סניף צומת ספרים באם המושבות בפתח תקוה, צילום פרטי

"עשו את זה בצורה מכוערת" | בית קפה במקום צומת ספרים במתחם חצי חינם באם המושבות

המהלך של הנהלת המתחם מעורר ביקורת ציבורית גדולה: "יש מספיק בתי קפה, מדובר בחנות קהילתית". מנכ"ל צומת ספרים: "זה לפני פסח, הכל נעשה בהפתעה"

פורסם בתאריך: 14.3.22 08:30

חנות הספרים הוותיקה של צומת ספרים במתחם חצי חינם בשכונת אם המושבות בפתח תקוה תיסגר בסוף החודש. זאת לאחר שבעלי המתחם הודיעו על כך לבעלי רשת הספרים. המהלך עורר ביקורת ציבורית גדולה, בייחוד על רקע העובדה כי במקומו של הסניף צפוי להיפתח בית קפה.

סניף צומת ספרים באם המושבות הוא אחד מכ–100 סניפים ברחבי הארץ ואחד משלושה סניפי הרשת בפתח תקוה. אולם, בניגוד לשני הסניפים האחרים שממוקמים בקניונים, הסניף באם המושבות נמצא בלב שכונת מגורים, בה ישנם ילדים רבים – מה שהפך את הסניף לקהילתי מאוד וחשוב לאוכלוסיה.

"אנחנו נמצאים במתחם משנת 2008 ולפני מספר ימים קיבלתי מכתב שהחוזה שלי מסתיים ב – 31 במרץ השנה, שזה נכון", אומר מנכ"ל ובעלי הרשת, אבי שומר, למלאבס. "אך הפעם, בניגוד לפעמים קודמות בהן הארכנו את החוזה שכירות, הודיע לנו שהחליטו לפנות את החנות שלנו. התחלתי להתכתב איתם ובגדול הם אמרו לי שהחליטו לפתוח כאן בית קפה במקום, כי במתחם יעל רום הסמוך פתחו בית קפה – אז הם חייבים לתת מענה לכך, ושיהיה בית קפה שיהיה פתוח בשבת".

התייעצו איתך לפני, או נתנו זמן להיערכות?
"הם קבעו עובדה מוגמרת. לא דיברו איתי. עשו את זה בצורה מאוד מכוערת. אם היו מזמינים אותי לשיחה ואומרים שאנחנו רוצים לשדרג או בוא נראה איך אנחנו משפרים. צריך לזכור שזה גם לפני חג הפסח. אני צריך לתת הודעה מוקדמת לעובדים שלי. הכל נעשה בהפתעה. לפחות היו עושים את זה בדרך נאותה".

עוד הוא הוסיף: "מה שמרגיז אותי זה לא העניין הכלכלי, זה שסוגרים חנות ספרים ששירתה את האזור מאז 2008, במיוחד כאן באם המושבות שיש כאן המון ילדים, ובמקום זה מקימים בית קפה. לא חסרים בתי קפה באזור. אני חושב שזאת חובה לאומית לתמוך בקריאה, אני באמת לא מדבר על הקטע הכלכלי. אני אסתדר אבל יש איזו חובה לאומית לשמר את הקריאה ולא לסגור חנויות ספרים. חבל שזה נעשה. זה עצוב לי".

אתה מרגיש שנותנים פחות חשיבות בעידן שלנו לספרים?
"עידן ספרי ילדים בטח לא מתמסמס. ההפך, הוא הולך ועולה. זאת גם שכונה של ילדים. אנחנו גם מכרנו ספרי לימוד וחוברות עבודה – הדברים האלו לא נעלמים אלא הולכים וגדלים. אבל אפשר לקבל דמי שכירות גבוהים יותר מבית קפה מאשר מחנות ספרים".

יש לך מה לעשות עם ההחלטה?
"שלחתי מכתב מעורך דין שלי שאנחנו מבקשים שיתנו לנו פרק זמן סביר להיערך. אין לי עילה משפטית לעתור לבית משפט כי החוזה הסתיים. אני מכבד את ההחלטה שלהם אבל אפשר היה לעשות את זה בדרך אחרת".

איך הלקוחות הגיבו?
"הלקוחות מגיבים מאוד בכעס. זאת חנות שכונתית שקיימת כ-15 שנה. הילדים באים לבד עם דמי כיס וקונים ספרים. מה שמרגיז ומעציב אותי זה שמדובר במקרה הזה במקום שהוא מרכז של ילדים".

ההחלטה לפתוח בית קפה במקום חנות ספרים, הרגיזה לא רק בעלי החנות, אלא גם תושבים. אחת מהם היא תושבת העיר והסופרת מאירה ברנע-גולדברג, שמתקשה להבין את ההיגיון של ההחלטה. "אותי אישית זה מצער כי אין בפתח תקוה הרבה חנויות ספרים. זאת פשוט אבדה. זה מעצבן כי יש המון מסעדות ובתי קפה באזור ולסגור חנות ספרים כדי להקים עוד בית קפה – זה פשוט עוול וזה לא הגיוני. הם עשו מעשה שלא עושים אותו. אני סופרת, אז אני מדברת מדם ליבי וזה ממש מרגיז אותי. מדובר בחנות רחוב, חנות שכונתית. חנות שגם יצרה קשרים טובים עם הקהילה. אין הרבה חנויות ספרים בפתח תקוה, וזה פשוט כואב הלב. חנות בקניון זה לא כמו חנות ברחוב שהתושבים מכירים את המוכרים אישית שיודעים להמליץ לך על ספרים. לסגור מוסד כזה, זה מעשה חסר תרבות לדעתי".
מה שמעת מהתושבים?
"כולם עצבנים וכועסים אבל יש להם תחושה שאין מה לעשות וחבל. התחושה היא שאין עם מי לדבר".

 

מחברת meex נדל"ן מקבוצת חצי חינם המנהלת את מרכז אם המושבות נמסר: "המתחם עומד לפני מתיחת פנים לקראת התחדשות והרחבת המרכז המסחרי אשר ייתן מענה לתושבי הסביבה במגוון תחומים על ידי הגדלת תמהיל השוכרים במרכז. כחלק מהשינויים והתאמת החנויות לצורכי השכונה, נקים בקרוב ספריה קהילתית לרווחת התושבים, לצד חנויות ובתי קפה נחשבים ומובילים ובחודשי הקיץ, יתקיימו פעילויות, ירידים ואירועים קהילתיים לקראת החזרה לבית הספר אשר ישרתו את התושבים והדיירים בסביבה ובכל העיר. אנו מודים לאבי שומר בעלים ומנכ"ל צומת ספרים על שותפות ארוכת שנים ומצפים לראותו בשאר מתחמי "meex” ברחבי הארץ".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר