הורים שפעילים במאבק, מימין: אורי לנדסמן, מישל מידן-ינקו, חן שבת, יעקב אברמוביץ צילום זאב שטרן
הורים שפעילים במאבק, מימין: אורי לנדסמן, מישל מידן-ינקו, חן שבת, יעקב אברמוביץ צילום זאב שטרן

מאבק ההורים בפתח תקוה: "לוקחים מהילדים שלנו את הביטחון ולא נסכים לכך"

22 הורים עומדים מאחורי המאבק המרכזי שמתנהל בפתח תקוה וימשיך להסעיר את העיר, מאבק להחזרת המאבטחים למתחמי הגנים. "אנחנו נתקלים בשערים פתוחים ובילדים שיוצאים, 18 אופנועים לא יכולים לספק מענה", אומרים ההורים

פורסם בתאריך: 24.5.19 11:11

כבר כמעט חודש משביתים מידי שבוע הורים ממתחמי גני ילדים בעיר את הלימודים בגנים למשך כשעתיים. זאת במסגרת מאבק שהולך ומתעצם, הולך וצובר תאוצה, נגד ביטול המאבטחים במתחמי הגנים בעיר.
רקע: עד חופשת פסח היו מאבטחים במתחמי גנים של 10 ילדים ויותר, ובגנים בודדים שהיו צמודים לאתרי בנייה. בשאר הגנים לא הייתה אבטחה. לאחר חופשת פסח עברה העירייה למתכונת אבטחה חדשה. הצבת המאבטחים בוטלה והעירייה עברה לאבטחה ניידת של מאבטחים שהוכשרו לכך, ונותנים מענה לכל הגנים בעיר. הורים במתחמי גנים טוענים שהאבטחה הניידת לא נותנת מענה למתחמי הגנים, ושמאז שינוי השיטה יש כאוס וסכנה במתחמי הגנים. המאבק כלל עד עתה מספר השבתות ומידי שבוע מצטרפים למאבק מתחמים נוספים משכונות שונות בעיר.
יצוין כי בפתח תקוה רוב הגנים נמצאים במתחמים של שניים או שלושה גנים יחד. המאבטחים הוצבו במתחמים של שלושה גנים בהם מאה ילדים ויותר בסך הכל. על פי נתוני העירייה, 46 גני ילדים בפתח תקוה הם גנים בודדים, ו-330 גנים נמצאים ב-104 מתחמי גנים.

מי שמנהל את מחאת ההורים, זו קבוצה של כ-22 הורים שהתחברו יחד למטה מאבק עירוני. "כל המאבק הזה הוא לא נגד אף אחד, אנחנו לא נגד הסיירת, אלא בעד החזרת השומרים למתחמים", מבקש להדגיש יעקב אברמוביץ, דובר מטה המאבק של ההורים להחזרת השומרים, ואב לילד במתחם הגנים ברחוב זיכרון יעקב בשכונת אם המושבות הוותיקה, מתחם בו בעצם התחיל המאבק. "הרבה לפני פסח, כשיצא הפרסום הראשון על הרצון לבטל את השמירה במתחמי הגנים והמעבר לשומרים על אופנועים, הנושא עלה אצלנו במתחם. ראש העיר קיים מספר מפגשים בנושא וגם נציגים מהמתחם שלנו הגיעו לשמוע אותו", הוא מציין.
לאחר המפגש עם ראש העירייה, ומאחר והתשובות שקיבלו לא סיפקו אותם, החליטו הורי זיכרון יעקב על צעד מחאה ראשון, ולא להגיע לקרנבל פורים במרכז העיר. "קראנו לזה אין שומר אין עדלאידע וזה קיבל תמיכה יפה, אבל לא ידענו לאן זה מתפתח", אומר אברמוביץ'.
למה זה התחיל דווקא במתחם זיכרון יעקב?
"מאחר ומדובר במתחם מאוד גדול, של שישה גנים, עם כ-200 ילדים. במתחם שתי קומות, קומת קרקע וקומה ראשונה ויש בו מורכבויות מאוד גדולות. מאות הורים ובני משפחה נכנסים כל יום למתחם, ספקים, קבלנים, אנשי צוות שמתחלפים, סייעות, ילדים שמוציאים ומחזירים אותם באמצע היום ויש טיילת אין סופית. זה שיש שומר מצד אחד זה מספק את הביטחון והוא מפקח על מי שנכנס וסורק את המתחם בתחילת יום, ומצד שני הוא יכול לתת מענה למצבים שונים, החל מזה שילד יוצא החוצה מבלי ששמו לב ועד זיהוי בני משפחה שמגיעים לקחת את הילד. תחושת ביטחון זה לא רק נהלים, סיירת או שומרים, אלא מכלול של דברים. אחרי שבוטלה האבטחה, אחד הדברים שראינו הוא שאנחנו לא רגועים ושקטים. תחושת הביטחון נפגעה".
לאחר שהחרימו את העדלאידע ונפרדו מהשומר לפני חופשת הפסח בדמעות, הבינו ההורים שנפל שזה נגמר ומיד עם החזרה מחופשת הפסח לא יהיה שומר והעירייה עוברת למערך אלטרנטיבי של אנשי בטחון ניידים המסיירים בין הגנים וצריך להחליט מה עושים. "ככל שהמועד של ביטול השמירה התקרב, הייתה לי תחושה מאוד גדולה של חוסר ביטחון ודאגה לילדים", מספרת מישל מידן-ינקו, אמא ממתחם הגנים זיכרון יעקב. "כשהבנתי שזה היום האחרון של המאבטח, משהו בבטן התפוצץ לי והרגשתי שחייבים לקום ולעשות מעשה, לעשות צעד גדול ומשמעותי שייראה".
בשלב הזה היא יצרה קשר עם אברמוביץ אותו הכירה רק מקבוצת הוואטסאפ ואמרה לו שהם חייבים להשבית את הגנים. באותו ערב היא פרסמה בקבוצות הפייסבוק של השכונה פוסט בו הזמינה את ההורים להצטרף למאבק. "זה היה ערב לפני החג, הגיעה לפגישה שקבענו קבוצה של הורים מהשכונה הוותיקה והחדשה וראינו שזה כואב גם לאנשים אחרים", מסביר אברמוביץ, "בסוף הפגישה החלטנו שאנחנו יוצאים לדרך של מחאה, שלוקחים מהילדים שלנו את הביטחון ואנחנו לא מסכימים לכך".
ההורים החליטו להשבית מיד עם החזרה מחופשת הפסח את הגן למשך שעתיים ולמחאה של זיכרון יעקב הצטרפו הורים גם ממתחמי הגנים בשרגא רפאלי וברבקה גובר באם המושבות החדשה. "ההחלטה להשבית רק למשך שעתיים, הגיעה מתוך ההבנה, שחוזרים מחופשה ארוכה, שהוציאה את הילדים וההורים מאיזון, שהם זקוקים לשגרה ויש צורך מצד אחד לעשות מחאה ומצד שני להתחשב בסביבה", מסביר יעקב.

# # #

השביתה במתחם הגנים ברחוב זכרון יעקב צילום יעקב אברמוביץ

השביתה במתחם הגנים ברחוב זכרון יעקב צילום יעקב אברמוביץ

וכך, לאט לאט ובצורה מבוקרת ושקולה, הצטרפו למתחמים באם המושבות, מתחמים נוספים מרחבי העיר – מנווה גן, מכפר גנים ובשבוע שעבר גם משיפר נווה דקלים. "המטרה שלנו היא להשמיע את הקול שלנו ולעשות את זה בצורה חכמה שתאפשר לכמה שיותר הורים לקחת בזה חלק", אומר אברמוביץ'. מידן ינקו מוסיפה: "אנחנו שבוע אחר שבוע מעבירים את המסר שהשיטה החדשה לא טובה לילדים והם בסכנה. כל בוקר כשאנחנו מגיעים לגן, אנחנו רואים את השער פתוח לרווחה וכל אחד יכול להיכנס ולצאת. גם הסיירים לא יכולים לספק מענה בשיטה הזו, אפילו מספרית. יש 18 אופנועים מול מספר גדול יותר של מתחמים ולזה צריך להוסיף את הגנים הבודדים ואין להם את היכולת לספק מענה, מקצועיים ככל שיהיו".
מידן ינקו מספקת דוגמאות ומספרת על מיקרים שהתרחשו בגנים בשבועות האחרונים: "אני נתקלתי במקרה שהורים הורידו את הילד בכניסה לגן ונסעו, הילד הגיע לשער והוא היה נעול והוא לא הגיע לפעמון ואז הוא ברח חזרה לכיוון הכביש, אבל ההורה כבר נסע. מקרה אחר היה של ילד שברח מהצהרון, הוא יצא החוצה והגיע עד הכביש, אם היה שומר זה היה נמנע. השער נשאר פתוח שעות ארוכות וזה מעמיד את הילדים בסכנה. צריך להבין שבמתחם זיכרון יעקב זה שתי קומות, אז בזמן שמישהו מצפצף בשער, הסייעת צריכה לרדת מהקומה השנייה, לקחת את הילד ולחזור בחזרה לגן ובזמן הזה הגננת נשארת לבד ולכן הן לא פעם פשוט פותחות את השער מבלי לרדת ונוצר מצב שכל אחד יכול להיכנס למתחם".
גם אורי לנדסמן, הורה ממתחם אהרון כצנלסון בשכונת נווה גן, חושב כמו השותפים שלו למאבק: "ממצב של שמירה עברנו למצב של אין שומר. לכאורה אמורים להיות סיירים, אבל נדיר מאוד שרואים אותם. השער פתוח לרווחה ומי שרוצה יכול להיכנס". הוא מציין שברגע שראה שמתגבשת מחאה באם המושבות, הוא פנה למישל בפייסבוק ואחרי זמן קצר הצטרף וצירף את המתחם שלו. "כולם מבינים את החשיבות והמשמעות ואנחנו רוצים שיחזירו לנו את הביטחון של הילדים, זו דרישה בסיסית".
לדברים מצטרפת גם חן שבת, אמא לילדים במתחמי שרגא רפאלי ורבקה גובר בשכונת אם המושבות החדשה: "אני אמא לשתי בנות, שכל אחת נמצאת במתחם אחר ואני מרגישה חוסר ביטחון במצב החדש שנוצר. אני מרגישה שהמערך של הסיירים חכם ויכול לתת פתרון לכל הגנים בעיר, אבל זה צריך להיות בנוסף ולא במקום השמירה במתחמים. כמו שלא ניתן להשוות בין תפוחים לאגסים, לא ניתן להשוות בין גן בודד לבין מתחמים. צריך לסמוך על כל הורה שיסגור את השער וזה לא קורה בפועל. ממול למתחם יש לנו אתר בנייה וילד בקלות יכול לחמוק החוצה. אנחנו מרגישים חשופים".
ניר, הורה לילדי גנים בשכונת כפר גנים ג', מציין: "העירייה יצאה לדרך עם תכנית שמירה חדשה ללא בחינה מסודרת של הנושא וללא סגירת כל הקצוות. מנגד, פורסם לאחרונה שבנושא חניית חינם בעיר העירייה יצאה בפיילוט על מנת לבדוק את הנושא והיתכנותו. איך יכול להיות שבנושא של חנייה העירייה יוצאת בפיילוט, ובנושא השמירה בגנים הנושא עובר ללא כל בחינה או דיון ציבורי שיהלום את החשיבות של ביטחון ילדינו?".
יעקב אברמוביץ, מה הניע אותך?
"הסיפור של נחל צפית. אני הרגשתי ששם היו אנשים מקצועיים, מוסמכים ואמינים, וגם האנשים האלה, יכולים ליפול. הנפילה שלהם הובילה למוות נורא של עשרה בני נוער. אמרתי לעצמי שאני צריך לעשות כל מה שאפשר על מנת לא להיות במקום של ההורים האלה שחוו את הנורא מכל".
ומה השלב הבא?
"בשישי האחרון קיימנו הפגנה מול העירייה. הפגנה מצומצמת, כך היא תוכננה. השלב הנוסף זה להמשיך להשבית מתחמים נוספים והשלב השני זה לפנות לחברי מועצת העיר, מאחר וזה נושא שאמור לעלות בישיבת המועצה הקרובה. המטרה היא שהם יסתכלו לנו בעיניים ויבואו לדיון הזה נקיים מפוליטיקה, אחרי שהם הקשיבו להורים ולמדו את הנושא. עד כה עשרה מתחמי גנים השתתפו בהשבתה, כ-1,080 ילדים נטלו חלק בהשבתות וכ-2,150 הורים הביעו תמיכה במאבק להחזרת השומרים".

ההפגנה מול העירייה צילום מטה המאבק של ההורים

ההפגנה מול העירייה צילום מטה המאבק של ההורים

# # #

ביום שני בישיבת מועצת העיר יעלו חברי האופוזיציה לסדר היום את הבקשה לשדרג את מערך האבטחה בגני הילדים. כזכור, עוד בחודש מרץ 2019, לפני תחילת יישומה של "תכנית גרינברג" לביטול האבטחה ועוד טרם תחילת מאבק ההורים, הגישה סיעת הביצועיסטים הצעה לסדר ובה דרישה לקיום דיון במועצת העיר, נוכח הסכנות בשיטה החדשה. לטענתם, גרינברג סירב לדון בהצעה בישיבת המועצה. "במסגרת הדיון הקרוב ייאלץ גרינברג להתמודד עם הוכחות ונתונים אשר נאספו בזמן האחרון ואשר מוכיחים באופן הברור ביותר כי הוא מיהר ונחפז להוציא לפועל את יוזמתו המסוכנת מבלי שהעירייה השלימה את כלל ההכנות וההיערכות העירונית", אומר איציק ישראל.
תגובת דוברות העירייה: "השמירה בפתח תקוה היא מהאיכותיות והטובות שיש. האבטחה ההיקפית נותנת מענה מקצועי ומהיר, והדבר מומלץ גם על ידי כוחות הביטחון. החשש משינוי ברור, אבל האבטחה ההיקפית הינה איכותית מאוד ומתאימה לעיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר