מסלולי זיכרון. צילום מיכל אשר
מסלולי זיכרון. צילום מיכל אשר

הכירו: מסלולי הגבורה וההתנגדות של פתח תקוה

40 רחובות בעיר הם על שמם של אישים, מקומות ואירועים מתקופת השואה. בחלקם הוצבו מונומנטים ובהם מידע על שם הרחוב, במהלך הזמן יוצבו בכולם. בנוסף לכך קיימים בעיר שישה מסלולים העוברים ברחובות אלו ומספרים את סיפור הגבורה וההתנגדות בתקופת השואה

פורסם בתאריך: 28.4.19 15:37

המרכז העירוני להנצחת השואה באגף התרבות – מנהל התרבות בעיריית פתח תקוה, שם לו למטרה להנחיל את זיכרון השואה לדורות הבאים בסימן "והגדת לבנך….". זאת באמצעות תיעוד סיפוריהם של ניצולי שואה תושבי העיר, הצבת מונומנטים ברחובות הקרויים על שם אירועים, מקומות ואישים הקשורים לתקופת השואה, ויצירת מסלולי זיכרון ברחבי העיר ובהם פעילות מודרכת לתלמידים וסיורים לכלל התושבים.
ברחבי העיר יש כארבעים רחובות הקרויים על שמם של אישים, קהילות ואירועים מתקופת השואה. על מנת להפוך את הנושא לנגיש יותר גם לדורות הצעירים, החליטו במרכז להציב בכל הרחובות מונומנט זיכרון. את המונומנטים הזהים שמורכבים מפסל וממילות הסבר עיצב האמן אליאב נחליאלי. כיום מפוזרים ברחבי העיר ארבעה מונומנטים ועד ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה יצורפו עוד 12 וסך הכל יהיו 16. בהמשך יוצבו מונומנטים בשאר הרחובות.
"בשנת 2010 הפיק המרכז את הספר "רחובות מעידים" אשר נערך על ידי ד"ר חיים מייטליס ואבי ריכטר, אשר התבסס על חומרים שכתבו התלמידים לאחר שלמדו אודות הרחובות", מספרת מיכל אשר, מנהלת המרכז. היא מציינת שבספר ניתן הסבר מפורט אודות האנשים, והמקומות שעל שמם נקראים הרחובות. "השלב השני של הפרויקט זה שהתחלנו להציב ברחובות את המונומנטים מתוך הרצון להנגיש את הנושא לתלמידים ובני הנוער".
בנוסף, החליטו במרכז לקיים הדרכות לתלמידים ובני נוער מכיתות ט' ומעלה. התלמידים עוברים ב"מסלול הגבורה וההתנגדות" באיזור כפר גנים (ראו פירוט המסלול בהמשך הכתבה). את הסיורים מנחה חברת סט אפ. במהלך הסיור מקבלים התלמידים מידע בסיסי על אותם אישים ואירועים וכן הם מקבלים משימות שאותן הם צריכים ליישם בשטח. חלק מהמשימות הם סוג של משחק והמחזה, תחרות עובדות, דימוי של חיים בגטו וכפרטיזנים וכדומה. בחלק מהמשימות הם צריכים להשיג מידע בעצמם. "התלמידים הם אקטיביים בתוך הסיורים", מסבירה אשר, "כאשר המטרה היא שהם ייצאו מאזור הנוחות שלהם. כלומר, שיקבלו מידע מתוך השלטים והמנחים בשטח וכן להוציא מידע תוך שימוש בטכנולוגיה (סמרטפונים) ולהתמודד עם מושגים מתקופת השואה".
משה פלדמר, יו"ר המרכז: "מטרת הפרויקט היא להעביר בצורה מוחשית ופיזית את נושא השואה בכלל ואת שמות האישים והקהילות שעל שמם קרויים הרחובות במסגרת המסלול. במסלול זה עוברים בני נוער ומבקרים באמצעות הדרכה מסודרת אליה ניתן להירשם במרכז העירוני להנצחת השואה, ובמסגרתה נחשפים בני הנוער והמבקרים להיסטוריה המפוארת של אותם קהילות ואישים. המחשבה מאחורי הסיור ברחובות היא להוציא את בני הנוער מאזור הנוחות שלהם ולתת להם להתמודד עם מושגים ומאורעות בשואה באופן אקטיבי".
פלדמר מספר על דברים נוספים הנעשים בפעילות: "התלמידים משתמשים בטכנולוגיה. עליהם ליצור קבוצות וואטסאפ, לדמות עצמם כיהודים שמתכננים מרד, תוך ניסיון לשכנע עוברי אורח להצטרף אליהם למרד והכל בשקט ובדממה שמה יתפסו".
40 הרחובות חולקו לשישה מסלולים, אשר בחלקם מתקיימת פעילות על ידי חברה חיצונית, אשר מעבירה את הפעילות בבתי הספר, כמו כן ניתן לקיים סיורים עצמאיים לתושבים במהלך השנה, בתיאום מראש ובעלות סימלית. ניתן ליצור קשר עם המרכז 03-9113669.
המסלול המוצע כיום הינו כאמור "מסלול הגבורה וההתנגדות בשואה", שעובר ברחובות דוד פרנקפורט, אנה פרנק, התשעים ושלוש, לוחמי הגטו, ראול ולנברג, הפרטיזנים, החי"ל, מרדכי אנילביץ ולובטקין צביה באזור כפר גנים.
לקראת סוף השנה ייפתחו סיורים במסלולים הבאים:
מסלול בין סער לתקווה – ילדות בגטאות מול תקוות הצנחנים והעפלה": ילדי טרנסניסטריה, הצנחנים, המעפילים, ילדי טהרן, וחנה סנש- איזור עין גנים- סירקין.
"מסלול אישים וקהילות": פאול גרוניגר, שמחה הולצברג, קדושי פרהוד, קהילת פראג, חכמי לובלין, משה בלושטיין ויציאת אירופה – איזור קריית אלון.
"מסלול ילדי השואה וניסיונות הצלתם": קהילת פינסק, יאנוש קורצ'אק, גורדון מרדכי יחיאל, ילדי מרישין והנרייטה סולד – אזור שעריה ואחדות.
"מסלול העשייה וההתנגדות בשואה": סטרומה, קהילת רובנה, עמנואל רינגבלום, חביבה רייק, גרינשפן- אזור קרול נווה גן.
"מסלול הצנחנים להצלת שארית הפליטה": יצחק צוקרמן, בן יעקב צבי, ברדיצ'ב אבא, פרץ גולדשטיין, סרני חיים נאצ'ו, רפאל רייס, דנמרק, גרוסמן חייקה ודרנגר טובה ושמשון – איזור כפר גנים ג' ונווה עוז.
פעילות נוספת שהפכה למסורת היא החידון העירוני בנושא השואה לתלמידי התיכון בעיר. בשלב הראשון, תלמידי כיתות י' נבחנו במבחן בית ספרי כאשר שני תלמידים מכל בית ספר עם הציונים הגבוהים ביותר העפילו לשלב העירוני הפומבי שיתקיים ב- 3.5.19 בשעה 10:00 באודיטוריום בתיכון בן גוריון. 24 תלמידים העפילו לשלב זה. בחידון העירוני תישאל שאלת ראש העיר והפרס הראשון הינו סבסוד המסע לפולין.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר