אביגייל שיפרמן
אביגייל שיפרמן

עובדת העירייה התלוננה על הטרדה מינית, העובד זומן לשיחת הבהרה

אביגיל שיפרמן עבדה חמישה חודשים בעירייה. בסיפור שלה יש גם העסקה זמנית, פיטורים והריון. בראיון מיוחד היא מדברת על הכל. העירייה: "תלונתה טופלה היטב ובהתאם לחוק"

פורסם בתאריך: 15.11.17 09:38

פרשה חדשה מסעירה בימים אלה את בניין עיריית פתח תקווה. אביגיל שיפרמן, שעבדה בחודשים האחרונים כממלאת מקום של עובדת אחרת שיצאה לחופשת לידה, מעלה מספר טענות כלפי העירייה. יצוין כי ביום שני הגיע שליח אל ביתה של שיפרמן ומסר לה מכתב המודיע על סיום העסקתה. שיפרמן טוענת כי כאשר התקבלה לעבודה אכן הובהר לה כי מדובר במילוי מקום לפרק זמן מוגבל, אבל יחד עם זאת נאמר שלאחר מכן יימצא לה תפקיד אחר. בעירייה אומרים כי נעשה ניסיון למצוא לה תפקיד אחר, אך הדבר לא צלח. עוד היא מספרת שהיא מצויה בהריון.

אולם הטענה המרכזית שלה היא כי סבלה במהלך עבודתה בעירייה מהטרדות מיניות מילוליות מצד עובד עירייה, אך לא ננקט כנגד העובד שום הליך.

במכתב שקיבלה השבוע ממחלקת משאבי אנוש כאשר שהתה בביתה בחופשת מחלה נכתב: "הריני להודיעך בדבר סיום העסקתך כממלאת מקום העובדת שיצאה לחופשת לידה בעיריית פתח תקווה. על כן, עם שובה של העובדת לעבודה, סיום העסקתך יכנס לתוקף מיום 15.11.17. כל הזכויות המגיעות לך על פי חוק ישולמו עם סיום העסקתך במשכורת של חודש נובמבר".

דמותו של ברוורמן כליצן כפי שהופצה בפייסבוק

דמותו של ברוורמן כליצן כפי שהופצה בפייסבוק

"נאמר לי בתחילת העבודה שהתפקיד זמני, אך שלאחר מכן יימצא לי תקן", אמרה שיפרמן השבוע למלאבס. אם היו אומרים לי שזה זמני, הייתי שוקלת את זה".

שיפרמן טוענת שפיטוריה מכוונים לכאורה. היא מספרת כי במהלך עבודתה בעירייה, ולפני חודש ימים בערך, עם פרוץ תופעת הליצנים המפחידים, הופץ פוסט עם תמונה בה נראה ראש העירייה, איציק ברוורמן, כליצן. בעלה של שיפרמן שיתף את הפוסט וכתב: "עכשיו גם בפתח תקווה". לאחר פרסום הפוסט, זומנה שיפרמן לשיחה אצל דובר העירייה, חזי חקאק. "חזי קרא לי אליו למשרד ואמר לי שהוא רוצה לדבר איתי", היא מספרת. "הוא הראה לי צילום מסך עם התמונה שבעלי שיתף. נאמר לי שזה רץ בקבוצות בוואטסאפ בעירייה כמו אש בשדה קוצים. אמרתי שלי אין פייסבוק ואני לא רואה את הדברים הללו ושאבדוק עם בעלי. מאותו הרגע הרגשתי שהיחס כלפי היה קר יותר. חודש לאחר מכן הודעתי על כך שאני בהיריון. הודיעו לי על סיום העסקתי שבוע וחצי אחרי ההודעה. יצאתי ביום חמישי האחרון לחופשת מחלה כי לא הרגשתי טוב, ובזמן שאני בחופשת מחלה הגיע אלי שליח עד הדלת ונתן לי את המכתב. לא ברור מה היה הלחץ המטורף לפטר אותי עם שליח עד הבית".

"בחורה יפה כמוך לא צריכה לעשן"

הטענה החמורה ביותר שהיא מעלה היא על הטורדות מיניות מילולית שחוותה בעירייה. היא התלוננה ותלונתה הועברה לאחראיות למניעת הטרדה מינית בעירייה. "זה אדם מבוגר שעובד בעירייה, ובכל מקום שהוא פגש אותי הוא היה בוחן את גופי עם חיוך, בלי להתבייש", מספרת שיפרמן. "כל הזמן הוא העיר לי כמה אני יפה. כשהייתי בפינת העישון אז הוא ניגש אלי ואמר לי שבחורה יפה כמוני לא צריכה לעשן. אמרתי לו שאין קשר ליופי ושאני ובעלי מעשנים. הוא אמר לי שעם יופי כזה אני יכולה לגרום לבעלי להפסיק לעשן, או שעם היופי שלי אני יכולה לגרום לכל דבר. בהתחלה התחמקתי ממנו, וככה הוא המשיך מידי פעם לגרום לי להתרחק ממנו ומההערות שלו. היה לי כבר לא נעים לפגוש אותו במסדרון. כשהייתי ממתינה למעלית ורואה את המעלית יורדת מהקומה שלו, אז הייתי אומרת לעצמי שאולי הוא יהיה במעלית ושאני לא אכנס אליה. באחד הפעמים הייתי צריכה להחתים אותו על טופס וכשהגעתי אליו הוא שאל אותי מה התפקיד שלי. אחרי שסיפרתי לו הוא אמר לי – 'מה זרקו עליך את התפקיד הזה'. אמרתי לו שאני עושה את זה באהבה. הוא הסתכל עלי ואמר לי שאם הוא יבקש ממני דברים, אז גם אעשה אותם איתו באהבה. אמרתי לו שזה לא נעים לי, וזה גרם לו להתפוצץ. הוא קימט את הנייר ויצא בזעם מהחדר. אני הייתי בהלם. אמרתי את זה לדובר העירייה והוא ביקש ממני שאני אפנה לוועדה למניעת הטרדות המיניות, וזה מה שעשיתי".

עיריית פתח תקוה צילום: זאב שטרן

עיריית פתח תקוה צילום: זאב שטרן

יצוין כי בעירייה פעלו בהתאם לנוהל. הדובר חקאק ביקש משיפרמן להתלונן בפני הגורם המתאים,  התלונה נבדקה והממצאים הועברו לראש העירייה, איציק ברוורמן. לאחר מכן העביר ברוורמן לשיפרמן את תוצאות הבדיקה ואת ההחלטה שקיבל, לפיה לא ייפתח הליך משמעתי נגד העובד. "בהתאם לחובתנו על פי חוק למניעת הטרדה מינית ותקנות למניעת הטרדה מינית, הרינו לעדכנך בדבר תוצאות הליך הבירור", ציין ברוורמן במכתבו לשיפרמן. "ביום שני ה־28 באוגוסט הגברת נאוה לוי קזמה והגברת ניקול יפה, הממונות על חוק למניעת הטרדה מינית בעירייה, העבירו אלי את דוח הסיכום והמסקנות של הליך הבירור אשר ערכו בתלונה שהגשת בגין הטרדה מינית. על פי דוח זה מצאו הממונות כי ההתנהגות עלתה כדי הטרדה מינית מילולית ברף הנמוך יחסית. לאחר שקראתי בעיון רב את הדוח, תוך התחשבות במכלול הנסיבות, החלטתי לאמץ את המלצות הממונות ועל כן החלטתי לנהוג כדלקמן: לזמן את הנילון לשיחה אצל הגברת רחל אלון, יועצת ראש העיר לשוויון מגדרי ומעמד האישה בכדי להבהיר ולהסביר שוב את עיקרי החוק למניעת הטרדה מינית והתנהגות ראויה במקום העבודה. יש להדגיש כי העירייה לא תקבל התנהגות מעין זו, וכי אין כל מקום להטרדות מיניות מכל סוג שהוא בעירייה. לאור העובדה כי מדובר בהטרדה מינית ברף נמוך יחסית, החלטתי שלא לפתוח בהליך משמעתי".

עוד ציין ברוורמן בתשובתו: "אנו כעירייה נמשיך לקיים הסברה בכדי למנוע הטרדה מינית במסגרתה יוכלו העובדים לשאול שאלות פרטניות, תוך שימת דגש על השאלה מהי הטרדה מינית". לסיכום כתב: "יש לשמור על דיסקרטיות מוחלטת בכל הקשור להליך זה".

"אני לא יודעת להגיד למה ציפיתי", אומרת שיפרמן. "מעולם לא הגשתי תלונה כזאת על הטרדה מינית. המשכתי להסתובב במסדרונות בתחושה שלא בא לי לפגוש אותו ואת מבטי האיבה שלו. אמרה לי אחת העובדות בעירייה שהוא כעס מאוד שהתלוננתי עליו. מאז התלונה הוא לא פנה אלי יותר. גם בוועדה למניעת הטרדות בעירייה אמרו לי הבנות שאני משנה פה סדרי עולם. הן אמרו לי תודה שאני עושה את זה, כי התגובה הרווחת בעירייה היא שצריך לגדל עור של פיל".

עו"ד אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי, שמייצג את שיפרמן, מסר: "אסונה של מרשתי, ופיטוריה בצורה הבזויה, המבזה, והנואלת בה בחרו לפטרה, באמצעות מכתב עם שליח לביתה באופן פתאומי וחשוד, בא לביטוי ובאופן כזה עקב שלושה חטאים שחטאה. ראשית, שילוב של תמונת ראש העיר כליצן בתקופת מתקפת הליצנים בעמוד הפייסבוק של בעלה. שנית, בהטרדה מינית שעברה, בעת היותה עובדת בעיריית פתח תקווה מצד עובד אחר. הטרדה שמטויחת ובחתימת ראש העירייה על המכתב המקומם שקיבלה בו מבקשים לשמור על דיסקרטיות, מכתב מקומם בניסוחו גם על דעת נשות מקצוע שעוסקות תדיר בהטרדות מין במקומות עבודה. ולא עלינו העבירה השלישית והחמורה ביותר שעובדת יכולה לבצע התרחשה בהיכנסה להריון. כתב התביעה של אותה העובדת בבית ראש הממשלה, שפורסם ודובר בכל אמצעי התקשורת, ואשר אל תוכנו נחשפנו, יהיה בבחינת מוסיקה קלאסית ערבה לאוזן, וטיול בפארק לעומת זה אשר אנו כעת שוקדים על הכנתו".

תגובת העירייה: "התלונה טופלה על הצד הטוב ביותר ובהתאם לחוק"

מעיריית פתח תקווה נמסר בתגובה: "צר לנו שהפסקת עבודה שנבעה מסיבות פרוצדוראליות בלבד, מנופחת על ידי העובדת לשעבר באופן שאין לו כל אחיזה במציאות ואנו דוחים אותם מכל וכל. העובדת התקבלה לעירייה בתאריך ה־4 ביוני 2017 בתפקיד זמני, כמילוי מקום מזכירה שיצאה לחופשת לידה. במעמד הקליטה הוסבר לעובדת בעל פה ובכתב, שהיא נקלטה לעבודה והעסקתה אושרה על ידי הגורמים המוסמכים בעירייה לתקופה זמנית בלבד עד לחזרתה של העובדת הקבועה מחופשת לידה. העובדת אף חתמה על תצהיר לפיו היא מאשרת שהיא נקלטה באופן זמני לעבודה.

"עם שובה של העובדת מחופשת לידה, הסתיימה העסקתה הזמנית של העובדת בלשכת הדובר, שכאמור נקלטה אך ורק לצורך מילוי מקום והודעה על כך נמסרה לעובדת תוך מיצוי זכויותיה. ההודעה על סיום ההעסקה נמסרה לעובדת באופן אישי בשל היעדרותה מהעבודה. מעסיקה אכן עדכן את העובדת כי הוא יפעל על מנת להכשיר את התקן הזמני לתקן קבוע, אך לפני שבועיים עדכן אותה כי הדבר לא הסתייע.

"בעירייה פועל על פי החוק למניעת הטרדה מינית צוות ממונות למניעת הטרדה מינית מקצועי ומיומן המבצע בירור יסודי של כל תלונה ומלווה על ידי משרד חיצוני המומחה בתחום. התלונה טופלה על הצד הטוב ביותר, נערך בירור לפי החוק למניעת הטרדה מינית ותקנותיו, בליווי משרד עורכי דין חיצוני המומחה בתחום למניעת הטרדות מיניות בעבודה.

"יצוין כי כל חשיפה, ישירה או עקיפה של הפרטים של המקרה, מהווים עבירה על החוק ואין בכוונתה של העירייה לחשוף פרטים כלשהם על מנת לשמור את פרטיותם של המתלוננת והנילון, כפי שהיא מחויבת על פי חוק.

"לשכת הדובר הינה לשכה רגישה שמאז ומעולם עבודת הצוות בה מוקפדת, מקצועית וללא דופי, תוך שמירה והקפדה על דיסקרטיות. צוות הלשכה נמנע מלהביע דעות לכאן ולכאן וכל התייחסותם הינה עניינית ולכן נושא הפצת התמונה הובא רק לידיעתה האישית של העובדת, מאחר ונכתב ברשתות החברתיות כי אשתו של מפיץ התמונה הינה עובדת בלשכת הדובר. העובדת ציינה כי בן זוגה אוהב לעשות שטויות ולכן החליטה להתנתק מדף הפייסבוק שלה. לא הייתה כל התנכלות ואו שינוי ביחסי העבודה בהקשר לתמונה המדוברת ואנו דוחים זאת בכל תוקף".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר