נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה

ד"ר יואל ב-גיל מספר על פרשת השבוע, פרשת עקב

פורסם בתאריך: 7.8.20 08:56

כניסת השבת בפתח תקוה: 19:12

יציאת השבת: 20:11
לנוהגים כמנהג ירושלים – כניסת שבת ב-18:52 ויציאת שבת ב-20:10

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

ד"ר יואל בר-גיל על פרשת השבוע, פרשת עקב:

בפרשת השבוע "עקב", משה מפרט את ההתניות בברית שנכרתה בין הקב"ה לישראל: וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם – וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ. עם ישראל ישמור את המצוות והקב"ה יביא טובה על ישראל.

הפניה לישראל היא בדרך כלל בלשון יחיד: וְשָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוֺת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וּלְיִרְאָה אֹתוֹ, כדי להדגיש שהחובה לשמור מצוות מוטלת על כל אחת ואחד מישראל, ולפעמים היא בלשון רבים: וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֺתַי, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם, כדי להדגיש את הערבות ההדדית של ישראל כעם ליצור אוירה של שמירת מצוות ה'.

מָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ ? מה הכוונה בדרישה לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו … וְלַעֲבֹד אֶת יְהוָה ? המצוות שחשוב לקיים הן המצוות העיקריות המרוכזות בעֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים: 60% מהם מצוות שבין אדם לחברו (כבד את אביך ואת אמך, לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב, לא תחמוד); מצוה אחת שהיא לרווחת האדם, אם כי בבסיסה היא תזכורת לפעילות האל (זכור את יום השבת לקדשו); 30% מצוות שבין אדם למקום (אנכי ה', לא יהיה לך אלהים אחרים, לא תשא שמו לשוא). כדי שיהיה ברור עד כמה המצוות שבין אדם לחברו חשובות בהרבה מהמצוות שבין אדם למקום, נוספות בפרשתנו דוגמאות להתנהגות נכונה, לפי הדוגמא שנותן הקב"ה בהתנהגותו בצדק וצדקה: ְלֹא יִקַּח שֹׁחַד, עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה, וְאֹהֵב גֵּר.

התמורה היא לקהילה ולאומה: ְיהוָה אֱלֹהֶיךָ, מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה … אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן, אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ … וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ … כך גם היחיד השייך לקהילה המהווה חלק מהאומה ייגמל: וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ … וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ … וְהֵסִיר יְהוָה מִמְּךָ כָּל חֹלִי.

חלק מהתמורה שבני ישראל יקבלו על קיום המצוות, היא ירושת ארץ ישראל לחיים טובים ובטוחים: וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֵיכֶם … לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ בִּפְנֵיכֶם… חיים טובים לישראל לא יקרו רק משום הבטחת הקב"ה וכיבוש הארץ, אלא רק אם בני ישראל ישמרו את הברית, אם כל אחד ואחת מישראל ועם ישראל כולו, יקיימו את המצוות העיקריות שהוזכרו כאן ויכוננו בארץ ישראל קהילה בריאה, חברה ראויה ומדינה למופת.

ד"ר יואל בר-גיל הוא דוקטור לפילוסופיה ועוסק בתקשוב. הוא יו"ר הקהילה המסורתית בפתח-תקוה, המקיימת תפילות בשוויון מלא בין גברים ונשים בשבתות, בחגים, ובאירועי מעגל החיים, ב"חממה" שבכפר-גנים.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר