ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון ומושתלת הכבד סבטלנה וולמן , צילום: דוברות בילינסון
ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון ומושתלת הכבד סבטלנה וולמן, צילום: דוברות בילינסון

הידרדרות מהירה בגלל משככי כאבים בחו"ל: השתלת כבד הצילה את חיי תושבת העיר

סבטלנה וולמן, תושבת פתח תקוה בת 55, לא תיארה לעצמה שחייה יתהפכו ברגע אחד בגלל משככי כאב שנטלה בחופשה בבולגריה

פורסם בתאריך: 13.4.23 08:40

דרמה בבילינסון בערב פסח: השתלת כבד בוצעה בגופה של אישה שחלתה בחופשה בחו"ל. חייה של סבטלנה וולמן (55) ניצלו לאחר שעברה השתלת כבד דחופה בבילינסון מקבוצת הכללית בערב חג הפסח. הרופאים מעריכים כי הכבד כשל בגלל משככי כאב מקומיים שנטלה בטיול בבולגריה.

סבטלנה, תושבת פתח תקוה, לא תיארה לעצמה שחייה יתהפכו ברגע אחד בגלל משככי כאב שנטלה בחופשה בבולגריה. מאדם בריא לחלוטין, היא מצאה עצמה מאושפזת בפנימית ד' בבילינסון ובסכנת חיים בגלל כשל של הכבד שהתדרדר תוך זמן קצר והגיע לאי ספיקה חריפה שהצריכה השתלה דחופה.

"כשאמרו לי שאצטרך השתלת כבד הייתי בשוק", מספרת סווטלנה. "הייתי אדם בריא לגמרי עד לפני חודש. הניתוח הציל את חיי וקרה לי נס והיום אני חיה. סיפרתי לרופאים שנסעתי עם בעלי לחופשה בבולגריה בכריסמס ובגלל שלא הרגשתי טוב נטלתי משככי כאבים מקומיים. הם הסבירו לי שיכול להיות קשר בין נטילת הכדורים לבין ההתדרדרות של הכבד".

פרופ' אמיר שלומאי, מנהל מחלקת פנימית ד', מומחה למחלות כבד ויו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד, אמר: "אנחנו מניחים שיש קשר בין התרופות שסבטלנה נטלה בבולגריה, לבין הכשל של הכבד. זה נתמך גם בביופסיה שעשינו וגם בסיפור שהיא סיפרה ובפרק הזמן בו מתפתחת רעילות בכבד. זה ידוע שיש תרופות שהן רעילות לכבד ולכן חייבים להיות זהירים ולוודא שהתרופה שלוקחים אכן נחוצה".

 

ד"ר מריוס בראון, מנהל המכון הארצי למחלות כבד בבילינסון, הסביר: "פגיעה עקב שימוש בתרופות מהווה את הסיבה העיקרית לאי ספיקת כבד חדה בעולם המערבי. יש תרופות שפוגעות בתאי הכבד באופן ישיר בגלל מינון גבוה כמו למשל בהרעלת פרצטמול. יש גם מקרים נדירים שמערכת החיסון הייחודית של המטופל גורמת לפגיעה מתרופות ספציפיות כמו אמוקסיצילין עם חומצה קלוולנית, דיקלופנק, או ניטרופורנטואין. בין גורמי הסיכון הנוספים לפגיעה בכבד עקב תרופות: השמנה, סוכרת, שימוש באלכוהול, מחלות כבד כרוניות וגורמים גנטיים".

ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון: "השתלת הכבד הייתה דחופה בגלל ההתדרדרות של הימים האחרונים במצבה של סבטלנה ואי ספיקה חריפה של הכבד. כעת היא מרגישה טוב ולהערכתי תשוחרר לביתה בתוך מספר ימים".

בנוסף להשתלת הכבד, הושתלו בערב החג עוד שתי כליות בשני גברים. למבצע המורכב נרתמו עשרות אנשי צוות בבילינסון: כירורגים, רופאי מחלקת השתלות, מרדימים, צוות סיעוד בחדר ניתוח, מתאמות השתלה, צוות טיפול נמרץ, בנק הדם, סניטרים ואנשי מעבדה.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר