רשת חנויות AM PM צילום דודו בכר
רשת חנויות AM PM צילום דודו בכר

מילה מהפרלמנט: האם לדעתכם מרכולים צריכים להיות פתוחים בשבת?

שאלה אחת בשבוע, והפעם: האם השבת צריכה להישמר כהילכתה בלי להתחשב באזרחים החילונים, או שמא חשוב לדעתכם להתיר פתיחת עסקים כגון מרכולים בשבת

פורסם בתאריך: 3.11.17 08:47

 

מוניקה כהן צילום זאב שטרן

מוניקה כהן צילום זאב שטרן

מוניקה כהן

"זו שאלה מסובכת לגבי פתח תקוה. אני מטיילת בתל אביב בשישי בערב או שבת בבוקר וזה תענוג אמיתי. אתה רוצה לשתות או לקנות ארטיק ויש פיצוציות (אמנם יקרות רצח) פתוחות לכל דורש. אנשים עובדים כל השבוע המבקשים לעשות קניות בשבת, יש שם את כל הא.מ – פ.מ לרשותם. בעצם היה נחמד אם גם בפתח תקוה הייתה פתוחה איזו פיצוצייה או מרכול. אבל אני אדם מעשי ושועל וותיק בפוליטיקה מקומית. בפתח תקוה יש ציבור דתי גדול וקואליציה עירונית בהשתתפות מלאה של הסיעות הדתיות. בפתח תקוה פתיחת מרכולים במרכז העיר היא אוטופיה חילונית, אולי בימי משיח חילוני. אני הייתי בין המפגינים למען פתיחת קולנוע היכל בימי שישי בערב בשנות ה־80. הייתי בין הלקוחות בבית קפה באם המושבות בשישי בערב – שלא החזיק מעמד. היום יש בפתח תקוה אזור בילויים רחב ידיים ברמת סיב עם מסעדות, ברים ובתי קפה,יש חנויות רשת פתוחות בירקונים (לעת עתה), ויש קולנוע פתוח בקניון הגדול. יש בתי קפה פתוחים במרכז רום באם המושבות. התקדמנו כברת דרך מאז שנות ה־90 . הייתי עושה עסק עם הסיעות הדתיות: לא פותחים מרכול במרכז העיר בשבת, אבל מאפשרים תחבורה ציבורית בשבת. ובשעת חירום יש מרכול גדול על אם הדרך – גיסין – פינסקר פתוח 7 ימים בשבוע. (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני)

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"בעבר הלא רחוק כל הנושא של פתיחת מרכולים בשבת הוסדר בחוקי עזר עירוניים, לאחרונה הנושא הופקע מידי הרשויות המקומיות והועבר לטיפול והכרעה על ידי מוסדות השלטון המרכזיים. הנושא הוכרע בפסיקת בג"צ לפיה ניתן לפתוח מרכולים בשבת כבעבר תוך מניעת פגיעה ברגשות הציבור הדתי. בתגובה המפלגות הדתיות הודיעו שיזדרזו לחוקק חוק עוקף בג"ץ. בפתח תקוה לדעתי אין לשנות את הסטטוס קוו הקיים ולפתוח בצורה מופגנת מרכולים בשבת. מרכול שהיה פתוח ופעיל בשבת ימשיך להיות פתוח. אין לכפות סגירת מרכולים מוחלטת ברחבי העיר. אני דוחה את האמירות לכאורה שפתיחת מרכול בשבת פוגעת בצביון היהודי שלנו. צביון החיים מתעצב מעצמו ואנו מבחינים במרכזי קניות שפועלים ופעילים בשבת, בתי קולנוע ועוד. לא ניתן לעצור את הקידמה. מצד שני זעקות השבר של החילונים לפגיעה באיכות החיים אף הן מוגזמות. לסיכום, עמדתי דומה לעמדה שהובעה על ידי השופטים בבג"ץ. אני מתנגד לכפייה דתית ולסגירה גורפת של כל המרכולים בשבת בכל רחבי הארץ. יש לשמור על הסטטוס קוו הקיים". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי)

אייל אחיאל

אייל אחיאל

אייל אחיאל

"נושא פתיחת העסקים ובמיוחד המרכולים בשבת הינו מורכב אך מייחד אותנו כעם יהודי בארץ ישראל. יש חוק שאוסר על פתיחת בתי עסק בשבת. חוק זה בא לשמור על סטטוס קוו, ומייד אותנו כעם יהודי שהשבת עבורו הוא יום מנוחה, יום של בית כנסת, הוצאת ספר תורה. אחרי 70 שנות עצמאות בארץ, דברים קצת השתנו. אנשים משלבים בין שמירת ערך השבת, כיום המנוחה ליום בו יוצאים עם הילדים לבילוי והנאה, מה שאין ביכולתם לעשות באמצע השבוע. פתיחת המרכולים בשבתות חייבת להיעשות בצורה מושכלת, בהתאם לאוכלוסייה. יש לכבד כל אחד ואחד. על הרשות לייעד מקומות להקמת מרכולים באזורים הסובבים את העיר, מקומות בהם לא ייפגע הסטטוס קוו ולא תהיה פגיעה בציבור הדתי, אך יחד עם זאת יהיו נגישים לתושבים החילוניים אשר צריכים את השירותים האלו בשבת. הדבר החשוב מכל הם העובדים במרכולים בשבת, עבורם גם השבת היא לא יום מנוחה. על בעלי העסקים לפעול בצורה הוגנת כלפיהם ברמות השכר והתנאים". (אחיאל הוא יו"ר הנהגת בית הספר נעמי שמר ועוסק באבטחת מידע)

צביקה שטרן

צביקה שטרן

צביקה שטרן

"ביהדות נאמר: ״זכור את יום השבת לקדשו". יום השבת הינו יום מקודש לעם היהודי. לכן בוודאי שלא צריך לפתוח בתי עסק בשבת. למצוות שמירת השבת יש משמעות נוספת, שהיא משמשת אות לברית שנכרתה בין ה' לבני ישראל. שבת הינה 'אי של חירות', הנבדלת משאר הימים בשבוע שבהם אנו עובדים לפרנסתנו ומסמלת יציאה מעבדות לחירות. לכן אין שום סיבה לפתוח מרכולים ובתי עסק בשבת. בסופו של דבר אנו עם ישראל. כפי שנאמר: ״וביום השביעי שבת וינפש״. (שטרן הוא פעיל חברתי בכפר גנים ג')

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר