נגה ברק. צילום זאב שטרן
נגה ברק. צילום זאב שטרן

"אמרתי לאמא שאם לא נעשה משהו עם קופיקו, כל מפעל חייה יירד לטמיון"

68 שנה אחרי שתמר בורנשטיין לזר כתבה בעין גנים את הסיפור הראשון של קופיקו, הקוף החביב הוא כיום מותג עדכני ומבוקש, עם 200 אלף מנויים בערוץ יו טיוב, מופעים, סדרות ועוד. בתה של בורנשטיין לזר, נגה ברק, מסבירה איך זה קרה, מה התכניות לעתיד, ומה עם צ'יפופו

פורסם בתאריך: 1.3.19 10:50

68 שנה חלפו מאז כתבה הסופרת תמר בורנשטיין לזר את הסיפור הראשון של קופיקו. דורות של ילדים התחנכו מאז ועדיין מתחנכים על הדמות האהובה שהביאה לעולמם אחת הסופרות המוערכות והאהובות בישראל. הקוראים הכירו את שכונת עין גנים ולא הפסיקו לצחוק מהתעלולים שעושה קופיקו.
תמר בורנשטיין-לזר בת 92 ואנו מאחלים לה בריאות ואריכות ימים. מי שלקחה בשנים האחרונות את המושכות של המותג קופיקו היא הבת נגה ברק, שהיא חלק בלתי נפרד מהסיפור של קופיקו ומבחינת לא מעט קוראים, היא אחותו הגדולה. ברק הפכה את קופיקו למותג ולאימפריה עסקית. יש לקופיקו ערוץ יוטיוב עם למעלה מ-200 אלף מנויים, 20 אלף עוקבים בדף פייסבוק, מחזות, סדרות, משחקי קופסא, אפליקציות, כלי נגינה, בובות ותיקים. הוא עושה ימי הולדת, מופעים ופסטיבלים בקניונים, הצגות בחנוכה, שעות סיפור בספריות ועוד.

"לקופיקו יש קהל מעריצים גדול", מספרת נגה. "הם כותבים לו מכתבים ומתקשרים ומבקשים לדבר איתו. ביום העצמאות הם התקשרו לשאול איך קופיקו יספיק לעבור מבמה לבמה, כי היו לי כמה הופעות. הם מבקשים את הטלפון שלו ואני תמיד מסבירה להם שתמר לא מרשה שיהיה לו טלפון נייד והוא משחק בחוץ וכמובן תמיד מתייחסת אליהם בכבוד ועונה לכל השאלות".

כמעט בכל בית בישראל בו גדלו ילדים בעשורים האחרונים, תוכלו למצוא לפחות ספר אחד של קופיקו. בימים לפני עידן האינטרנט, היו טיוב והטלוויזיה הרב ערוצית, בורנשטיין לזר, נחשבה לכוכבת על והספרים שלה תורגמו לשפות רבות ונהנו מפופולאריות גם מעבר לים. למרות השנים שחלפו, קופיקו עדיין נחשב לדמות אהובה. נגה ברק, שמשמשת כמנהלת המותג של קופיקו, דואגת לשמר את המורשת שלו ולחדש ולהתאים אותה כל פעם מחדש לילדים של היום. "אנחנו פועלים במגוון פלטפורמות ודרכים על מנת לשמר את המותג קופיקו", מסבירה נגה. "במשך השנים צברתי הרבה ידע וניסיון במסגרת העבודה שלי (הייתה אשת שיווק במת"ב – חברת הכבלים הראשונה), גם ניסיון עסקי וגם ניסיון משפטי. השתתפתי בהרבה כנסים בינלאומיים כדי להבין איך עובדים ומה עושים עם מותגים בינלאומיים. כשהתחלנו לבנות את המותג, בנינו לו 'מדריך מותג' שעל פיו כולם עובדים".

היא מציינת שכל מוצר שיוצא לשוק, מחייב ידע, הבנה. בכל מוצר שהם מוציאים הם בעיקר נאמנים לערכים אותם יצרה אמה. "אנחנו משאירים אותו נקי", היא אומרת, "אני לא אסכים לשיתוף פעולה עם גופים שיש לגביהם חוסר הסכמה, שיכולים לפגוע ברגשות של מגזר בארץ, לדוגמא בשר לא כשר או בשר בכלל. קופיקו זה המותג היחיד שאין בו בנים בנות והוא יוניסקס, שגם חרדיים, דתיים, ערבים ויוצאי עדות שונות מכירים וכולם מתחברים לדמות".

נגה ברק. צילום זאב שטרן

נגה ברק. צילום זאב שטרן

"אנחנו מדברים על דור אחר"

הסיפור הראשון של קופיקו נכתב בשנת 1951 ובתחילה הוא כלל לא נקרא קופיקו, אלא הקוף שהתחפש. בורנשטיין לזר סיפרה את הסיפור בתוכנית רדיו בקול ישראל, אבל רק בשנת 1954 יצא הספר הראשון של 'קופיקו'. מההתחלה הדמויות שהשתתפו בו היו הבת נוגה, בני הדודים אורנה ויורם, ובהמשך הצטרפו הבנות התאומות אודליה וזהרה, הבעל שלומקה וכמובן השכנה שושנה שלא תמיד חיבבה את הדמות שלה בסיפורים. התפאורה של הסיפור הייתה שכונת עין גנים בה מתגוררת המשפחה עד היום, כולל תמר בורנשטיין לזר עצמה שתחגוג במאי השנה 92. בבית הזה נכתבו כ-160 ספרי קופיקו. "עין גנים היום זה לא מה שהיה פעם,, אומרת נגה, "פעם זה היה מושב ואני זוכרת בילדות שלי שהכל היה בתים פרטיים ולא היו גדרות, כל החצרות היו אחת ליד השנייה וכולנו שיחקנו ברחוב. היום זה עוד רחוב בפתח תקוה".
מבחינת נגה, קופיקו הוא חלק בלתי נפרד ממנה כבר מגיל צעיר. החברים שלה בבית הספר ובשכונה שהיו דמויות בסיפור, זכו לשמוע את הסיפורים כל פעם שיצא ספר חדש. "הסיפורים כולם הם סוג של אוטוביוגרפיה של המעגלים השונים, המעגל הפנימי של המשפחה, של החבר'ה מעין גנים ושל האירועים בארץ. למעשה קופיקו מלווה אותנו במשעולי חיינו כל הזמן. בכל פעם שקרה משהו משמעותי נכתב ספר, וכל ספר נכתב על משעול אחר בחיים שלנו. היה קופיקו בגלי צה"ל, קופיקו בריאליטי כוכב נולד וכו'.היום יש כבר דור רביעי שגדל על קופיקו".
אז את היית סלבית כבר מגיל צעיר?
"אנחנו מדברים על דור אחר. כשהייתי ילדה, התמונה שלי לא הייתה מצולמת בכל מקום אבל כולם ידעו שיש נגה בסיפורים. גם לחברים שלי מהכיתה והשכונה היה מאוד טבעי, כי גם הם היו חלק מהסיפור. אמא שלי כתבה הרבה על מה שקורה בכיתה ותמיד השתמשה בשמות האמיתיים ולכן כל החבר'ה מעין גנים היו סוג של סלבים ומבחינתנו זו הייתה שגרה. מבחינתי אמא שלי כתבה סיפורים כמו שאמא אחרת הייתה למשל מורה".
נתקלת בהתרגשות מכך שאת נגה של קופיקו?
"באחד הפרויקטים שעשיתי, המנכ"ל שעבדתי מולו מאוד התלהב מהעניין שאני נגה המקורית והוא סיפר בהתלהבות לבן הקטן שלו בן החמש, שהוא פגש את נגה. הילד היה נרגש כולו, כי הוא צופה באדיקות בפרקים של קופיקו והסתבר שהוא מאוד אוהב את נגה ורוצה להתחתן איתה כשיהיה גדול. באחת הפעמים שנפגשנו המנכ"ל הביא את הבן שלו והוא אומר לו בהתלהבות 'בוא אני אכיר לך את נגה האמיתית'. מבחינת הילד, נגה האמיתית היא נגה מהטלוויזיה. אז הילד מסתכל על האבא ואומר לה 'זו לא נגה האמיתית, אני לא מתחתן עם סבתות'".
מתי קופיקו יצא מהספר למסכים?
"כשמשעולי חיינו השתנו. אם פעם כל הבידור היה ספר והילדים היו רצים לספריה והמידע היה מהתוכניות ברדיו, כשהכבלים פרצו לחיינו בתחילת שנות התשעים, למעשה הדברים התחלו לשנות ולי היה ברור שדמות בספר שלא תתעדכן ולא תתעכשיו מהמילה עכשיו, תמות. לא תהיה לה זכות קיום, כי גם השפה משתנה. ילד היום לא יבין את השפה בספרים הראשונים של קופיקו, והמושגים שבזמנו סופרים נהגו להשתמש כמו התיאור של שושנה השכנה השמנה, לא היו עוברים היום. אמרתי לאמא שאם לא נעשה משהו עם קופיקו כל מפעל חייה יירד לטמיון. אמרתי לה שצריך לעדכן ולהוציא גרסאות חדשות של הספרים הישנים ואם רוצים שזה יחזיק לדורי דורות, צריך לעשות שינוי. זה לא עבר כל כך חלק, היו קצת וויכוחים בעניין, כי סופר לא אוהב שישנו לו מילים ושייקחו את היצירה שלו ויעבירו אותה לידיים אחרות. אמא גם לא כל כך אהבה את הרעיון לעשות קופיקו בטלוויזיה, כי מבחינתה כסופרת, לקחת את הדמות ולעשות אותה מוחשית, להוציא אותה מעולם הדמיון של הילדים, הייתה לכך משמעות גדולה, כי היא כמחנכת ויוצרת טענה שכל מה שהוא לא בדמיון יגביל את היצירתיות".

תמר בורנשטיין לזר. צילום זאב שטרן

תמר בורנשטיין לזר. צילום זאב שטרן

"אמא כתבה המון חומרים שלא יצאו עדיין"

בשנת 1994, אחרי שיחות ארוכות ושכנועים, הצליחה נגה להשיג תקציב להפקה של הסדרה לערוץ הילדים, שכרה תסריטאי והפרויקט יצא לדרך. "אמא הסכימה בתנאי שתהיה לה זכות לאשר כל פרט ופרט", מציינת נגה. אחרי שהעונה הראשונה עלתה ויחד איתה הגיעו התגובות, הבינה תמר בורנשטיין לזר שמדובר בסיפור הצלחה ולמרות החשש, התסריט די דומה למקור. נגה: "ההצלחה הייתה בין לילה וקופיקו הפך להיות כמו סוג הסדרות שרואים אותן ורואים אותן, בלי להתייחס לתקופה בה נעשו".

אך למרות ההצלחה בערוץ הילדים, נגה הבינה שחייבים להמשיך הלאה, להתעדכן ולחדש ובעיקר להתאים את עצמם לקצב מסביב. היא בנתה תכנית שכללה הפקה של עונות נוספות, הוצאה מחודשת של הספרים ותכנון מהלכים שיווקיים. באותה תקופה נגה קידמה את המותג לצד עבודתה כשכירה. היא הייתה אשת שיווק בחברת הכבלים מת"ב, בהמשך השתלבה בחברת ברק 013, עמדה בראש מטה השיווק של בנק הפועלים ובשנת 2003 יצאה לדרך עצמאית כיועצת עסקית. בשנת 2008, אחרי שניהלה את המותג במשך שנים רבות, חתמה מול הוריה על חוזה רשמי לניהול המותג. "ההורים שלי החליטו שכל מה שקשור לנושא של קופיקו, פיתוח המוצרים, הצגות, מופעים ואפילו העריכה מחדש של הספרים, הכל נעשה בצורה מסודרת ועובר דרכי".
מה התחדש בשנים האחרונות?
"אנחנו כל הזמן ממשיכים לעבוד וחושבים איך לקדם את המוצר. אנחנו מוציאים כל הזמן ספרים חדשים, כי אמא כתבה המון חומרים שלא יצאו עדיין. היא כתבה הרבה יותר מהר ממה שההוצאה הספיקה להוציא לאור ולמעשה מה שאני עושה זה שאני לוקחת את הסיפורים, עוברת עליהם, יושבת עם העורך בהוצאת ספרים וביחד מחליטים איזה סיפורים אנחנו עושים. אנחנו גם לוקחים ספרים שהיו מאוד מוצלחים בעבר, ומוציאים אותם מחדש, בשפה, עריכה וציורים יותר עכשוויים. הספר האחרון שיצא היה לפני כחודש – 'קופיקו בג'ונגל'. לקחנו ספר ישן, העורך הוסיף לו מושגים עדכניים, לדוגמא קופיקו לא יכול להחזיק טייפ ריקורדר והוא מחזיק סמרטפון".
יש לכם תחרות לא פשוטה בשוק הילדים.
"נכון. אנחנו נמצאים בתחרות מאוד מאוד קשה. אני לא משחקת לבד בשוק. התחרויות החזקות שלי הן המותגים הבין לאומים וכמה כוכבי ילדים מאוד חזקים. כמה שקופיקו נחשב כוכב ילדים חזק ומותג מאוד חזק, עדיין בשנה שיוצא הסרט החדש של אלזה ואנה, יש קושי גדול להתמודד בשוק. כשיוצא משהו חדש של דיסני או ניקולודיאון, אז למעשה זכיינים מעדיפים את הכוכב החדש, כי את קופיקו יש להם תמיד. כך, כל הזמן אנחנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש ולשמור על נוכחות חזקה כל הזמן במסכים. כי אם אתה לא שם, אתה לא קיים וגם זה נהיה קשה יותר ויותר, כי היום התחרות גדולה מאוד. פעם הייתה רק חברת כבלים אחת והיום פלטפורמות השידור משקיעות פחות ופחות בהפקות חדשות. התקציבים ירדו ב-80-90 אחוז והם קונים מוכן והערוצים המסחריים 12-13, ששם יש לכאורה יותר כסף להפקות, לא עושים בכלל הפקות ילדים. לכן הייתה מחשבה לשנות גישה והתחלתי לעבוד על שיתופי פעולה יותר ממלכתיים. מבדיקות שעשינו קופיקו ממוצב כיום כאייקון תרבות ישראלי".

ברק מתייחסת לשיתופי פעולה שנעשו עם קק"ל לרגל חגיגות 115 שנה, במטרה לעודד אנשים ומשפחות לטייל ביער. לאחרונה הם עשו שיתוף פעולה עם משטרת ישראל וצילמו 10 פרקים שהמטרה שלהם היא להעביר מסרים לילדים בנושאים שונים שהמשטרה ביקשה להנגיש לגיל הרלוונטי. לפני כשנה הם עשו הפקה עם YES' בשם 'קופיקו המנהל' – 30 פרקים קצרים שבהם קופיקו מנהל בית ספר.
מה התכניות לעתיד?
"אני ממשיכה לבדוק ולגייס עוד ועוד גופים לטובת הפקות משותפות ויצירת עונות חדשות של קופיקו, גופים שמבינים את היכולת והכוח של הדמות להעביר את המסרים שלהם".
את כותבת?
"לי לא הייתה נטייה לכתוב. הבת שלי עמית כותבת מאוד יפה, זה כנראה דילג דור, היא גם כתבה את השירים של קופיקו".
עד מתי תמשיכי?
"כל עוד אני יכולה אני ממשיכה. אני אוהבת את זה ואחד הדברים שגורמים לי סיפוק זה לראות איך הדמות ממשיכה ומתפתחת. אני חושבת שלהמשיך מכאן, יהיה יותר ברור מאשר היה לעשות את השינוי הראשוני".
הדור הבא בעניין?
"צריך לראות מה יהיה הלאה. הבן שלי אלעד הוא מהנדס כימיה. לבת שלי עמית יש חברת הפקות משלה, חברה מאוד מצליחה. היא מייצגת אמנים מבוגרים וילדים ולה יש זיכיון להפיק את המופעים של קופיקו בקניונים וברשויות. היא עומדת בקריטריונים ומשלמת תמלוגים לאמא שלי, כמו כל זכיין אחר ומזה אמא שלי מתפרנסת".
בעיתונות הכלכלית הגדירו אתכם כאימפריה עיסקית.
"נכון. הכל בעיני המתבונן. כאשר מותג פועל בתחומים רחבים ומפרנס אנשים רבים הוא מייצר פעילות כלכלית ענפה. שחקנים, מפיקים, יצרנים, מפיצים ועוד".
מה קרה לצ'יפופו?
"אנחנו מחדשים גם את המהדורה הראשונה של צ'יפופו. בשנה האחרונה הוצאנו שני צ'יפופו מחודשים. סך הכל נכתבו 35 ספרים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר