מתוך הסרטון של מצלמות האבטחה במעון בראש העין צילום דוברות המשטרה גננת מתעללת בראש העין. צילום באדיבות המשטרה
מתוך הסרטון של מצלמות האבטחה במעון בראש העין צילום דוברות המשטרה גננת מתעללת בראש העין. צילום באדיבות המשטרה

המעונות הפרטיים: "המקרה הזה מוכיח לצערי שגם מצלמות לא תמיד עוזרות"

שאלה אחת בשבוע והפעם: איך אפשר למנוע את המקרה הבא של התעללות בילדים בפעוטון?

פורסם בתאריך: 11.7.19 18:35

 

מוניקה כהן

מוניקה כהן

מוניקה כהן

"לפני פחות משנה אירע מקרה המוות המזעזע של יסמין בגן 'מאשה והדוב'. היו הפגנות, המדינה רעשה, הסייעת נשפטה וגזר דינה יינתן החודש. היו החלטות חוקתיות לגבי הפיקוח בגני ילדים מגיל 0 – 3. הוחלט על הצבת מצלמות בכל גן ופעוטון, גם בגנים פרטיים בהם שבעה ילדים ויותר. הוחלט על פיקוח מטעם משרד ממשלתי כאשר הוויכוח הוא מי אחראי: משרד החינוך או משרד העבודה. החוקים שנקבעו יכנסו לתוקף החל מה-1 בספטמבר 2019, כלומר השנה. בינתיים שמענו על עוד מקרים קשים, אבל המקרה בראש העין בו המטפלת מעודה התעללה בפעוטות חסרות ישע בצורה המפלצתית ביותר תחת פיקוח מצלמות – דבר כזה עוד לא היה. מה חשבה אותה מטפלת, שמעשיה יעברו תחת רדאר המצלמות? כמה רוע וסאדיזם יש לאישה זו שקבעה בעצמה שהיא מפלצת ושטן? המקרה הזה מוכיח לצערי שגם מצלמות לא תמיד עוזרות. מניעת התעללות בילדים בפעוטון תבוא עם פיקוח ועוד פיקוח ועוד פיקוח ומודעות של ההורים כלומר בדיקת כל תלונה או שינוי התנהגות של הפעוט, עירנות מרבית והעיקר לא ללכת שולל אחר התרשמות ראשונית ומילים יפות. אבל פתרון הבעיה הוא יותר עמוק. כיום כל אדם המבקש לפתוח פעוטון – יכול לעשות זאת באין מפריע. צריכים להיות קריטריונים לכך. צריכה להיות מערכת הבודקת רקע ומיומנות. בעיניי השוק הזה פרוץ ולכן הוא מסוכן. המקרים עליהם אנחנו שומעים הם התפוחים הרקובים בערימה. רוב רובן של המטפלות, הגננות והסייעות הן נשים מדהימות, חמות, אוהבות הנותנות נשמתן לילדים. צריך לפרוש רשת פיקוח חכמה שלא תכביד על הגן בנוסח האח הגדול, אבל תמנע את מקרה ההתעללות הבא". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני).

יצחק עופרי

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

"אישה במהותה היא אם הנותנת חיים ואהבה, מחנכת ומצילה חיים. משום כך, משום ההכרה בערך המקודש של האישה, הכאב והצער בלתי נסבלים ואפילו בלתי אנושיים לאור המקרה שנחשף בראש העין. הלם ואי האמון במערכת שבידה ניתנו היקר שבאדם הוא גדול. מסתבר, שלא מספיק להיות אישה כדי לנהל גן פעוטות. ואם ישנם הכשרות מסודרות לניהול פעוטון, ראוי שיבוא בצדן גם פיקוח צמוד. התקנת המצלמות בגני ילדים ובמוסדות החינוך, היא תוצאה של יחס בלתי אנושי של המטפלות והמטפלים. לדעתי, למצלמות, רק חלק קטן במניעת המקרים החריגים. שהרי ברור שלא בכל המקומות מוצבות המצלמות. הפתרון צריך להיות משולב. מצד אחד הכשרה יסודית מעמיקה של מי שתפקידה בטיפול בילדים, ומצד שני, התקנת מצלמות ופיקוח צמוד. את האחריות יש להטיל תחילה על המערכת ובשיתוף מלא של ההורים. לסיכום: הייתי רוצה לשאת תפילה למען הטבע האנושי. להוקיע את הרוע, ולבור את טוב. להיות כמו שהיינו פעם, פשוטים, מחבקים, ואוהבים". (יצחק עופרי הוא יו"ר האגודה למען החייל בפתח תקוה ויקיר העיר)

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"אנו עוסקים בדבר הכי יקר לנו כהורים בשלומם של ילדינו. אנו מפקידים את האוצר שלנו, הלכה למעשה הדבר היקר לנו מכל, מדי בוקר בידי המטפלת בפעוטון וממשיכים לעבודתנו ולשגרת יומנו. אנו נותנים אמון מלא שילדנו מטופל היטב ותחת השגחה. לצערי המציאות מראה לנו כל פעם מחדש שלעיתים אין גבול לרשע של אותן גננות. המקרה האחרון נחשף במלוא חומרתו בפעוטון בראש העין. ככל שעולים אירועים קשים יש לטפל בהם במלוא החומרה ולהוריד את מספרם לאפס. לא נסכים כמדינה להישנות מקרים שכאלה. לא נוכל להכיל מקרים של התעללות בילדים קטנים חסרי ישע בפעוטונים. אני בדעה שיש להכפיף מסגרות אלו של הגיל הרך לפיקוח והשגחה של מערכת החינוך. לאחר ההכפפה יש לדרוש תנאים בסיסיים כתנאי מקדים לפתיחת פעוטון מורשה. מנהלת הפעוטון תהיה חייבת בתחקור ובהכשרה מתאימה. היום הנושא הזה פרוץ לחלוטין. המנהלת וגם הגננות והסייעות יחויבו לעבור הכשרה מתאימה לטיפול בילדים קטנים. הפעוטון יפעל תחת פיקוח וכן מדי פעם יבוצע ביקור של מפקח מטעם מערכת החינוך בפעוטון להתרשם שהכול בסדר. תנאי בסיסי לאישור לפתיחת מסגרת לגיל הרך או פעוטון התקנת רשת מצלמות שישדרו באון ליין לאינטרנט עבור ההורים ובכל רגע נתון הורה יוכל להסתכל ולראות שהכול מתנהל כשורה בפעוטון, למעשה עוד זוגות עיניים לפיקוח ובקרה. הגננות ומנהלת הפעוטון לא יעזו להתנהג בצורה שאינה הולמת או חמור מכך להתעלל בילדים הקטנים. התקנת מצלמות אלו תוריד לחלוטין מקרים מסוג המקרים שנחשפנו בסוף השבוע בפעוטון בראש העין. ומי שכבר ייתפס אני מציע להגביר תפס מתעלל בילידים קטנים וחסרי רשע להגביר הענישה בצורה משמעותית ובבחינת למען יראו ויראו. עוד אלמנט להרתעה. אני מאמין שמכלול הצעדים שהצעתי כאן, יורידו לחלוטין המקרים הקשים של התעללות בילדים קטנים ובגיל הרך בפעוטונים שאנו שומעים עליהם מדי פעם". (אדורם הוא פעיל חברתי)

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר