רמי גרינברג. צילום דוברות עיריית פתח תקוה

ראיון מיוחד עם רמי גרינברג: "בהחלט יש לי חשש שאדבק, אבל אנחנו בחזית כדי שהתושבים יהיו בטוחים"

איך הוא מתמודד עם המצב, איפה הוא יקים כיכר הוקרה לצוותים הרפואיים, עם מי הוא יחגוג את ליל הסדר, ומה יהיה בפתח תקוה ביום העצמאות. ראש העירייה, רמי גרינברג, מדבר על הכל בראיון חג מיוחד למלאבס

פורסם בתאריך: 7.4.20 09:53

ימים לא קלים עוברים על כולם, על תושבים, על שכירים, על בעלי עסקים, על בעלי משפחות, על בודדים, על מבוגרים ועל צעירים. רבים נאלצים להתמודד עם חופשות ללא תשלום שנכפו עליהם, עם סגירת עסקים. לא קלה התקופה הזו במיוחד עבור החולים מצד אחד, ומנגד עבור אלו שמטפלים בהם, הצוותים הרפואיים שנלחמים על הבריאות של כל אחד ואחד.
לא קל בימים כאלה גם להיות ראש עירייה. זו מלאכה לא פשוטה בימים כאלה, בטח עבור ראש עירייה כמו רמי גרינברג, שמסתובב רבות בשטח. כבר ביום רביעי שעבר עברה פתח תקוה את הרף של מאה נדבקים בקורונה, והמספרים הלכו וצמחו, כאשר כבר למחרת, המועד בו נערך הראיון, עלה המספר ל-127.
בראיון מיוחד למלאבס אומר גרינברג שהוא מתרשם כי בסך הכל תושבי העיר נשמעים להנחיות. "מדובר במשבר לא פשוט שלא פקד את המדינה ב-100 השנים האחרונות, ובאמת מדובר במצב קיצוני", הוא אומר, "לכן גם התושבים נדרשים למהלכים לא רגילים ועם כל ההסברה שאנו עושים והשירות לתושבים בכל המערכות, ועם ליווי אישי שלנו, אני חושב שהתושבים מפנימים והרוב המכריע נשמע להוראות ומציל חיים. איפה שיש מקרים שלא מתנהלים כמו שצריך, אנו שם בכל העוצמה ובאכיפה, כדי לשמור על החיים של התושבים".
רגע לפני ליל סדר שלא יהיה דומה לאף ליל סדר שחווינו כאן, אומר גרינברג: "ברור שזה מצב קשה כלכלי ורגשי. פסח, ואנשים עושים סדר קטן ומצומצם, חלק ממש לבד, לא נפגשים עם ההורים שלהם או עם הסבים והסבתות. זה לא פשוט, אך מצד שני זה מאפשר למשפחות גרעיניות להיות ביחד. אנחנו משתדלים לתת סיוע. הקמנו מנגנון שעוזר לאנשים מבוגרים, כמו למשל במקרה של מחסור בביצים, אז אנו בקשר עם הסופרים וחברות שמשווקות ביצים. יש מיליון ואחת בקשות שבדרך כלל אנו לא מתעסקים איתן אבל בתקופה הזו כן משתדלים לתת מענה. יש גם הרבה אמנים שבאו להופיע בהתנדבות, כמו למשל יובל המבולבל, רותם אבוהב, בן פרג', ועל זה צריך להגיד להם תודה".
גם בפתח תקוה יש מאות עסקים בקריסה ובהפסדים מאוד גדולים. אתה נמצא בקשר עם נציגים מבין בעלי העסקים?
"הקמנו מוקד לעסקים קטנים שנמצא בקשר עם מעו"ף, וקיימתי צ'אטים עם מומחים כדי לראות איך אפשר לסייע להם. העברנו במועצה את דחיית הארנונה לעסקים כפי שהנחה משרד הפנים, וכנראה שתהיה חבילת סיוע לעצמאים. אנו משתדלים לעזור וביקשנו מהציבור להראות סולידריות בעת הזו ולקנות מעסקים בעיר".

חפ"ק שהוקם סמוך לבית דיור המוגן ברחוב גד מכנס. צילום דוברות העירייה

בנושא הארנונה, יש כעת יוזמה לבטל אותה בכלל לעסקים למשך כמה חודשים, דבר כזה אפשרי מבחינת התקציב העירוני?
"כל מה שקשור לארנונה מתנהל על פי הנחיות של משרד הפנים והאוצר. העירייה עובדת עכשיו בצורה יותר משמעותית ממה שעבדה לפני כן, כי יש יותר פעילות בתחום הביטחון והרווחה. יש תקציבים לסלי מזון ומתבצע חיטוי וניקוי של מקומות בעיר, ויש יותר עובדים פסיכולוגים, כל זה ממומן מכספי הארנונה. לכן אם אומרים לבטל את הארנונה אז צריך לסגור את העירייה, כי אז אי אפשר לתת את כל השירותים שהזכרתי. אם יבטלו את הארנונה, העיריות יספגו את זה. גם פטור של שלושה חודשים בעיר כמו פתח תקווה יכול להגיע למאות מיליוני שקלים, וזה יבוא על חשבון התקציב של 2020. זה יפגע בצורה מאוד משמעותית בשירות לתושב וצריך להבין את זה. המדינה אפשרה לכל המשק להוציא עובדים לחל"ת ואצל הרשויות אמרו להוציא לחופשה, ככה שהם ממשיכים לקבל משכורת מהעירייה. יש פה בעיה לא פשוטה בנושא הזה. המוטו שלי הוא שלא תהיה פניה שלא תיענה, אבל לא כל דבר תלוי רק בעירייה".
# # #
גרינברג מסייר ונפגש כמעט מידי יום עם גורמים שונים בשטח או בעירייה, מה שחושף אותו לסכנה גדולה מהממוצע אצל האזרח הפשוט להידבקות בנגיף, דבר שקרה כבר לאנשים בכירים במשק, שנאלצו להיכנס לבידוד. מבחינתו, הוא מודע לסכנה ולהשלכות. "בהחלט יש לי חשש שאדבק", הוא אומר, "זה לא עניין של חשש אלא עניין של מציאות. ככל שמסתובבים יותר מגיעים ליותר מקומות, וחלק מהמקומות הללו הם קשים, כמו למשל כשהייתי במתחם הדיור לעולים ברחוב גד מכנס, שם גילו חולת קורונה וכל 180 הדיירים נכנסו לבידוד. ברור שיש חשש אבל זה התפקיד שלנו. אנו עושים זאת מתוך תחושת שליחות אמיתית ואנו צריכים להיות בחזית כדי שהתושבים יהיו בטוחים".

רמי גרינברג. צילום דוברות עיריית פתח תקוה

ולמרות זאת, אתה מדבר הרבה על נושא ההנחיות, אבל יש תלונות שגם אתה והצוות שלך שמסייר בעיר, לא תמיד שומרים על מרחק, ולפעמים גם מורידים את המסכות מהפנים.
"לכל מקום שאני מסייר, אני מביא איתי את אנשי המקצוע הרלוונטיים. אני יכול לומר שהלוואי שכולם היו נשמרים כמונו. בבניין העירייה בודקים כל אדם עם מדחום ואנו מחטים את הידיים ומסתובבים עם כפפות ומסכות. מעבר לכך, צריך להבין שכל המוסדות העירוניים אלו נכסי עירייה ובתחילת התפרצות הקורונה, הוצאנו הנחיות שלפי המדינה אסור לפתוח אותם, והיו כאלו שפתחו. היום אנשים אומרים שהצלנו חיים. אני יודע שבאחד מהמקומות שפתחו היה שם חולה קורונה. אם לא היינו סוגרים היו עוד נדבקים וזה יכול לגרום לקטסטרופה".
גרינברג מתייחס גם למה שיהיה אחרי פסח ואומר: "נכון לעכשיו, ולפי ההנחיות של המדינה, לא יתקיימו אירועים המוניים ביום השואה, ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ובחגיגות יום העצמאות. אם יהיו חגיגות זה יהיה בצורה מקוונת. אנו כמובן נקיים את טקסי יום השואה ויום הזיכרון בטקס ממלכתי בצורה מצומצמת והוא יועבר בשידור לתושבים. כמו כן, אנו חונכים בימים אלו כיכר ליד בילינסון, ונקרא לה כיכר צוותי הרפואה, כאות הוקרה לצוותים הרפואיים. בכל הקשור ליום העצמאות, אולי נפעיל זיקוקים בכמה מוקדים בעיר והתושבים יראו אותם מהמרפסות, אולי נפעיל עגלות עם מוזיקה שיסתובבו בעיר. האירועים הגדולים וההמוניים לא יתקיימו".
כאשר אי אפשר להיות עם המשפחה, איפה אתה בליל הסדר?
"את ליל הסדר אעשה עם המשפחה הקרובה. עם ההורים אי אפשר להיות כי הם מבוגרים ואנו חלילה לא רוצים להגיע ולסכן אותם. אבל יכול להיות שאעשה את הסדר עם אחד האחים שלי, והכל בצורה מצומצמת".
אני מניח שאנשים לא היו מופתעים אם היית אומר שבערב החג אתה בעירייה.
"אם אני אצטרך אני אהיה גם בעירייה, כי אחרי הכל, אפשר לומר שבשנה וקצת מאז שנבחרתי, קרו פה דברים שלא היו פה שנים קודם לכן. היו שלוש מערכות בחירות שהכניסו את הרשויות למצב לא פשוט כי לא הייתה ממשלה, היה ירי טילים מעזה שהגיע גם לאזור המרכז, ועכשיו משבר הקורונה שמצריך מאיתנו היערכות אחרת. אך מי שבא בשליחות אמיתית עושה אותה כל הזמן".
# # #
ואם כבר מדברים מערכת בחירות ארצית, אז מותר לראשי ערים לקחת חלק פעיל, אבל נגדך היו טענות שאולי לקחת את זה צעד אחד יותר מידי, עם הרבה פוסטים ואפילו תגובות לאנשים.
"מכל אנשי ציבור וראשי עיר במדינה, אין אחד שלא מזוהה בצורה פוליטית. כולם מזוהים ופעילים בצורה כזאת או אחרת. יש ראשי ערים שעשו הרבה יותר, יש כאלו שעזבו את העיר שלהם והלכו לנהל מטות. אני פעלתי בצורה מאוד מינימלית איפה שצריך ופעלתי כדי להביע את דעתי ועמדתי בצורה מכובדת. אני חסיד של ביקורת וחסיד של לשמוע אנשים, ועובדה שהוואטסאפ האישי שלי פעיל יותר מהמוקד העירוני. לפעמים יש מקרים קיצוניים ושנאה, שאנו כנבחרי ציבור, מחובתנו לבוא והגיד את עמדתנו ולהגיד גם שלא לרדת מתחת לקו האדום. מנהיגות צריכה לא לשבת בצד".
אתה אומר שאתה חסיד של ביקורת, אבל היו לא מעט מקרים שאתה הוצאת חברי אופוזיציה ומתנגדים שלך מקבוצות וואטסאפ. השאלה היא מה היה אומר רמי גרינברג האופוזיציונר מהקדנציה הקודמת, אם למשל איציק ברוורמן היה נכנס לקבוצת וואטסאפ ומוציא אותו מהקבוצה?
"אני בקדנציה הקודמת כחבר מועצה לא הייתי בהרבה קבוצות פייסבוק, ולא הייתי בא לישיבות מועצה כדי להפריע ולהשתולל. פעלתי עם התושבים, באתי אליהם והעליתי הצעות לסדר והזמנתי את התושבים. אך כאשר מישהו נכנס לקבוצת וואטסאפ שכונתית שהיא לא שלי, שדנה בנושא מסוים, ומתחיל לריב ולהכפיש, אני לא מתרגש מזה, אך באותו הרגע תושבים נורמטיביים שלא מעניין אותם הפוליטיקה, הם פשוט יוצאים מהקבוצה. בסופו של דבר אותם גורמים או חברי אופוזיציה גורמים לתושבים לברוח וזה גורם לנו שלא לתת את השירות לתושבים. גם עכשיו, לא יכולנו לקיים ישיבת מועצה רגילה ולפי היועצת המשפטית, שלחנו את סדר היום לכל חברי המועצה במייל. בגלל שזו ישיבה מיוחדת, היה צריך את אישור כל חברי המועצה לסדר היום, ומספיק שאחד מחברי המועצה יתנגד, וזה מפיל את כל סדר היום. שלחנו נושאים ספיציפיים וחיוניים כמו שיפוצי קיץ, הסדרי בטיחות ותנועה, נושאים שקשורים לרווחה ומקלטים, וחברי האופוזיציה התנגדו. ביקורת זה לגיטימי, אבל כל עוד זה מקדם את השירות לתושב".
מה אתה מאחל לתושבים ולעיר לחג?
"קודם כל חג שמח, וכמובן בריאות לכולם וחזרה מהירה לשגרה. זה מצב לא פשוט, אך כמו שבני ישראל היו משועבדים במצרים, ועם ערבות וסולידריות של כל חלקי העם, הם הצליחו לצאת מעבדות לחירות, ככה אנחנו, אם המושבות, עיר שיש בה את כל חלקי העם, ועם אותה סולידריות ואחדות ושמירה על ההוראות, אנו נצא מחוזקים ונחגוג עוד הרבה שנים וחגים. אני רוצה לומר לתושבים – אנו פה לשירותכם מכל הלב, כל הזמן, בכל נושא. ובזה שאתם בבית, אתם עוזרים לנצח את הקורונה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תמי

    ראש העיר היקר כל הכבוד לך על העשייה!
    מזכירה לך את ההבטחה שלך להחליף את החול בכל גני הילדים!!! לפני ספטמבר הקרוב.תודה.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר