קולאז' המלצות. עין דיבשה והבניאס, ערד ונחל קינה,עכו מהחוף ועד השוק ,כפר תראבין ליד רהט
קולאז' המלצות. עין דיבשה והבניאס, ערד ונחל קינה,עכו מהחוף ועד השוק ,כפר תראבין ליד רהט

קום והתהלך בארץ: ממליצים על טיולים בישראל

החום של הקיץ כבר מתפוגג וחול המועד סוכות הוא זמן מצוין לצאת לטיולים ברחבי הארץ. ארבע תושבי פתח תקווה ממליצים על טיולים מהצפון עד הדרום

פורסם בתאריך: 6.10.17 14:40

צילום אורן חפץ

צילום אורן חפץ

צפון: עין דיבשה והבניאס לקינוח

“אנחנו משפחה מטיילת”, מספר אורן חפץ, חבר המועצה לשעבר ויועץ ארגוני בהווה, אב לשלושה. “בניגוד לרבים שנוסעים לחופשות בחו”ל אנחנו בוחרים להנות מהארץ ועדיין לא מיצינו את ארצנו הקטנה. החורף שמור לטיולים במדבר. במדבר יהודה אחרי גשם והנגב ובערבה אחרי שיטפונות, אנו מוצאים את שלווה שרק המדבר יכול לתת. באביב ובסתיו אנו מטיילים בצפון הארץ – הגליל המערבי, הגליל העליון ורמת הגולן שופעים אתרי טיול. במיוחד אנו אוהבים טיולים המשלבים הליכה בנחלים ועצירות ליד מעיינות ובריכות מים. נחל חרמון, נחל שניר ונחל דן מספקים מסלולי הליכה מרהיבים בעונות אלה, ונחלי רמת הגולן ( ג’ילבון, יהודייה והזוויתן בצפון הרמה ונחל אלעל בדרומה) מוסיפים לחוויה שלא נגמרת. שילוב של קמפינג משפחתי ללא מכשירים אלקטרונים, מדורה עם פוייקה בערב ושקשוקה בבוקר מוסיפים לחוויה המשפחתית. החצבים פורחים, ניתן לראות את נדידת הציפורים מאירופה לאפריקה לאורך השבר הסורי אפריקאי (מעמק החולה דרך הבקעה ועד אילת) ומזג האוויר מתקרר ומאפשר הליכה רגלית. הטיול המומלץ שלי הוא לעין דיבשה, מעט צפונית לעין תינה המוכר. המסלול מאפשר צעידה בתוך המים (גובה קרסוליים), עצירות בפינות מוצלות לאורך הנחל ושקט להורים בזמן שהילדים משתעשעים במי הנחל”.

איך מגיעים: ניסע בכביש 90 (הכביש לקריית שמונה) עד לצומת מחנים, כאן נפנה ימינה (מזרחה) אל כביש 91 לכיוון רמת הגולן. לאחר כ-11 ק”מ נגיע אל צומת גדות, נפנה שמאלה לכביש 918, כביש גדות – גונן, מימיננו אתר ההנצחה למושבה החרבה “משמר הירדן”, נמשיך בכביש זה עד שנחצה את הירדן על גשר הפקק. מומלץ לעצור וליהנות מזרימת הנחל מתחתיכם. נמשיך כחמישה ק”מ צפונה, נעבור את עין תינה ומיד מימיננו נקרה שילוט לעו דבשה. קחו איתכם נעליים להליכה במים, ערכת קפה ומים לשתייה – ההליכה עד טחנת הקמח וחזרה קלה ונינוחה.
במרחק רבע שעה צפונה מצוי תל פאחר. במקום הסבר על הקרבות שנערכו במקום ומוצב ושלדות כלים צבאיים. הילדים ישמעו הסברים ממערכת קולית במקום וירוצו בתעלות המוצב. לסיום היום ממליץ על שמורת הבניאס והמסלול התלוי מעל הנחל או שמורת החולה. להגיע שעתיים לפני הסגירה לפחות (נסגרת בארבע) שניהם בתשלום.

צילום גור מוצפי

צילום גור מוצפי

דרום: ערד ונחל קינה

“עת מגיעה תקופת החגים מרגישים איך יורדות הטמפרטורות וניתן האות לטיולי הסתיו”, מסביר ישראל צוקר, מהנדס אלקטרוניקה ואב לשלושה. “הארץ שלנו שופעת מסלולי טיולים מכל הסוגים, החל מטיולי משפחות קצרים עם עגלות וכלה בטיולים מאתגרים עם סולמות לאורך מספר ימים. אני אישית מאד אוהב את המדבר – את העוצמה הבלתי ניתנת לתפיסה, את השקט הגדול ואת המרחבים העצומים הפרוסים לפניך בגוונים של חום וצהוב. הפעם הזו אני רוצה לספר לכם על העיר ערד הנמצאת באמצעו של מדבר יהודה על רכס הרים גבוה ומתוכה אפשר לצאת למספר טיולים גדול מאד בסביבתה הקרובה. עריית ערד השכילה ולמדה את הנושא והקימה אתר אינטרנט מאד ידידותי המכיל מידע עצום על כל סוגי הטיולים.
בחופשת פסח האחרונה בחרנו מספר טיולים בסביבת ערד ואני רוצה לספר לכם על אחד מהם בשם נחל קינה בו נמצא כמובן גב קינה המתמלא בשיטפונות ואפשר להתרחץ בתוכו. הנחל עצמו הוא דרכם המקראית של מלכי יהודה שהובילה מתל ערד ועד לים המלח ונקראת דרך אדום. הטיול מתחיל ממאהל בדואי שהכשיר כבר לידו חניה גדולה מאד מסומנת וקלה. אנו נרד לכיוון הנחל ונעבור דרך חירבת עוזה, מצודה שנבנתה על הרכס לפני המדרון לכיוון הנחל על מנת להגן על הישוב מפלישות ומתוות את הדרך לכיוון ים המלח. המסלול מתחיל בסימון הכחול ועובר לירוק כשמגיעים לאפיק הנחל. נעצור בתצפית עוצרת על גב קינה, נרד לגב שם נוכל לנוח קצת. המשך הדרך עובר בתוך ערוץ הנחל דרך מפלונים קטנים כשמשני צידנו קירותיו העצומים של הנחל המתארים את עוצמת החפירה של המים. היציאה מהנחל גם היא במסלול הירוק במגמת עליה, ממשיכים במסלול עד שמגיעים לרכב. בדרך נראה הרבה מערות המשמשות את הבדואים כמחסני אחסון. אפשרות נוספת היא לרדת במסלול האדום לכיוון ים המלח, אבל את זה נעשה בפעם אחרת”.

איך מגיעים: נוסעים לערד בכביש 31 (באר שבע-ערד). בכניסה המערבית לערד פונים ימינה (דרומה) ברחוב שמיר לעבר רובע האמנים ואזור התעשייה. לאחר כ-150 מטר ממשיכים בכיכר ישר בדרך שנקראת דרך הגז. לאחר כקילומטר הדרך מגיעה למנחת מטוסים ישן. נוסעים במנחת מערבה ויורדים לדרך עפר בסימון שבילים כחול. דרך העפר ממשיכה עוד כ-2 ק”מ עד לבית ספר אזורי של תושבי הפזורה הבדואית שמתגוררים באזור. סמוך לבית הספר הדרך מתעקלת שמאלה וממשיכה עוד כ-1.5 ק”מ בדרך עפר המתאימה לכל רכב בנסיעה איטית עד למאהל הבדואי של מוסא אבו אייד. סמוך למאהל ניתן להשאיר את הרכב ללא חשש גניבה ופריצה.

צילום זיו כהן

צילום זיו כהן

צפון: עכו מהחוף ועד השוק

“אנחנו משפחה שאוהבת לטייל בארץ, שנורקלים באילת, מנגלים בכנרת, בטן גב בחופי הים התיכון, מסורת והיסטוריה בירושלים, מפלים בסחנה או מנויי שנתי של רשות הטבע והגנים. הכל הולך, את הכל אנחנו אוהבים – כל עוד נקודת הציון נמצאת בוויז וברכב יש טנק דלק”, מסבירה זיו כהן, מנהלת חברת "‏השכלתית" – מכללה קהילתית ואם לשניים. “הפעם בחרתי לספר על סוף שבוע בעכו העתיקה, ואני מדגישה סוף שבוע כי באמצע השבוע לא תפגשו עם החוויה התרבותית השונה שבזכותה הרגשנו חו”ל. באחד מימי שישי של אוגוסט השעה מצאנו את עצמנו בדרך למוטל של נאזם חורי בעכו העתיקה. החדר היה חאן שנבנה בתקופה הטורקית וכל המבנה היה שייך לסולטאן. הקירות הגבוהים, הקשתות, והצבע הכחול השרו אווירה קסומה. הכנסת האורחים הייתה חמה ולבבית וגם מאתגרת כי בעל המקום לא דיבר בכלל עברית. מה שהיה הכי יפה ומיוחד זה הנוף המשתקף, רק כביש אחד הפריד בינינו לבין הים, הפרוס לפנינו בשיא תפארתו, ולקבל את השבת אל מול השקיעה הכל כך יפה של חודש אוגוסט.

הערב ירד, והאוכלוסייה המקומית יצאה לבלות. חוויה תרבותית שראיתי רק במדינה ערבית, במהלך סיור רגלי בנמל רעש של דוכני רחוב: תורמוסים, פולים, צמר גפן מתוק, לצד התגודדות של אנשים המביטים בקוף רוקד ובנחש שיוצא מסל לצליל חליל. ילדים רצים אחרי ילדה שרוכבת על סוס פוני וספינות הדייגים שהפכו להיות ספינות טיולים עם מערכות הגברה בווליום גבוהה, עם מקומיים שרוקדים, שרים ומשתטים. משם המשכנו לסיור בתוך החומות ונכנסנו לכנסייה יוונית אורטודוקסית עתיקה.

למחרת טיילנו בשוק הצבעוני והססגוני של עכו והלכנו לאכול את החומוס הטעים ביותר באזור, אצל אום סוהיל (סוף השוק צמוד לכיכר הראשית). ואם כבר גליל מערבי – הכי מגניב להמשיך לאכזיב, לשחייה צלילות ושנורקלים, פתחנו מנגל ועשינו הבדלה.

מאחר וכל הטיולים שלנו מוצלחים וטובים, נפגשנו ארבע נשים: האחת מהדרום, האחת מהצפון ושתיים מהמרכז ויישמנו חלום ישן חדש – “חוג קיסריה” חוג שמטרתו להכיר את הארץ בדרך של הוויה, חוויה הומור והרבה הרבה צחוק. החוג משלב גם גברים המתחברים להוויה ולמטרה, ועד היום נערכו מספר מפגשים ברחבי הארץ, בעכו, בקסריה, בירושלים ובבית ג’אן. בסוכות יתקיים מפגש נוסף במושב לוזית, מחכה לכך בשקיקה”.

איך מגיעים? המגיעים מדרום פונים לעכו שמאלה (מערבה) מכביש 4 בצומת עין המפרץ. נוסעים על רחוב יהונתן החשמונאי, שהופך בהמשך לדרך הארבעה. ברמזור הראשון על דרך הארבעה פונים שמאלה (מערבה) לרחוב דוד צבי פנקס. בכיכר השנייה פונים שמאלה, נכנסים אל בין קירות האבן הגבוהים של חומת עכו, וחונים בחניון שמשמאל.

משפחת צברי כפר תראבין שליד רהט בדרום

משפחת צברי כפר תראבין שליד רהט בדרום

דרום: כפר תראבין ליד רהט

“כשאנחנו נוסעים דרומה לבקר את המשפחה, אנחנו תמיד מחפשים משהו מיוחד לעשות בדרך”, אומר אבי צברי, סוכן מכירות ואב לארבעה. “אחת הפעילויות המומלצות היא להגיע למרכז המבקרים ‘בראשית’ שליד רהט בדרום. המקום נקי ומסודר ונעים מאוד. יש בו מאהל גדול עם שלחנות עם צל לשבת לאכול ארוחת בוקר או צהריים, אפשר ממש לעשות פיקניק משפחתי וליהנות מארוחה בטבע. למי שיש ילדים צעירים, יש במקום פעילות לילדים רכיבה על גמלים ואפילו שליו הבן הקטן שלנו נהנה. אפשר לאפות פיתות, ללטף ארנבות ולשחק בבועות סבון ולצבוע. מבחינתנו זה ממש להתנתק מהעולם המודרני. הבילוי מאוד מהנה ומחבר בין כולם, צחקנו יחד, התרגשנו יחד והכי חשוב יצרנו חוויה משפחתית לכל הגילאים: מבוגרים נוער וילדים”.

מרכז מבקרים חלב בראשית, לוקח אתכם למסע הכרות עם עולמם של הגמלים, הנאקות והבכרים. הוא נמצא בפתאי כפר תראבין, במיקום המתאים לעצירת ביניים למשפחות, קבוצות וכל מי שנמצא בדרך למכתש רמון, ים המלח או לאילת. במקום יש תחנות שונות, הראשונה היא אוהל האירוח לכוס קפה אסלי עם הל או תה צמחים מפנק. עוד במקום דרך חיזור מיוחדת של הגמל החד דבשתי, הדרכה על המקום והסברים על חלב הנאקה, הרפואה המדברית ועוד.

איך מגיעים? מרכז המבקרים חלב בראשית נמצא בשולי כפר תראבין א-צאנע. בצומת להבים פונים לכיוון מערב לכביש 310, נוסעים בזהירות 5 דקות, עוברים את גבעות בר ופונים שמאלה לתראבין.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר