רז שגיא. צילום אילן חתוכה
רז שגיא. צילום אילן חתוכה

"קודם כל צריך לעצור את אכלוס העיר"

להקים מנהלות שכונתיות, לעודד נסיעות משותפות של תושבים, להכניס מתחרים למקום בלב. המועמד לראשות העיר רז שגיא כבר לוטש עיניים לכיסא ומצהיר: "אני פועל ללא לאות להשיג את מטרותיי". ראיון שני בסדרה

פורסם בתאריך: 20.7.18 14:26

כבר ארבע וחצי שנים מתכונן רז שגיא לתפקיד ראש העיר. הוא מגיע לצפות בכל ישיבות המועצה, מכיר את הנושאים שעל הפרק על בורים, פעיל במגוון נושאים וכבר יש לו תכניות איך לטפל בכל הבעיות לדבריו כשיבחר לראשות העיר.

שגיא, בן 53 , הוא תושב העיר 24 שנים, נשוי ואב לשלושה. בשלוש השנים האחרונות הוא מתמחה בתחום המוניציפאלי, כמנכ"ל החברה לפיתוח בית אריה וכמנכ"ל היישוב אבני חפץ. בנוסף הוא מכהן כיו"ר וועד שכונת נווה אפק הצבאית, מתנדב בסיירת ההורים, חונך שתי כיתות בתיכון בגין ובתיכון עתיד מטעם פרויקט "צהלה", חבר ב"שולחן עגול עיר חברתית" בשיתוף מכון אדלר ומשמש נציג ציבור בוועדת הביטחון העירונית.

בצבא שירת כלוחם וכמפקד ומילא שורה ארוכה של תפקידי פיקוד ובכללם מפקד סיירת גבעתי, מג"ד, ראש מטה אוגדה וראש מחלקה באגף המבצעים במטכ"ל. הוא השתחרר בדרגת אלוף משנה. עמד בראש קבוצה בחברת היי-טק בינלאומית המתמחה בתחום האבטחה (HLS), משמש כיו"ר הפורום לחוסן צה"ל. לשגיא תואר ראשון במדעי המדינה והמזרח התיכון ותואר שני בתחום האסטרטגיה. הוא מוסמך קורס דירקטורים ונושאי משרה. הוא חיבר שני ספרים: "להיות מג"ד- זוכה פרס מולדובן לספרות צבאית חדשה ו"נלחמות בצה"ל".

"הסכם הגג הוא רע"

מה בעיניך השינוי המהותי ביותר שיש לבצע בעיר?
"יש לזה שלוש תשובות, שתיים פנימיות ואחת חיצונית. החיצונית היא הסכם הגג שהעירייה עשתה- שהוא הסכם רע. ההסכם בעצם קבע שאנחנו שותפים בפרויקט לאומי ובעיר ייבנו בין 16 ל-18 אלף יחידות דיור. כשלעצמו זה דבר נפלא מפני שתושבים צעירים ברובם יגיעו לכאן ממקומות שונים בארץ. מה שרע הוא שקיבלנו בתמורה סט של הבטחות מבלי שבאמת נתנו לנו פתרונות לתחבורה – לא מיידים ולא ארוכי טווח. יכלו למשל להאריך את הרכבת הקלה עד לראש העין, לבצע נת"צ על כביש 471, לדאוג לתחבורה ציבורית יעילה ומתוזמנת לרכבת מכל שכונה באופן ישיר ובעיקר להקים שטחי תעסוקה ומסחר שיספקו בפעם הראשונה מקומות תעסוקה לתושבי העיר – מה שיצמצם את היציאה לכבישים. מקומות התעסוקה גם יהוו מקור הכנסה לקופת העירייה שתוך שנתיים וחצי, תגיע לחדלות פירעון".

רז שגיא. צילום אילן חתוכה

רז שגיא. צילום אילן חתוכה

לדבריו ברגע שיהיו מספיק שטחי מסחר ותעסוקה יהיה ניתן לבנות "קניון רחב ידיים, אזורי בילוי, בתי קולנוע ולצד זה גם פארק ירוק רחב ידיים ומבני ציבור. צריך גם מבנה חדש לעירייה, צריך לבנות בעיר מכללה, בריכה ומלון כי ברגע שיכנסו חברות לשטחי מסחר בעיר, האורחים שלהם ישמחו להתגורר בסמיכות. בנוסף, אין סיבה שלא יקומו בראש העין מרכזי כנסים".

התשובה השנייה לדברי שגיא היא שניתן להפוך את העירייה ליעילה יותר. "צריך להגדיל את כמות כוח האדם", הוא מסביר. "לשבץ אנשים ראויים ומוכשרים לתפקידים, כולל הכשרת העובדים הקיימים וכן קביעת חזון עירוני, תוכנית עבודה בנויה, אמנת שירות אמיתית והרחבה של קשרי עירייה תושב. לדעתי בתחום השירות לתושב לא ניתן להתבסס רק על מוקד 106. צריך להקים אתר אינטראקטיבי, דף פייסבוק שמגיב ומנהל צ'אט עם תושבים. הדבר השלישי הוא שיתוף הציבור, לא כלאחר יד, אלא בצורה אמיתית. להקים מנהלות שקובעות לשכונות את תכניות העבודה שנגזרות מהתוכנית העירונית, יש לקיים שולחנות עגולים, משאלי ציבור בתחומים שמשפיעים וכן ליצור שינוי תפסתי וזה אומר הקמת מנהל בלי תוספת משרות, אלא לבנות אחרת את כל נושא החינוך, הספורט, התרבות והתיירות".

ראש העין ותיירות?
"יכולה להיות תיירות בראש העין, אפשר לעשות מסלולים ואת כל זה לחבר לחינוך, כי חינוך זה לא רק תעודת בגרות ואחוזי מתגייסים וקצונה שבראש העין הם מהגבוהים שיש בזכות התושבים שלה".

אני מתנגד לפתיחת עסקים בשבת בשכונות הוותיקות. אבל באזורי המסחר, בפארק אפק, אני לא חושב שזה יפריע למישהו אם יפתחו בשבת פאב או מועדון"

לראש העין יש לא מעט קשיי תחבורה, זה משהו שניתן לפתור?
"בוודאי. קודם כל צריך לעצור את האכלוס. עיר לא יכולה לקלוט קל כך הרבה אנשים חדשים ותוך כדי לאמלל את התושבים כולם. העיר קורסת תחת עול האכלוס המהיר. צריך לתת העדפה ליוצאים מראש העין בין השעות 7:00 ל-9:00 בבוקר ובמקביל לעשות שאטלים מהשכונות לרכבת שיסעו בנתיב תחבורה ציבורית מבלי לעמוד בפקק בפניה שמאלה. מי שיממן את הקווים בחינם הוא משרד התחבורה. מי שירצה לנסוע לרכבת יציג תעודת תושב. בנוסף לדעתי העירייה צריכה לעודד נסיעות משותפות של תושבים באמצעות אתר או אפליקציה ייעודיים. כל זה לא ימנע לחלוטין את העומס כי כל ישראל פקוקה, אבל לפחות יקל מאוד על היציאה מהעיר".

בעניין תחנת הכוח בצומת קסם, לדעתך עדיין ניתן למנוע את הקמתה?
"אני יכול להבין מדוע מדינת ישראל בחרה להקים תחנת כוח של 450 מגה וואט בנקודה הזו. מדובר בנקודת מפגש בין צינור הגז הארצי לבין קווי המתח. אבל מישהו שכח שמדובר בסכנה בריאותית של תושבי עיר גדולה. לכן לדעתי לפני שמדברים על זיהום האוויר ומקורות המים צריך להחליף את תחנת הכוח בתחנה סולרית שתייצר חשמל, אבל רק במידה ויחליטו להרחיק אותה לטווח בטוח".

רז שגיא

רז שגיא

לאחרונה, עולות טענות על היעדר מקומות בילוי ופנאי בשבת. מה עמדתך בנושא?
"בעיר ישנה תקנה שמאפשרת פתיחת עסקים בשבת, אחרת אין דרך להסביר את פתיחת חדרי הכושר בעיר בשבת למשל. לדעתי צריך להתייחס לנושא על פי אזורים. אני מתנגד לפתיחת עסקים בשבת בשכונות הוותיקות. אבל בין זה לבין להיות קיצוני ולמנוע פתיחת עסקים הדרך ארוכה. למשל באזורי המסחר, בפארק אפק, אני לא חושב שזה יפריע למישהו אם יפתחו בשבת פאב או מועדון. זה הרי זה רחוק מאזורי המגורים. בשכונות החדשות הפתיחה צריכה להיות בהתאם לצרכים וכל עוד זה לא פוגע בחיים של אף אחד. בכל מקרה אני אתנגד להקמת עסקים ברחובות, כמו שאני לא ארצה שזה יהיה אצלי בבית".

לדעתך, ניתן יהיה לשפר את השירות לתושב בראש העין?
"כן. בעירייה ישנם עובדים מצוינים, עובדים טובים וגם פחות טובים – כמו בכל ארגון גדול. אבל מה שחסרה לדעתי היא התלהבות. לצערי לדעתי העיניים של העובדים כבויות. כשאתה חש שאתה חלק מארגון איכותי אתה נלהב, ואת זה אפשר לשנות".

"השיבוץ בגנים – שערורייה"

גם בתחום החינוך, יש לשגיא מה לומר. הוא לא חושב שצריך להגדיל את תקציב החינוך, הוא בעד להוסיף מתחרים למקום בלב ומתכוון לשפר את השירות שמעניקים באגף. "תקציב החינוך בראש העין מהווה 40 אחוז מהתקציב העירוני ואני לא חושב שצריך להגדיל אותו אלא לעשות בו שימוש מושכל" הוא אומר. "צריך לבנות בראש העין תיכונים נוספים, ביניהם תיכון עם מגמות טכנולוגיה גבוהות. זה לא דורש תקציב נוסף מהעירייה כיוון שהתקציב מגיע ממשרד החינוך. מה שכן, צריך להביא אנשי הייטק שיעשו פרויקטים ייחודים, שיעוררו אינטראקציה שתקפיץ את רמת התיכונים. בנוסף, חייבים בראש העין מכללה. זה מגדלור עירוני ולצידה להקים מעונות לסטודנטים. היום הנוער בורח מראש העין, יוצא לטיול אחרי צבא ולא חוזר".

על מקום בלב אומר שגיא: "צריך שיהיו לפחות שניים שלושה מתחרים למקום בלב על מנת לשפר את השירות. הם צריכים להיות הקבלן וקבלני המשנה יפעילו את הצהרונים ומעונות היום. ולא די בכך, צריך להיות גם פיקוח. לא של מקום בלב, אלא של אגף החינוך שהוא חלק מהמנהל שיקום ואז הפיקוח יקבע הכל – החל ממספר חוגים, סוג החוגים, פעילויות בחגים והכל בצורה מקצועית ותחת זכוכית מגדלת. בנוסף, אנחנו צריכים להיות מרכז אזורי בשני תחומים – אחד לתלמידים מתקשים, צריך לדאוג לתלמידים שנושרים במסגרת נפרדת וכן צריך לדאוג להקים מוסד למצטיינים. המטרה שהתלמידים לא יצאו מהעיר".

מה דעתך בנושא שיבוץ בגנים?
"אני חושב שזו שערורייה – לא פחות מזה. לא ייתכן שההורים עדיין לא יודעים איפה הילדים שלהם ישובצו, מי החברים שלהם, שהם לא פגשו את הצוות ואין להם מושג איזה גן מוכן ואיפה הוא יוקם לדעתי זה נובע מחוסר תכנון מוקדם. פתיחת שנת הלימודים תמיד מגיעה בזמן ואין סיבה שחודש וחצי לפני, ההורים יהיו בערפל".

אתה מתכוון לפעול בסוגיית סגירת המרכז לגיל הרך?
"אחרי שפגשתי הורים שעומדים בתור חודשים, זה צריך לבוא בשתי רמות. הראשונה, לפנות לקופת החולים שיגדילו את ההשתתפות שלהם ודבר שני לבדוק את ההעסקה של העובדות דרך עמותת הרווחה. העובדים במרכז צריכים להיות מתוגמלים גם בשעות העבודה וגם בביטולים. בנוסף את המרכז צריך להרחיב".

ספרך "נלחמות בצה"ל שיצא בשנת 2014 ומדבר בין היתר על כך שישנם מדדים שונים לגברים ולנשים, לא התקבל בצורה חלקה אצל כולם. יש טענו שהוא מפלה.
"מישהו הפך את הקערה על פיה. הייתי המג"ד הראשון בצה"ל שהיו לו ארבע נשים במטה: קצינת מבצעים, שלישות, תחזוקה ורופאה גדודית, והן היו מצוינות. מעולם לא אמרתי מילה נגד קורס טייס כי מי שעוברות אותו, הן יותר מוכשרות ממי שלא התקבל. אבל יש גם צד נוסף. ליוויתי את הקמת גדוד קרקל, הגדוד הוקם כגדוד נשים ובפלוגה הראשונה שהוקמה היו 99 בנות ונשארו 51. יתר הבנות התפרקו, נפגעו פיזית וחלקן שוחררו מהצבא. ממחקרים של הצבא הבריטי, האמריקאי והישראלי ניתן לראות שהבנות שלקחו חלק בגדודים משולבים יוצאות מהצבא עם נזקי גוף בלתי הפיכים שיישארו איתן לכל החיים. אז נכון שחצי מהן מצליחות, אבל זה תוך תשלום כבד שההורים וצה"ל צריך לשלם. בנוסף, 'היחידה לפיזיולוגיה של חקר הלוחם', בדקה ומצאה שהגדודים הורידו את הרף המבצעי, וזה פגע בכושר הקרבי. לא הנשים אשמות בכך, אלא הצבא ששיבץ נשים ביחידות כאלה".

ולבסוף, למה לבחור בך?
"ארבע וחצי שנים אני מתכונן לתפקיד ואני מוכן אליו. אני פעיל בתחומים רבים בעיר, ולמדתי המון בשנים האחרונות. נסעתי לערים אחרות כדי ללמוד ממנכ"לי הרשויות וראשי הרשויות מה ניתן ומה נכון לייבא ולשעתק לעיר. ודבר אחרון, אני מוציא לפועל. אני אומר את אשר על ליבי ופועל ללא לאות כדאי להשיג את המטרה בכל תחום שבו אני פועל".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר