מטפלים באומנות במרכז. תמונה ממאגר Shutterstock
מטפלים באומנות במרכז. תמונה ממאגר Shutterstock

מטפלים באומנות במרכז

הטיפול באמנות הוא תהליך רגשי של צמיחה ומודעות באמצעות כוח היצירה. אז אם מעולם לא התחברתם לפסיכולוגים, אולי זה הפתרון המושלם עבורכם. יצאנו להכיר את המטפלים באומנות המומלצים במרכז

פורסם בתאריך: 27.3.19 10:42

דורית טייכמן – טיפול באומנות בשילוב התמקדות

"אני לא יודע לצייר, אז למה שאלך לטיפול באמנות?" היא תגובה נפוצה מפי אנשים השומעים על האפשרות של טיפול באמנות. האמת היא שאין צורך בכישרון או ניסיון בציור כדי לעבור תהליך טיפולי שכזה.

רבים מאתנו מתמודדים עם מצוקה רגשית, משבר זמני או קושי מתמשך ביחסים או בהתמודדות עם החיים. הטיפול הפסיכולוגי הקונבנציונאלי לא תמיד נותן מענה ולא מתאים לכל אחד. אם כבר הייתם בטיפול פסיכולוגי והטקסטים של הבעיה עמה אתם מתמודדים כבר מוכרים לכם ועד כה לא כל כך עזרו, יש אפשרות למצוא דרך טיפולית שעוקפת את המוכר ופוגשת את מעמקי הנפש בדרך שונה.

דורית טייכמן, מטפלת באומנות  ובהתמקדות (פוקוסינג), מנחת סדנאות וציירת, יוצרת בטיפול מרחב בטוח להתבוננות ולתקשורת עם מה שעולה בחוויית הגוף-נפש והביטוי שלה באמצעות אמנות.

באמצעות תרפיה באמנות והתמקדות, מרחבי הנפש נגלים מזווית אחרת, מעומק חדש ובישירות שעוקפת את השיח הפנימי הרגיל, דבר שמאפשר תהליך של קבלה עצמית גדולה יותר ושינוי.

דורית בעלת תואר שני בתרפיה באומנות משלבת בפגישות הטיפוליות גישות שונות מעולם הבודהיזם, המיינדפולנס הפסיכולוגיה היונגיאנית וההתמקדות. ניסיונה העשיר בציור ותרפיה, מעניק למטופליה המבקשים ריפוי, את הכלים ליצור שינויים משמעותיים בחייהם.

ניתן להגיע לקליניקה של דורית לטיפול אישי או לחוות תהליך עומק של ביטוי המתרחש בנפש דרך ציור במסגרת קבוצה אינטימית בקורס "לצייר את הרגע – סדנת עומק" בתל אביב. מדובר במסע חוויתי ונפשי אל תוך עצמנו דרך ציור ותשומת לב לרגע הזה.

דורית טייכמן. צילום: ליבי מור

דורית טייכמן. צילום: ליבי מור

אז מהו טיפול באומנות ?

"תרפיה באומנות הינה טיפול רגשי באמצעות תהליכי הבעה ויצירה. הביטוי האמנתי מהווה שער לנפש האדם על סך חלקיו ומאפשר נגיעה ברגשות עמוקים שבדרך כלל אינם באים לביטוי בחיי היום יום".

מה מטרת הטיפול?

"דרך שיחות, שימוש בחומרים אומנותיים וכוחה של היצירה כמאפשרת ביטוי לחוויות לא מודעות ולא מילוליות,  מנגנוני הגנה ומחסומי תקשורת מוסרים, המודעות מתרחבת, נוצרת הקשבה עמוקה לגוף וללב, ומכך שינוי משמעותי שניתן לראות בתחומים רבים בחיינו".

כיצד השילוב בין התמקדות לאומנות מטיב עם המטופלים?

"התמקדות מבוססת על תשומת לב למתרחש במרחב הפנימי של הגוף – נפש והתבוננות בתחושות שמתעוררות בו. מתוך הדברים שעלו בהתמקדות יתחיל התהליך היצירתי והאינטואיטיבי בו ניתן ביטוי ישיר לחוויה דרך צבעים וחומרים. התבוננות משותפת ביצירה מוביל להעמקת החוויה, המחשבות שגרמו לנו לחוש חסרי ביטחון, חרדים או תקועים, מקבלות נקודת מבט שונה המאפשרת התרחבות, שחרור וקבלה עצמית. אותו תהליך מתרחש גם כאשר אנחנו מתמקדים, ולכן השילוב בין סוגי הטיפולים האלו מאוד משמעותי.

"אגב, משקל הוורבליות תשתנה ממטופל למטופל, כל אחד וצרכיו הוא. יש מי שלומד יותר דרך המילים, יש מי שלומד יותר דרך החוויה והיצירה".

מטפלים באומנות במרכז: דורית טייכמן

מטפלים באומנות במרכז: דורית טייכמן

טיפול באומנות בשילוב התמקדות

מהו הערך המרכזי שמוביל אותך בטיפול?  

"אני מאמינה בחכמת הגוף ובהקשבה אליו דרך חווית ה'כאן ועכשיו'. בהתייחסות הבודהיסטית (מיינדפולנס) אין שום דבר חוץ מ'כאן ועכשיו', תשומת לב לגוף- נפש ולהשתנות שמתרחשת היא חוויה משמעותית שמשנה את תחושת התקיעות. הקשבה למתרחש בפנים והבעה ישירה של זה בציור מראים לנו באופן ישיר ואינטואיטיבי איפה אנחנו כרגע ואת הדרך לריפוי. זה תהליך של פיתוח קשב וביטוי.

"זה ממש כמו קסם – ברגע שאנחנו נפגשים עם הדברים שנמצאים מתחת לרובד המילולי הרגיל, מתוך סקרנות וללא שיפוט, נוצרת נוכחות שקטה שמאפשרת לראות התרחשויות פנימיות ויכולת קבלה רחבה יותר של מה שיש".

טלפון: 052-4443811
אימייל: [email protected]

קישור לאתר

טיפול באומנות: דורית טייכמן

טיפול באומנות: דורית טייכמן


שרון ירושלמי חסון

במשך שמונה שנים עסקה שרון ירושלמי חסון, כיום מטפלת באומנות, בתחום האומנות והתקשורת החזותית, אך למרות האתגרים העיצוביים, חשה כי התחום לא מספיק ממלא מבחינתה. "הטיפול באומנות הוא למעשה קריירה שנייה שלי", מספרת שרון. "הגעתי מלימודי אומנות בתלמה ילין ובצלצל, עבדתי בתחום, ופשוט הרגשתי שהאומנות מאוד עוצמתית אך תיעולה לעיצוב מבחינתי לא מספק. קשר עם אנשים, הבנתם, הקשבה להם, תמיד היו משמעותיים עבורי ובתחום העיצוב לא חשתי שאני נוגעת באמת. רציתי להעמיק ברמה הזאת, להקשיב, לעזור, לכן התחלתי להתעניין בתחום הטיפול הרגשי. למדתי תרפיה באומנות ותוך כדי עבדתי במרכז שיקום לנפגעי נפש והעברתי שם סדנאות באומנות. אחרי שסיימתי את לימודי התעודה השלמתי גם תואר שני ואז המשכתי ללימודי CBT. את ההתמחות שלי עשיתי במרפאת ילדים ונוער בגהה ובהמשך השתלבתי בעבודה כמטפלת מוסמכת במרפאת חרדה ופסיכוסומטיקה".

 

בעשר השנים האחרונות משלבת שרון טיפול באומנות לצד כלים מתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), "כלים רבים התפתחו כתוצאה מעבודתי הקלינית", היא מספרת. כיום עובדת שרון במרפאת חרדה ובמרפאת ילדים ונוער בגהה ומרכזת שם את תחום הטיפול באומנות, כמובן לצד טיפולים פרטניים והדרכת הורים בקליניקה שלה. "במסגרת העבודה במרפאות", מספרת שרון, "אני מעבירה קבוצות הנוגעות למיומנויות חברתיות, למשל קבוצת קומיקס לשיפור מיומנויות חברתיות לגיל יסודי וחטיבה, קבוצת חרדה חברתית לתיכון וקבוצה לחטיבה, טיפולים פרטניים, הדרכות הורים, ואף מדריכה את הסטודנטיות לטיפול באומנות. בקליניקה שלי, אני מקבלת ילדים, נוער, מבוגרים והדרכת הורים. בנוסף, אני מנחה קבוצות להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. לצד זה, אני גם מרצה על השילוב בין טיפול באומנות לטיפול קוגניטיבי התנהגותי ומעבירה סמינר אינטנסיבי לאנשים מתחום החינוך והטיפול. היקף הסמינר 24 שעות והוא מתחלק בין ארבעה ימים בהם עוברים מסע חוויתי עמוק ומעשיר תוך כדי הדגמות, תרגול ותיאוריה על עקרונות השילוב בין שני סוגי הטיפול".

השילוב בין טיפול באומנות ל-CBT

"במהלך עשר השנים האחרונות העבודה בכלים משולבים השתכללה וכלים רבים נולדו", אומרת שרון, "השיטה המבוססת על שילוב בין טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי, לבין טיפול באומנות עובדת מצוין לשני הכיוונים. טיפול באומנות עובד על חלקים לא מודעים, הוא עוקף מחסומים, מאפשר גישה אל הלא מודע, בעוד שטיפול CBT מאד ממוקד מטרה. השילוב הזה נראה לכאורה מאד לא טריוויאלי אבל בתוך העבודה מגלים כמה זה טבעי, וזו דרך עבודה יעילה שהולכת ומתפתחת ותופסת המון תאוצה כיום. אני מוצאת שזה מאד יעיל עבור הפרעות חרדה, בעיות בוויסות, OCD וגם דכאון".

טיפול באומנות משולב CBT. צילום: שרון ירושלמי חסון

טיפול באומנות משולב CBT. צילום: שרון ירושלמי חסון

התהליך הטיפולי

שרון מקפידה להתאים את התהליך הטיפולי ישירות למטופל ולצרכים שלו. "לפעמים המטופל שמגיע הוא מאד תקשורתי" מסבירה שרון, "הוא מודע ומעוניין לעבוד על סימפטום מסוים, למשל, חרדה מטיסות, ממעליות, מכלבים, חרדה חברתית ממפגשים עם בני הגיל או בכלל כל הקשור באינטראקציות בין אישיות, למשל מלהצביע בכיתה אצל בני נוער, או להעביר מצגת בעבודה אצל מבוגרים, אפילו חרדה מלהיות במניין בבית כנסת. עם מטופלים כאלה, בעזרת התמקדות ניתן להגיע לתוצאות יחסית מהירות וטובות. מאידך, לעיתים מגיעים אנשים ללא מוקד. הם חווים דכאון, אי בהירות, אי שביעות רצון, אבל קשה להם למקד מה בדיוק הסיבה לכך. בעזרת כלי האומנות וביטוי היצירתי, אפשר להבין יותר מה מוביל למועקה ומה עובר עליהם מבחינה רגשית. על ידי פיתוח המודעות, ניתן לחזור לתחושת השליטה בחיים ולהגיע למקום יותר שליו נפשית. לדוגמה, עבדתי עם מטופלת צעירה שהגיעה עם חרדה מכלבים. עבדנו בתהליך חשיפה הדרגתי עד שהילדה יכלה לבסוף לפגוש כלב אמיתי ואף ביקשה ליצור אותו בפלסטלינה. חשוב להבין כי טיפול באומנות לא מצריך שום ידע קודם באומנות מצד המטופל, אין צורך לעשות דברים יפים, היצירה הינה חלק מן הטיפול והתוצר הינו עדות לתכנים העמוקים ביותר. העבודות נשארות בתיקייה אישית, עד סיום התהליך, סודיות כמובן מובטחת. עבורי זו זכות ללוות אנשים בתהליכים כל כך משמעותיים בחיים שלהם, אני מאד נהנית ממה שאני עושה וחשה סיפוק רב".

שרון ירושלמי חסון
טלפון: 052-8573363
מייל: [email protected]
כתובת קליניקה :קריית אונו וגני תקווה

תהליך חשיפה הדרגתי. צילום: שרון ירושלמי חסון

תהליך חשיפה הדרגתי. צילום: שרון ירושלמי חסון

טיפול עוקף תת מודע. צילום: שרון ירושלמי חסון

טיפול עוקף תת מודע. צילום: שרון ירושלמי חסון

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר