ניתוח השתלת כליה באמצעות רובוט בבילינסון. צילום יגאל אלימלך

ניתוח נדיר בבילינסון בצעיר בן 28: השתלת כליה באמצעות רובוט

רק מרכזים רפואיים בודדים בעולם מבצעים ניתוח כזה. המנותח גילה שהוא סובל מבעיית כליות כבר בגיל 17, ובאחרונה הובהר לו שהוא זקוק להשתלה

פורסם בתאריך: 1.10.20 13:03

לראשונה בישראל, התקיים בבית החולים בילינסון ניתוח השתלת כליה באמצעות רובוט. בכך הצטרף בית החולים לכמה מרכזים רפואיים בודדים בעולם, בעיקר בבלגיה ובארצות הברית, המבצעים ניתוח כזה. את הניתוח ביצעו ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון וצוותו, יחד עם ד"ר אנדריי נדו, מנתח בכיר במחלקה לאורולוגיה בבילינסון ומומחה ברובוטיקה. המנתוח היה איתי בן דוד, בן 28, תושב העיר נתניה. בן דוד גילה שיש לו בעיה בכליה כבר בהתייצבות במסגרת צו ראשון לקראת גיוס לצה"ל כשהיה בן 17, אולם מצבו הרפואי אפשר לו להמשיך לחיות כמו שאר בני גילו. לפני כשנתיים התבשר כי הכליות שלו הפסיקו לעבוד והוא צריך להתחיל בטיפולי דיאליזה. הוא נזקק להשתלת כליה והחל לחפש יחד עם בני משפחתו וחבריו תורם. בזכות עמותת מתנת חיים נמצא לו לבסוף תורם אלטרואיסט מתאים – סטודנט לרפואה בן גילו. השבוע עבר את השתלת כליה באמצעות רובוט, לראשונה בישראל. בן דוד, שבינתיים שוחרר לביתו, סיפר בהתרגשות שעתה הוא מחכה לרגע בו יוכל להציע נישואים לבת זוגתו.

ד"ר אביתר נשר אמר: "זו פריצת דרך בעולם השתלות האיברים המשדרגת את היכולות והאיכות הרפואית. זו בשורה עבור מאות ממתינים להשתלת כליה הסובלים מבעיית עודף משקל, שהניתוח היה עבורם קשה ומורכב מהרגיל".

בבילינסון מציינים את היתרונות הבולטים בניתוח באמצעות רובוט: ההחלמה מהירה יותר והסיכון לזיהומים לאחר ניתוח נמוך יותר . יתרון נוסף הוא בגודל החתך ומיקומו – בניתוח השתלת כליה סטנדרטי מבצע המנתח חתך גדול יחסית של 30 ס"מ בצד ימין ובבטן התחתונה, בניתוח באמצעות רובוט גודל החתך הוא 7 ס"מ בלבד והוא במרכז הבטן, דבר המאפשר איחוי מהיר יותר של הפצע.

בנוסף מציינים כי כ-30% מהחולים הזקוקים להשתלת כליה סובלים מהשמנת יתר. אחד מהסיבוכים הנפוצים בחולים אלו היא שרידות הכליה המושתלת ובזכות ניתוח השתלה באמצעות רובוט קטנים הסיכויים לסיבוך זה. עוד מציינים שכ-5%-10% מהחולים סובלים מבקע לאחר הניתוח. ניתוח זה מונע היווצרות הבקע. יתרון נוסף הוא הפחתה משמעותית בדחיית השתל והישרדותו לאורך זמן רב יותר.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר