עצים בפינת הרחובות גדרה - רחובות באם המושבות, צילום יעקב אברמוביץ
עצים בפינת הרחובות גדרה - רחובות באם המושבות, צילום יעקב אברמוביץ

הישג לתושבים באם המושבות הוותיקה: הצליחו למנוע כריתת עצים לטובת כיכר

התושבים הגישו התנגדות לכריתת חמישה עצים, פקיד היערות החליט לבטל כריתת שלושה מתוכם. העירייה: "ההחלטה מאפשרת את הקמת מעגלי התנועה, אך לא ניתן יהיה לקדם שביל אופניים שתוכנן באזור"

פורסם בתאריך: 11.12.22 08:12

תושבים באם המושבות הוותיקה הצליחו לרשום הישג, לאחר שהצליחו למנוע כריתה של שלושה מתוך חמישה עצים שהעירייה ביקשה לכרות למען הקמת כיכר בפינת הרחובות גדרה ורחובות בשכונה. פקיד היערות הארצי במשרד החקלאות קיבל את התנגדות התושבים ונימוקיהם ומנע בכך את הכריתה המיותרת לדעת התושבים. "החלטת פקיד היערות הארצי מוכיחה שהתכנון המקורי של העירייה לא התחשב בסביבה ובעצים", מציין יעקב אברמוביץ, פעיל ציבור ומוביל ההתנגדות לכריתת העצים.

כזכור, כפי שפורסם במלאבס ב-18.10.22, לצורך הקמת הכיכר בצומת הרחובות גדרה ורחובות בשכונה ביקשה העירייה לכרות חמישה עצים. את בקשת הכריתה פרסם פקיד היערות פתח תקוה באוגוסט השנה. בתגובה לכך הגיש אברמוביץ את התנגדותו לכריתה בתחילת ספטמבר אצל פקיד היערות הארצי במשרד החקלאות. בעקבות התנגדותו הוקפא רישיון הכריתה עד למתן החלטתה בנושא מטעמו של פקיד היערות הארצי. בהתנגדותו לכריתה ציין אברמוביץ כי "העצים הינם בריאים, יפים, בעלי ערך אסטטי רב, וכי הם זקוקים להגנת הציבור כדי להצילם ולמנוע את כריתתם". הוא ביקש מפקיד היערות הארצי "להחזיר את המתכננים של הכיכר אל שולחן השרטוטים על מנת למצוא דרך בה ניתן יהיה לבצע את הפיתוח של הכיכר, אך לעשות זאת תוך הקפדה על שמירת העצים".

תושבים מתנגדים לכריתת עצים לצורך הקמת כיכר באם המושבות

בעקבות ההתנגדות, וכחלק מהדיון אצל פקיד היערות הארצי, ביצעה העירייה שינויים בתכנון הכיכר, שמשמעותם הייתה הפחתה של כמות העצים המבוקשים לכריתה מחמישה לארבעה. אך פקיד ביטל כריתה של עצים נוספים. בהחלטתו מציין ד"ר ארז ברקאי, מנהל אגף יער ואילנות במשרד החקלאות ופקיד היערות הארצי, כי הוא מקבל את ההשגה באופן חלקי, כך שהוא מאשר כריתת 2 עצים מתוך הארבעה אותם ביקשה העירייה לכרות בתכנון החדש ומורה על שימורם של שני עצים אחרים. כך, בסך הכל בוטלה כריתתם של שלושה עצים מתוך החמישה שיועדו לכריתה בתכנון המקורי של הכיכר.

בהחלטתו מציין פקיד היערות הארצי כי מדובר ב"עצים בוגרים, בריאים, אשר גדלו ברצועה גננית פתוחה, ועל כן התפתחו באופן מרשים ותקין. לעצים אלו תרומה נופית, סביבתית ואקולוגית גבוהה ביותר, ובקשת הכריתה אינה מצדיקה את כריתתם".

 

אברמוביץ אמר: "עצוב שעצי הברוש הניצבים בכניסה לשכונה ייכרתו לטובת כיכר שהצורך בה שנוי במחלוקת בקרב תושבים ושכנים המתגוררים בסמיכות לכיכר המתוכננת. החלטת פקיד היערות הארצי גם מוכיחה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, שהתכנון המקורי של העירייה היה לא מתחשב בסביבה ובעצים. עדיין, בסופו של יום, יש לברך על כך שהתנגדות אקטיבית של מאות תושבים הצליחה להציל שלושה עצים בוגרים ויפים, שימשיכו להיות חלק מהחיים של כולנו".

מדוברות העירייה נמסר: "העירייה משקיעה משאבים ותקציבים משמעותיים כדי להוציא לפועל פרויקטים תנועתיים חיוניים שמטרתם לשמור על שלום הנהגים והעוברים בדרכים. החלטת פקיד היערות מאפשרת את קידום הפרויקטים התנועתיים והקמת מעגלי תנועה בצמתים מטולה–חדרה וגדרה–רחובות. מדובר בפרויקטים שהיה בהם צורך כבר לפני שנים, עם הקמת השכונה. כמו הרבה פרויקטים חשובים אחרים שלא בוצעו בעבר, בשנים האחרונות העירייה משלימה את הפערים. מעגלי התנועה יבטיחו את בטיחות העוברים בדרכים. לעומת זאת, פקיד היערות החליט לבטל את כריתת שני העצים בסמוך לכיכר, כך שלא יהיה ניתן לקדם את שביל האופניים שתוכנן באזור. אנחנו מקבלים את החלטת פקיד היערות אך חשוב להבין כי מעבר להיבטים הבטיחותיים עבור הרוכבים, תשתיות רכיבה מאפשרות לצמצם את השימוש ברכבים ובכך להפחית זיהום אוויר, כפי שקורה בכל עיר מתקדמת בעולם. ככלל, יצויין כי בכל תכנון תנועתי זה או אחר נעשים מירב המאמצים לשמר את הצומח ובוודאי שלא לפגוע בעצים. העירייה שותלת אלפי עצים ברחבי העיר, וככל שהדבר מתאפשר, גם פועלת להעתקת העצים שנמצאים בגבולות התכנון. בנוסף, העירייה שותלת עצים שערכם תואם לעץ שהיא נאלצת לכרות. חשוב להבין כי בטיחות התושבים נמצאת בראש סדר העדיפויות ובמסגרת זו העירייה פועלת לייצר פתרונות בטיחותיים לפני שקורים אסונות קטלניים. גורמי המקצוע ברשות משקיעים מחשבה ותכנון רב כדי למנוע פגיעה בעצים, וחשוב מכך, כדי למנוע פגיעה בחיי אדם".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר