שולחן סדר צילום NewAfrica depositphotos.com

פסח? במעברת עמישב הוא התחיל כבר בפורים | טור חג של ד"ר שלמה צדוק

יום לאחר שתלינו את המן הרשע התחיל פסטיבל יסורי הניקיון של חרכי התריסים, של ידיות המחבתות, של הדפים בספרים ( שמא עף גרגר חמץ ונחת על עמוד 17 בספר של כיפה אדומה..) ועוד ועוד

פורסם בתאריך: 14.4.22 12:09

מעשה ביהודי ששואל גוי ברוסיה: "תגיד קומרד אנטולי – מה המרחק בין קייב למוסקבה?". 1,000 ק"מ, משיב קומרד אנטולי. "הבנתי, ומה המרחק בין מוסקבה לקייב?", מעצבן היהודי את אנטולי. "אתה בסדר?, אם בין קייב למוסקבה 1,000 ק"מ אז גם הפוך זה 1,000 ק"מ!". "דחילק אנטולי, אל תתרגז על השאלה, יען כי אצלנו היהודים ביו פורים לפסח יש חודש, אבל בין פסח לפורים יש כמעט שנה!", מסביר היהודי.

ולמה נזכרתי עכשיו בקייב ובמוסקבה? לא בגלל המלחמה אלא בגלל שאצל אמא שלי במעברה הפסח לא התחיל מעולם בפסח, אלא כבר בפורים. יום לאחר שתלינו את המן הרשע התחיל פסטיבל יסורי הניקיון של חרכי התריסים, של ידיות המחבתות, של הדפים בספרים ( שמא עף גרגר חמץ ונחת על עמוד 17 בספר של כיפה אדומה …), של חורי המנעולים, של החלפת גומיות במקרר, של ביעור החמץ ושל הכנת קורבן הפסח של שוקו השוחט.

שלמה צדוק צילום פרטי

בסופו של כל התהליך, יעני שבועיים לפני ליל הסדר, כבר מצאנו את עצמנו גרים במחסן הרזרבי של הצריף, ומגיעים לאכילת המצה פחות עשרים קילו, בגלל התעניות שגזרנו על עצמנו מכל מיני גרגרי חמץ רחמנא ליצלן. אמה מה? תמיד הגענו טהורים וזכים היינו כאילו אנחנו ואבותינו יצאנו ממצרים, וכאילו אנחנו רואים מצה לראשונה בחיים.

 

 

ואיך ידענו בכלל שבא האביב ומתחיל התהליך התרבותי של ניקיון הצריף לפסח?

בכללי אני מביא לכם כמה מהסימנים המרכזיים של בוא הפסח. למשל, מתחילים לשאול את הקופאי בסופר: האקונומיקה כשרה לפסח?! במשחת השיניים יש חמץ?! ואיך משלמים? – אין מזומן אלא רק תווי זהב וכסף, יעני תלושים (במלעיל) שקיבלנו מהוועד. ופתאום יש מלא אלטא זאכן בסביבה. אנחנו גם מתאמנים המון בלשפוך חמתנו על הגויים. ואנחנו מקבלים מלא הגדות מצחיקות של פסח: של בנקים, של קופ"ח, של עיתונים, של ש"ס ושל מרצ. ושמתם לב שפתאום על הרמזורים יש מלא שלטים של צבעים שמציעים לך צביעת בית בגרושים?!

אמה מה? במעברה היה עוד סימן לפסח ולאביב: מלא סערות של גשמים ואבק! ולמה הגשם רק במעברה? יען כי אימותנו נהגו להוציא השטיחים מהבית, להניח על הגדר ולחבוט עד שיצא מהן כל האבק שהצטבר מהפסח הקודם. ענני האבק שנוצרו על ידי מאות משפחות עלו למעלה וכשכבדו דיים הם הפכו לענני גשם והורידו על מעברתינו ים של גשם זלעפות. ( מטאורולוגים קראו לזה: "גשם מקומי מעברתי").

ונסיים בקושיה: אומרים שכאשר אבותינו יצאו ממצרים לא היה להם זמן לאפות לחם, אבל זמן לעשות חורים במצות היה להם?! ושאלת ראש הממשלה שבאה לאחר קושיות מה נשתנה: כמה חורים יש במצה קונבנציונאלית?

ושנו רבותינו: ב"פסח כשר" יש את כל החגים: פורים, סוכות, חנוכה, כיפורים, שבועות, ראש השנה. ללמדנו מה? שאנחנו עם סגולה.

חג שמח לכל העם.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר