קו רקיע פתח תקוה. צילום שלמה עוז
קו רקיע פתח תקוה. צילום זאב שטרן

האם פתח תקוה קיימת בזכות היוונים?

קצת לפני חנוכה נברתי ונברתי בסיפור של אותו בוקר לח בשנת תרל"ח וגיליתי דברים שלא ידעתי

פורסם בתאריך: 13.12.18 13:16

יוונים ופתח תקוואים. עדיין בענייני חנוכה ולי שאלה: מה הקשר בין היוונים למלאבס?! מצחיק. וכי איזה קשר יכול להיות?!. ועוד שאלה מצחיקה: הייתכן שבזכות היוונים יש לנו עיר?! התשובות המפתיעות בהמשך.

140 שנים חלפו. השנה חוגגת פתח תקוה יום הולדת 140. להפתעתי, עוד מעט השנה מסתיימת ונראה ששנת היום הולדת הזאת חולפת מתחת לרדאר וללא אזכור מיוחד. ואני הרי הבטחתי לכם שיש לי מה לומר ולחדש לכם בענין. אז הנה כמה הרהורים על העיר המיוחדת שלנו. עיר שאין לה קונספציה אבל היא הולכת ותופסת מקום בולט במפת המולדת. היא עיר כמו תל אביב רק שהיא עם הרבה הפסקה. והיא מזמן הפסיקה להיות עיר של "ערסים, זקנות ובני עקיבא". להקת אינפקציה, זוכרים?! מצד שני, אנחנו העיר היחידה בעולם שתחנת מכבי האש שלה נשרפה. ואנחנו העיר היחידה בעולם שנשרף בה בית כנסת בגלל הדלקת נרות שבת.

מי באמת היה באום – מלבס באותו בוקר לח בתרל"ח?. השיר המפורסם ביותר על עירנו הוא "הבלדה על יואל משה סלומון" של יורם טהר לב. אחלה שיר, אבל השאלה היא האם השיר אכן משקף את מה שהתרחש על הגבעה? נקלקל לכם קצת. ראשית, היו חמישה רוכבים אבל לא החמישה שכתובים בשיר. בין הרוכבים כלל לא הוזכר יהודה ראב שהיה בחבורה הראשונה שעלתה לגבעה בירקונים. וישנה מחלוקת האם זה היה ביולי או בנובמבר. ובכלל, הסיפור הרציני לא היה בתרל"ח, אלא רק עשר שנים מאוחר יותר. אגב, לפני שנים כתב טוביה סלומון, הבן של יואל, את סיפור העלייה לקרקע ודיבר רק בשבחם של אבא שלו ושל גוטמן. וכך הדליק מלחמת עולם על הקרדיט לעליה על הגבעה. לימים הקימו אפילו ועדת בוררות כדי לעשות סדר בבאלגאן. הוועדה לא הגיע לפשרה אבל סולחה לפחות עשו.

שלמה צדוק צילום זאב שטרן

שלמה צדוק צילום זאב שטרן

"השיר המפורסם ביותר על עירנו הוא "הבלדה על יואל משה סלומון" של יורם טהר לב. אחלה שיר, אבל השאלה היא האם השיר אכן משקף את מה שהתרחש על הגבעה? נקלקל לכם קצת"

ומה הקשר של כל זה ליוונים?! אז ככה. לפי יורם טהר לב בין הרוכבים היה גם ד"ר מזראקי. האם מדובר בדמות אמיתית או בתוספת רומנטית של טהר לב? במשך שנים חשבו כולם כי מדובר בדמות שאינה אמיתית ובכל מקרה קבעו שד"ר מזראקי לא עלה בכלל לגבעה. אבל בדקתי מעט לעומק והנה הסיפור המשעשע עם ד"ר מזראקי. בשנים ההן היו שני רופאים אחים למשפחת מזראקי: ניקופורוס וקאלרמוס. שניהם יוונים ושניהם מירושלים. אחד האחים הרופאים, משערים שמדובר בניקופורוס, הגיע לאזור הביצות של יהוד ונסחב לאזור ירקונים. כאשר ראה את הגבעה הוא הציע למתיישבים לרדת מהר כי האזור מלא חולירה ויתושים ארסיים. המתיישבים, אולי היו אלו חמשת הרוכבים מהבלדה, החלו לבכות על אובדן הזכות ליישוב הארץ ואילו ד"ר ניקופורוס מזראקי חשב שהם בוכים בגלל האובדן הכספי ברכישת הקרקע. כך או כך, הם ביקשו שבכל זאת ייתן המלצה לעלות לקרקע וכנראה שהוא נכנע. מלמד הדבר שאולי בזכות ד"ר ניקופורוס מזראקי היווני יש לנו עיר חדשה. במילים אחרות: מה שאנטיוכוס רצה להרוס הגיע 2000 שנים מאוחר יותר ד"ר נוקופורוס לבנות…

כמה בטלנים צריך לעיר?!. "אֵיזוֹ הִיא עִיר גְּדוֹלָה? כָּל שֶׁיֵּשׁ בָּהּ עֲשָׂרָה בַּטְלָנִים. פָּחוֹת מִכָּאן הֲרֵי זֶה כְּפָר". כך אומרת המשנה במסכת מגילה, פרק א'. מן הסתם יש כאן יותר מכמה בטלנים ולכן יש לנו גושפנקא מהתלמוד להיקרא עיר. אבל לפי הלמ"ס יש עוד כמה מספרים מעניינים בעיר הזאת. כדאי לחיות בפתח תקוה יען כי תוחלת החיים של הגברים בעיר עומדת על 82.7. נשים חיות שלוש שנים יותר. הרבה יותר מהממוצע במדינות ה – OECD. מצד אחר אחוז הגירושין בפתח תקוה בקו עלייה מתמיד. לפי נתוני בית הדין כל שנה יש עליה של כ-30% במספר המתגרשים בעיר!. ב-2017 למשל היו כ-500 משפחות מפורקות. מה מלחיץ כאן שמביא אחוזי גירושין מפחידים כאלו? וואללה, לא מבין. ועוד שני נתונים: אנחנו אלופי הארץ בהחזקת מתקנים ביתיים לטיהור מים, ואנחנו במקום האחרון בארץ בצריכת צלחות לווין. למה? לא יודע.

יום הולדת ה-280. שאלתי עתידנים יודעי דבר מה דמות תהא לנו בעוד 140 שנים? יעני לאחר 280 שנים? וזה מה שחזו המומחים. כ-700 אלף איש יחיו בעיר בעתיד. ביבי יהיה ראש הממשלה ורמי גרינברג יהיה ראש העיר. בעיר לא יהיו מכוניות, רחובות וכבישים כי התנועה תהיה ברחפות. תוחלת החיים תהיה כמעט נצח. מערכות ננו טכנולוגיות ירפאו כל מחלה בגופנו. על חורבות בילינסון והשרון נקים מושבת חייזרים. הליכה על המדרכות של חיים עוזר תפעיל אנרגיית חשמל עבור מעליות וחימום. נו מור סמארטפונים. כל הדיבור בין בני האנוש יהיה בעזרת שידור מחשבות. אין חנויות בחובבי ציון יען כי את הכל נזמין בעזרת מצמוצי עיניים למרכזי אספקה שידעו לקרוא מחשבות וכוונות. בתי הספר יהיו סוג של ארכיאולוגיה כיוון ששבבים מגה חכמים יושתלו במוחות התלמידים ויעבירו להם מידע וידע כל הזמן. נרצה ללמוד לנגן?! שבב במוח ונהפוך להיות מוצארט. זה עתיד טוב או רע?! לשיפוטכם.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר