אם המושבות. צילום זאב שטרן
אם המושבות. צילום זאב שטרן

המרוץ לדירה: מה הסיכוי של זוג צעיר לרכוש דירה באזור בפתח תקוה?

בעזרת מספר אנשי נדל"ן בפתח תקוה ניסינו להבין איפה מעדיפים זוגות צעירים לגור בעיר, האם הם מעדיפים לשכור או לקנות, ומה התקציב הממוצע שלהם. התשובות: לא מה שחשבתם

פורסם בתאריך: 26.7.18 15:56

אחת ההחלטות החשובות שמקבל זוג צעיר לאחר החתונה נסובה סביב המגורים. אמנם מרבית הזוגות גרים ביחד לפני החתונה, אך לאחריה התכנון הוא לרכוש דירה ולהרחיב את המשפחה. שאלנו מספר אנשי נדל"ן בעיר, היכן מעדיפים הזוגות הצעירים לגור, האם הם שוכרים או קונים, ובעיקר, כמה זה עולה להם.

"זה מאוד תלוי", אומר מוטי גואטה, בעל משרד תיווך גואטה, "זה מתחלק לזוגות שיש להם כסף ולמי שאין לו. מי שיש לו את האפשרות אז הוא פונה לרכישת דירה. הוא נעזר במימון של 75 אחוזים מהמשכנתא. הזוגות מוציאים כסף מהחסכונות ונעזרים בהורים ואז קונים דירה, לרוב דירת 3 חדרים. זוג שיש לו יכולות יותר גבוהות, אז הם קונים דירת 4 חדרים על מנת לא לעבור בעוד שנתיים או שלוש שוב פעם דירה. כי אסור לשכוח שבכל מעבר דירה יש לא מעט עלויות, החל מעורכי דין, תיווך או שדרוג הדירה בעשרות אלפי שקלים. אני יכול לומר שרוב הזוגות מעוניינים לקנות דירה ופחות להשכיר, והמיקום תלוי בתקציב. כמובן שהרצונות זה שכונת אם המושבות, זוגות מאוד אוהבים את השכונה הזאת, אך היא מאוד יקרה. לכן מחפשים בגלל זה לא רחוק מאם המושבות, כמו למשל שכונת רמת ורבר, או למשל האזורים הקרובים לשכונת נווה גן. המטרה היא אם אי אפשר להיות בתוך השכונה אז לפחות קרוב אליה".

גואטה מדגיש כאמור כי כיום זוגות רבים מעדיפים לקנות דירה, ומוכנים להתפשר כדי לקנות ולא לשכור. "הדירות היום לא זולות, וזוג שקונה דירה, גם לא אם זה באם המושבות או כפר גנים, אלא בשכונות אחרות, צריך להביא לפעמים 400 אלף שקל מהבית", הוא מוסיף, "זה לא בהישג יד של כל זוג צעיר. אך עם זאת, זוגות עושים מאמצים כן לקנות דירה ומעדיפים לא לבזבז כסף על שכירות, גם אם זו דירה זולה יותר ללא מעלית או בקומה לא נוחה, העיקר לקנות דירה. הישראלים אוהבים לדעת שיש להם קורת גג ולא כל שנתיים או שלוש עוברים ממקום למקום".

כפר גנים ג'. צילום זאב שטרן

כפר גנים ג'. צילום זאב שטרן

לשנה אחת

"קשה מאוד לאמוד בצורה חד משמעית את הרצונות והתקציבים של הזוגות הצעירים", אומרת אורלי דביר, בעלת משרד קווין נדל"ן בפתח תקוה. "אנחנו נתקלים בזוגות שמחפשים דירה להשכרה לשנה אחת. לעיתים הם יושבים על הגדר ובוחנים את השוק, מתלבטים האם לקנות דירה, ואת זה הם עושים גם לפני שהם מתחתנים. הממוצע של המחירים שהם מחפשים נע בין 3,500-4,800 שקלים לחודש. אלו הם בערך התקציבים של הזוגות הצעירים. בטווח המחירים הזה הם מעדיפים דירות באם המושבות ונווה גן, בעיקר בגלל האוכלוסייה, בגלל הנגישות והקרבה לאזורי תעשייה. בשכונות האלו הדירות גם מתוחזקות יותר והם מחפשים דירות חדישות יותר עם חוויית מגורים אחרת".

בתחום קניית הדירה המחירים כמובן שונים לחלוטין. "רוב הזוגות הצעירים גרים בשכירות לפני שהם קונים דירה, אם כי בתקופה האחרונה יש גל של צעירים שגרו לפני כן אצל ההורים כמה חודשים ועכשיו מחפשים לקנות דירה", מוסיפה דביר, "אלו שרוצים לקנות דירה מגיעים עם תקציב של בין 1.6 ל-2 מיליון שקלים, שזה מספיק עד לדירת 4 חדרים. צריך להבין שלא כל הצעירים יכולים לקנות דירה בשכונות חדשות. מה גם שכל התהליך לוקח להזם קצת זמן. הם צריכים איש מקצוע כדי לדעת כמה משכנתא לקחת וכמה הם יכולים להחזיר מתוכה, ולכן התהליך הזה גם לוקח להם כמה חודשים כי הם הולכים לבנקים וממתינים לאישורים וכו'".

בשכונות החדשות

בתחום של חיפוש דירות חשוב להבין שיש גם הבדלים בין זוגות חילוניים ודתיים. "בקרב זוגות צעירים דתיים, הנטייה היא לרכוש דירה כי גם ההורים עוזרים להם", אומרת אילנית בניטה, בעלת משרד בשם אילנית בניטה נדל"ן, "המחירים משתנים וזה יכולה להיות דירה ב-1.5 מיליון וגם דירה ב-2 מיליון שקלים. הנטייה אצלם היא לגייס את שתי המשפחות ולעזור להם לקנות דירה. התקציב שלהם מוביל אותם למיקום בעיר. גם החילונים וגם הדתיים יחפשו בדרך כלל קרוב לאוכלוסייה דומה להם, אך זה גם תלוי בתקציב שהם. אצל החילונים הרבה שוכרים דירה, כי לפעמים הם רוצים לבחון את האזור לפני שהם קונים. הם לרוב פחות נגררים אחרי מה שאומרים להם והם יותר עצמאים. זה אולי נובע מכך שהם מתחתנים בגיל יחסית מבוגר יותר, ולא נניח בגיל 21 למשל, שאז ההורים מובילים יותר".

 

לדבריה, הזוגות מחפשים יותר את האזורים החדשים, גם אם צריך לגייס עוד כסף. "זוגות צעירים מחפשים יותר בשכונות החדשות, כמו כפר גנים, אם המושבות או נווה גן. הם מחפשים באזורים אלו גם אם הם מאוד מתאמצים וגם אם ההורים עוזרים להם, וגם אם אלו דירות פחות טובות, העיקר שיהיו באזורים החדשים. הם באים עם תקציב של בערך 2 מיליון שקלים. לא תמיד זה עוזר להם. הם לפעמים צריכים לשפר את התקציב כדי להשיג דירה. באזור מרכז העיר וסביבתו, התקציב יכול להיות גם מיליון וחצי, פחות או יותר. היום דירות חדשות מקבלן הן מאוד יקרות, בעיקר בכפר גנים ג', שם מי שקונה אלו בעיקר משפרי דיור שמכרו דירה לפני כן. לכן הם מחפשים יותר באם המושבות, נווה גן, עין גנים, ולפעמים גם בבנייני תמ"א 38, בהן יש גם דירות חדשות שהקבלן בונה כחלק משיפוץ הבניין. בסך הכללי, יש יותר ביקוש לדירות יד 2 מאשר לקבלן".

רמת ורבר. צילום זאב שטרן

רמת ורבר. צילום זאב שטרן

מידרו אותם

בלהה שמואלי, סוכנת נדל"ן בתיווך המושבה, שמתמחה בשכונת כפר גנים ג', מספרת על כך ששכונת כפר גנים ג' מאוד קשה לזוגות צעירים בשל ההיצע הנמוך והמחירים הגבוהים. "כפר גנים ג' הוא ממש לא אזור לזוגות צעירים בגלל המחיר המבוקש", היא אומרת. "נדיר שזוג צעיר קונה שם דירה. מדובר בשכונה עם דירות גדולות, שלא יועדה מלכתחילה לזוגות צעירים. בנו מעט מאוד, ואפשר לספור ביד אחת דירות של 3 חדשים, וגם דירות 4 חדרים קשה למצוא. כל הבניה החדשה היא סביב 5 או 6 חדרים, ויש בניינים שלמים של 6 חדרים. מלכתחילה מידרו את כפר גנים ג' מדירות לזוגות צעירים. היא מיועדת למשפרי דיור עם דירה שיש להם ביד, ופחות לזוגות צעירים. אם זוג צעיר רוצה לקנות דירה, נניח בגודל 4 חדרים, הם חייבים לבוא עם מעל ל-2 מיליון שקלים. אך גם ההיצע הוא מאוד נמוך".

לדבריה, הזוגות יעדיפו להתמקד בדירות באם המושבות. "זוגות צעירים שרוצים ממש דירה טובה בשכונה חדשה אז זה באם המושבות, שהיא שכונה שיעדו אותה לזוגות צעירים", היא מוסיפה, "יש שם הרבה דירות קטנות ובניינים בהם יש הרבה דירות 3 חדרים, והיא יועדה לצביון כזה של אוכלוסייה צעירה שמחפשת לפעמים דירות קטנות בשלב ראשוני. כי בכפר גנים ג', בכל הקשור לתקציבים לדירה, אז רואים הרבה מקרים שההורים עוזרים להם, או שהזוג קיבלו ומכרו דירת ירושה. בכל מצב הם צריכים לבוא עם הון רציני, כי אחרת זה קשה מאוד ומקשה לקחת משכנתא לדירות בשכונת כפר גנים ג'".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    המחירים הם מחירי חזירות
    לא קונים דירה במחיר בועה

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר