קולנוע היכל פתח תקוה. צילום מיכל נוימן

תקוות חדשות: האם המתחם של קולנוע היכל יהפוך למועדון בסגנון זאפה?

בעלי המקום החלו לנקות אותו ואחד מהם, נתי זר, אומר: "אנחנו נמצאים בקשר עם העירייה ומחפשים יזמים ורעיונות". רמי גרינברג: "זה מקום שמיועד לתרבות במהות שלו" # הצצה נדירה אל בית הקולנוע המיתולוגי של פתח תקוה

פורסם בתאריך: 16.8.20 17:14

קבוצת הוואטסאפ 'מצילים את קולנוע היכל פתח תקווה' גועשת בימים האחרונים. זאת לאחר שביום שישי האחרון, מספר פעילים עברו סמוך לקולנוע וראו פועלים שנמצאים במקום אשר מנקים את המקום. לטענתם, בשיחה עם הפועלים במקום, נאמר להם שהם מפנים את האשפה ואמורים להביא למקום ציוד חדש. נתי זר, הבעלים של המקום יחד עם ההסתדרות (50 אחוז לכל צד) מציין שבשלב הזה לא מתוכנן לקום משהו חדש, ומרגיע גם שהמקום לא מיועד להריסה. "אני רכשתי לאחרונה 50 אחוז מהבעלות על המקום מגלובוס והמטרה היא להפוך את ההיכל למקום בילוי. המקום לא מיועד להריסה, זה מקום לשימור ואחד הרעיונות זה קולנוע או כל דרך בילוי אחרת. אנחנו נמצאים בקשר עם העירייה ומחפשים יזמים ורעיונות וכולם רוצים את טובתו של המקום הזה", הוא מסביר. "בשלב הזה אנחנו מנקים על מנת שנוכל להיכנס פנימה, יש הרבה לכלוך של יונים ולא ניתן היה להיכנס פנימה וזו המטרה הנוכחית. כרגע לא מתוכנן שיפוץ, יש הרבה רעיונות, אבל עדיין שום דבר לא סגור. לעירייה יש מטרה להחיות את מרכז העיר ואנחנו בשיתוף פעולה איתה מחפשים רעיונות".

צפו בקולנוע היכל לשעבר כפי שצולם השבוע:

ראש העירייה, רמי גרינברג, מחזק את הדברים: "המקום מוזנח וסגור כבר שנים רבות ואנחנו רוצים לצאת בקול קורא לגורמי תרבות, לבוא ולהפעיל את המקום. זה מקום שמיועד לתרבות, במהות שלו, במבנה שלו ואני יודע שבעבר זאפה רצו לבוא לשם, אבל בגלל הקורונה הם ירדו מזה כרגע. כל רעיון שאפשר יהיה להפעיל במקום פעילות של תרבות ופנאי לטובת הקהילה, כמו שהיה שם פעם, אבל מתאים לתקופה הזו, יתקבל בברכה".
מתוכנן לקום שם מגדל או פרויקט נדל"ני אחר? 
"מדובר במגרש גדול, זה לא רק ההיכל וגם אם תהיה תוכנית לנדל"ן, המבנה עצמו צריך להישמר, כחלק ממשהו לטובת הציבור. במשך שנים המקום עומד כאבן שאין לה הופכין וצריך למצוא משהו להפעיל את זה לטובת הקהילה. הכיוון הוא חיובי".

# # # 

בשנת 1934 הוקם בפתח תקוה הקולנוע המיתולוגי, קולנוע היכל. הקולנוע הפך להיות מוקד בילוי מרכזי לתושבי העיר במשך שנים רבות. הקולנוע הוקם על ידי מועצת הפועלים, תוכנן על ידי האדריכל הישראלי אריה שרון ופעל עם אלף מקומות ישיבה וגג נפתח. הוקרנו בו סרטים, הוצגו בו מופעי בידור, מוזיקה, אופרה, הצגות וכן נוגנו בו קונצרטים.

הוא עלה לכותרות בשנת 1984, אז החליט ראש העירייה דאז דב תבורי ז"ל, לשנות את חוק העזר העירוני אשר אסר על פתיחת עסקים בשבת ולפתוח את המקום בערב שבת ובכך פתח את מה שנודע בכל הארץ כמלחמות השבת של פתח תקוה. הסרט הראשון הוקרן ב-21 בפברואר 1984 והרבנים הראשיים של העיר ברוך שמעון סלומון ומשה מלכה, הובילו למקום אלפי דתיים בהפגנה נגד חילול השבת. ההפגנות לא עזרו והסרטים המשיכו להיות מוקרנים מאחר ותבורי טען שיש להיענות לדרישות בני הנוער לבידור בסופי שבוע. לצד זה המשיכו גם ההפגנות והיכל הפך להיות נקודת ציון במאבק בין דתיים לחילוניים בעיר. ההפגנות פסקו במהלך 1987, כשלוש שנים לאחר תחילת המאבק ובבחירות הבאות, תבורי כבר לא זכה בראשות העיר.

קולנוע היכל פתח תקוה. צילום מיכל נוימן

קולנוע היכל פתח תקוה. צילום מיכל נוימן

קולנוע היכל פתח תקוה. צילום מיכל נוימן

בתחילת המאה הנוכחית נסגר בית הקולנוע על ידי ההסתדרות ויורם גלובוס שהיו שותפים במבנה, בנימוק שאין הצדקה להחזיק קולנוע קטן כאשר נבנו מתחמים גדולים. מאז עומד המבנה ללא כל שימוש ובין היתר דובר על כך שהוא יהפוך למיזם נדל"ני. בעבר היה מו"מ בין ההסתדרות ליורם גלובוס על מנת להקים במקום מגדל משרדים. מי שלאורך כל השנים התנגדה להפיכת המקום למיזם נדלני היא מוניקה כהן, לשעבר מנהלת מחלקת שימור אתרים ופעילה והיום יועצת לראש העיר בנושא בהתנדבות. כהן ציינה: "בזמנו ההסתדרות רצתה להרוס את המבנה ולהקים מגדל משרדים, דבר לו התנגדתי מאחר ומדובר במבנה לשימור ונלחמתי בשיניים שלא יהרסו אותו. אני יודעת שראש העיר רוצה להפוך את המקום למרכז תרבות ואני מאוד מקווה שהדברים באמת יסתדרו".

קולנוע היכל פתח תקוה. צילום מיכל נוימן

מי שפעיל בנושא הוא שחר נעמני, שאף הקים את קבוצת הפייסבוק והוואטסאפ 'מצילים את קולנוע היכל'. נעמני אומר: "כבר שנתיים אני מקדם את המאבק לשמר את קולנוע היכל ולהחזירו לפעילותו המקורית. זה מבנה הסטורי ונכס תרבותי שחייבים לשמר אותו. בתור ילד הייתי מגיע ל"היכל" ואת כל ימי הנערות שלי ביליתי פה. זהו אחד מכמה מבני בתי הקולנוע הותיקים ביותר בארץ והיחיד ששרד בפ"ת. בזמנו, יצא ראש העיר גרינברג בהצהרה שברצונו להקים במקום "היכל" פרוייקט נדל"ן לזוגות צעירים מעל קומת מסחר הכוללת בתי קפה, מסעדות ומרכזי בילוי. שמחנו לגלות שבסופו של דבר ישמרו את המבנה אף שחלקו נרכש ע"י יזם פרטי".

בינתיים, הפעילים הרבים עוברים במקום, מגיעים במיוחד ונכנסים פנימה דרך אחד הפתחים ומצלמים ומעבירים בינהם חוויות. "עברתי במקום והפועלים שמפנים את הזבל, אמרו לנו שרוצים לחדש את המקום, גם הבעלים של הקיוסק הצמוד אמר את זה בזמנו, אבל לא קיבלנו שום התייחסות רשמית", מסביר נעמני ומקווה שמישהו באמת יחזיר את המקום לימיו היפים.

מהעירייה נמסר: "ראש העירייה רמי גרינברג, הורה לגורמי ההנדסה ברשות לקדם תכנית מדיניות למתחם קולנוע ההיכל המיתולוגי שהינו מבנה לשימור. מדובר במתחם שנמצא בבעלות פרטית ובו קולנוע שהחל לפעול בשנות השלושים של המאה הקודמת כאשר בשנים האחרונות ננטש ונזנח. בעלי המתחם החלו היום בפעולות הניקיון של בית הקולנוע לקראת חידושו בהמשך. התכנית למתחם הקולנוע עברה פרה-רולינג ראשוני בוועדה המחוזית, ותובא בקרוב לדיון בוועדה המקומית. עיקרי התכנית הינו הסדרת השימושים במתחם, הפיכתו למתחם מעורב שימושים, כאשר על מגרש ריק סמוך לקולנוע מתוכנן מגדל בערוב שימושים וקולנוע היכל יועבר לבעלות עירונית, ישומר וישופץ וישמש לפעילויות מסחריות, תרבותיות, חברתיות ועירוניות. המתחם לתכנון ממוקם במרכז העיר פ"ת, בין הרחובות חיים עוזר, ההסתדרות ונורדאו, על שטח קרקע של כ-11.5 דונם. הבינוי הקיים כולל מבני מגורים ומשרדים בני כ-3 קומות מעל קולונדה מסחרית לאורך רח' חיים עוזר, מבנה מגורים פנימי ניצב לרח' נורדאו, משרדי ההסתדרות בני 4 קומות ומבנה קולנוע היכל במרכז המתחם. במקום מבנה ההסתדרות מיועדת לקום תחנת מטרו במסגרת הקו הסגול. מול חזית הקולנוע וסביבו תפותח כיכר ושטחים ירוקים פתוחים ונגישים להתכנסות ציבורית. החניה תהיה תת קרקעית".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר