נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה

פורסם בתאריך: 18.12.20 10:36

כניסת השבת בפתח תקוה: 16:19

יציאת השבת: 17:22

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה הר-נוי על פרשת השבוע, פרשת "מקץ":

"בפרשת מקץ מסופר כי ליוסף נולדו שני ילדים. יוסף קורא לראשון בשם ומסביר:
וַיִּקְרָ֥א יוֹסֵ֛ף אֶת־שֵׁ֥ם הַבְּכ֖וֹר מְנַשֶּׁ֑ה כִּֽי־נַשַּׁ֤נִי אֱלֹהִים֙ אֶת־כָּל־עֲמָלִ֔י וְאֵ֖ת כָּל־בֵּ֥ית אָבִֽי: וְאֵ֛ת שֵׁ֥ם הַשֵּׁנִ֖י קָרָ֣א אֶפְרָ֑יִם כִּֽי־הִפְרַ֥נִי אֱלֹהִ֖ים בְּאֶ֥רֶץ עָנְיִֽי:
פירוש המילה "נשני" היא "השכיח ממני". מתברר כי יוסף רצה לשכוח את בית אביו ואת רצונו זה גילה לנו בקריאת השם לבנו. נשאלת השאלה מדוע רצה יוסף לשכוח את אבא שהוא כל אהב?
הנצי"ב מוולוזין מסביר כי יוסף לא רצה לשכוח את אביו ואת הדברים הטובים שהיו בשנים שבהם חי במחיצתו אלא רק את הדברים הרעים שעשו לו אחיו. הוא לא רצה להיות נוקם ונוטר וכאשר הצליח להתגבר על רגשות השנאה והנקם, שמח שהגיע לדרגה הזו ולכן קרא לבנו על שם שכחת העוולות שנעשו לו.
הסבר בכיוון אחר ראיתי בדברי הרב יואל בן נון. אצל יוסף מצטברת כל השנים תמיהה גדולה שהופכת לכעס ,למה אבא לא מחפש אותי? כבר עברו כל כך הרבה שנים ולא ראיתי מודעות בעיתון או פרסומים בפייסבוק שאבא מציע פרס למי שיביא מידע. אם כך, מסיק יוסף, אבא שכח אותי ואם הוא שכח אותי והמשיך בחייו, גם אני אשכח אותו ואמשיך בחיי .
אך בתחילת פרשת ויגש כאשר יהודה נואם את נאום הצלת בנימין, לפתע נודע ליוסף מדוע אבא לא חיפש אותו…אבא חשב שהוא נטרף על ידי חיה רעה ואז מגלה יוסף כי חשד באבא לשווא . לו היה אבא יודע שיש סיכוי שהוא חי, היה הופך עולמות כדי למצוא אותו. הגילוי הזה, שובר את יוסף, ומייד אחר כך "ולא יכול יוסף להתאפק…" , הוא מתוודע לאחיו.
מה המסקנה?
לברר לפני שכועסים על מישהו, יתכן ואנו טועים ….

# הרב משה חיים הר-נוי הוא רב קהילתי שכונת אם המושבות, מרצה ועורך חופות.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר