אופניים חשמליים צילום יוסי קופרברג
אופניים חשמליים צילום יוסי קופרברג

אין אכיפה, אין סמכות: רוכבי אופניים חשמליים חוגגים בראש העין ומסכנים את הציבור

תושב העיר יוסי קופרברג, מתנדב במשטרת התנועה, מתריע על רוכבי אופניים חשמליים שנוסעים על המדרכות בניגוד לחוק ועל כך שאין אכיפה בגלל מחסור בכוח אדם ובגלל שפקחים לא הוכשרו לכך. הסיפור המלא

פורסם בתאריך: 24.11.17 10:32

אם היו למישהו אשליות שתופעת האופניים החשמליים על כל הסכנות שבה תדלג על ראש העין, אז כדאי להבהיר שזה לא קרה. תושבים מתלוננים שבני נוער רבים רוכבים עליהם ברחבי העיר בניגוד לתקנות החדשות והגבלת הגיל, ובכך מסכנים את עצמם, את הולכי הרגל ואת ציבור הנהגים בכלל. אותם תושבים מתלוננים גם על רמת האכיפה הנמוכה.

לפי התקנות לרכיבה על אופניים חשמליים, חל איסור על רכיבה באופניים כאלו מתחת לגיל 16, חל איסור לרכב על המדרכות אלא רק בשבילי אופניים, ובמידה ואין שבילים כאלה אז צריך לרכב בכביש ולפי חוקי התנועה. קנס בגין רכיבה על המדרכה הינו בסף של 250 שקלים. כמו כן יש חובה לחבוש קסדה בזמן הרכיבה. יש לציין כי מספר עיריות כבר הודיעו שיחלו לאכוף את הרכיבה על האופניים החשמליים בניגוד לחוק, כמו למשל עיריית תל אביב ועיריית פתח תקווה, שאף החלה בפרסומים רשמיים מטעמה.

חניית האופניים בחטיבת היובל צילום יוסי קופרברג

חניית האופניים בחטיבת היובל
צילום יוסי קופרברג

אחד מהתושבים שהחליטו להיכנס לעובי הקורה בנושא הוא יוסי קופרברג, שבעברו התנדב במשטרת התנועה בראש העין וכיום הוא מתנדב במשטרת התנועה הארצית, ושייך למרחב השרון. קופרברג חווה לא מעט סכנות מרוכבי האופניים, ואף הגיש לאחרונה תלונה במשטרה בדרישה לאכוף את הרכיבה הלא חוקית. "אני בעצמי רואה את התופעה של האופניים החשמליים, ובעצמי נוסע ברחבי העיר ופשוט כמעט מתנגשים בי בגלל שהם רוכבים על המדרכה", הוא אומר. "נפגשתי ביום חמישי האחרון עם רלי אפו, ראש משרד תנועה במשטרת ראש העין וזו הייתה פגישה שאני יזמתי אותה. לפני חודש בערך הלכתי להגיש תלונה במשטרה בדרישה לאכוף את הרכיבה הלא חוקית ברחבי ראש העין. אלא שכמה ימים לאחר מכן קיבלתי בדואר מכתב שהתלונה נסגרה מחוסר אשמה פלילית. אמרתי שאני מבקש להיפגש עם מי שאחראית על התנועה, שאני מכיר אותה עוד מהתקופה שהתנדבתי בעיר. היא אמרה לי שהיא הייתה שמחה מאוד לבצע אכיפה אך היא לא יכולה בגלל היעדר כוח אדם. היא אמרה שבערים אחרות הפקחים העירוניים מבצעים את האכיפה, ושבראש העין לא עושים זאת. כנראה שצריך לחכות עד שיהיה הרוג ראשון כדי להבין על מה מדובר".

קופרברג טוען שהבעיה המשמעותית ביותר היא בקרב תלמידי חטיבות הביניים. "המצב הכי כואב הוא בחטיבות הביניים, כי שם נניח שאולי ילד אחד או שניים שנשארו כיתה והם מעל גיל 16 ומותר להם לרכב, אך היתר הם מתחת לגיל 16", הוא אומר. "יש לי תמונות שצילמתי בחטיבות גוונים והיובל ורואים שם איך בכל בית ספר חונים עשרות אופניים חשמליים. באחת מהנהלות בתי הספר אמרו לי שאי אפשר להגיד לילד שהוא לא נכנס לבית הספר עם האופניים, כי אז זה כאילו שמונעים ממנו חוק חינוך חובה. היום הנערים נכנסים עם האופניים לתוך בתי הספר ויש להם שם חנייה מסודרת. הסכנה פה היא כמובן שמדובר בנערים שלא מכירים את חוקי התנועה, הם רוכבים בלי קסדות ועל המדרכה. בראש העין יש חלקים שיש בהם שבילי אופניים, כמובן שאין רישות מלא, ולכן רואים הרבה נערים שרוכבים על המדרכה".

מתברר שגם השיטור העירוני אינו יכול כרגע לבצע אכיפה בנושא, והסיבה לכך היא היעדר סמכות והכשרה רלוונטית. "השיטור העירוני אינו יכול כרגע לאכוף את תחום האופניים החשמליים", אומר אלישע בריאלובסקי, מנהל השיטור העירוני בראש העין, "אנו אמורים לאכוף את הנושא, אך כדי לאכוף את הנושא הפקחים צריכים לעבור הכשרה מיוחדת וצריך שיהיה חוק עזר עירוני בעניין. כל עוד לא נעבור קורס ועד שתהיה החלטה של מועצת העיר שתחוקק חוק עזר, אנו לא יכולים לבצע אכיפה. את התקנות שקבעה המדינה בנוגע לרכיבה המשטרה יכולה לאכוף, ואנחנו צריכים חוק עזר עירוני לשם כך. כרגע מי שאמור לאכוף את הרכיבה באופניים חשמליים זו המשטרה. כמה הם אוכפים ואם זה מתבצע? את זה צריך לשאול אותם. יש בהחלט הרבה אופניים חשמליים בכל הערים בארץ, וביניהן גם בראש העין".

אופניים חשמליים. צילום: עופר וקנין

אופניים חשמליים. צילום: עופר וקנין

גם בוועד ההורים העירוני מודעים למצב המסוכן ולרכיבה בניגוד לחוק. "יש בעיה בנושא הזה", אומר יאיר דואק, יו"ר הנהגת ההורים בעיר, "בהתחלה אמרנו שלא ניתן לנערים לחנות עם האופניים בתוך שטח בית הספר, אך אז מה שיקרה הוא שהם יחנו מחוץ לבית הספר, וייקחו איתם את הסוללה בתיק. הבנו שאי אפשר להתחיל לחטט להם בתיק ולחפש את הסוללות כדי לדעת אם הם הגיעו עם אופניים לבית הספר. זו בעיה. אמורה להיות פגישה של הנהגת ההורים מול הרשות כדי לראות את מתמודדים עם המצב. העמדה שלנו היא נגד הרכיבה, אך אין לנו כלים כרגע להתמודד. כרגע אין אכיפה משמעותית בנושא. אנו רואים נערים על אופניים, ואנו מאוד מודאגים מהמצב בו הורים מאשרים לילדים מתחת לגיל 16 לרכב על אופניים חשמליים. אני לבן שלי לא קניתי אופניים כאלו ואני לא מאשר לו לרכב עליהם".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת על פי תוכנית עבודה סדורה והצורך המבצעי העולה מהשטח, לרבות עבירות מסכנות חיים בנושאים הנוגעים להתנהגות משתמשי הדרך".

תגובת העירייה: "עיריית ראש העין ממשיכה לפעול בתחומי ההסברה והחינוך בבתי הספר לרכיבה נכונה. בימים אלה נערך אגף הביטחון והפיקוח להכשיר את פקחי יחידת האכיפה ולהגדיר את המדיניות בנושא האופניים החשמליים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יש להאשים רק את ראש העיר… הוא תמיד אשם…למה? ככה

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר