חילוץ בדרום צילום פתח תקוה

"היו שם כמויות מטורפות של מים". היל"מ מפתח תקוה פעלה בזירת האסון בנחל צפית (וידיאו)

אנשי היחידה פעלו בתנאים מורכבים בזירות שונות בדרום הארץ, ביניהן נחל צפית. שניים מחברי היחידה מספרים על האירועים שחוו. "אמרנו לעצמנו שתהיה זרימה חזקה, אך היו שם כמויות מטורפות של מים", אומר אחד מהם

פורסם בתאריך: 3.5.18 15:39

היחידה לחילוצים מיוחדים (יל"מ) של תחנת הכבאות בעיר השתתפה במאמצי החילוץ ביום חמישי שעבר באזור נחל צפית. היחידה שמתמחה בחילוצים מורכבים, בין היתר משיטפונות, סיימה כמה ימים קודם לכן אימון בנהר הירדן, וחבריה לא ציפו שכבר באותו השבוע הם יאלצו להתמודד עם מקרי אמת, בהם מצאו את מותם עשרה נערים, נהג משאית נסחף ונכון לכתיבת שורות אלה מוגדר כנעדר, ובנוסף לכך אוטובוס שנסחף בשיטפונות.
"היחידה אליה אנו שייכים, בנוסף להיותנו לוחמי אש, הוקמה לפני כמה שנים, ומי שעובר את מבחני הכניסה מתקבל אליה", אומר רש"ף עוז כהן, מפקד היחידה, שמספר על ההתמחות שלו ושל חבריו: "היום היחידה מונה כ־11 מחלצים ועוד ארבעה תומכי לחימה. הייחודיות שלנו היא לחילוצים מיוחדים, בין אם זה מגבהים או מבורות. כמה כאלו היו לנו לאחרונה וחילצנו אנשים עם חבלים וסנפלינג ממצבים קשים. התמחות נוספת שלנו היא חילוץ ממים זורמים. עברנו הכשרה בצרפת לחילוץ ממים ושם למדנו לחלץ משיטפונות והצפות, בכל מיני סוגים. באותו שבוע של האסון בדרום היה לנו אימון בנהר הירדן והתאמנו על מיומנויות בסירה, האימון בא לידי ביטוי ממש יומיים לאחר מכן במקרים בדרום".
כהן מספר על הרגעים בהם הגיעו לזירה בנחל צפית לצורך חיפושים במקומות שהיו ממוקשים. הם היו אלו שמצאו את גופת הנעדרת האחרונה מבין עשרת הצעירים שנהרגו באסון. "אמרו לנו שהיחידה המקבילה שלנו בבאר שבע צריכה סיוע כי תוואי השטח גדול מאוד וצריך עוד כוחות", הוא אומר. "מהר הקפצתי את כל היחידה ותוך 25 דקות כבר יצאנו לדרך. הגענו לשם וחברנו לחפ"ק, אך אז התחילה החשכה והפסיקו את החיפושים, גם כי היה חשש לשיטפונות נוספים. לאחר מכן קיבלנו הודעה על הצורך לחלץ אוטובוס שנסחף עם 25 אנשים. הגענו לנקודה והיו שם צוותים וסייענו להם בחילוץ האחרון. לאחר מכן הייתה קריאה על משאית שנסחפה. הגענו לנקודה שבה היא נסחפה וסייענו בחיפושים עם יחידת החילוץ המשטרתית. תוך כדי שאנו מבצעים את החיפושים אחר נהג המשאית שנעדר, מצאנו את גופת הנערה האחרונה שהייתה נעדרת מבין הנערים מהמכינה הקדם צבאית. הנערה הייתה ממש קרובה למשאית. חשוב להבין שכל האזור בו ביצענו את חיפשנו הוא אזור שחשוד כממוקש. לכן כל צעד שלנו היה בליווי של יחידה צבאית. במהלך החיפושים ראינו שם כמה מוקשים. הסכנה הייתה לא רק השיטפונות".
הוא מספר על הרגע הקשה בו נמצאה גופת הנערה: "היינו עם היחידה המשטרתית והתחלנו ללכת לכיוון הגדה של האזור שבו המשאית התהפכה, ובמקרה ראינו את הנערה. היא הייתה במרחק של 6 ק"מ מהמקום שבו היא נסחפה. מצאנו אותה ללא רוח חיים. זה בהחלט מקרה לא פשוט ומאוד כואב. בהרוגים משיטפונות לא נתקלנו, אך כן השתתפנו בחילוצים בנחלים שהייתה בהם זרימה חזקה ומישהו שנסחף עם הקרוואן שלו. היו לנו גם חילוצים מתוך בתים. בחורף האחרון היה לנו חשש ללכוד בתוך רכב בנחל הירקון, ונכנסנו עם סירה לירקון והצלחנו לחלץ את הרכב".
הופתעתם מכמות ועוצמת המים?
"כן, זה הפתיע אותנו. אמרנו לעצמנו שיהיה תוואי של נחל שתהיה בו זרימה חזקה. אך הייתה שם זרימה מאוד חזקה עם כמויות מטורפות של מים. אנשים לא מבינים את הכוח שיש למים. הם יכולים להפוך משאית תוך חצי שנייה, ולכן גם לאותם נערים לא היה כמעט סיכוי להינצל מכזאת כמות של מים".
כהן מדגיש את החשיבות של הליכה באזורים פחות מסוכנים ובדיקת מזג האוויר לפני יציאה לטיולים כאלו: "אם מישהו מטייל במקום כזה, צריך קודם כל לעשות בדיקה שאין שיטפון ושמדובר באזור שלא קשור למקום אחר", הוא אומר, "למשל אם מטיילים במדבר יהודה, ויש גשם בחברון או בירושלים, אז השיטפון יכול להגיע משם. דבר שני זה ללכת בשיא גובה ולא ללכת בתוך ודיות או במקום שהמים עלולים לזרום בו".
גם רב רשף אורן שישצקי מתחנת הכבאות בעיר, שהשתתף בחיפושים, מתאר את הרגעים ים בהם הגיעו לזירות השונות. "יש כמה סוגי אירועים", הוא אומר, "אירוע הצפות, אירוע זרימה בנחלים ויש שיטפונות. אנחנו מתאמנים לטיפול בכל התרחישים, כאשר מעל כמות מסוימת של מים, לא ניתן להכניס מחלץ לתוך המים בשל סכנה, ויש שיטות שונות לבצע חילוצים. מאירועים קודמים אנו למדים כי מדובר בזרם מים אדיר שמגיע מהר מאוד וללא סימני אזהרה מקדימים. זו זרימה שלוקחת בתוכה סלעים גדולים וכל מה שנקלע בדרך, ולכן סיכויי ההישרדות הם נמוכים. מי שמצליח לזהות בהתחלה את השיטפון שמגיע, שמתחיל בכמות מים נמוכה, ולהימלט כלפי מעלה, אלו בדרך כלל מי שניצלים. גם באירוע בנחל צפית, מי שזיהה הצליח להימלט. אלו שלא מצליחים להימלט אז סיכויי ההישרדות מאוד נמוכים, גם מהסחף, מהמערבולות והטביעה. לצערנו, כאשר חיפשנו את אותו נהג משאית שנסחף, אז מצאנו גם הנערה".

חילוץ בדרום. צילום כבאות פתח תקוה

רוצים להישאר מעודכנים באירועים החשובים בפתח תקוה?