רון כץ. צילום זאב שטרן
רון כץ. צילום זאב שטרן

"ראש מינהל חינוך צריך להיות במשרה מלאה וזה לא מה שהיה. אני ראש מינהל חינוך במשרה מלאה"

היכן יקום התיכון החדש באם המושבות, איזה תלמידים יקבלו תשומת לב גדולה, מה אפשר לשלוח לתיבת המייל שפתח, ולמה הוא לא יתמודד בבחירות הבאות לראשות העירייה.ראיון ראשון עם רון כץ, מ"מ ראש העירייה וראש מינהל החינוך

פורסם בתאריך: 29.3.19 13:41

ב-26.9 אמור רון כץ לענוד טבעת נישואים לבת זוגו. "זו הקרבה זוגית", הוא אומר בחיוך. "ביום שנבחרנו רמי אמר לה שהוא מחזיר אותי לסופי השבוע, אבל היא מבינה את החשיבות ואת השליחות ומאוד מפרגנת, אנחנו מוצאים את הזמן שלנו".
הוא מתחיל כל יום עבודה בשעה 7:00 בבוקר ולא חוזר הביתה לפני חצות. הוא חולם ליצור מערכת חינוך חזקה שתדע לתמוך בכלל התלמידים בעיר. הוא מסביר שמערכת היחסים שלו עם ראש העירייה, רמי גרינברג, טובה במיוחד וגם אם יש חילוקי דעות, הם יודעים להמשיך הלאה. הוא טוען שהוא לא מתכוון לרוץ לראשות העיר בבחירות הבאות ומדגיש שגם הפוליטיקה הארצית פחות מעניינת אותו.
לרגל שבוע החינוך שמתחיל ביום שישי הקרוב במוסדות החינוך בעיר, השתדלנו לשאול את רון כץ, מ"מ ראש העיר וראש מינהל החינוך, את רוב השאלות שמעניינות את ההורים, את התלמידים ואת אנשי החינוך בפתח תקוה. (אם פספסנו משהו, מוזמנים לפנות אלינו בדף הפייסבוק של מלאבס, ואנחנו מבטיחים לעשות השלמות ולפרסם את התשובות באתר האינטרנט).
כץ בן ה-33 הוא אחד מראשי מינהל החינוך הצעירים ביותר שהיו עד כה בעיר. "אני ארבעה חודשים בתפקיד ולא הוצאתי מילה, עד שלא למדתי את מערכת החינוך כאן כמו שצריך", הוא מסביר למה החליט להתראיין רק עכשיו.
עדיין, ראש מינהל החינוך, זה אחד התפקידים הכי חזקים וחשובים בעיר ויש אנשים שלא מבינים מדוע קולך לא נשמע בכלל עד עתה, ומי שהתבטא הוא בעיקר ראש העירייה.
"מי שמכיר אותי יודע שאני בנאדם שצריך למדוד אותו לפי המעשים והעשייה שלו וגם בקדנציה הקודמת אמרתי את זה. אני חושב שגם לא נכון לצאת בהצהרות לפני שלומדים את המערכת. היום, אחרי שאני מכיר את המערכת על בוריה, אני יכול לתת את היעדים שלא היה נכון לתת אותם לפני חודש או חודשיים".
זה משהו מכוון שאתה לא נמצא בפרונט?
"אני כן נמצא בפרונט יחד עם ראש העיר. יש לי הנהגה שקטה ומשמעותית וכשצריך שומעים אותי".
בבחירות האחרונות, הסיעה שלך, יש עתיד, קיבלה את מספר המנדטים הגבוה ביותר (4) לאחר סיעתו גרינברג, יכולת לבחור כל תיק. למה דווקא חינוך?
"אין ספק שזה אתגר גדול, אבל אני מאמין שהכל מתחיל ונגמר בחינוך. כשהחינוך שלך טוב, הכל מתאפשר. אתה יכול להציב כל יעד ולהגשים אותו. נכון שזה תפקיד קשה, אבל כשיש לך גיבוי מראש העיר אתה יכול לעשות מהפכות אמיתיות בחינוך. לא הייתי בא לאף תפקיד בלי יכולת אמיתיות לשנות ולהשפיע וכבר בתקופה הקצרה שאנחנו פה, אפשר לראות שקורים דברים גדולים".
כמו מה?
"כמו פיילוט של אופניים חשמליים שאנחנו מנגישים לכל ילד בעיר. סימולציה ייחודית שנכנסת לבתי הספר ומדריכה אותם איך לרכב נכון".

 

זו הקרבה זוגית. ביום שנבחרנו רמי אמר לה שהוא מחזיר אותי לסופי השבוע, אבל היא מבינה את החשיבות ואת השליחות ומאוד מפרגנת, אנחנו מוצאים את הזמן שלנו"

כץ היה חבר מועצה גם בקדנציה הקודמת. הוא גדל והתחנך במערכת החינוך העירונית: בבית ספר הדר, חטיבת רשיש ותיכון גולדה (ביוספטל). "כבר בתור ילד, חשבתי שהחינוך בעיר הוא חינוך טוב, מערכת החינוך העירונית היא מצוינת וכמו כל דבר טוב, תמיד חשוב לדגום ולתת יעדים ולהציב מטרות איך להשתפר".
מה זה אומר להציב יעדים?
"אני נכנסתי למערכת החינוך עם יעדים אישיים שלי ועם יעדים שהמערכת הציבה לעצמה. היעדים של המערכת השנה זה להתמקד בילדי האמצע. שזה אומר רוב אוכלוסיית התלמידים בעיר. בדרך כלל מתמקדים במצטיינים או בתלמידים שצריכים עזרה ולא משקיעים בצורה נקודתית ברוב רובם של התלמידים שהם ילדי האמצע".
איך עושים את זה?
"קודם כל אחת ההחלטות הראשונות שלי הייתה לעצור ולדגום את המערכת בכלים של מדידה והערכה, בשביל לראות איפה, איך ומה צריך לעשות ואז לאתר את האוכלוסייה ולתת לה את הכלים הנכונים. הלמידה שאני מאמין בה, היא למידה שמתאימה חליפה חינוכית לכל ילד ואנחנו כבר מתחילים לעשות את זה. את הכלים אנחנו מעניקים גם למורים. להתמודד עם מערכת חינוך בעידן של ימינו זה לא פשוט. בעבר המורה היה יודע הכל והתלמידים היו לומדים ומשננים, היום לתלמידים יש את המידע ביד, בטלפונים ובמחשבים והמורים צריכים להיות עם הרבה כישורים וכלים ואנחנו משקיעים בתחום הזה המון".
איזה תכניות נוספות נמצאות על הפרק?
"ילד שיוצא ממערכת החינוך בעיר, צריך לצאת עם כישורים לחיים וזה לא מספיק להתמקד רק בציונים. לכן אחת המחשבות שלנו זה לשנות את התעודות, כדי שהערכים יהיו לפני הציונים. אנחנו רותים להגיע למצב שילדים שמסיימים את מערכת החינוך בעיר, קיבלו כישורים לחיים, בנושאים פיננסיים, איך מתנהלים יום אחרי בית הספר ובצבא ולכן אנחנו עובדים יחד עם כל האגפים העירוניים ומלווים את התלמידים גם לאחר בית הספר".
זה נשמע טוב בדיבורים, אבל איך מורידים את זה לשטח?
"קודם כל בונים בתי ספר חכמים, עם כל התשתית וכל הציוד ללמידה אפקטיבית של העתיד וזאת אחת ההנחיות שלנו. זה ברמה של מבנה ואת בתי הספר הקיימים שלנו צריך לשדרג בכל מיני פרויקטים. אני מתכוון לדברים כמו M21 ולמידה בחללים פתוחים וכמובן שצריך להפוך את הפירמידה ולהתחיל מגיל אפס".
כלומר לעבוד בשיתוף פעולה עם הגנים הפרטיים?
"קודם כל לפקח עליהם, כמו שהתחלנו לעשות – כשהעברתי את זה כהצעת מועצה בקדנציה הקודמת ועכשיו בתמיכה של ראש העיר, נעשה את זה הרבה יותר טוב. המטרה היא שכולם ידברו עם כולם. צוות הגנים מדבר עם היסודי, היסודי עם החטיבות והחטיבות עם התיכונים וכך יוצרים רצף אמיתי, עם למידה אפקטיבית, כמה שפחות זעזועים במעברים, כי אנחנו מזהים ששם נקודת הקושי של התלמידים".
ותקציבים?
"מערכת החינוך זוכה לתיעדוף מבחינה עירונית וזו גם הסיבה שאני מוביל את התיק הזה. תקציבי החינוך עלו ובנוסף אנחנו עובדים מאוד קשה להביא מקורות מימון מהמדינה ומרשויות ממשלתיות ולא תהיה הגבלה בכמות השקעה שלנו בתלמידי פתח תקווה. מה שהם יצטרכו נדע להביא את המימון ונאפשר להם את זה".

רון כץ. צילום זאב שטרן

רון כץ. צילום זאב שטרן

 

אחד התחומים שאיתם צריך להתמודד ראש מינהל החינוך, מעבר לחינוך ופדגוגיה זה גם כל תהליך הבינוי. העיר פתח תקוה ממשיכה לגדול וזקוקה לעוד מבני חינוך, גני ילדים ובתי ספר. לקראת ספטמבר 2019 אמורים לקום בעיר עוד 17 גני ילדים ואמורים להסתיים פרויקטים נוספים: תוספת הבנייה בבית הספר בר לב ובבית הספר עמיטל, בניית חטיבה חדשה ברחוב ראשון לציון באם המושבות, הגדלת בית הספר השש שנתי נווה גן, הגדלת אולפנת הדר גנים, בניית מבנה הקבע של בית הספר היסודי יצחק נבון באם המושבות, בניית שלב ב' של בית הספר יצחק שמיר והגדלת המבנה של בית ספר הס.
בנוסף, תוך שנתיים, אמורים לקום בעיר שני תיכונים חדשים. הראשון שש שנתי – רוזמרין, שאמור לקום בשכונת כפר גנים במתחם רוזמרין. פרויקט רוזמרין יכלול בתוכו אודיטוריום, מעבדות חדשניות, ספרייה מתקדמת, מרחבי למידה פנימיים וחיצוניים ועוד.
תיכון נוסף, שלגבי המיקום שלו עדיין יש חילוקי דעות, הוא התיכון באם המושבות, שבעירייה תכננו להקים אותו על שטח נעמי שמר וההורים מתנגדים לכך ומנהלים מאבק. "נעמי שמר זה נושא שעדיין לא הוחלט", אומר כץ, "אנחנו בודקים את כל האופציות והאופציה הכי טובה תתקבל למען תושבי השכונה, בהסכמת כל הוועדים".
יכול להיות שהתיכון החדש ייבנה בסופו של דבר בשטח בית הספר נעמי שמר?
"במתחם הרלוונטי, יש שטח גדול, שיכול להתאים לשני בתי ספר, גם לנעמי שמר וגם במידת הצורך לתיכון החדש וזה כמובן באישור משרד החינוך".

 

"היעדים של המערכת השנה זה להתמקד בילדי האמצע. שזה אומר רוב אוכלוסיית התלמידים בעיר. בדרך כלל מתמקדים במצטיינים או בתלמידים שצריכים עזרה ולא משקיעים בצורה נקודתית ברוב רובם של התלמידים שהם ילדי האמצע"

כץ פתח תיבת מייל ייעודית ([email protected]) כדי שכל הורה, תלמיד ותושב יוכל לפנות אליו בכל רעיון, בעיה או עניין. במקביל הקים לראשונה פורום מנהלות מגני ילדים ועד התיכונים לחשיבה משותפת. "זה משהו שאני אומר כל הזמן, המטרה שלי היא להפוך את הפירמידה. אני מאמין בכך שהחל מראש העיר ועד לשכת מינהל החינוך ואחרון העובדים במינהל, צריכים לעבוד בשביל התלמידים שהם הלקוחות שלנו ובשביל התושבים, על מנת לתת להם את השירות הטוב ביותר ובכל עוצמה".
יש התארגנות של הורים בעניין ילדים אלרגיים. מה עשיתם בנושא?
"יש חוזר מנכ"ל בנושא ובעקבות פנייה של הורים שאכפת להם, הובלנו מהפכה: כל בית ספר מקבל הרצאה לגבי ילדים אלרגיים, בכל מוסד חינוכי וכיתה יתלה שילוט מתאים וכן בכל בית ספר יש תיק לכל ילד אלרגי שמועבר למינהל החינוך ואנחנו יודעים איפה כל ילד אלרגי נמצא ומה האלרגיה שלו, דבר שמעולם לא נעשה".
כשהתחלת את התפקיד, מה היו הבעיות הדחופות שהיית צריך להתמודד איתן?
"יש לנו הרבה עבודה וצריך לייצב פה ספינה מאוד גדולה. קיבלנו ירושה לא פשוטה", הוא אומר ומשתדל ללכת בין הטיפות בעיקר בהתייחסו לתפקיד ראש מינהל החינוך, אותו מילא בקדנציה הקודמת ראש העיר לשעבר איציק ברוורמן. "ראש מינהל חינוך צריך להיות ראש מינהל חינוך במשרה מלאה וזה לא מה שהיה. אני ראש מינהל חינוך במשרה מלאה. אני חי את זה מהרגע שאני קם בבוקר והולך לישון. חינוך זה לא משהו שבונים היום ורואים מחר. זה משהו שנוטעים היום וזה צומח עוד הרבה שנים".
"בעיית הסייעות בגני ילדים", הוא ממשיך ואומר, "הייתה בעיה מאוד רצינית שלא התמודדו איתה כשאני קיבלתי את התפקיד. אחד הדברים הראשונים שעשינו, זה הקמנו ועדה מאוד רחבה ופרטנו מה מקור הבעיה ולאחר מכן יצרנו שיתוף פעולה עם מקפ"ת, הגדלנו את מעגל הסייעות ומאז כמעט ולא שומעים על בעיות בגנים. בעניין המשטחים בגינים, אחת ההחלטות הראשונות שקיבלתי הייתה להתחיל את החלפת החול בדשא סינתטי קודם כל בגנים של החינוך המיוחד. היום החול מוחלף בצורה מופתית בשקט והחלפנו כמעט בכל הגנים. מה שלא עשו פה בהרבה שנים עשינו בכמה חודשים. עד ספטמבר נסיים החלפה בכל הגנים בעיר".

נושא חשוב נוסף הוא שיבוץ ילדי העובדים הזרים במוסדות החינוך העירוניים.
"העובדים הזרים, זו בעיה מדינית שאנחנו מתמודדים איתה באמצעים החוקיים. אנחנו יכולים להבין שהם פה במדינה וצריך לתת להם את מה שהמגיע להם מבחינה חוקית וזה מה שאנחנו עושים, כמו שקבע המחוקק, לא פחות ולא יותר".
ביטול השמירה במתחמי גני הילדים עורר ועדיין מעורר סערה גדולה בקרב ההורים במתחמים אלה.
"זה לא ביטול השמירה, אלא שדרוג מערך השמירה העירוני. זה לא עולה לעירייה פחות כסף, אלא יותר וזה נותן מענה בטיחותי ל100 אחוז מגני הילדים בעיר, כשהיום יש מענה לפחות מעשרה אחוז מהגנים. היום רוב רובם של האנשים לא רק שקיבלו את התכנית, אלא גם מבינים את המשמעויות".
עוד נושא שמטריד לא מעט הורים זה ההודעה של ראש העיר שלא ניתן לקלוט תלמידי חוץ ולא ניתן ללמוד מחוץ לעיר.
"אף אחד לא אוהב שינויים ופתח תקוה יכולה וצריכה לתת מענה חינוכי ברמה החינוכית הטובה ביותר לתושבי פתח תקוה. ראש העיר לא סגר לחלוטין את הנושא, יש וועדה שתדון בנושא ואני יכול להגיד שהעיר פתח תקוה יכולה לתת מענה לכל סוגי האוכלוסייה וכל גווני הקשת. רק שייתנו צ'אנס אמיתי למערכת החינוך בפתח תקוה והבקשות ייעלמו לבד".
איך הקשר עם הנהגת ההורים העירונית?
"קשר נהדר. אנחנו מקפידים להיפגש בפגישות קבועות ביומן, מטפלים בנושאים ביחד והרבה מאוד מהנושאים שאנחנו מטפלים בהם, מגיעים מפנייה של הוועד העירוני והם משמשים עוד זרוע של מינהל החינוך".
אתה מציג את הכל יפה וורוד, בינך לבין ראש העיר אין חילוקי דעות?
"אני לא סתם עם רמי. הוא דוגמא איך הנהגה ומנהיג צריכים לעבוד ולא דיברתי ככה בעבר. כמו כל שותפים אנחנו יכולים לא להסכים על משהו, אבל בסופו של דבר פועלים תמיד למען הציבור ומאז שנבחרנו, אין ביננו חילוקי דעות, כי אנחנו מדברים וכשמדברים זה מאוד קל".
ראשות העירייה מעניינת אותך?
"זה לא משהו שחשבתי עליו. כרגע מעניין אותי מינהל החינוך, אני צעיר וזו תקופה נהדרת וחוויה מאוד מעצימה ומאתגרת. זו שליחות אמיתית ואני מאוד מקווה שנמשיך במצב הזה שרמי ראש עיר ואני ממלא מקומו. אני מאמין גדול בנאמנות והכרת הטוב. רמי עושה מהפכה בעיר ואני שמח להיות לידו ולעזור לו בזה".
כנסת?
"אני יכול להגיד שבחרתי להישאר פה בפתח תקוה, הבהרתי שאני קודם כל נשאר בעיר".
מה החלום שלך מבחינתה חינוך בעיר?
"ליצור מערכת שתדע לתמוך גם בילדים החלשים ולחזק אותם וגם לאפשר למצטיינים לחלום הכי רחוק שאפשר. אני מאמין גדול בלתת לילדים של העיר לחלום ואנחנו נעבוד מאוד קשה בשביל לאפשר להם את הכלים לחלום ולהגיע כמה שיותר רחוק".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. צביקה

    שלום כל הכבוד על התוכנית והעשיה הברוכה

    שאלה מה התוכנית לאוכלוסיה המבוגרת בפתח תקוה מה ניראה בעתיד מחכה לתשובה משמחקת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר