בנימין נתניהו וחברי הכנסת לאחר שעבר חוק הלאוםצילום אוליבייה פיטוסי
בנימין נתניהו וחברי הכנסת לאחר שעבר חוק הלאום צילום אוליבייה פיטוסי

"החוק נועד לדחות את הניסיונות לערער על עצם היותה של ישראל מדינה יהודית"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: האם יש לבטל את חוק הלאום?

פורסם בתאריך: 2.8.18 12:11

 מאיה (סורמלו) בן ישראל

מאיה בן ישראל

"במילה אחת, לא. חוק היסוד קובע כי מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. החוק מעגן בחוק יסוד את מעמד הדגל, הסמל, המנון המדינה, לוח השנה העברי וחגי ישראל. החוק מדגיש כי השפה העברית היא שפת המדינה וירושלים השלמה היא בירת ישראל. מטרתו של חוק הלאום היא לשמור על צביונה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אין מטרתו לפגוע במי שאינו יהודי אלא להדגיש את הגאווה הקיימת ביהדות. השימוש הציני של חברי אופוזיציה הרוכבים בתואנות שווא שקריות והפעם על גב הציבור הדרוזי, כדי לשסות אותם בקואליציה, הוא מכוער, נבזי ואינו ראוי. החוק אינו נגד המיעוטים החיים כאן עמנו בשלום ובהם הדרוזים, הבדואים, הצ'רקסים ועוד. יש אולי מקום לשקול חקיקה באשר למעמדם של אלה אולם אין לראות בחוק יסוד הלאום משום פגיעה בהם ואין זה המקום לדון בכך. מי שקיווה שמדינת ישראל תהיה דו לאומית, דו לשונית או במילים אחרות עוד אחת מ-21 המדינות השייכות לאומה הערבית, הלוא אלה הם חברי הרשימה הערבית המשותפת שחולמים להקים כאן את מדינת פלסטין, הם יווכחו שלא יהיה כן". (בן ישראל היא פעילה חברתית)

איציק אדורם

איציק אדורם

"החוק הזה מגדיר לראשונה את משמעות המושג 'מדינה יהודית', שהוא חלק מהותי וקיומי של מדינת ישראל מיום הקמתה. יצא הקצף על החוק בעיקר מצד העדה הדרוזית שחשים מופלים לרעה בהקשר אליו. לי אין ספק שמחנה השמאל עושה כאן שימוש בעדה הדרוזית לקידום האינטרס שלו. גם יתר המיעוטים כועסים כעס רב. אני אומר שהחוק כלל אינו מפלה את המיעוטים בארצנו, כולם אזרחים שווי זכויות במדינתנו – מדינת העם היהודי. החוק אינו פוגע בזכויות של אף עדה, לא של הדרוזים, לא של הצ'רקסים ולא יתר המיעוטים. הזכויות של המיעוטים מעוגנות היטב בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו ואף אחד לא חושב בכלל להפלות המיעוטים בשום תחום. אז מהו חוק הלאום בתמצית? חוק הלאום בראש וראשונה נועד להבהיר בעיקר לאומות העולם שישראל היא מדינת העם היהודי, להגדיר הדגל, להגדיר ההמנון ולהגדיר את בירתנו הנצחית – ירושלים. החוק נועד לדחות אחת ולתמיד את הניסיונות לערער על עצם היותה של ישראל מדינה יהודית. להערכתי עקב הלחץ הציבורי, יכניסו לחוק הבהרות וחידודים אך החוק לא יבוטל. לאחר הכנסת הבהרות אלו המיעוטים ובראשם העדה הדרוזית שכל כך נאמנים למדינה ואשר בניה משרתים בצה"ל, יוכלו לקבל החוק בהבנה והרעש סביב חוק זה יתפוגג. לסיכום, דעתי שהחוק נחוץ וחשיבותו רבה ביותר ואסור לבטלו". (אדורם הוא פעיל חברתי)

מוניקה כהן

מוניקה כהן

"לדעתי החוק מיותר ומזיק. מיותר כי במגילת העצמאות מוצגת הזיקה בין העם היהודי לארצו. העימות הוא בין מדינה יהודית לבין מדינת כל אזרחיה. הבעיה היא שהיהדות אינה רק לאום אלא גם דת. הלאום הצרפתי מורכב מנוצרים, יהודים ומוסלמים. לא כך הלאום הישראלי. מתוקף החוק הזה האזרחים בני הדת היהודית הם האזרחים הקובעים במדינת ישראל כי הם בני הלאום היהודי. שאר האזרחים, בעיקר אזרחי ישראל דוברי הערבית -מוסלמים או נוצרים הם אזרחים סוג ב' כשהשפה שלהם היא סוג ב' ומעמדה ייקבע בחוק מיוחד. ואני לא נכנסת כאן לנושא האזרחים הדרוזים הנאמנים עשרות שנים למדינת ישראל. החוק מזיק כי בהיותו חוק יסוד הוא ייתן גושפנקא חוקית לסירוב יישובים לקבל אזרחים ערבים בקרבם. עד עתה בג"צ דחה סירובים מאין אלה. ויש טעם רע נוסף בחקיקת חוק לאום: זהו חוק ללגיטימציה של לאומנות, אפליה וגזענות. כאשר אני מזכירה את המילה 'לאומנות' זה יוצר אצלי טעם רע בפה כי זה מזכיר את הלאומנות בגרמניה ואיטליה בתקופות חשוכות". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני)

אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי

"הנורמה הבינלאומית המוצקה של יצירת מדינות לאום החלה במחצית הראשונה של המאה הקודמת. מיד בסוף מלחמת העולם הראשונה הכריז נשיא ארה"ב וודרו וילסון על ארבע עשר העקרונות כאשר העיקרון המוביל ביניהם היה ההגדרה העצמית שהופך להיות אחת מזכויות היסוד של הקהילה הבינלאומית, ושמופיע שנים מאוחר יותר מובנה באמנה של האו"ם. במאה הקודמת התמוטטו האימפריות הרב לאומיות ללאומים מהם הורכבו, ונוצרו מדינות לאום. הייתה תנועה אדירה של אוכלוסיות לצורך יצירת מדינות לאום. הציונות והצורך במדינת לאום יהודית נולדו בעיקר על רקע רדיפות של יהודים על פני הגלובוס. השואה ושורת הפרעות שעברו יהודי מדינות ערב חידדו את הצורך במדינת לאום יהודית המדובר באסונות לאומיים שאף לאום לא עבר כמותם לאורך כל ההיסטוריה. ראוי לזכור כי הפיכת ישראל למדינת לאום זו בדיוק הנורמה הערכית של הקהילה הבינלאומית. אין פתרון הומני והוגן יותר מאשר מדינת לאום לכל לאומי העולם, בהם היהודים. מטרתו של חוק היסוד הכה חשוב הזה היא למנוע אפילו בדל של מחשבה, שלא לומר ניסיון, להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה. כשמאזינים לדברי הח"כים מהרשימה המשותפת, ולחבריהם הטובים בשמאל, אי אפשר להחמיץ את המילים: 'אנחנו ננצח, אנחנו במולדת שלנו, היינו כאן לפניכם ונהיה כאן אחריכם'. חוק היסוד הוא התשובה הברורה והחדה למי שחושב כמוהם. ותשובתו אליהם היא כל שתוכלו לעשות זה לחיות כמיעוט לאומי בתוכנו וליהנות משוויון זכויות לפרטים, אך לא שוויון כמיעוט לאומי. ישראל היא מדינת היהודים". (וולקוביצקי הוא עורך דין פלילי ותעבורתי)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר