פעילות במטווח. צילום באדיבות מ.ר הולנדר בע"מ - מטווח כפר סבא
פעילות במטווח. צילום באדיבות מ.ר הולנדר בע"מ - מטווח כפר סבא

מאות אלפי בקשות לרישיון נשק: "זה צונאמי, אני כאן 23 שנה ועוד לא היה דבר כזה"

במטווח בכפ"ס, שם מוכרים כלי נשק ומקיימים הכשרות, מגדירים את הביקוש כ-"צונאמי", ומספרים על מאות אלפי בקשות: "מיום ראשון, למחרת פתיחת המלחמה, התחילה התנפלות של אנשים"

פורסם בתאריך: 24.11.23 08:02

"אני לא זוכר צונאמי כזה של מבקשי נשק כמו שקרה מאז ה-7 באוקטובר", אומר יואב סלומון, מנהל מטווח כפר סבא, לנוכח הדרישה העצומה של אזרחים רבים להצטייד בנשק להגנה עצמית, בשבועות שחלפו כאן מאז מתקפת החמאס הרצחנית על יישובי העוטף לפני כחודש וחצי. לצד זה יש תלונות על עיכובים גדולים שיש בטיפול בבקשות לרישיון נשק במשרד לביטחון לאומי, בניגוד להבטחות ולהצהרות. לכך נגיע בהמשך.

למרות שמדובר במטווח שנמצא הרחק מקו האש בדרום, הפעילות במטווח כפר סבא החלה כבר באותה שבת שחורה, כפי שמספר סלומון: "כבר בבוקר של ה-7 באוקטובר הבנו שמדובר כאן באירוע חריג. בסביבות השעה 11 פתחנו את המטווח להרבה אנשים שקיבלו צו 8 והנשקים שלהם היו מופקדים אצלנו והם היו צריכים אותם בשביל לצאת למילואים".

יואב סלומון. מנהל מטווח כפר סבא, צילום פרטי

יואב סלומון. מנהל מטווח כפר סבא, צילום פרטי

סלומון, איש מקצוע וותיק שנמצא במטווח כבר 23 שנים, מתוכן שנים רבות כמנהל, ידע היטב מה צפוי לו למחרת, אבל גם הוא לא שיער את כמות הדורשים לנשק: "מיום ראשון, למחרת פתיחת המלחמה, התחילה נהירה והתנפלות של אנשים רבים לבקשה לקבל נשק. מאז ה-7 באוקטובר הוגשו כ-250 אלף בקשות לאגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי, שזה בערך פי 5 מאשר לפני ה- 7 באוקטובר וכמות של 20 שנים אחרונות".

איך נערכתם במטווח בכפר סבא?

"מאחר שחלק מהמדריכים שלנו גויסו למילואים נאצלנו להביא מדריכים אחרים. שינינו את המערך והגדלנו את צוות העובדים כדי שנוכל לתת מענה במגבלות הקיימות. כולם רוצים כאן ועכשיו וזה מה שגרם להסתערות גדולה שנכון להיום התורים נמשכים עד סוף חודש דצמבר. היו הרבה בעלי נשקים שרצו לאחר אותה שבת לבא ולהתאמן בירי, אבל עצרנו את זה מהר מאוד כדי לתת עדיפות להכשרה וחימוש של המבקשים החדשים".

אתה יכול לאפיין את האנשים שמבקשים להוציא רישיון נשק החל מה-7 באוקטובר?

"האוכלוסייה הראשונה שהגיעה אלינו הייתה אלו שזכאים לנשק ועומדים בקריטריונים ולא רצו להחזיק נשק לפני ה-7 באוקטובר. פשוט לא רצו את האחריות הזאת, אבל הבינו שמעכשיו הם צריכים לשאת נשק. בגל השני הגיעו הבקשות החדשות לנשיאת נשק, מכל גווני האוכלוסייה, גברים ונשים. לוחמים צעירים, מבוגרים, מיישוב זכאי שזה יישוב מעבר לקו הירוק או יישוב שמוגדר בקו התפר, קצינים לשעבר בצבא ובמשטרה, לוחמים לשעבר ורובאים 07. כל מי שעומד בקריטריונים של המשרד לביטחון לאומי ורצה להגן על עצמו".

הכמות הפתיעה אותך?

"הצונאמי הזה די הפתיע אותי. לא ציפיתי לכזאת כמות של אנשים שמבקשים לשאת נשק. לא נתקלתי בדבר שקרוב לזה בעבר, לא בגל הסכינאות ולא באף סיטואציה ביטחונית קשה אחרת בעבר. אני כאן 23 שנים, לא היה דבר כזה וזה עוד לא נרגע. לדעתי, יהיה אצלנו לחץ במשך כמה חודשים קרובים. אנשים רבים הרגישו שהם צריכים להגן על עצמם, דבר שלא קרה ב-7 באוקטובר על ידי כוחות הביטחון בדרום".

אתם גם מוכרים כלי נשק. יכול לומר לנו בכמה עלה הביקוש לכלי נשק מאז אותה שבת?

"לא יודע להגיד במספרים, אבל כמו שאמרתי בתחילת דבריי, הכל עלה פי 5 אז גם כך גם בסוגיית רכישת כלי נשק. חשוב לי לציין שאנחנו גם מוכרים כלי נשק וגם מעבירים את ההכשרה. אנחנו נכנסים לתמונה לאחר שהאגף לרישוי כלי ירייה מאשר את בקשת המועמד לנשיאת כלי נשק. אנחנו מוכרים את הנשק ועושים את האימון ומחליטים אם המועמד נכשל או עבר להמשך התהליך עד קבלת רשיון".

# # #

כפי שכבר ציינו בפתיח, יש לא מעט תלונות על עיכובים בטיפול בבקשות לרישיון נשק, בניגוד להבטחות מצד אחד, אבל בשל כמות המבקשים האדירה וחסרת התקדים. תושבים לא מעטים שפנו אלינו מספרים שלמרות שהגישו בקשה לפני מספר שבועות והם גרים ביישוב שמזכה ברישיון נשק לא קיבלו עדיין אפילו את ההודעה הראשונית שהבקשה נפתחה והיא בבדיקה. אחד מהם אמר: "צריך את הנשק עכשיו, ציפיתי מהמשרד לביטחון לאומי שבהתאם להבטחות ולהצהרות אכן יהיה טיפול רציני בבקשות, אבל האכזבה גדולה.

למשרד לביטחון לאומי הפנינו את השאלות הבאות: קיבלנו בשבועיים האחרונים לא מעט תלונות על עיכובים בנושא רישיון נשק. כך למשל, אנשים שהגישו בקשה לפני שבועיים ויותר, ועומדים בקריטריונים, לא קיבלו הודעה כזו גם שבועיים מיום הגשת הבקשה. תושבים מתלוננים ובצדק שדווקא בתקופה כזו הטיפול בבקשות צריך להיות הרבה יותר מהיר ויעיל. בניגוד להצהרות זה לא כך. נשמח לקבל התייחסות. חשוב לדעת כמה בקשות הוגשו מאז תחילת המלחמה, כמה כבר טופלו, כמה אורך טיפול ממוצע בבקשה תקינה מבחינת המסמכים והסטטוס של המגיש, ומדוע יש עיכובים כל כך גדולים דווקא כשהנושא חשוב כל כך".

תגובת המשרד לביטחון לאומי: "המשרד לביטחון לאומי פועל רבות על מנת לצמצם את זמני הטיפול בכמות הבקשות הגדולה שהוגשה והקים מספר חמ״לים ייעודיים שאוישו על ידי עובדי משרד מיחידות שונות ועובדים ממשרדי ממשלה נוספים, לצד עיבוי מערך כלי ירייה בלשכות הרישוי המחוזיות. עם פרוץ הלחימה המשרד לביטחון לאומי הכיר בישובים שונים כזכאים וביניהם שדרות, אופקים, נתיבות וישובים נוספים. המשרד לביטחון לאומי בודק כל בקשה בקפדנות ובהתאם להוראות החוק, התקנות והנהלים. חשוב להבהיר כי בעלי הרישיונות ממשיכים להיבדק גם במהלך תקופת הרישיון ביחס למסוכנותם הפלילית ולכשירותם הבריאותית. מפרוץ הלחימה ביום 7.10.2023 ועד ליום ליום 21.11.2023 בשעה 22:30, התקבלו במשרד לביטחון לאומי כ- 252,480 בקשות חדשות לרישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי. ניתנו כ- 40,900 אישורים מותנים, וכ-24,520 רישיונות חדשים. מתוך סך הבקשות החדשות שהתקבלו מפרוץ הלחימה נמצא כי כ- 14,260 בקשות, אינן תקינות ו כ 14,800 בקשות נדחו. בשנים עברו, התקבלו במשרד לביטחון לאומי בממוצע בשנה כ-10,000 בקשות לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי, בעקבות אירועי שומר החומות הוגשו כ- 21,000 בקשות בשנה ובעקבות אירועי "שובר גלים" הוגשו כ- 43,000 בקשות בשנה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר