מחסומים בכניסה למתחם ירקונים. צילום זאב שטרן
מחסומים בכניסה למתחם ירקונים. צילום זאב שטרן

מתחם ירקונים: החלטה חשובה של בית המשפט בנוגע לעתירה של בעלי המתחם

בעלי המתחם דרשו לבטל את ההכרזה על הקרקע במתחם כחקלאית אך העתירה נדחתה. לוי שטרית: "יש פרינציפ רציני מאוד נגד המתחם. כרגע המתחם לא ייהרס, הוא ימשיך לשבת על כנו ללא פעילות"

פורסם בתאריך: 8.8.19 09:45

בית המשפט לענייניים מינהליים במחוז מרכז דחה את העתירה שהגישו בעלי המתחם המסחרי בירקונים, בדרישה לבטל את ההכרזה על המתחם כקרקע חקלאית.

בעלי המתחם דרשו לבטל את ההחלטה מיום 5.6.2018, אז החליטה המועצה הארצית שלפיה לא תבוטל ההכרזה החקלאית במקרקעין. הם טענו בעתירה כי אין כל הצדקה להותרת ההכרזה החקלאית על כנה, ודרשו להורות למועצה הארצית להתכנס פעם נוספת כדי לדון בביטול ההכרזה החקלאית החלה על מתחם ירקונים.

יש לציין כי מדובר בסאגה מתמשכת ארוכת שנים, ומאז הקמת הפאואר סנטר בשנות ה-90, על קרקע חקלאית, הוא פועל באישורים מיוחדים והיתרים חורגים, כאשר נפתחו בו הרשתות הגדולות בישראל, כמו אייס, צומת ספרים, מחסני תאורה ועוד. סגירתו הסופית של מתחם ירקונים החלה למעשה בחודש יולי 2017, אז דחה שופט בית משפט השלום בכפר סבא, מיכאל קרשן, את בקשת בעלי המתחם לעיון מחודש בהחלטתו הקודמת שלא לדחות פעם נוספת את מועד ביצוע צווי הסגירה. מתחם ירקונים נסגר בסופו של דבר ב-1 לינואר.

בעתירה טענו בעלי המתחם כי ההחלטה נושא העתירה התקבלה תוך חריגה מסמכות. לטענם, המועצה הארצית וכל גופי התכנון, סבורים כי המקרקעין במתחם ירקונים אינם מיועדים לחקלאות, כי אם לבינוי. עוד טענו בעלי המתחם כי החלטת המועצה הארצית נתקבלה על בסיס שיקולים זרים, וכי השיקול "האמיתי", לטענתם, העומד בבסיס החלטת המועצה הארצית, הוא השיקול בעניין עבירות הבנייה והרצון שלא להכשיר את עבירות הבנייה של העותרות. הם ציינו כי בעבר שילמו בעלי המתחם, במסגרת עסקת טיעון, קנס של 15 מיליון שקלים, וזאת בתנאי שניתן יהיה להסדיר בעתיד את הליכי התכנון והרישוי.

בסופו של דבר, דחה השופט מנחם פינקלשטיין את העתירה וציין: "קיימת אפוא חשיבות לשאלת הייעוד של הקרקע לפי תכנית המתאר המחוזית. אם מדובר בייעוד לחקלאות או לסוג של שטחים פתוחים, הרי שחובה לקבל בעניינה של הקרקע המוכרזת את אישורה של הולקחש"פ לתכניות מתאר מקומיות או מפורטות המופקדות ביחס לקרקע". עוד ציין השופט, כי "השיקול בדבר אי עידוד עבריינות הבנייה לא היה זניח או שולי, אך יחד עם זאת – החלטת המועצה הארצית עומדת איתנה גם בלעדיו. המועצה הארצית, בהתבסס על המלצת הולקחש"פ, קבעה כי נכון לעת הזו יש להותיר את ההכרזה החקלאית על כנה הואיל וקיים עדיין צורך בשמירה על השטחים הפתוחים, וזאת עד לאישור תכנית ראשונה לבינוי בשטח".

אחד מבעלי המתחם, לוי שיטרית, התייחס להחלטה: "יש לנו זכות ערעור על ההחלטה, וזאת בזמן שיש באזור תכנון של הקמת פארק מטרופוליני עתידי. לדעתי ההחלטה של בית המשפט היא שגויה, ויש שם לדעתי גם פרנציפ רציני מאוד נגד המתחם. כרגע המתחם לא ייהרס, הוא ימשיך לשבת על כנו ללא פעילות. אך צריך להבין שהיו במתחם 3,000 עובדים והיינו משלמים 12 מיליון שקלים ארנונה בשנה לעירייה. היום אין אפילו מתחם מרוכז אחד שפתוח בשבת. בסופו של דבר יש רק מפסידים מסגירת המתחם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ספנסר מארקס

    בושה. עבריינים שמצפצפים על החוק כבר עשרות שנים ממשיכים בכל דרך לנסות לעקם את החלטת הרשויות.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר