גדעון דעבול והנחשים. צילום באדיבות דעבול
גדעון דעבול ונחש. צילום באדיבות דעבול

וידיאו: קריאות רבות על נחשים בפתח תקוה. אז ממה צריך להיזהר?

לוכד הנחשים הכי מפורסם כאן, גדעון דעבול, מספר שעל הנחשים עבר חורף קשה בו כמעט ולא יצאו לחפש מזון, ולכן הוא מקבל בשבוע האחרון קריאות רבות משכונות רבות בעיר. אז איך נזהרים ומה עושים? כל ההסברים בכתבה (וידיאו)

פורסם בתאריך: 12.5.19 13:47

הימים החמים והקיץ שבפתח מוציאים ממחבואם את הנחשים שמתעוררים מתרדמת החורף ומתחילים לחפש אחר מזון, מים ובני/בנות זוג. אחרי שבשבוע שעבר נצפה נחש בשכונת אם המושבות סמוך לגינת לב הסביונים, ותושבים מרחבי העיר דיווחו שתפסו או ראו נחשים – החל משכונת עין גנים ועד כפר סירקין, רמת וורבר ומרכז העיר, תפסנו לשיחה קצרה את גדעון דעבול לוכד הנחשים הכי מוכר בפתח תקוה, ואחד המוכרים והוותיקים באזור בכלל.

"החורף השנה היה מאוד קר וגשום ולכן לאורך כל החורף הנחשים לא יצאו החוצה ובימים האחרונים אחרי שמתחמם הם יוצאים לחפש אוכל, כי אם הם לא יאכלו הם ימותו", הוא מסביר. "הנחשים יוצאים בעיקר בלילות ועכשיו מתחילים לצאת צפעים מאוד גדולים. רק ביום חמישי האחרון תפסתי צפע גדול בקריית מטלון, ובשבוע שעבר תפסתי בכפר סירקין, ברמת וורבר ובקיבוץ עינת, וצריך להיזהר מאוד", הוא אומר. "צריך להבין שבמהלך תקופת החורף כמעט ולא היו נחשים, זה דבר שלא קרה לי המון שנים והסיבה היא שהחורף היה מאוד קר והם לא יצאו החוצה. במשך ארבעה חודשים תפסתי אולי שישה נחשים".

אז מה מומלץ לעשות כשרואים נחש?

"לא להתקרב ובטח ובטח לא לזרוק עליו אבנים. כשרואים נחש בבית או ברחוב ויש לידו חתולים, לא להתקרב, החתולים לא יעזבו את הנחש. בנוסף, לא לזרוק אבנים על הנחש, מקלות או כל דבר אחר וכמובן לא לנסות לתפוס את הנחש או להרוג. אנשים לא יודעים להבחין בין צפע לנחשים אחרים שמזינים את הטבע והורגים אותם ולכן הצפעים מתרבים. צריך לדעת שאת הנשיפות של הנחש אפשר לשמוע גם במרחק של 30 מטר. כששומעים רעש לא להתקרב, רק להסתכל על הכיוון שהנחש הלך על מנת שניתן יהיה לכוון את הלוכד שמגיע. כשאני לא תופס את הנחש, מבחינתי הפסדתי במשחק".

דעבול מספר על מקרה שאירע בשבוע שעבר: קיבלתי קריאה על נחש שנמצא ברחוב יעל רום באם המושבות ליד גן שעשועים. קיבלתי קריאה רק אחרי כשעתיים, הנחש נכנס לתוך צמחייה גבוהה. עשיתי בדיקה במקום, ניסיתי למצוא אנשים שראו אותו, אבל לצערי מאחר ואף אחד לא ידע לכוון אותי, אחרי שעתיים עזבתי את המקום, אחרי שלא מצאתי אותו. את הנחשים אפשר למצוא בכל מקום שהשמש מחממת אותם, בחצרות, בתוך הבתים, באולמות, במחזוריות ועוד".

דעבול עוסק במקצוע כבר למעלה מ-50 שנה ומבחינתו הפחד הוא בכלל לא אפשרות: "אני מפחד מאלוהים", הוא אומר, "לתפוס נחשים אני אוהב. אני מבסוט כשאני תופס נחש גדול ועצום וזה עושה לי אושר גדול. אני מדגיש, כשרואים נחש, לא לגעת ולא להתקרב, להשאיר את הדלת סגורה ולהתקשר ללוכד נחשים. צריך להיזהר מהנחשים היום שמאוד מסוכנים".

איזה סוגי נחשים הם נפוצים ואיך מבחינים ביניהם?

"לצפע גוף רחב יחסית ויש לו זנב יחסית קצר. הראש שלו יותר רחב ויש נחשים שיש להם ראש משולש גדול. על הראש של הצפע יש שני פסים בצבע צהוב בצורת וי ועל הגב פס כהה שנראה לפעמים כמו מעוין עבה/מטבעות ולאחר מכן יש צורה כמו זיגזג וזה חוזר על עצמו. הצפע זוחל מאוד לאט וזה אחד מהסממנים העיקריים שלו. האורך שלו יכול להגיע עד 1.30 מטר והוא נחשב לגדול הנחשים בארץ".

באיזה סוגי נחשים נוספים יש סיכוי גבוה שניתקל כאן?

"סיכוי גבוה שניתקל בזעמן המטבעות. הוא מזכיר במראו ובצבעיו את הצפע המצוי ועל כל הגוף שלו יש מטבעות נפרדות, בניגוד לזיגזג שמאפיין את הצפע, הגוף שלו גם יותר דק והזנב שלו ארוך יותר והוא הרבה יותר זריז. הרבה פעמים בגלל שהם דומים, אנשים הורגים את הזעמן, למרות שהוא לא ארסי ומאוד חשוב לטבע, כי הוא טורף את הצפע".

"נחש נוסף הוא חנק משריץ. הוא נחש מבריק ויש לו על הגב כמו זיגזגים, הוא איטי ומאוד עבה וכשלוכדים אותו הוא יכול לנשוך, אבל אין לו ארס. אורכו מגיע עד 70 סנטימטרים".

יש דברים מיוחדים שאתה רוצה להדגיש לציבור קראת ל"ג בעומר?
"המדורות בדרך כלל נעשות בשטחים פתוחים ולא פעם מוזנחים והנחשים מסתתרים מתחת. כשאוספים עצים או מגיעים למדורה, יש להגיע עם נעל גבוהה וסגורה, להזיז את האבנים או העצים עם ברזל או מגרפה. בנוסף, צריך להבין שלאחר ל"ג בעומר, הנחשים בורחים מהשטחים בגלל האש והעשן לכיוון הבתים וצריך להיזהר במיוחד בתקופה הזו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר