סוסים מנצחים: הישג יוצא דופן לנבחרת ישראל לנוער ברכיבה על סוסים שזכתה במדליית כסף באליפות העולם שנערכה לאחרונה בשוויץ. את הנבחרת, בגילאי 14 עד 18, הרכיבו ארבעה רוכבים צעירים: עילי סייג שאמי בן 17 ממושב נווה ימין ליד כפר סבא ושלושה אחים לבית כנעני (ירדן שביט ונגה) מהמושב שרונה שבצפון. בסך הכל מנתה המשלחת הישראלית לאליפות 14 רוכבים.
זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה ישראל שולחת נבחרת נוער לאליפות העולם וזו, כאמור, חזרה עם מדליית כסף קבוצתית יוקרתית, כאשר רק איטליה הקדימה אותה עם הזהב ושוויץ המארחת זכתה במדליית הארד. הנבחרת הגיעה לשוויץ לאחר לא מעט בעיות ותקלות בדרך, בהן ביטולי טיסה וביטול אימונים בחו"ל. ההגעה לתחרות הצריכה השכרת סוס בחו"ל, ושהייה ארוכה לצורך האימונים לפני התחרות.
השדרן בתחרות התפעל מהנחישות והעוצמה שנבחרת ישראל הביאה עימה וציין כי זו הפעם הראשונה שישראל שלחה נבחרת נוער וכי המתחרים הפגינו כוח, דיוק, אווירה ספורטיבית ונחישות אשר תרמו להצלחתם בניקוד ומיקמו אותם כסגני אלופי עולם. בטקס חלוקת המדליות התעטפו חברי המשלחת הישראלית על הפודיום עם דגלי ישראל וסמל החטופים. את הנבחרת ליווה דוד לזר, חבר הוועדה, מטעם ההתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה בישראל.
עילי, בן 17, עולה לכיתה י"ב בתיכון עמי אסף, ירש את אהבתו לסוסים מאביו משה (46), המשמש גם כמאמנו האישי. משה, רוכב סוסים וותיק ואלוף ישראל לשנת 2023, הוא הבעלים של "חוות משה", המכילה 27 סוסים במושב בו מתגוררת המשפחה ומעניקה לרוכבים אפשרות לרכיבה טיפולית וספורטיבית.
עוד לפני שהפך את הרכיבה לספורט מקצועי, עילי בכלל החל את דרכו הספורטיבית כשחקן כדורסל צעיר בהפועל כפר סבא, בה שיחק עד גיל 13. אז החליט לפרוש מכדורסל ולהתמקד באהבה שקרובה לבית ולהשקיע את כל מרצו ברכיבה על הסוסים. מאז זכה בשתי אליפויות ישראל וכעת היה שותף לזכייה ההיסטוריה של נבחרת ישראל לנוער במדליית הכסף, כאשר בתחרות האישית באליפות הגיע למקום ה- 12 והמכובד.

עילי סייג שאמי על הסוס, צילום פרטי
עילי וחבריו מתחרים בתחרות שנקראת "ריינינג" שהיא שונה ממסלול הקפיצות המסורתי כפי שכולנו מכירים. הריינינג היא תחרות רכיבה המציגה אילוף סוסים בסגנון המערבי, בה הרוכב מוביל את הסוס לסדרה של תרגילים קבועים בהן מבצע הסוס עצירה במקום והחלקה, סיבוב על רגל ציר, החלפות רגליים ומעגלים וכל זאת בדהירה איטית ומהירה.
האב משה מסביר: "תחרות הקפיצות מקורה באנגליה ואילו הריינינג זה למעשה סגנון מערבי עם תצוגת שליטה אישית של הרוכב והסוס. לכל רוכב יש מספר תרגילים שעליו לעשות ולפי הביצוע נקבע הציון".
משה מספר איך העביר את אהבתו לסוסים לבנו המוכשר: "חוות הסוסים שהקמתי מזמן נמצאת מאחורי הבית שלנו כך שעילי היה חשוף מילדות לסוסים. בין לבין הוא רכב על סוסים אבל לא בפן הספורטיבי. לאחר שפרש מכדורסל התחיל להשקיע יותר והתחלתי לאמן אותו בצורה יותר מקצוענית והוא גם זכה בשתי אליפויות ישראל".
אני מניח שמדליית כסף באליפות העולם לא הייתה בתכניות שלכם.
"ממש לא. זה היה הרבה מעבר לציפיות שלנו וזאת נחשבת הפתעה ענקית, במיוחד שזאת פעם ראשונה של נבחרת נוער באליפות עולם".
במצבנו הרגיש בעולם, נתקלתם בגילויי אנטישמיות במהלך התחרות?
"ההיפך. ביקשו מאיתנו להיזהר ולא ללכת עם דגלים וחולצות שיבליטו את היותנו ישראלים, אבל דווקא המאמנים הקולגות שאנחנו מכירים אמרו שהם לא מבינים את ההנחיה הזאת. בקהל הונפו דגלי ישראל וזה נתן לנו הרגשה ביתית וגם בסוף על הפודיום הנפנו את דגלי המדינה".
כענף שלא זוכה לחשיפה גדולה, משה מסביר מה צריך לקרות כדי שספורטאים צעירים כמו עילי ימשיכו להצליח: "להיות רוכב מקצועני זה כרוך בעלות כספית גבוהה מאוד. היינו שמחים מאוד אם יימצא ספונסר או נותן חסות לעילי כדי שיוכל להמשיך להתחרות בארץ ובחו"ל".
עילי מסביר את המהפך הספורטיבי שעשה בחייו: "בגיל 12 התחלתי לרכב על סוסים וכעבור שנה פרשתי מהכדורסל כי קצת נמאס לי. חיפשתי לעשות ספורט וזאת הייתה האופציה הכי טובה. זה היה טבעי, כנראה שלא יכולתי להימלט מזה שאבא שלי רוכב מקצועי, מאמן ושיש לנו חוות סוסים מאחורי הבית. מגיל קטן היה לי כיף לרכב בחווה. אבא היה לוקח אותי לגן על הסוס".
כמה אתה משקיע בזה כל יום?
"אני עובד עם שלושה סוסים כל יום, כאשר לכל סוס אני מקדיש שעה אז זה יוצא שלוש שעות ביום. זה גם בשביל החוויה שלי וגם כדי להגיע להישגים".
איך זה להתאמן אצל אבא?
"יש יתרונות וחסרונות וזה לפעמים יוצר לחצים, אבל ברור שיש בזה הרבה יותר יתרונות ולא הייתי מגיע להישג הזה בלי אבא שלי".
מבחינה מקצועית ותחרותית, לאן אתה שואף?
"ההישג שהגענו הוא מטורף כי אף אחד לא חשב שנחזור עם מדליית כסף. אני שואף הכי גבוה שאפשר, רואה בזה עיסוק לעתיד גם מבחינה מקצועית ותחרותית וגם להשתלב בעבודה עם אבא בחווה".
מה היעד הבא?
"למצוא ספונסר כדי שאוכל להמשיך להתחרות כי מדובר בענף לא פופולרי בישראל והעלות היא גבוהה מאוד".





תגובות