אילוסטרציה של ילד jhandersen depositphotos.com

אף אחד לא רוצה לגלות שהילד שלו עובר התעללות בבית הספר. אז איך עוזרים להם?

מאירה ברנע גולדברג ממליצה על שלושה ספרי ילדים אשר עוסקים בנושא בריונות ילדים בבית הספר

פורסם בתאריך: 10.11.21 09:20

"בריונות ואלימות בבית הספר". ארבע מילים שמפחידות כל הורה. אף אחד לא רוצה לגלות שהילד שלו עובר התעללות בבית הספר ושילדים אחרים מציקים לו ויורדים לחייו.
ילדים רבים מתביישים לספר להורים שלהם על מקרים כאלו ולא פונים לעזרה ובנוסף לכל זה, יש הורים שבאמת לא יודעים איך לעזור לילדים במצבים כאלו.
ילדים שעוברים התעללויות חוזרות בבית הספר נוטים להאשים את עצמם ולחשוב שמשהו בהם גורם לכולם לשנוא אותם.

איך נוכל לעזור לילדים שלנו להתמודד במצבים קשים כאלו?

איך נוכל לעזור לילדים שלנו לא להיות בריונים? להבין כמה ההתנהגות הזו בלתי נסבלת? (לא נעים לגלות שהילד החמוד שגידלנו באהבה מתעלל בילדים אחרים בבית הספר).
איך נוכל לגרום לילדים שלנו לאהוב את עצמם כמו שהם גם אם הם לא נראים כמו כולם?

ספרי ילדים רבים עוסקים בנושא. קבלו המלצה לשלושה מהם:

המפלצות של נעם

המפלצות של נעם / כתב ואייר רמי טל, הוצאת ידיעות אחרונות.

נועם סובל מבריונות בבית הספר.  הילדים בכתה מתעללים בו, צוחקים עליו, נטפלים אליו. נועם מתקשה להירדם בלילה. ולפני השינה משחזר את החוויות הכואבות שהוא עובר בכתה. נועם אוהב לצייר ובוקר אחד בדרך מבית הספר הוא נתקל במפלצת נחמדה שיצאה מאחד הציורים שלו ומאותו הרגע הוא כבר לא לבד.
הספר ממחיש בצורה מדויקת וחכמה, עם מעט מילים, מה עובר על ילד שנאלץ להגיע בכל יום לכתה ולסבול מבלי שאף מבוגר יהיה נוכח ויושיט לו עזרה. בסופו של דבר מה שמציל את הילד זו ההבנה מהן החוזקות הפנימיות שקיימות בו. במקרה הזה הספר מבוסס על חייו של הסופר שסבל מאלימות ובריונות בבית הספר ומה שהציל אותו היה כשרון הציור שלו.
לא סתם המבוגרים נעדרים מהספר. אלימות ובריונות כלפי ילדים מתרחשת לעיתים קרובות כשאין אף מבוגר בסביבה. בעזרת הספר אפשר לפתח שיח רחב מאד עם הילדים שלנו בנושא.
ספר חובה בכל בית.

מדריך לגיבורות על

מדריך לגיבורת על / אליאס ואגנס וולונד, הוצאת סיגליות

ליסה היא ילדה בת תשע, היא עברה לגור עם סבתא שלה  כי אמא שלה נסעה לעבוד כמה חודשים בחוץ לארץ. כבר ביום הראשון ליסה מבינה שהחיים שלה הולכים להיות קשים. בבית ספר ממנו היא באה היו לה חברות אבל כאן, בבית הספר החדש, נראה שכולם שונאים אותה. אף אחד לא מדבר איתה ובהפסקות היא יושבת לבד, אבל הדבר הכי גרוע זה שיש חבורה של בנים שמציקים לה, מרביצים לה ורודפים אחריה כל הזמן.
יום אחד היא מגיעה אל הספרייה ושם בין כל הספרים היא רואה ספר מאד מיוחד, ספר בצבע אדום זוהר. ליסה הרגישה שהספר קורא לה ומזמין אותה לפתוח אותו ולקרוא בו.
לספר שליסה מצאה קוראים: "המדריך לגיבורות על". בספר ישנם הסברים מפורטים איך להפוך לגיבורת על.
בספר הראשון בסדרה (שגם נכנס לרשימת מומלצי משרד החינוך), ליסה בונה את עצמה כגיבורת על אך עדיין לא מוצאת את האומץ בליבה להתמודד עם הבריונים בבית הספר.
בספר השני היא מוצאת את הדרך לעזור לעצמה להתמודד עם חבורת הבנים העלובה מבלי לחשוף את זהותה ובספר השלישי שראה אור בימים אלו, ליסה מבינה שלבד לא תוכל לפתור את כל בעיות הבריונות שמסביב ושהיא תצטרך להיעזר בחבר.
לאף אחד לא מגיע לסבול מבריונות! הספר מחזק ומעודד את הילדים למצוא את החוזקות שקיימות בכל אחד ואחד.

ספר הבנים הגדול, ספר הבנות הגדול


ספר הבנים הגדול / ספר הבנות הגדול / קלי דנהאם, הוצאת אגם

שני מדריכים חדשים לגיל ההתבגרות ראו אור בהוצאת אגם. מתאימים לילדים מגיל תשע, לתלמידים בבית הספר היסודי וחטיבת הביניים.
מתחת לכל מדריך נכתב: "כל מה שאת/ה צריך/ה כדי לעבור את גיל ההתבגרות בשלום".
ואכן המחברת דאגה לתת מידע מתאים, נכון ורלוונטי גם בנושאים רגשיים, כלומר המדריך הזה לא רק יעשה לילדים סדר בנושא התפתחות מינית, אלא גם ייתן מענה טוב ואיכותי לבעיות רגשיות שעלולות לצוץ בגיל הזה ובין היתר עוסק ארוכות בבריונות, אלימות, התמודדות עם ילדים ומבוגרים מתעללים ומטרידים, מעמיק בהסברים על התופעות האלו ואיך ניתן להתמודד איתן. כאמא, שמחתי לקרוא את המדריכים ולקבל מהם רעיונות כיצד עלי לפעול בכל מיני סיטואציות מורכבות שמתרחשות בבית הספר.
אגב העצות במדריך התחברו היטב עם הספר של רמי טל "המפלצות של נועם" וסיפורו האישי כאשר אחת ההמלצות בספר היא להכיר את החוזקות שלנו כבני אדם ולחזק את הערך שלנו בעיני עצמנו כאחד הפתרונות להתמודדות עם בריונות בבית הספר.

מנושא הבריונות המכאיב אני רוצה לסיים בהמלצה מדהימה לספר מבוגרים חדש שראה אור:

הביתה הלוך חזור

 

הביתה הלוך חזור \ אילה דקל, הוצאת שתיים

אלכסנדריה, שנות הארבעים של המאה הקודמת. ז'קלין וג'ולייט הן  שתי אחיות יתומות מאם שחיות בביתו של אב שתלטן. כשאחת מהן נישאת בניגוד לרצונו, הוא מטיל עליה חרם. שתי האחיות ממשיכות לשמור על קשר, אבל אחרי  קום המדינה כל המשפחה מפליגה לישראל – ורק אחת מהן נשארת לבדה, מאחור.

ישראל, שבעים שנים אחר כך. סבתה של ליאורה מתה ובהלוויה שלה מופיעה אישה זרה וממלמלת דברים משונים לצד הקבר. ליאורה מסתקרנת וניגשת אליה. הפגישה המקרית הזאת מוליכה את ליאורה למסע לגילוי הסודות המשפחתיים, מסע שפורם את הזהות שלה ואת כל מה שידעה על עצמה.

המסע של ליאורה לגילוי האמת לוקח אותה לאלכסנדריה של המאה הקודמת, למעברה, ולהתנחלות  שבה גדלה. הוא מוביל אותה  לגילוי אהבה אסורה שמאיימת גם על משפחתה בהווה, וחושף בפניה קווי דמיון שחלקם מטרידים: כמו ז'קלין וג'ולייט, היא לומדת שגם היא זקוקה לחופש ולביטוי עצמי. וכמוהן, גם היא מוצאת את עצמה מתמודדת עם ניסיונות דיכוי מצד הגברים של המשפחה.

"הביתה הלוך חזור " מאת אילה דקל הוא רומן היסטורי בהשראת סיפור אמיתי שנתגלה לסופרת בהלוויה משפחתית. ספר מותח, מרגש, שקשה להניח מהיד, נכנס לרשימות רבי המכר בשבוע בו ראה אור. ובלי קשר אל תפספסו את הספרים המופלאים שרואים אור בהוצאת שתים, הוצאה חדשה שמוציאה ספרות מקור מיוחדת ומקורית.

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר