נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה ופרשת השבוע

הרב אוריאל בוסו מספר על פרשת שלח - פרשת המרגלים ועל המסר המרכזי שלה

פורסם בתאריך: 21.6.19 09:25

כניסת שבת: 19:29
יציאת שבת: 20:23

אוריאל בוסו. צילום יעקב כהן

הרב אוריאל בוסו. צילום יעקב כהן

הרב אוריאל בוסו על פרשת השבוע, פרשת שלח – פרשת המרגלים:
"כשאנו זוכרים את העונש הגדול שבו המרגלים מתו ועם ישראל נשאר 40 שנה במדבר, מיד נתהה: היכן הטעות? והרי אלוקים ציווה את משה כי ישלח אנשים שיתורו את ארץ כנען, וכפי שנאמר: "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען". (במדבר י"ג, ב'). ויתרה מכך: משה לוקח נציג מכל שבט, אדם חשוב ואחראי ושולח אותם למשימה. הוא גם נותן הוראות מדויקות ומשימות ברורות: "וראיתם את הארץ מה היא? הטובה היא אם רעה?", כלומר, מהו טיב האדמה,וכו' וכו'.

המרגלים שבים לאחר ארבעים יום ממשימתם, ומגישים דו"ח. ובדו"ח היו תשובות לשאלות שהציב משה. כל אדם יודע, שמדינה השולחת מרגלים לרגל במדינת אויב, לא תוציא מכרז לבחירת מרגלים, ועל אחת כמה וכמה שלא תבחר את המפורסמים והידועים למשימת ריגול. ריגול בארץ אויב חייב להיעשות בהיחבא ובדממה. על המרגלים להיות אנשים אנונימיים.
מטרת שליחותם כנציגי השבטים, הבאים לרשת את הארץ מידי הכנעני, הייתה להכין את הקרקע לחלוקה, בהתאם לצרכי כל שבט ושבט. כך למשל על נשיא זבולון לברר על נחלה על חוף הים, שתתאים לייעודם של בני שבט זבולון. וכן בכל שבט. המשימות שהטיל משה על ראשי השבטים, מטרתן הייתה לבדוק את טיב האדמה ואת החלוקה הפנימית של הארץ, כדי לאפשר חלוקה עתידית לפי הנתונים שיקבל. לא לחינם אין לשבט לוי נציג בין המרגלים, כיון שאין להם חלק ונחלה בארץ. אך המרגלים לקחו את משימתם לאפיק שונה לחלוטין. הם ראו את עצמם כמרגלי חרש, הבאים לראות מהיכן ניתן לכובשה וכיצד יתמודדו עם העם היושב בה.
שינוי ההגדרה במשימת הריגול נחשב ככפירה ביכולות בורא עולם, המוציא אותם ממצרים מבית עבדים. הם הגדילו ראש והתגאו במקום שלא נתבקשו, כאילו הם אלו המנהלים את המלחמות ואת כיבוש הארץ, ואין יד ה' בעניין. המסר הנחקק לדורות הוא לבחון את ציווי האלוקים כפי שציווה, ולא לנסות להסביר אותו לפי התקדמות המדע או הטכנולוגיה. כשבן אנוש מנסה לפרש את ציווי האל בהתאם לרמתו, קיים כר נרחב לטעויות.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר