מרכז חיוך: טיפול בהפרעות קשב ללא שימוש בריטלין
מרכז חיוך: טיפול בהפרעות קשב ללא שימוש בריטלין

טיפול בהפרעות קשב ללא ריטלין

כדור הריטלין הפך פופולרי בקרב הורים לילדים המתמודדים עם אתגר הקשב והריכוז. לפני שאתם פונים לטיפול התרופתי, הכירו את מרכז "חיוך" המציע פתרון לבעיות קשב וריכוז ללא שימשו בריטלין

פורסם בתאריך: 30.5.19 16:51

מרכז ידע וכלים לחינוך – ריטלין OUT, "חיוך" IN

דור העתיד, הילדים של היום, מתמודדים עם אתגרים רבים במסגרת בית הספר ובכלל. אחד האתגרים השכיחים והמדוברים ביותר הוא אתגר הקשב והריכוז. ההנחה היא שאם ילד לא מצליח להירגע כשהמורה מבקשת ממנו, כנראה שיש לו "הפרעה", אם קשה לו להתרכז בדבר אחד כשיש הרבה "רעשים" ברקע, אז קיימת אצלו בעיה. ואם כך הדבר – כדאי שייקח ריטלין. האמנם?!

יותר ויותר ילדים מקבלים היום ריטלין כפתרון לבעיית ה"קשב והריכוז" איתה הם מתמודדים. לבסוף הילד מבין ומפנים שההצלחה שלו תלויה בכדור. כדור הריטלין אמנם ממקד את הילד לריכוז למספר שעות, אך גם עלול לגרום לו לתופעות לוואי ולפספוס דברים חשובים בדרך – עכשיו הוא יותר מרוכז בלימודים, אך לעיתים על חשבון תכונות האופי האופייניות לו כמו למשל שמחת החיים, היצירתיות, חוש המנהיגות והכריזמה, האמנות והדמיון. הילד הופך להיות פחות עצמו.

מיכל אמטנאני, מקימת מרכז "חיוך" מציעה פתרון אחר. היא הקימה את המרכז מתוך חזון מהותי לשנות את פני החינוך, ולתת למחנכים כלים וחיזוקים כדי להתאים את המערכת לילדים: "הילדים שלנו משתנים והגיע הזמן שהמערכת תקבל את השינויים ותפעל בהתאם. התנהגויות הילדים הן תגובות למבוגרים, וכדי לעשות שינוי אמיתי יש לשנות את הדרך ולהבין שהמפתח לשינוי אינו בידי הילדים אלא בידי המחנכים – ההורים, וכל הצוות החינוכי. הצוות זקוק לידע וכלים רלוונטיים לשינויים של שנות ה-2000", מסבירה מיכל.

לבנה הבכור של מיכל ניסו לסייע בטיפול תרופתי במשך שלוש שנים, שגרם לו לכל תופעות הלוואי האפשריות עד כדי איבוד הכרה. בנקודה זו החליטו מיכל ובן זוגה לחפש דרכים אלטרנטיביות: "כשהפסקנו את הטיפול התרופתי האתגרים צצו אצלו מחדש בעוצמה גבוהה אף יותר, והבנתי יותר מתמיד שהתרופות היו רק פלסטר זמני שטיפל בסימפטום ולא בסינדרום", מספרת מיכל בהתרגשות שאי אפשר לפספס. גם שאר ילדיה של מיכל התמודדו עם האתגר, אך הפעם היא ידעה לכוון את המסלול ללא התערבות תרופתית: "אני מגדירה את האתגר כ"תכונה", לא כמחלה ובטח לא כ"הפרעה", היא מציינת בחיוך. מאז מיכל חוקרת ומטפלת באתגרים מהשורש וחותרת לפתרון אמיתי.

דרכה המקצועית של מיכל כיוונה אותה לתארים מדעיים בהנדסת כימיה וביוטכנולוגיה, אך מסלול חייה האישי דייק עבורה את הדרך לעולם החינוך. מיכל עשתה הסבה מקצועית לתחום ובימים אלו עומדת לקראת סיום תואר שני בחינוך מיוחד ולקויות למידה. מרכז "חיוך" שהקימה לפני כשלוש שנים, מעניק ארגז כלים פרקטי גם לצוותים חינוכיים ולהורים בתוכנית ייעודית, וגם לילדים עם קשיים לימודיים והתנהגותיים: "הגישה הנלמדת במרכז מבוססת על כלים אימוניים מהפסיכולוגיה החיובית ומהחינוך המיוחד, המאפשרים להתאים את שיטות ההוראה לצרכי הילד ולא הפוך. המרכז מסייע לילדים להתמודד עם האתגר בדרך מחייכת שלא תיגרע מהם את מי שהם, לשנות את התווית שהודבקה להם, ובפרט את האמונות שאגרו על עצמם במהלך השנים, ולחוות הצלחות אמיתיות שאינן תלויות בשום דבר מלבד המסוגלות הפנימית שלהם", מסבירה מיכל, "גם אם הכדור הוא המוצא האחרון, וההורים מרגישים שניסו הכל, הכרחי להעניק את המענה המשלים לתמיכה וכלים".

מיכל מגדירה את עצמה כחלק מקהל היעד הקלאסי של כדור הריטלין: "במהותי אני אדם מעופף לחלוטין, שוכחת דברים וקופצת מדבר לדבר עם אתגר תמידי לסיים משימות שהתחלתי. במקום לפנות לפתרון הקל, בניתי שיטה שמפתחת ומשפרת את המיומנויות שחסרות לי, וכך פותרת את הבעיה מהשורש בעבודת מודעות יומיומית", היא מסבירה בחיוך. השיטה מסייעת להקשיב ולהתרכז, להאזין ולהתמקד בתשומת לב מלאה. בקבוצות הטיפול למיומנויות חברתיות שמתקיימות במרכז למשל, מלמדים את הילדים לפתח את יכולת הנוכחות בהווה הן מבחינה פיסית והן מבחינה מחשבתית. כשהילד לומד להיות נוכח בשני הרבדים, הריכוז שלו עולה פלאים והוא מצליח לספוג את המתרחש, וכך גם להגיב בהתאם בלי הצורך להפריע או ליצור תשומת לב מיותרת. על ידי ידע, אימון ותרגול הילדים לומדים בדיוק כיצד לעשות זאת, וזו העבודה האמיתית. התרגול בקבוצה מאפשר להם להרגיש שווים ולא "מקולקלים", ולהתייחס למפגשים כחוג ולא כ"טיפול".

השיטה של מיכל אינה שיטת קסם. מעצם היותה פתרון מהותי לבעיה היא דורשת זמן ומאמץ, אך המטרה מקדשת את האמצעים והם רוכשים מיומנויות חיוניות לכל החיים. הורים לילדים שהשתתפו בתכניות, מדווחים על שיפור במיומנויות חברתיות, בעליית הביטחון העצמי, בקשב וריכוז גבוהים ללא צורך בתרופות, ביכולת לזכור דברים, בוויסות רגשות והרגעה עצמית, אימפולסיביות מופחתת, אמפתיה והבנת האחר.

לסיכום, מדגישה מיכל את ביטחון ההורה בילד: "כשאתה מאמין שהילד שלך מסוגל להצליח רק באמצעות כדור, זה בדיוק המסר שהוא יקבל. האמינו בילד שלכם שהוא מסוגל ליותר, והפכו את המילים "אין סיכוי" ל-"בואו נראה איך זה אפשרי", מסכמת מיכל בחיוך ענק.

מרכז "חיוך" – מיכל אמטנאני

טלפון: 050-940-9888

כתובת: קפלן 15, פתח תקוה

שעות פעילות:

א' – ה': 09:00 – 19:00
ש': 10:00 – 14:00

קישור לעמוד הפייסבוק

קישור לאתר 

מיכל אמטנאני. צילום: דנה אופיר

מיכל אמטנאני. צילום: דנה אופיר


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר