צדוק - צילום אילוסטרציה AP
צילום אילוסטרציה AP

יציאת מצרים: שידור ישיר מהשטח

כך היו נראים שידורי הטלוויזיה של יציאת מצרים, אילו הייתה מתרחשת עכשיו. וגם: איך היו מגיבים חלק מהח"כים

פורסם בתאריך: 29.3.18 16:20

שלמה צדוק צילום זאב שטרן

שלמה צדוק צילום זאב שטרן

סיפורי ביצים. ליל הסדר קרוב ובא בא לי מעט קלילות. ככה בקטנה, יען כי אני לא סטנדאפיסט כבד. חשבתי שמעט חיוך ובדיחות יעזרו לכל דכפין שלא להירדם אחרי הכוס השנייה. אבל הסירו דאגה מליבכם כי לא בבדיחות קרש מדובר. ודאי לא מסוג הבדיחות המאפן של: "למה אוכלים ביצה במלח בליל הסדר?!.." "כי המים בים סוף הגיעו לבני ישראל רק עד הביצים..". גיחי גיחי….ממש לא מצחיק. אז אל תנסו בבית…
דיווחים מהשטח. לא מזמן שאלתי את עצמי: נניח שסיפור פרעה, משה, המכות ויציאת מצרים היה מתרחש בימינו אנו, איך זה היה נראה בתקשורת?! לפניכם תיאור האירועים בתקשורת הישראלית והבינלאומית. והכל על אחריותי הבלעדית וכנראה שלתיאור הסיפור שלהלן אין שום אחיזה במציאות.
גל פתוח?!. אז ככה: עם היוודע על החלטתו של פרעה לגרש את לוחמי החופש ממצרים, לאחר הבומבה של מכת הבכורות הקשה, הודיעו כל הרשתות הישראליות והזרות, על פריסת כתבים נרחבת בכל האזור: ביבשה, בים (תרתי משמע) ובאוויר. החל מ־י"ד בניסן מתחילה רכבת אווירית של אנשי תקשורת בכירים מכל העולם, כולל מערוצי השידור הציבורי של מדיין, מדינתו של הכהן הגדול יתרו, וכולל נציגים מהערוצים המסחריים של ארץ כנען, להגיע לזירות האירוע השונות. מרבית הצוותים התמקמו בעיקר באזור ארץ גושן, בקרבת ים סוף וכמובן בעיר הבירה המצרית, בסמוך לארמונו של פרעה הראשון, שמוכר גם בשמו המקורי חרטמנתות פרחנשתופ השלישי. רשתות התקשורת עצמן כבר הודיעו כי הן פועלות במתכונת "גל פתוח" לקראת רגע יציאת מצרים. בגלי צה"ל החלו "מדווחים מהשטח".
ארמון פרעה הוכרז כשטח סטרילי. כאמור, כתבי החוץ התפרסו בשכונות הדרומיות של ארץ גושן כדי לדווח על העזיבה המבוהלת של לוחמי החופש/ העבדים/ הפליטים/ המסתננים ואו הבורחים. הכתבים הבכירים התפרסו על קו הגבול בין מצרים לים סוף כדי להבין כיצד בני ישראל יחצו את הים ללא רפסודות וגלגלי ים!. ערוצי החדשות האמריקאים העלו מסוקים ורחפנים לאוויר ובאולפן הקרינו שוב ושוב תמונות מהפגישה האחרונה בין פרעה למשה בן עמרם ואהרון אחיו. בקרב העיתונאים שוררת הערכה כי מצלמה נסתרת תיעדה את הכסאח בין פרעה לבין משה ואהרון בן עמרם בלילה שלפני ההחלטה הגורלית של פרעה ובשעות האחרונות מתנהל מרדף חסר רחמים בין הכתבים הזרים והמקומיים כדי להיות הראשונים שישיגו את הקלטת וידליפו את פרטי השיחה הקשה.
מומחים לענייני מגיפות. באולפני החדשות החלו לעלות ולרדת פרשנים פוליטיים מכל קצות הקשת הפוליטית כדי לשמור על איזון בדיווחים על הרגע הדרמטי. לצד אלו יצאו ובאו מהאולפנים מומחים לענייני מצרים העתיקה, מומחים לענייני מגיפות, בעיקר מומחים לענייני שחין, ארבה, ערוב ודבר. מומחים נוספים לענייני מטאורולוגיה ולענייני מכות חושך ניסו להסביר את ההשלכות של המכות על גובה המים בים ובעיקר על השינויים הדרמטיים הצפויים באקלים העולמי.
שמאל, ימין, שמאל, ימין. לצד המומחים לענייני שום דבר עלו ובאו באולפנים גם הפוליטיקאים המומחים במכבסות מילים ובלוליינות מילולית. אלו שיכולים להיות בעשרה אולפנים באותה שעה ובכל אולפן לא להגיד כלום. וכאן אין הפתעות. אלו מהשמאל הסבירו כי יציאת מצרים היא משום התגרות באוכלוסיית ארץ כנען ולמעשה אין צורך להזדרז ולהגיע לארץ ישראל כל עוד הבעיה הפלסטינית לא נפתרה. הפוליטיקאים מהימין אמרו ההיפך ורק התעקשו שעל בני ישראל להשאיר את "הערב רב" במצרים. מאוחר יותר הביעו פוליטיקאים מהימין מורת רוח וכעס גם על מרים אחות משה שהחליטה לצאת במחולות עם שיר מיליטריסטי דווקא אל מול שש מאות ריבוא גברים. והרי והלא נאמר: "קול באישה ערווה".
אוהל משה רבנו. החזית מול אוהל משה הוכרזה כשטח סטרילי ואף על פי כן עמדו שם עשרות צוותי טלוויזיה בכוננות יציאת משה מהאוהל למסיבת העיתונאים הראשונה שלו כאדם חופשי. הייתה רק בעיה אחת – עד שהגמגמן משה בן עמרם סיים את המשפט הראשון הודיעו לו הכתבים חסרי הנימוס והסבלנות כי "הזמן תם" והם חייבים להחזיר את השידור לאולפן, כיוון שפרעה עומד למסור נאום לאומה בשידור חי. על שפת הים, ממש בנקודת הבריחה הראשונה שבין הפירמידות פיתום ורעמסס, המתינו הפרשנים למוצא פיו של נחשון בן עמינדב. הוא הרי היה אמור להיות הראשון שיכניס את הרגל למים.
תעלומה בארמון פרעה. כתבים של רשתות טלוויזיה זרות מדווחים כי בתוך הארמון שורר בלבול גדול ותעלומה גדולה. היכן פרעה?! הערכות הפרשנים הן כי מצד אחד, המלך פרעה וכמה מהשרים שלו, בעיקר שר המשקים, שר האופים, שר הטבחים, שר הקוסמים, וחלק מהחרטומים שלו, בוכים על מכת הבכורות שניחתה עליהם, אבל מצד שני קיימת אוירה של נקמה אצל קציני הצבא המצרי, ובעיקר אצל שרי המרכבות והאופנים, ואצל שרי הסוסים ושרי החמורים. מאידך, בצה"ל לא חיפשו הפתעות וצי של משחתות וצוללות עמד הכן על ים סוף במקרה שתהיה בעיה בקריעת ים סוף.

הצעה דחופה לסדר היום. כתבי הכנסת החלו לדווח על זעם גדול בסיעת הרשימה המשותפת. ראש הסיעה, ח"כ איימן עודה, הגיש הצעה דחופה לסדר היום ודרש שלא לאפשר את כניסת היהודים לארץ ישראל. "אנו מגנים בחריפות את התנהגותם של בני ישראל. מדוע היו צריכים לשאול כלי כסף וזהב משכניהם המצרים לפני שעזבו את מצרים?!!". גם ח"כ ג'מאל זחאלקה התסיס את הכנסת בצעקות רמות: "מדינת ישראל אינה יכולה לאפשר זכות שיבה לאנשים שעזבו את ארץ כנען מרצונם החופשי, לפני כ־400 שנה, ועכשיו פתאום נזכרו שהם יהודים / פלסטינאים…!!"
הכל דימיוני?!. ברור. חג שמח לכולם. אנחנו עם סגולה באמת.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר