביתי. זו הופעה קצרה יותר בגלל התוכנית האומנותית של אותו הערב, זו גם הסיבה שאני עולה יחסית בהתחלה, אני ממשיך להופיע באותו הערב. אני שמח שהקהל שלי בא לראות אותי. לשמחתי אני רואה את האנשים שמגיעים מראש העין להופעות מחוץ לעיר ואני שמח להופיע בעיר. בהופעות מהסוג הזה ובבמות גדולות ובגלל שהתאורה היא תמיד עלי אז קשה לראות את הקהל, אך מידי פעם כן מזהים פרצופים מוכרים".

עוד אומר יצחק: "מי שזוכר, התימנה התחילה כפסטיבל קטן, ועם השנים למדו לפתוח את הפסטיבל לזמרים שלא בהכרח תימנים ומבני עירנו. לדעתי, בשורה התחתונה הפסטיבל פתח את העיר להמון מבקרים ואוהבי מוזיקה, והרעיון הוא שכולם מתכנסים בראש העין שהיא עיר של מוזיקה עם המון הופעות מוזיקליות".

פסטיבל תימנה ה-16, כל ההופעות:

יום ראשון, 8.10

הופעה של סגיב כהן באולם סימפוניה בסיום שני הפאנלים (ראו בכתבה)

יום שני, 9.10

מנחה: דידי הררי
ההופעות:
20:00 גיא יהוד
20:25 רן שפיר
20:45 יואב יצחק
21:30 תחרות שירי בועז שרעבי
22:45 שקד קוממי
23:30 עדן בן זקן

יום שלישי, 10.10

מנחה: ירון אילן
ההופעות:
20:00 אביחי מליחי
20:25 רז חדד
20:50- דקל צדוק
21:15 איתי לוי
22:00 במבוק ג'יני
22:15 ברכת ראש העיר
22:30 הפרויקט של רביבו
23:15 ליאור נרקיס

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר