עיריית פתח תקוה, קלפי צילום אילוסטרציה א.ס.א.jpg
עיריית פתח תקוה, קלפי צילום אילוסטרציה א.ס.א.jpg

שני פתקים, שישה מועמדים, 17 סיעות: המדריך המלא לבוחר בפתח תקוה

כמה קלפיות יהיו, איך קובעים כמה שווה מקום במועצת העיר, מי עובד ומי נהנה מיום שבתון, והכי חשוב: מתי נדע את התוצאות. פתח תקוה הולכת לבחירות, כל הפרטים

פורסם בתאריך: 29.10.18 15:58

הבחירות המקומיות הקרובות שיתקיימו מחר, יום שלישי ה-30.10, יגדילו את מספר החברים במועצת העיר, זאת בהתאם לגידול במספר התושבים בפתח תקוה. בקדנציה הבאה יהיו במועצת העיר 29 חברים, במקום 27 שהיו בקדנציות האחרונות. הבחירות יתקיימו בין השעות 22:00-7:00, בעזרת שני פתקים, צהוב ולבן, יקבעו התושבים מי יוביל את הרשות המקומית מכיסא ראש העיר וממושבי המועצה.
בסך הכל בפתח תקוה יש כ-193.7 אלף בעלי זכות בחירה, כאשר אחוז המצביעים בבחירות הקודמות עמד על כ-46 אחוזים. הצפי הוא שהאחוז יעלה במעט מאחר ולראשונה יום הבחירות לרשויות המקומיות מוגדר כיום שבתון. סך הכל יפתחו בעיר 313 קלפיות.
שישה מועמדים יתמודדו על ראשות העיר ועוד כ-17 סיעות יתמודדו על המקומות במועצת העיר, מתוכן תשע סיעות חדשות. החישוב של מנדט נקבע לפי כמות המצביעים הכשרים בפועל. החישוב נעשה לאחר שמחלקים את סך הקולות הכשרים חלקי 29 מושבים שיהיו במועצת העיר. המספר שמתקבל מהווה מודד למנדט. אלא שעל מנת לקבל את המנדט הראשון, יש צורך ב-75 אחוזים מהמודד שהתקבל. לאחר מכן כל מנדט נוסף מצריך את המדד המלא. בתום הספירה מצטברים עודפים של קולות שלא הספיקו לקבלת מנדט נוסף. כמות המנדטים שנותרים מהקולות העודפים, מתחלקות בין הסיעות להן יש את כמות הקולות העודפים הגבוה ביותר. "ההשערה היא שהמנדט הראשון להערכתי יהיה בסביבות 2,500 או 2,600 קולות, כאשר מנדט שלם יהיה בערך 3,100 מקולות", אומר אריה ניר, סגן יו"ר ועדת הבחירות.
עוד אומר ניר: "זו פעם ראשונה אחרי הרבה שנים שמדובר ביום שבתון, והשאלה איך זה ישפיע והאם יצביעו יותר או פחות, ואת זה נצטרך לראות. אני מעריך שתהיה יותר הצבעה בכמה אחוזים, אבל לא נראה הצבעה המונית. לצערנו הבחירות לרשויות המקומיות לא כל כך מעניינות את הציבור".
כזכור, הבחירות הקודמות בשנת 2013 הוכרעו רק בסיבוב השני. בבחירות התמודדו חמישה מועמדים לראשות העיר: אורי אהד, איציק ברוורמן, רמי גרינברג, דני סוויסה וחיים בשארי. התוצאות הביאו את המערכה לסיבוב שני. אהד קיבל 36 אחוזים מהקולות, ברוורמן 26 אחוזים, גרינברג 21, סוויסה קיבל 16 אחוזים ובשארי קיבל אחוז אחד בלבד. הגוש הדתי הודיע אז על תמיכה באהד בסיבוב הראשון, מה שלא הספיק לו בכדי לעבור את רף 40 האחוזים הנדרשים כדי לנצח. בסיבוב השני, בין שני המועמדים שקיבלו את האחוזים הגבוהים ביותר, ברוורמן ואהד, עבר הגוש הדתי לתמוך בברוורמן, כמו גם חלק גדול מהציבור, וברוורמן ניצח בפער של 16 אחוזים ונבחר לראשות העיר.
מבחינת המשטרה, אין היערכות מיוחדת לבחירות, ותחנת משטרת פתח תקווה תפעל במתכונת רגילה כמו בכל יום אחר. אך מאחר ומדובר ביום שבתון, יש צפי לראות את הציבור, בהתאם למזג האוויר, יוצא לפארקים, לקניון הגדול ולאגם הסמוך אליו. חלק מהקניונים אף מתכוננים לבואם של התושבים שקיבלו לפתע באמצע השבוע יום חופש מהעבודה ומהלימודים.
כאמור לראשונה, עקב שינוי בחוק בשנת 2014, יום הבחירות הקרוב ייחשב ליום שבתון, לכן ביום הבחירות חלק מהתושבים זכאים לתשלום מלא של שכר יומי ממקום עבודתם, ללא ניכוי של יום חופש. מקומות עבודה שיפעלו כסדרם במהלך יום השבתון הם: עובדי משרד הפנים, הרשויות המקומיות ועובדי המועמדים הממלאים תפקיד שקשור ליום הבחירות, שירותי תחבורה, חניונים ודלק, בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות, שירותי התקשורת, מפעלי מים וחשמל, אספקת דלק, תאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים, עיתונות רדיו וטלוויזיה וכן הובלת מזון בחלק מהיום. יעבדו גם אנשי כוחות הביטחון ושירותי ההצלה ושירותי קבורה. בתי החולים ושירותי בריאות יפעלו במתכונת שבת וחג. חשוב לדעת שמי שעובד ביום הבחירות ובעל ותק של לפחות ארבעה עשרה ימי עבודה במקום עבודתו, זכאי לשכר בשיעור של 200 אחוז.
מתי יהיו תוצאות? בליל הבחירות ייקלטו כל תוצאות הבחירות מכל רחבי העיר במטה הבחירות העירוני. עם סיום ספירת הקולות וקליטתם במטה יפורסמו, לאחר השעה 22:00 לערך, באתרי האינטרנט העירוניים התוצאות העדכניות באופן רציף, לאורך הלילה, עד גמר קליטת התוצאות מהקלפי האחרונה, אך סביר להניח שעד השעה 1:00 כבר יהיו תוצאות.
ביום שלמחרת (רביעי, 31.10), יתכנסו מחדש מטות הבחירות העירוניים בכל עיר לספירת המעטפות החיצוניות של הצבעת הקלפיות הנגישות המיוחדות, חיילי צה"ל והאסירים. רק בתום ספירה זו יפרסם מנהל הבחירות את תוצאות האמת, אשר יכנסו לתוקפן בתום שלושה שבועות.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר