קניון גנים. צילום: זאב שטרן
קניון גנים. צילום: זאב שטרן

סוחרים בקניון גנים: "המפגינים קונים רק מים”

אפשר לחשוב שבעקבות אלפי המפגינים סמוך לקניון השכונתי, בעלי העסקים יהיו שבעי רצון. אבל המרוצים הם רק בעלי דוכני המזון המהיר. האם הלקוחות הקבועים שלא מגיעים במוצ"ש בגלל חסימות הכבישים יחזרו?

פורסם בתאריך: 11.8.17 09:24

איך משפיעות ההפגנות המתמשכות מידי מוצאי שבת בשכונת כפר גנים על בעלי העסקים הסמוכים שבקניון גנים? מסיור בקניון בימים שלאחר ההפגנה הגדולה במוצ"ש האחרון, ומשיחות עם בעלי העסקים במקום ניתן להבחין במגמה לפיה, הקניון היחסית מנומנם די פורח בשבועות האחרונים במוצאי שבתות במיוחד בקרב בעלי העסקים לממכר מזון מהיר, אולם רוב בעלי העסקים שאינם מרוצים ומחכים לחזור לשגרה. במוצ”ש האחרון למשל, ניתן היה לראות כי בעוד שבאחד מבתי הקפה בקניון מנסים להרחיק את המפגינים מהמקום עד לפתיחתו, בקיוסק המקומי היה תור ארוך של אנשים שחיפשו לקנות שתייה קלה או חטיף כהפסקה מההפגנה.

כזכור, השבוע פרט להפגנת המחנה שהפגין נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעניין חקירות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התקיימה הפגנת אנשי ימין שבאו לתמוך בראש הממשלה. אלפים השתתפו בשתי ההפגנות יחד ונרשמה נוכחות של חברי כנסת מהימין ומהשמאל.

למי שאינם מכירים את קניון גנים, מדובר בקניון שכונתי קטן שנמצא על רחוב העצמאות בשכונת כפר גנים ג’. יש בו כמה רשתות מוכרות, סניפי בנקים, וגם חנויות קטנות יותר של פרחים, סבונים, כלי בית, ועוד. התנועה בו היא שונה לחלוטין מהקניונים הגדולים, כמו למשל הקניון הגדול, ולכן מרבית החנויות סגורות במוצאי שבת. מי שכן פתוחים אלו המסעדות, בתי הקפה ורשתות המזון המהיר, אלא שבימים אלו שעות הפתיחה במוצאי שבת הן בדיוק בשיא ההפגנה, מה שמפריע לחלק מהעסקים.

המרוויחים הגדולים מההפגנות הם בעלי הדוכנים לממכר מזון כמו שתייה קלה, ארטיקים גלידות וכל מה שניתן פשוט לקחת וללכת. “רוב העסקים סגורים כאן במוצאי שבת”, אומר חיים נחאיסי מפיצוציית גנים. “אצלי כן, יש יותר תנועה לאחרונה מאשר במוצאי שבתות רגילים. יש בחוץ 3,000 איש, אז לא תהיה יותר תנועה? אבל חשוב להבין גם שזה רגעי, כי מצד שני סוגרים את הכביש והלקוחות הקבועים, אלו שגם ממלאים לוטו, לא מגיעים כי הם לא יכולים להיכנס לרחוב. רק שכל ההפגנות האלו ייגמרו נוכל לדעת את ההשלכות לטווח הרחוק ואם הלקוחות הקבועים יחזרו לכאן במקום המפגינים שכבר לא יבואו”.

באחד מבתי הקפה שבקניון הקטן מצאנו גם מי שפותח בשבת במיוחד לאור כמות המפגינים שנמצאים באזור. “אני פותח במוצאי שבת בגלל אותן הפגנות, בדרך כלל במוצאי שבת אני סגור”, אומר בעל בית קפה נוסף במתחם, “יש בחוץ המון אנשים שנמצאים פה וקונים שתייה או דברים נוספים ולכן זה משתלם לפתוח”.

מצד שני לטענת בעל בית הקפה “קפית” בקניון, קובי קיסל, כמות הלקוחות יורדת. “ישנה ירידה במספר האנשים שמגיעים במוצאי שבת זה וודאי, אבל אני לא יכול למדוד בכמה”, הוא אומר. “כשיש הפגנה בחוץ, אז אי אפשר לשבת בחלק החיצוני כי יש רעש עצום ובלתי סביר של מפגינים וצעקות במגפונים. למזלי, בתוך בית הקפה יש הפרדה ככה שלא שומעים את המתרחש בחוץ אז זה בסדר. אבל כן, זה פוגע ויש ביטולים של לקוחות במוצאי שבת”.

גם סגירת הכביש אל הקניון בטרם מתחילה ההפגנה אינה מעלה את מספר הלקוחות. “צריך להבין שהכביש נסגר כעת בהפגנות שיש בהן יותר משתתפים וביום שבת כבר השתתפו אלפים, וכשהכביש נסגר אז אין איך להגיע. לא סוגרים רק את כיכר הקניון אלא טבעת במרחק של קילומטר. לצערנו אנחנו לא יודעים עוד כמה זמן ההפגנות האלו יימשכו. הן התחילו בקטן ולאט לאט תפסו תאוצה. במוצאי שבת קודמים למשל היו מקרים שנכנסו אליי למרפסת של המסעדה וגרמו לנזק, ולכן כעת אני סוגר את הכניסה ולא נותן לאף אחד להיכנס”.

“אנחנו פתוחים במוצאי שבת, וכל ההפגנות האלו הן כאב ראש ומשפיעות לרעה”, אומר רועי ברדה, בעל מסעדת בר סושי 36. “מה שקורה זה שהלקוחות לא באים לקחת את ההזמנה. בדרך כלל במוצאי שבת יש הרבה הזמנות של אנשים שמתקשרים ומזמינים ובאים לקחת, אבל לאחרונה אף אחד לא מגיע כי הכביש חסום ואי אפשר להיכנס. הלקוחות של ההפגנה הם כאלו שקונים רק מים בסופר או שמביאים שתייה בעצמם. כל ההפגנה הזאת עושה רק נזק. אני כבר שוקל לסגור את העסק במוצאי שבת. גם השליחים שלי לא יכולים לצאת, ומחפשים דרכים לצאת מסביב. מעבר לכך העובדים שלי כבר לא רוצים לבוא לעבוד במוצאי שבת כי אין להם איפה לחנות. אני מקווה שכל זה כבר ייגמר. בהתחלה היו 20-30 אנשים, והיום זה כבר אלפיים. גם מי שרוצה לבוא לאכול פה לא יכול כי יש לו צעקות ורמקולים. חבל שדווקא לפה הם באו”.

“אני מכבד את ההפגנות, אך עלינו זה פחות משפיע”, אומר בעל בית קפה אחר בקניון. “כי כל מי שמגיע אלינו הוא מהשכונה והוא מגיע ברגל ולא במכוניות, ולכן אפשר להגיד שזה שסוגרים את הכביש פחות פוגע בנו ואנו לא מרגישים ירידה בכמות האנשים. אין לנו השפעה, לא לטוב ולא לרע”.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר