גןשל ילדי עובדים זרים ברחוב הראשונים. צילום זאב שטרן
גןשל ילדי עובדים זרים ברחוב הראשונים. צילום ארכיון זאב שטרן

טענות חמורות נגד העירייה: "נוקטת מדיניות הפרדה כלפי ילדי העובדים הזרים"

הטענות עלו בעקבות ניסיון של עורך דין המייצג שתי משפחות לרשום את ילדיהן למוסדות חינוך בעיר. העירייה בתגובה: "כל מה שהעירייה מבצעת כלפי כלל התושבים וילדי המסתננים, זה רק על פי חוק!"

פורסם בתאריך: 18.3.19 16:25

עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ולמדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה, טוען ששתי משפחות של מבקשי מקלט אשר ביקשו לרשום את ילדיהן לגנים ובתי הספר בעיר לא יכולות  לעשות זאת. הוא טוען כי  כאשר הגיעו לרשום את ילדיהן, נאמר להן ש"לאור החוק החדש שנכנס לתוקף אין העירייה יכולה עוד לרשום ילדי פליטים בהיעדר ויזה בתוקף של הוריהם".
אחת המשפחות שוהה בישראל קרוב לעשור ולה שלושה ילדים, בגילאי שנה, ארבע ושבע. בת השבע לומדת בעיר, האמצעית משולבת במעון שיקומי באלעד וכאשר ביקשו לרשום את הבנות לשנת הלימודים תש"פ, נאמר להם שלאור החוק החדש זה לא אפשרי. כאשר פנה עו"ד מורן גור שמייצג את המשפחה לעירייה נאמר לו שהוחלט לפתוח מועד רישום מיוחד לאוכלוסייה שהמעמד שלה בארץ לא קבוע, והרישום ייעשה סמוך יותר לפתיחת שנת הלימודים, יהיה תואם יותר את המצב כפי שצפוי להיות בפועל בתחילת שנת הלימודים. משפחה נוספת אשר ביקשה לרשום את בתם לגן עירייה, קיבלה את אותה תשובה שבהעדר סטטוס חוקי לא ניתן לרשום את בתם.

"מניעת הרישום כליל או עריכת רישום נפרד לזרים מהווה הפרה בוטה של חובת העירייה להעניק לכל תלמיד המתגורר בשטחה את הזכות לחינוך ללא קשר למוצאו או מעמדו", מסביר עו"ד רייכמן שמציין שהתנהלות זו ממשיכה מדיניות קבועה של הפרדה בין ילדי מבקשי מקלט וזרים לילדים לאזרחים ישראלים במערכת הגנים בעיר בניגוד לדין. "מצער לדעת, כי משרד החינוך לא טרח עד היום להתערב במדיניות אסורה זו ואנו רואים את התנהלות העירייה כחמורה במיוחד נוכח העובדה כי אך לפני שנתיים הובהר לעירייה כי אינה יכולה להפלות בין ילדים זרים לילדים ישראלים ברישום למערכות החינוך בעיר". עוד הוא מציין במכתבו שהפרדת ילדי מבקשי המקלט במסגרת הליכי הרישום (וכפועל יוצא בכך בשיבוץ בפועל) משאר ילדי פתח תקוה מובילה לפגיעה חמורה באינטגרציה בין הקבוצות השונות, מייצרת דעות קדומות, פחד וחרדה, ומונעת מילדי מבקשי המקלט להשתלב חברתית ואף לימודית. "מהמידע אשר הגיע לידינו מדיניות ההפרדה אף מובילה לתנאים נחותים בגני מבקשי המקלט, מניעת שירותים והעדר השקעה ראויה של משאבים כיתר ילדי פתח תקוה. בהקשר זה נזכיר כי לילדים למשפחות חסרות אמצעים יש לספק את כללי שירותי הרשות ללא גביית תשלום". במכתבו מציין עורך הדין שהם מבקשים שתוך שבועיים תעשה פעילות אקטיבית לרישום כלל ילדי הזרים ומבקשי המקלט במערכת החינוך. "המטרה של עיריית פתח תקוה היא להקשות על המשפחות ברישום למוסדות החינוך על מנת שיעזבו את העיר. עיריית פתח תקוה הבהירה שהיא לא רוצה מבקשי מקלט בעיר", הוא מוסיף.

תגובת דוברות העירייה: "כל מה שהעירייה מבצעת כלפי כלל התושבים וילדי המסתננים, זה רק על פי חוק! כמו שעל כל אדם שנרשם למערכת חינוך פתח תקוה חלה חובה להוכיח שהוא תושב העיר כך נדרש מילדי המסתננים, כך היה נהוג בעבר וכך נוהגים כעת – שום דבר לא השתנה".

עורך הדין רייכמן שעל מנת שילד יוכל להירשם בעיר בו הוא מתגורר, הוא צריך שתהיה ראיה למגורים, לדוגמא טופס שכירות ובמקרה הזה, יש לכולם אישור ולכן לא מובן מדוע העירייה מקשה עליהם. ולכן לא רלוונטית השאלה האם יש להורים ויזה בתוקף או לא. לטענתו דרישה זו נובעת בעיקר מהרצון להקשות על ההורים את הרישום והרצון שיעזבו את פתח תקווה.
עוד הוא מציין את מה שכתוב בחוזר מנכ"ל – חוק לימוד חובה התש"ט (1949) חל על כל ילד הגר בישראל. ילד הגר בישראל במשך שלושה חודשים רצופים, והוא בגיל חינוך חובה, חייב ללמוד במוסד חינוך רשמי/מוכר בישראל. מעמדו של ילד לעניין מרשם האוכלוסין אינו רלבנטי לעניין זכותו לחינוך, וחובה על משרד החינוך התרבות והספורט, על הרשויות המקומיות ועל מוסדות החינוך לטפל בו כפי שמטפלים בכל ילד בכל כלל ועניין, לרבות שיבוצו בבית ספר. האמור לעיל חל גם על ילדי עובדים זרים.

ממחוז תל אביב במשרד החינוך נמסר: "ככלל, ילד זכאי לקבל שירותי חינוך ללא קשר למעמד הוריו. אשר למקרה הנדון, הפניה התקבלה והיא נבדקת משפטית".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר