סופר אמא- ניקולא הקטן

שעת סיפור: ההפתעה שאבישי הכין לי לפני השינה | הטור של מאירה ברנע גולדברג

אבישי התנדב להשתתף בפרויקט מאוד מיוחד בבית הספר, פרויקט שבו ילדים בכיתות גבוהות, מצלמים את עצמם מקריאים סיפורים לתלמידים בכיתות א'. לא תיארתי לעצמי איזו הפתעה תצמח מהפרויקט

פורסם בתאריך: 5.11.20 09:40

מהיום שבו התחלתי לקרוא ולכתוב, כבר בבית ספר יסודי, חשבתי לעצמי איך אוכל לשמור לילדים שלי את הספרים שאני אוהבת. אין לי מושג מאיפה המחשבה הזו נכנסה לי לראש ולא ברור לי למה הוטרדתי כבר בכיתה ו' מהמחשבה שספר שאהבתי יעלם ולא אוכל לתת לבן או לבת שלי לקרוא בו. אני זוכרת את עצמי שומרת ספרים שכלל לא מתאימים לגילי ומבקשת מאמא שלי לא למסור אותם.

כשהתחלתי לעבוד בצומת ספרים המצב החמיר, כשראיתי שיש ספרים שהולכים ונעלמים ושיש סיכוי שלא יודפסו שוב, מיד קניתי אותם. חצי מהמשכורת שלי בכל חודש בוזבזה על ספרים לילדים ולנוער אף על פי שלא היו לי ילדים.

ביום שגיליתי שאני בהריון, הדבר הראשון שעשיתי היה לקנות את כל הספרים הקלאסיים החשובים. ובאמת הקראתי לאבישי ספרים עוד כשהיה בבטן ובוודאי בהמשך. לשמחתי הרבה אבישי שיתף פעולה והדבר האהוב עליו עד כיתה א' היה קריאת ספרים. גילינו שהוא לימד את עצמו לקרוא בגיל צעיר, בכל יום הוא ניגש אלי עם ערימה ענקית של ספרים והקראתי לו ולא הייתה מאושרת ממני, חשבתי לעצמי שזה כל כך כיף להוריש את האהבה הזו הלאה.

כשאבישי עלה לכיתה א' שמתי לב שהוא לא אוהב לקרוא ספרים לבד ולמעשה לא מוכן בכלל לקרוא ספרים. לא ידעתי איך להתמודד עם התופעה הזו אבל החלטתי לא להציק לו בכלל, חשדתי שמודבר בקושי שקיים וכנראה קשור להפרעת הקשב וריכוז שיש לו.

החלטתי שאני ממשיכה להקריא לו ספרים. ובאמת בכל ערב לפני השינה בעלי או אני המשכנו להקריא לו ספרים שמתאימים לגילו. לא התייאשנו, גם בכיתה ד' וגם עכשיו שהוא בכיתה ה'.

קראנו את הארי פוטר, כל ספרי אריך קסטנר, הקוסם מארץ עוץ. האורך של הספרים לא הטריד אותנו. אני יודעת כמה חשוב לקרוא ספרים ואם לבן שלי זה קשה, אני מוכנה לעשות זאת במקומו מצידי כל החיים. הוא נהנה, זה מקרב אותנו זה לזה והפסקתי להתייחס לעובדה שהוא לא קורא לבד.

לפני שבועיים אבישי התנדב להשתתף בפרויקט מאוד מיוחד בבית הספר. פרויקט שבו ילדים בכיתות גבוהות, מצלמים את עצמם מקריאים סיפורים לתלמידים בכיתות א'.

אבישי התלהב מאוד מהאפשרות לשמח ילד אחר, הוא צילם את עצמו מקריא ספר וקיבל מחמאות רבות מהמורה שאחראית על הפרויקט. היא ביקשה ממנו להמשיך להתנדב ולהקריא עוד ספר הפעם לילד אחר.

לכאורה, סיפור יפה ונחמד שיחזק מאוד את הבן שלי, אבל לא תיארתי לעצמי איזו הפתעה גדולה ומשמחת תצמח מהפרויקט.

יום למחרת אבישי ביקש ממני להמשיך להקריא לו את הספר שאנחנו קוראים יחד, ספר מאוד מצחיק מסדרת ניקולא הקטן. אמרתי לו שכואב לי קצת הגרון ולכן אוכל להקריא לו רק חצי פרק. להפתעתי הוא רץ להביא את הספר והכריז: "יש לי רעיון, אני אקריא לך הפעם. אני עושה את זה מאוד טוב". ומאז בכל לילה, אבישי מקריא את הספר בעצמו. בהתחלה הוא ביקש שאהיה נוכחת בחדר ואקשיב, אבל לאט לאט הוא כבר לא הזדקק לי והוא התחיל לקרוא לבד.

שום דבר לא הכין אותי לרגע שבו אכנס לחדר ואמצא אותו יושב בעצמו וקורא להנאתו.

אין שום דבר רע בזה שקשה לו ואין שום דבר רע בזה שאני מקריאה לו את הספרים. אני מכירה הורים שעושים זאת עבור ילדיהם גם בגיל 16. אבל לראות אותו יושב עם ספר אהוב ונהנה, גרם לי להיזכר בילדה שאני הייתי וכל כך שמחתי שטיפחתי ספרייה נהדרת בבית שבכל רגע הבן שלי יכול לשלוף ממנה ספרים מעולים ולחוות את אותה חוויה פשוטה ותמימה שהייתה לי כילדה.

מאירה גולדברג ברנע. צילום אפרת אשל

רציתי לומר תודה לבית הספר של אבישי ועל זה שחשבו על רעיון פשוט גאוני שמחבר ילדים לספרים, ועל זה שעודדו את הילדים להקריא ספרים לתלמידים אחרים. תודה למורים רחלי אלקלעי וליעקב גורסטמן מבית הספר יד לבנים. אף פעם אי אפשר לדעת איך רעיון מתגלגל, לאיזה תוצאות הוא מביא ואיך הוא משפיע על ילדים.

שאלתי את אבישי אם הוא רוצה להמליץ לילדים בגילו על ספרים טובים ויצרתי את מצעד אבישי:

אלו עשרת הספרים האהובים עליו:

 

  1. בילבי / אסטריד לינדגרן.
  2. אמיל והבלשים / אריך קסטנר.
  3. סדרת כראמל (אין מה לעשות, יש בספר דמות שמבוססת עליו, הוא מכיר בע"פ את הסדרה ואמא שלו היא המחברת. היה ברור שהוא יכניס גם אותי לרשימה…)
  4. הארי פוטר 3-1 ( את יתר הסדרה עדין לא קראנו).
  5. סדרת ניקולא הקטן / רנה גוסיני וז'אן ז'אק סמפה
  6. קרלסון על הגג / אסטריד לינדגרן
  7. פצפונת ואנטון / אריך קסטנר.
  8. כשסבא אליהו היה קטן / ינץ לוי
  9. ילד ושמו אמיל / אסטריד לינדגרן
  10. סדרת אנטול הגדול / אן דידיה ואולביה מולר

סופר אמא- עלילה

עלילה – מדריך כתיבה / מגי אוצרי

חולמים לכתוב ספר או תסריט, אבל לא הולך לכם?

מתמודדים עם מעצור כתיבה? עם משבר יצירתי?

הרבה כותבים לא יודעים את זה, אבל רוב משברי הכתיבה נובעים מהיעדר תכנון מקדים של עלילה.

מדריך הכתיבה החדש "עלילה" הוא בדיוק התרופה למשברים כאלה. כשמו כן הוא – הוא ילמד אתכם איך לבנות עלילה. עלילה מהסוג הישן והקלאסי. כזו שיש לה התחלה, אמצע וסוף.

המדריך יפעיל אתכם משלב ההשראה וסיעור המוחות, דרך שלב בחירת הרעיון הנכון לפרויקט שלכם, ועד לבניה מדוקדקת של המערכה הראשונה, השנייה והשלישית – מקטע אחרי מקטע. סצנה אחר סצנה. כך, כשתכתבו את היצירה שלכם, לעולם לא תיתקעו מול הדף ותתהו – "אבל רגע, מה עכשיו?".

אבל מה מיוחד במדריך הזה ומבדיל אותו ממדריכים אחרים בשוק?

המדריך לא כולל רק ספר לימוד אלא גם ספר תרגול – שמהווה מפת דרכים מובנית שתסייע לכם בכל שלב של בניית העלילה שלכם. בתוך ספר התרגול תמצאו תרגילים בהירים ופשוטים שידריכו אתכם איך לבנות עלילה לרומן או לתסריט באורך מלא על פי הרעיון שלכם. סיימתם את ספר התרגול? יש לכם עלילה מוכנה. ככה פשוט.

המדריך זמין כרגע רק באונליין, ואפשר למצוא אותו באתר www.storytime-tlv.com או בחיפוש פשוט בגוגל (הקישו "שעת סיפור עלילה" בחיפוש). לרגל השקת המדריך, הוא נמכר במחיר מבצע של 35 שקלים בלבד. הנחה נוספת תינתן למקישי קוד קופון "עלילה" בעת הרכישה.

קצת על המחברת: מגי אוצרי היא סופרת ופובליציסטית ישראלית, ד"ר למשפטים. עד היום היא פרסמה שלושה ספרים: שתי השמשות של דדיקה (2015), כותבת הנאומים (2017) וספרה האחרון, שראה אור בשנה שעברה – "עיניים אדומות" נכנס לרשימת מומלצי משרד החינוך לשנת תשפ"א וזכה במענק קרן רבינוביץ' ובמלגת "חדר משלך" מטעם עיריית תל אביב יפו.

 

סטטוס לשבת: אקסבוקס או ספר?

אבישי (בן 11): "בתקופה הזו אני מאוד אוהב ספרים, רק אל תשאלי אותי מה אני אוהב יותר, לקרוא ספרים או לשחק באקסבוקס כי לא תאהבי את התשובה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר