ליאור אקרמן. צילום זאב שטרן
ליאור אקרמן. צילום זאב שטרן

"ברוורמן וגרינברג? מבלי לפגוע בהם, אני עולה על שניהם בעשרות מונים"

ראיון ראשון עם ליאור אקרמן, שיתמודד על ראשות העירייה. לשכת ראש העירייה: "הוא מוזמן מראש העין לראות את המפכה השקטה שעוברת על פתח תקוה"

פורסם בתאריך: 20.1.18 18:50

פעמיים במהלך הקדנציה הנוכחית היה ליאור אקרמן קרוב להתמנות לתפקיד בכיר במערכת העירונית, אך פעמיים הוא ראה איך מישהו אחר מקבל את התפקיד. האם מי שלא רצה אותו במנכ"ל העירייה או כמנכ"ל החברה לפיתוח, יקבל אותו בעוד כעשרה חודשים כראש העירייה? קשה לומר ולהעריך כבר עכשיו, אבל אקרמן משוכנע שיהיה מתמודד משמעותי בבחירות לראשות העירייה שיתקיימו בחודש אוקטובר. אקרמן כזכור, מי שהיה בכיר בשב"כ לשעבר וראש מטה הבחירות של ברוורמן בשנת 2013, הכריז לפני כשבועיים על התמודדותו לראש העיר בבחירות הקרובות. בראיון עימו הוא לא חוסך ביקורת על מצב העיר, מדבר על הביקורת כלפיו על כך שחסר לו ניסיון פוליטי, ומדגיש שגם אם יחפשו ממש טוב, לא ימצאו שדים בעברו.
"צריך להבין ש־99 אחוז מראשי הרשויות בישראל מגיעים ללא כל ניסיון פוליטי", אומר אקרמן בהתייחסו לשאלה מדוע הוא מתמודד לראשות העירייה מבלי שצבר ניסיון פוליטי. "הטובים שבהם מביאים איתם ניסיון ויכולות ביצועיות. אני לא חושב שראש עיר נבחן ביכולות הפוליטיות שלו. נכון שהוא צריך לדעת להתנהל מול כל הגורמים הפוליטיים בתוך המועצה והקואליציה, אך את תושבי העיר לא מעניין איזה פוליטיקאי אתה. התושבים רוצים לראות תוצאות. בפוליטיקה מקומית צריך להיות איש של מעשים. במהלך השנתיים שלוש האחרונות קיבלתי אלפי פניות, ופנו אלי תושבים ואנשים עסקים, חברי מועצה ועובדי עירייה שהכירו אותי ואמרו לי שהמצב קטסטרופה. התחלתי בחודשים האחרונים לצלול יותר פנימה ולהבין מאיפה זה מגיע. קיימתי המון פגישות עם המון אנשים. אני חושב שהמצב לא טוב. אחרי ארבע שנים היה אפשר להיראות אחרת. היה אפשר לעשות סדר בעירייה, לשנות את כל מרכז העיר שנראה כמו מחנה פליטים, לשדרג את החינוך, וכל אלו היו חלק מההבטחות של ברוורמן. כלום לא קרה. אמרתי בזמנו לברוורמן שהוא צריך להביא אסטרטגיה של איפה פתח תקוה תהיה עוד עשר שנים לפי תחומים, ודבר לא נעשה".

"באתי לעזור כי ביקשה ממני מכרה"

ההיכרות בין אקרמן לברוורמן החלה לפני הבחירות האחרונות, אז אף אחד עוד לא ציפה שיתכן ושניהם יתמודד בקרוב על כיסא ראש העירייה. "לפני ארבע שנים הייתי ראש המטה של ברוורמן, וזה היה שנתיים אחרי שפרשתי מהשב"כ", מספר אקרמן. "לא התמקדתי אז כל כך בתחום המוניציפלי ובאתי לעזור כי ביקשה ממני מכרה שהיא חברה של משפחת ברוורמן. אמרתי שאני גר בפתח תקוה ובסופו של דבר הסכמתי. אז לא היה שום קשר ביני לבין ברוורמן. לאחר מכן נפגשנו ודיברנו וזה היה שלושה חודשים לפני הבחירות, והוא די דשדש אז. באתי בהתנדבות ואמרתי לו שמבחינתי זה כמו מבצע. לא היה לי שום אינטרס".
אקרמן מציין כי בהמשך קיבל שתי הצעות לתפקידים נחשקים בעירייה. הראשונה הייתה להתמנות למנכ"ל העירייה בתחילת הקדנציה, והשנייה לפני שנתיים, לתפקיד מנכ"ל החברה לפיתוח. בשני המקרים הללו הוא בסופו של דבר ראה מישהו אחר יושב על הכיסא. "ברגע שברוורמן נבחר התבקשתי להיות מנכ"ל העירייה, ואני לא רציתי", מספר אקרמן, "אמרו לי שצריכים אותי, ובסופו של דבר אמרתי שאני מוכן. אלא שכנראה מישהו בעל השפעה התערב והחליטו להביא מישהו אחר. אמרתי תודה רבה והמשכתי הלאה. אחרי שנתיים, ברוורמן אמר לי שהוא רוצה אותי כמנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקוה. אמרתי שאני מוכן להציג את מועמדותי בתנאי שהוא נותן לי אפשרות לקדם את העיר ולא להתעסק בבניית מעגלי תנועה. הגשתי מועמדות והגעתי לוועדת איתור, וכשיצאתי ממנה כבר הבנתי שבזבזתי את זמני ונאמר לי על ידי מישהו מקורב שממנים מישהו אחר. באותו הערב הוא התקשר אלי ואמר לי שבחרו במישהו אחר. לא כעסתי, אך אמרתי לברוורמן שבשביל מה הוא בלבל לי את המוח. למה הגשתי מועמדות, מילאתי טפסים ועברתי את כל התהליך. בשביל מה הוא עשה את זה. איחלתי לו שיהיה בריא ושינהל את העיר ויעשה מה שהוא רוצה. לא הכעיס אותי שלא נבחרתי, אלא שהוא העביר אותי את כל המסלול הזה סתם אחרי שהוא בעצמו ביקש ממני להגיש מועמדות".

ליאור אקרמן. צילום זאב שטרן

ליאור אקרמן. צילום זאב שטרן

"אני לא נכנס בשביל כסף"

למרות זאת הוא מדגיש כי ההחלטה שלו להתמודד על ראשות העירייה אינה קשורה למה שקרה. "אני נטול אגו לחלוטין", הוא אומר, "זה לא אומר שאין לי כבוד ואפשר לרמוס אותי. בחיים שלי 'דפקו' אותי ורימו אותי, אך ברגע שזה קורה אני ממשיך הלאה ומנתק מגע וככה גם עשיתי במקרה הזה. אמרתי להם שיהיה להם בהצלחה והמשכתי הלאה. אין פה שום דבר אישי".
הוא מספר גם על הפניות שקיבל מתושבים שביקשו ממנו להתמודד: "בשנים האחרונות אני מתעסק המון בעולם הזה של המדיניות ושל פוליטיקה. פנו ועדיין פונים אלי מהמון מפלגות גם ברמה הארצית, ובמהלך שלוש השנים האחרונות קיבלתי הצעות מכל המפלגות הגדולות. גם במהלך המערכה הקודמת באו אלי הרבה פעילים שאמרו לי למה אני מריץ את ברוורמן ולא רץ בעצמי. אמרו לי שעם הרזומה שלי אני צריך להתמודד. האמנתי אז בברוורמן שהיה סגן ראש העיר עם הידע והניסיון, ובסוף עשינו אותו לראש העיר. אני לא בטוח שהוא האמין אז שהוא יהיה ראש העיר. המיתוג של ברוורמן כישר ולעניין תפס בסיבוב הראשון. בסיבוב השני כל החזית הדתית הייתה עם ברוורמן וככה הוכרעו הבחירות".
מה לדעתך הבעיות המהותיות שזקוקות לפתרון בעיר?
"הדברים די מחוברים אחד לשני. אם בחינוך הייתה תקווה לשדרוג אז נסוגנו לאחור. אפשר לקדם את העיר בתחום החינוך, צריך לקיים יום לימודים ארוך ולתקצב את זה. מציגים לתושבים שהעירייה בונה בית ספר וגני ילדים, אך זו חובתה של העירייה ואף אחד לא עושה טובה. מרכז העיר למשל במצב איום ונורא. היום אין שום שכונה שעובדים על הקידום והפיתוח שלה. משרד הבינוי והשיכון מוביל כבר שלוש שנים תוכנית להתחדשות עירונית כוללת של שכונות שלמות. פתח תקוה לא עושה עם זה כלום. צריך לפרק בלוקים שלמים במרכז העיר ולבנות אותם מחדש. ממש ככה. זה דבר שיכול לקחת שנתיים או שלוש לכל בלוק, אבל אין מה לעשות. לצערי היום הכל אצלנו צריך להיות חפוז, ומה שלא נעשה תוך שנתיים שלוש לא קורה".
איזה ציון היית נותן לברוורמן עד כה?
"בתפקוד האישי שלו כראש העירייה הייתי נותן לו ציון בלתי מספיק לחלוטין".
עם זאת, נכון להיום שני המועמדים העיקריים לראשות העירייה הם איציק ברוורמן ורמי גרינברג, שפועלים ומכירים את השטח הפוליטי כבר מספר שנים. אי אפשר להתעלם מהעובדה שאתה בא כאנדרדוג.
"זה נכון שאני בא כאנדרדוג ברמה הפוליטית, אך לא בתור מי שאני. ביכולות ובכישורים שלי, ומבלי לפגוע באף אחד מהם, אני עולה על שניהם בעשרות מונים, בכל מה שעשיתי בחיי, וזה כולל ארגונים שניהלתי והיקפי עובדים, תקציבים, קבלת החלטות, יישום של תוכניות עבודה, עמידה בלחצים ועוד. חשוב להבין שבסופו של דבר צריך לנהל פה עיר".
מצד שני, יטענו שהניסיון שלך בהיבט הביטחוני בשב"כ לא נותן לך יתרון בכל הקשור לניהול עיר כמו ישיבות מועצה, תכנון ובניה, פעילות מול וועדי שכונות ומול משרדי ממשלה.
"קודם כל, לדעת איך עושים, אני יודע. לעשות את כל אלו מבחינה מעשית, נכון שלא עשיתי. השאלה היא אם זה שלא עשיתי את כל מה שצוין זה יתרון או חיסרון. אני לא בטוח שאלה שעשו זאת זה נותן להם יתרון מול שמגיע עם יכולות, ידע, כישורים ומניעים נכונים. אני לא נכנס לתחום הזה בשביל כסף. מאז שפרשתי אני רוצה להוביל שינוי מתוך זה שדברים מפריעים לי ואני רוצה לשנות. אנו גרים וחיים את העיר. הילדים שלי גרים בפתח תקוה והם אומרים לי שאני חייב לשנות. העיר מתוחזקת ברמה נמוכה, יש מדרכות שוקעות, תאורה שלא עובדת ועצים שלא גוזמים. לפתח תקוה יש שלושה אזורי תעשיה מרכזיים, ועיר כזאת צריכה להיות בעודף תקציבי משמעותי שיממן את מה שהיא צריכה".

"אני חושב שאני סרגל לחלוטין"

אקרמן מכיר מקרוב את מערכת הבחירות הסוערת שהייתה בעיר בקדנציה הקודמת שלוותה בלא מעט השמצות אישיות. הרי הוא בעצמו הזכיר כאן את הקמפיין שהיה נגד אורי אוהד. הוא מודע לכך שייתכן וגם בעברו יחפשו שדים. "צריך להפריד בין המציאות לדמיון", הוא אומר, "במציאות אין שום דבר שאף אדם יכול להגיד עלי. באחריות. אפשר לחפש ולחפור עד גרעין כדור הארץ. אני חושב שאני סרגל לחלוטין. אין לי בעברי לא בעיות אישיות, לא שחיתויות ולא הטרדות. האם ימציאו עלי סיפור? יכולים להמציא, זה כן. לי אישית אין שום כוונה ללכלך על אף אחד. לצערי, הוכיחו כבר שיש יכולת להמציא דברים על אנשים".
אקרמן הוא בן 53, גרוש, ואב לשלושה ילדים. הוא גדל במרכז העיר, ובמהלך חייו התגורר במספר שכונות, ביניהן גם הדר גנים, עין גנים ובאם המושבות, מה שמביא אותו לומר שהוא מכיר כל פינה ורחוב בעיר. את הקריירה המרכזית בחייו עשה בשב"כ, שם שירת כ־25 שנה במספר תפקידים. "בצבא הייתי ממקימי סיירת דוכיפת", הוא מספר, "לאחר השירות הצבאי עברתי לשב"כ ומחצית מהשירות עשיתי במגזר הערבי בתפקידי שטח. אחרי זה הייתי אחראי על ישובים ערביים בתוך שטח מדינת ישראל. בין היתר, הייתי מעורב בהמון חקירות מרכזיות, כמו למשל רצח רבין, וחקירות של פיגועים מרכזיים עם זירות קשות. לאחר מכן, במהלך האינתיפאדה השנייה, הייתי ראש לשכתו של ראש השב"כ אבי דיכטר. זו הייתה תקופה מדהימה בה הובלנו את המגעים עם הפלסטינים. היו נסיעות למצרים וירדן, ישיבות עם הקבינט והמטבחון, וראיתי מבפנים איך הכל עובד ומתנהל. אחרי זה כיהנתי כראש מחלקת משאבי אנוש בארגון. סיימתי את תפקידי כסגן ראש מרחב צפון בשב"כ. החלטתי לפרוש ולהתחיל חיים חדשים, ולמרות זאת מאז שפרשתי לא נשארתי יום אחד בבית".
אקרמן יודע שלמרות ההתמודדות שלו ועברו הביטחוני העשיר, ייתכן ויפסיד בבחירות וישמש כחבר מועצה בעל השפעה מועטה. "כל מה שעשיתי בחיי עד היום עשיתי ברצינות, כזה אני", הוא מסכם. "אני לא עושה את מה שאני עושה בשביל כבוד או מעמד. הציעו לי לחבור למועמדים אחרים, ואמרתי שאני לא בא בשביל לחבור ובשביל להיות מספר 2. אני רץ בשביל להיות ראש העיר. גם אם אני לא אבחר לראשות העיר, אך עדיין יתנו לי מנדט להיכנס למועצת העיר, אני לא אפרוש ואלך הביתה. בכל תפקיד שאהיה, אני אהיה שם עד הסוף".

"הוא מוזמן מראש העין שם הוא מתגורר לראות את המפכה שעוברת על פתח תקווה"

תגובת לשכת ראש העירייה: " ליאור אקרמן התמודד על שני תפקידי מפתח בעירייה ולא התקבל, זאת למרות שהיה פעיל במטה של ברוורמן. זו הוכחה נוספת כי וועדת המכרזים בעירייה פועלת ללא משוא פנים וללא התערבות חיצונית. אקרמן מוזמן מראש העין, שם הוא מתגורר, כדי להיווכח במו עיניו כי המהפכה השקטה בפתח תקוה – בעיצומה. פתח תקוה זכתה בשנים האחרונות לתואר המכובד 'עמק הסיליקון' של מדינת ישראל. קריית ההייטק שלה היא מן הגדולות בארץ והיא מעסיקה אלפי עובדים. פתח תקוה עוברת מהפכה שקטה גם בתחומים אחרים במהלך השנים האחרונות – בחינוך, בתשתיות, באיכות חיים, בנדל"ן ועוד. מערכת החינוך למשל הגיעה להישגים מרשימים וזכתה בפרסים ארציים. הוקמו מבני חינוך חדשים וחדשניים, גני ילדים ומבני תרבות מרשימים. בשנים האחרונות הושקעו תקציבים גדולים לשיפור חזות פני העיר, גנים ציבוריים, מתקני משחקים מאתגרים, אולמות ספורט והשקעות רבות נוספות. המהפכה השקטה בפתח תקוה בעיצומה. היא מתבצעת יום יום על ידי עובדים נאמנים, חדורי מוטיבציה ומוכשרים שעושים ימים כלילות כדי שכולנו נרגיש גאווה לחיות במקום כזה".

על העובדה שהוא מתגורר בראש העין, אמר אקרמן: "זה לא רלוונטי לחלוטין. נולדתי לפני 53 שנים בבית חולים השרון. במשך 51 שנים ועד לפני שנתיים גרתי בעיר. בשכונות: מרכז העיר רחוב הרצל, הדר גנים, כפר גנים, עין גנים ואם המושבות. הוריי וילדיי גרים בעיר ואני נמצא בה בכל יום גם במהלך השנתיים האחרונות, ילדיי למדו בעיר, הייתי חבר בוועד ההורים ואני מכיר כל פינה בעיר. כמו גם את כל ההיסטוריה של העיר ובעיותיה. בקרוב אני חוזר לגור בעיר וההתמודדות שלי תהיה מתוך העיר".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. מירה

    לא עושים כלום עם פינוי בינוי , יש הרבה שכונות שחייבות את זה וברוורמן נגד זה

  2. אביבה

    אותי מטריד הזיהום באם המושבות. מאמינה שרק לגינברג באמת אכפת

  3. שלום

    הגיע הזמן לשינוי ברוורמן ישן שאני נוסע מפ"ת להוד השרון איזו כניסה מהממת כשאני חוזר מהוד השרון לפ"ת ממש גועל נפש כאילו אני בעזה נגיע הזמן שאת הכניסות לפ"ת יהיה קצת ירוק בעיניים ובשכונות הדרום שמוזנחת מאז דב תבורי

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר