רמי גרינברג. צילום זאב שטרן
רמי גרינברג. צילום זאב שטרן

מאה הימים הראשונים: רמי גרינברג עונה על כל השאלות

סירקין? "מי שצועק אלו כמה אינטרסנטים שלא רוצים שיקימו להם שכונה ליד הבית". האבטחה בגנים? "אנחנו יוצרים אבטחה שוויונית ולא רק ל-50 גנים". עובדי העירייה? "הייתה פה אווירה של סתלבט". ראיון מיוחד עם ראש העירייה שנדמה שלא ממש היה זקוק למאה ימי חסד

פורסם בתאריך: 21.2.19 12:04

בשבוע הבא יציין רמי גרינברג 100 ימים בתפקיד ראש עירייה פתח תקוה, מה שנהוג לכנות כמאה ימי חסד. במקרה של גרינברג נראה שפרק ההתאקלמות בתפקיד היה קצר בהשוואה לכל ראש עירייה אחר שהכרנו: כבר בימיו הראשונים בתפקיד גרינברג קיבל החלטות והכריז הכרזות. חלק מהן אמנם התשנו לאחר מכן, אבל נראה שעניים מאה הימים פחות רלוונטי עבור מי שנמצא בעיריית פתח תקרה כבעל תפקיד או כחבר מועצה כבר שנים רבות.
במהלך מאה הימים האלו הוא הספיק לקבל החלטות בנושאים מהותיים כמו חלוקת העיר לאשכולות (רובעים) או שינוי מתכונת האבטחה בגני הילדים. הוא הספיק לקבל את אהדת התושבים על חלק מהחלטות אבל במקביל גם ביקורת. הוא קיבל את אהדת התושבים כשכיוון את התנועה ביום גשום ברחוב. קיבל מחמאות עצומות כשהחליט לקרוא לפארק הגדול על שמו של איציק אוחיון. אך מצד שני ספג ביקורת מוועד הפעולה בעניין הבנייה על שטח מחנה סירקין, שיצא נגדו בגלוי וטען כי גרינברג נכנע לאוצר בעניין תשתיות התחבורה, מה שיפגע בתושבי האזור בעתיד.
גרינברג זמין מאוד לתושבים ועובד משעת בוקר מוקדמת ועד שעת לילה מאוחרת. אם תראו את האור דולק בלשכתו בשעות מאוחרות אתם יכולים להיות רגועים, זה לא בגלל שמישהו שכח ללחוץ על המתג. בראיון מיוחד למלאבס הוא מספר שהוא נהנה מכל רגע. "בניגוד לאחרים, אני לא רואה את תפקיד ראש העיר ככפוי טובה", אומר גרינברג, "להיפך, אני כל חיי משרת את הציבור ועושה זאת באהבה וזה מה שאני אוהב לעשות. כראש העיר זה השיא מבחינתי, לבוא עם כל ההשפעה והעוצמה לקדם את העיר ואת התושבים, וזו עבורי זכות גדולה להיות פה ולעשות למען הציבור. אני מנצל כל רגע. אנו מתחילים את היום בשש בבוקר עם תושבים ומסיימים באחת ושתיים בלילה. עד כניסת שבת אנו עוד עובדים ומסיירים, וככה גם בצאת שבת יש פה פגישות. גם במהלך השבת אני מסתובב בבתי הכנסת ושומע את הציבור, ככה שיוצא שאנחנו עובדים 24/7".
מתחילת הקדנציה כבר היו כמה מקרים של קבלת החלטה ואז ביטולה או הקפאתה לאור מחאה, כמו למשל סגירת אחת הספריות או הכללת נווה גן באשכול עם קרול ושיפר. אולי אתה ממהר מידי לפעמים?
"אני אמרתי לגבי הספרייה באם המושבות שיש כוונה לבחון זאת, ולא לסגור את הספרייה, אך פרסמו שאנחנו סוגרים את הספרייה. לא הייתה החלטה לסגור את הספרייה ואמרנו שנבחן זאת ואנחנו עדיין בוחנים את זה. הרובעים כבר עובדים וקיימים. לגבי נווה גן, הסברתי שהמטרה שלי היא לקחת עובדים מאגף השכונות ולחלק אותם בצורה גאוגרפית בכל העיר, וזה כבר קיים. אותי מעניין שיש אדם שמסייע לראש העיר והתושבים בקידום השכונה, ושכל אחד יהיה אחראי על כמה שכונות. המטרה לא הייתה לשרטט מפות".
אבל העירייה פרסמה מפת רובעים. אז נווה גן תהיה עם שיפר וקרול או לא?
"הנושא של נווה גן הוקפא לבחינה מחדש".
אחרי שבתחילת הקדנציה התושבים התלהבו מהמהלכים שעשית, עכשיו גם יש ביקורת מכל מיני כיוונים. אתה מתחיל להרגיש את הלחץ של התפקיד?
"מביקורת אני לא מתרגש מצד אחד, אך גם שמח שיש ביקורת מצד שני. חלק מהתפקיד הוא לקדם את העיר. יש ציבור שאתה בא לעשות לו טוב והוא לוקח את זה בצורה קשה. כל מה שרואים עכשיו זו המהפכה שאנו עושים. יש פה תזוזה של דברים שלא עשו שנים, ופתאום הם מסתיימים בתקופה קצרה ויש עשייה. אני מסתובב ברחובות ואני רואה תמיכה אדירה מקיר לקיר, ולא כמה צעקנים מווילות בכפר סירקין, שאולי אני מבין אותם, ואין להם עניין שתקום לידם שכונת מגורים לטובת אלפי צעירים מפתח תקווה שרוצים להמשיך לחיות פה. או מאיזה עיתונאי שגר בצפון תל אביב שמבקר אותי על נושא המסתננים בעיר. מנגד, אפשר לציין גם דברים אחרים שעשינו, כמו למשל חול בגני ילדים, ושבזמן של חודש או חודשיים החלפנו פה מה שלא החליפו במשך חמש שנים".

רמי גרינברג. צילום זאב שטרן

רמי גרינברג. צילום זאב שטרן

"נוצר ואקום במרכז העיר"

הנושא של מבקשי המקלט היה בכותרות במשך מספר ימים רצופים, שבמהלכם הורד רמי גרינברג משידור בערוץ 12 לאחר עימות עם המנחה עודד בן עמי. גם ארגוני זכויות אדם ואנשי תקשורת נוספים תקפו אותו, על כך שקרא לתושבים "לדווח על מסתננים", כמו גם פוליטיקאים בעיקר מהשמאל. אך עם זאת, גרינברג מדגיש שהוא לא חוזר בו מהקריאה ולא מתחרט עליה, אבל משנה קצת את הניסוח. "הפרסום שלנו בנושא ממשיך כרגיל ולכן אני לא חוזר בי. פרסמנו בקשה לציבור לדווח על המעסיקים הישראלים שמעסיקים מסתננים", הוא אומר. "גם בדירות מחולקות אני אוכף את בעלי הדירות ולא את המסתננים. מי שנותן להם דירות מחולקות ומעסיקים אותם, אני אוכף את זה. התופעה נוצרה בעקבות וואקום שהיה במרכז העיר ועכשיו אנו פועלים לסגור את הוואקום הזה על ידי עידוד, למשל של זוגות צעירים וסטודנטים, לגור במרכז העיר ולקבל הנחה בארנונה. ואנחנו עושים זאת גם על ידי פיתוח תשתיות מרכיבי ביטחון, ועל ידי חיזוק האוכלוסייה הוותיקה. תושב לא אמור לדעת אם העובד הוא מסתנן או לא. הוא צריך לדווח ואנחנו נבצע את הבדיקה. כמו שתושב מדווח למשטרה על משהו שנראה כמו פשע, וייתכן שאחרי זה יתברר שזה לא פשע. הציבור אמור למשל לדווח על כך שהוא נכנס לחנות לקנות משהו, וקיבל שירות ממישהו שנראה לו מסתנן. האכיפה היא לא מול המסתננים אלא מול הישראלים שגורמים לתופעה הזאת".
נראה לך שניתן להחיות את מרכז העיר, כי נראה שכל קודמייך בתפקיד לא באמת הצליחו בכך.
"ברור שכן. אנו רוצים לקדם במרכז העיר משרדים ודירות לזוגות צעירים או למשל דיור מוגן של אנשים אמידים שירדו וישתו קפה במרכז. נוצר שם וואקום. אנו נבצע פה שינוי מהותי והעברנו בצו המיסים הנחה כדי לעודד צעירים לגור פה, למה אף אחד לא עשה זאת כל השנים?"
גרינברג החליט לאחרונה על שינוי סגנון האבטחה בגני הילדים, מה שגרר אחריו גדולה של הורים. הוחלט להפסיק את הצבת המאבטחים במתחמי גנים ובגנים הסמוכים לאתרי בנייה כפי שנהוג כיום, ובמקום זאת יהיו סיירים שיסתובבו בכל העיר.
אם אתה הורה לילד בגן ילדים, איך היית מרגיש אם היו מבטלים לך את האבטחה בגן, ועוד באזור שיש בו בנייה למשל?
"בנושא האבטחה ההיקפית, צריך להבין שכיום מתוך 500 גני ילדים, רק ל-50 יש מאבטחים. ומה עם יתרת הילדים? איפה השוויוניות? למה יש מתחם גנים ברחוב מבצע חורב שאין לו מאבטח לעומת מתחם אחר שיש לו מאבטח? הילדים הופקרו בצורה חד משמעית. משרד החינוך בעצמו לא מנחה להציב מאבטח, ואנו עושים מערך אבטחה שייתן מענה לכל גני הילדים, מעונות היום והצהרונים ויחסוך להורים כסף. זה עדיף על פני מאבטח, וגם המשטרה מאשרת את התוכנית. בירושלים כבר אין אבטחה בגני הילדים למרות המיקום שלה ועשרות פיגועים שהיו בה. לדעתי הלחץ בא מכך שיש גננות שמבחינתן המאבטח שהוא אדם מבוגר הוא גם סדרן שעוזר להן מידי פעם, אך הוא לא באמת מאבטח. אנו מגייסים פה אנשים צעירים יוצאי יחידות קרביות על אופנועים, שיסתובבו בכל העיר, ויחד עם השיטור העירוני זה יהיה מערך אבטחה שייתן אבטחה שוויונית ולא מאבטח שהוצב לפי איפה שצעקו יותר חזק".
אבל בפוסט שהעלה בפייסבוק לפני הבחירות ציינת שזה הזוי וזו הפקרות שהעירייה חוסכת במאבטחים על חשבון ביטחון הילדים, כאשר הייתה כוונה לוותר על הצבת מאבטחים בכמה מתחמים. שינית את דעתך?
"כתבתי את מה שכתבתי לאחר שהורידו את השומר במתחם גני הילדים ברחוב מבצע חורב, ולא הוסיפו אבטחה במקום זאת, פשוט כלום, גם לא אבטחה היקפית. לקחו שומרים והורידו אותם כדי לחסוך על חשבון התושבים. פה אנחנו לא מורידים ולא חוסכים על חשבון התושבים. מדובר במערך אבטחה שקיים גם בתל אביב, ירושלים ומודיעין. אנחנו גם משקיעים יותר כסף, וגם מביאים תוצאה יותר טובה מכל הבחינות, וזו בשורה לעיר".
גרינברג מתייחס גם לביקורת החריפה עליו ועל הטענה שנכנע למשרד האוצר בנושא תשתיות התחבורה ברפויקט סירקין. הטענה הייתה שפתרונות התחבורה לבניה בבסיס לא מוגדרים בתוך התכנית וזו כניעה לאוצר ביחס להתנהלות העירייה בקדנציה הקודמת. "יש פה אנשים שלא קראו בכלל את התכנית, גם אלו שזועקים", הוא אומר, "צריך להבין שאני לא דחפתי את הפרויקט של סירקין, ואם אתה שואל אותי אם הדבר הראשון שהייתי רוצה להתעסק איתו זה הבניה בסירקין, אז הייתי אומר שלא. הייתי מתעסק עם התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות. המדינה החליטה על הפרויקט בהחלטת ממשלה לפני שנים וזה קשור לפינוי בסיסי צה"ל לדרום, כאשר המימון לאותו פינוי לדרום הוא על ידי בניה בבסיסים. זה משהו הרבה יותר מוגדר ולא יוותרו על זה, כי הבסיסים כבר נבנו בדרום. כל ההתנגדויות שהיו עד היום לא עזרו, גם לא העתירות שהוגשו. אם היינו ממשיכים באותו הקו, היינו מקבלים את כל הבניה בלי שהעירייה הייתה מקבלת שקל לשיפור כל התשתיות והעיר הישנה, שזה אסון אחד גדול. היום יש לי הסכם גג שאני חותם מול המינהל שמדובר בו על העברת מיליארדים לטובת שדרוג תשתיות בכל העיר פתח תקווה. יש פרויקטים תחבורתיים שיש גוף שאחראי עליהם".
אתה יכול לומר בכנות שאתה מרוצה מפתרונות התחבורה בפרויקט?
"אני מרוצה מפתרונות התחבורה בפרויקט, ומה שיש זה מספיק אך אנו לוחצים על עוד פתרונות. מי שמתנגד לכך אלו לא אותה עמותה אלא כמה אנשים שגרים בסירקין שמתנגדים בגלל אינטרס אישי. הם גרים באזור מבודד וזה יפגע בהם אם יבנו לידם שכונת מגורים. אני מסתובב בהדר גנים בשבתות, ואני רואה למשל נערים, ואני אומר איפה הם יגורו בעוד כמה שנים. למה שלא יגורו ליד ההורים שלהם בפתח תקווה? בתחום התחבורה למשל, הקו הסגול של הרכבת הקלה, שהיה אמור להסתיים בבר אילן, ובעקבות בקשה שלי בוועדה לתשתיות לאומיות, החליטו לאשר את ההמשך שלו לכביש רבין ולאשר את המשך התכנון שלו לתוך פתח תקווה, ועכשיו מתכננים זאת".

"יש פה אווירה של עבודה"

בקדנציה הקודמת התנגדת שיהיו חמישה סגני ראש עיר בשכר. כיום ישנם שלושה סגנים בשכר במקום חמישה שניתן למנות באמת. זה משקף את הצורך בחיסכון והתייעלות כמו שאתה שואף לקדם, אך האם אתה מוכן להתחייב שכל הקדנציה יישארו שלושה סגנים?
"קיצוץ הסגנים הוא עוד מהפכה שאנחנו עושים, כאשר כל השנים הקודמות מימשו את כל מה שיכלו. אני לא מוכן להתחייב לכך שלא יהיו עוד סגנים בהמשך, והכל יהיה בהתאם לצורך. סגן מבחינתי זה איש ביצוע נוסף שעוזר לקדם את העיר. כמה שאני עובד כל היום אני לא מספיק לגעת בהכל בקצב הנדרש כי הלו"ז מאוד עמוס. צריך אנשי ביצוע שיעזרו בכל מיני תחומים. בעבר אכן התנגדתי למינוי חמישה סגנים כי אז לעיר לא היה מגיע חמישה סגנים כי היא לא עמדה בקריטריונים וביקשו אישור מיוחד וחריג, ולזה התנגדתי. היום מגיע לנו. בכל מה שקשור להתייעלות של כוח אדם ושכר עשינו מהפכה, עד היום הבאתי למועצה רק ביטולי תקנים. אנו ממשיכים לחסוך ולצמצם בשעות נוספות וכוננות".
ואולי בגלל הגישה הזאת יש עובדים שטוענים שהאווירה לא נעימה ושיש הרבה לחץ בקרב העובדים שחוששים לעתידם.
"מאז הבחירות ישר נכנסתי לעבודה והתחלתי לרוץ עם העובדים הקיימים. יש פה עובדים שהיו בטוחים שהם יודחו בגלל שהיו מזוהים פוליטית, ועובדה שלא והם עובדים ונמצאים במערכת. האווירה היא מצוינת לדעתי. יש פה אווירה של עבודה שלא הייתה קיימת. ברור שעובד שקיצצו לו שעות כוננות מהמשכורת אז הוא מרגיש פחות טוב, אבל זה לא קשור לעבודה. נכון שהוועד לא מסכים לצעדי ההתייעלות לנו, אבל אנחנו נעשה אותם כמה שנוכל בשיתוף הוועד. הייתה פה מערכת מסורבלת עם הרבה שומנים. הייתה פה אווירה של סתלבט, והיום אנשים עובדים עם חזון ולפי תכניות של יעדים ומדדים. מי שטוב יקודם ומי שלא לא יהיה במערכת. יהיה פה סדר והתייעלות בעבודה".
עולות לא פעם דרישות להגביל כהונות בשירות הציבורי. אתה מוכן להצהיר כך שלא תכהן יותר משתי קדנציות?
"אני בא לעשות מהפכה בפתח תקווה, ולהפוך אותה לעיר מספר אחת בארץ ולהפוך כל אבן בעיר, ואני אהיה פה כמה שצריך".
איפה אתה רואה את העיר בעוד חמש שנים?
"אני שואף להגדיל את העיר מבחינת המטרופולין שלה, לפתח את הפארקים והשכונות הוותיקות, להקים עוד מקומות בילוי, ולפתח את התשתיות".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. סימה

    כל הכבוד, אישית אני מרגישה שינוי לטובה, לגבי הכותרות על העובדים הזרים, סוף סוף אני מרגישה שראש העיר דואג לי ולילדים שלנו, נוסך אוירת בטחון, שומר עלי, מה רע בזה? מי שיש לו בעיה, שיציע פתרונות אחרים. אין שום רע בכך שראש העיר שלנו רוצה בבטחוננו.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר