בנגה בית אור צילום אילן חתוכה
בנגה בית אור צילום אילן חתוכה

בני בית אור בראיון: "אני מביא איתי יושרה, ידע וערכים"

הוא מתכוון לשפר את מערך התחבורה, להגדיל את תקציב החינוך, לקלוט תושבים וליצור מרכזי תרבות. בני (בנגה) בית אור, סגן ראש העירייה לשעבר, רוצה לעלות כיתה. ראיון שלישי בסדרה

פורסם בתאריך: 27.7.18 09:20

במהלך הקדנציה האחרונה כיהן בני (בנגה) בית אור כסגנו של בן משה, מאז התפטר מהתפקיד. הפעם הוא מבקש להעלות את הסטטוס שלו, ומתמודד מול בן משה על ראשות המועצה.

בית אור, המוכר יותר כ"בנגה", הוא בן 75, אב לשישה ילדים (הצעיר ביניהם בן 10) ומתגורר בשכונת גבעת טל משנת 1994. מאחוריו קריירה צבאית ארוכה – הוא שימש בעבר כמפקד עוצבת "קלע דויד" של חיל התותחנים, ראש אמל"ח יבשה, מפקד גדוד שריון 433 ונספח זרוע היבשה בוושינגטון. הוא מילא גן תפקידים רבים במערכת המוניציפאלית. בין השאר שימש כסגן וממלא מקום ראש העיר, יו"ר החברה הכלכלית, יו"ר מנהלת בניית המתחמים החדשים ויו"ר ועדת הביטחון העירונית.

בנגה, מה לדעתך השינוי המהותי ביותר שיש לבצע בעיר?
"קודם כל, צריך להתאים את מערכת ניהול העיר לעידן המודרני, המתאים לעיר בת 110,000 תושבים. צריך להתחיל לנהל את העיר על פי חזון, תוכנית אסטרטגית ותוכניות עבודה שנתיות. לבצע מעקב ומדידת ביצוע אגפי ומחלקות העירייה ולעדכן את המבנה הארגוני של העירייה, להקים מחלקת תרבות, להקים מחלקת תכנון ואסטרטגיה, להקים מנהלת אזורי תעשייה ועסקים, להקים מרכז שירות לתושב, לחדד את הגדרת יעוד ותפקידי כל אגף, עד העובד האחרון".

אם תיבחר, איך אתה מתכוון לפעול בנושא הבנייה בשכונות החדשות, אכלוס תושבים והסכמי הגג?
"קודם כל, אבנה את מנהלת בניית המתחמים מחדש, החל ממבנה ארגוני עם מענה לצרכים וסמכויות אשר יאפשרו לה לקחת אחריות מלאה על המגה פרויקט הזה, וזאת לצד הקמת צוות קליטת תושבים חדשים ותחנת מידע שתעמוד לרשותם. אקים צוות טיפול ייעודי בנושאי אחזקה וניהול המרחב הציבורי בפסגות אפק, שיהיה מסוגל לתת מענה מידי לבעיות המועלות על-ידי התושבים. אטפל בזירוז שיווק שטחים מסחריים על-ידי משרד השיכון בכל המתחמים על מנת לזרז פתיחת חנויות ובתי עסק לשירות התושבים. אזרז בניית מבני ציבור כגון ספריות ציבוריות, מועדונים קהילתיים, בתי כנסת ומוסדות חינוך. אדרוש ממשרד השיכון זירוז ביצוע גימור המרחבים הציבוריים ברחובות המאוכלסים. בנוסף, אציג דרישות בלתי מתפשרות ממשרדי השיכון, האוצר ורשות מקרקעי ישראל.

יש אוכלוסייה דתית במתחמים והיא עוד תגדל. אין מדובר בשכונה חילונית בלבד. מקווה הוא צורך חשוב לא פחות מבית כנסת או מגן ילדים"

"היום מאוד פופולארי להכריז על עצירת הסכם הגג, אך זו לא הדרך הנכונה. אמנע מהפרת הסכם הגג ומפתיחת קרבות בוטים נגד משרד השיכון. איום יותר אפקטיבי כשהוא קיים מאשר לאחר שהפעלת אותו. עצירת הסכם הגג תעכב מסירת דירות לאנשים שכבר רכשו או הגרילו זכות רכישה, והיא תיפתח פתח לתביעות משפטיות מכל הכיוונים, תעכב את בניית השטחים המסחריים ושטחי התעסוקה, שכל כך נחוצים גם לתושבים וגם לאיזון ההכנסות של העירייה מהארנונה, ותעכב את ביצוע הגמרים בשכונות מאוכלסות".

יש פתרון לתחבורה

לראש העין לא מעט קשיי תחבורה, איך ניתן לפתור אותם?
"לדעתי, פתרון בעיית התחבורה בראש העין נשען על מספר מרכיבים עיקריים. הראשון הוא התשתיות, כמו למשל הקמת חניוני חנה וסע, נתיבי תחבורה ציבורית, מחלף על כביש 444 ונתיבי גישה מהירים לתחנות הרכבת. השני הוא התחבורה הציבורית, ויש צורך בהגדלת צי האוטובוסים, הוספת יעדי תנועה, התאמה פנימית לשימוש ילדי בתי הספר וסנכרון טוב יותר ללוח הרכבות, מדידת ביצועים וניתוח תקלות ושיפורים באופן רציף. השלישי הוא נושא הרכבות, ובסוגיה הזאת אני אדרוש שני קווי רכבת: צפונית, במקביל לכביש 5 עם שתי תחנות בראש העין, ודרומית, שתגיע מאזור פתח תקווה עד מתחם הבנייה F. מעבר לכך, יש צורך ביצירת מקומות תעסוקה בעיר, שיקצרו את זמן הגעה למקום העבודה ויפחיתו את מספר היוצאים בבוקר מהעיר".

בנגה בית אור צילום אילן חתוכה

בנגה בית אור צילום אילן חתוכה

מכירת הקרקע להקמת תחנת הכוח בצומת קאסם על ידי חברי גבעת השלושה, מעוררת דאגה רבה בקרב התושבים. האם לדעתך ניתן למנוע את הקמת התחנה וכיצד?
"השתתפתי בקונגרס הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה) בשבוע שעבר בירושלים. יצאתי משם הרבה יותר אופטימי. בנוסף לגורמי ההתנגדות שכבר דובר בהם רבות, נציגת משרד הבריאות הציגה התנגדות נחרצת לפרויקט עקב החשש לזיהום מי האקוויפר. הקמת התחנה תגרום למספר בעיות. היא תגרום לביטול תוכנית חנה וסע צמודה לצומת קסם, שבאה כמענה לחלק מבעיית התחבורה הקשה. התחנה גם לא תתאפשר בניית כביש עילי מאזור השוק אל תחנת הרכבת הצפונית מעל כביש 5, כביש 444 וכביש 6. בנוסף, נוכחות תחנת כוח צמודה לכביש 5 תמנע אפשרות סלילת מסילת ברזל בצמוד לכביש 5. כל אלה בהחלט משפיעים על הסיכוי שהרעיון הזה ייגנז".

אחת מטענות התושבים החילוניים בעיר היא היעדר מקומות בילוי ופנאי בשבת. האם לדעתך יש לפתוח כאלה והאם תאשר פתיחת עסקים בשבת באזורים מסוימים?
"נאפשר פתיחת מקומות בילוי והסעדה בסופי שבוע, אך זה יהיה תוך שמירה על אי פגיעה ברגישות תושבי השכונות הדתיות. יש מספר מקומות בהם ניתן לפתוח עסקים בשבתות, כמו למשל מתחם לב ישראל, שהוא מחוץ לעיר, או המתחמים החדשים באזור התעשייה, וכמובן יש את פארק אפק. במקומות האלו העסקים ייפתחו, אך לא ליד שכונות דתיות. יש מספיק מקום לפתוח עסקים תוך שמירה על הרגישות של האוכלוסיות השונות".

איך אתה מתכוון לפעול על מנת לפתור את הבעיה של סגירת המרכז לגיל הרך?
"ברגע שאבחר, אקים צוות מקצועי שיבחן את הסוגיות ויבדוק לעומק אילו שירותים נוספים ניתן להוסיף למרכז כדי שיעמוד כלכלית על הרגלים. אנחנו עיר בהתפתחות מואצת שמגיעים אליה ללא הפסק זוגות צעירים, ולכן הצורך בשירותים נוספים לילדים הוא הזדמנות להצמיח בעיר עוד שירותים פרא-רפואיים, מלבד ריפוי ועיסוק או קלינאות תקשורת. לטעמי יש מקום וחובה להוסיף עוד טיפולים המוכרים בקופות ובסקטור הפרטי. נאתר אנשי מקצוע שיסכימו לקבל חדר ובית חם כדי לתת שירותם בשכר בעיר, כדי למנוע עזיבת זוגות צעירים. נושא המרכז לגיל הרך קרוב מאוד לליבי. יזמתי ותכננתי לבנות במתחמים החדשים מרכז לגיל הרך. מקווה שיתחילו לבנות אותו במתחם C בקרוב, כפי שתוכנן. אפשר לחבר את המרכז לגיל הרך לאוניברסיטה שגם יאמצו את המקום וגם ישמש עבורם מרכז לסטז'רים וייקחו עליו אחריות. ממש בושה איך המבנה של המרכז נראה היום. רצוי מאוד שמרכז כזה יפעל כמשק סגור, שינוהל עם תקציב ויעדים. ריבוי הילדים בעיר מעמיד בפנינו יתרון לגודל. אפשר לתת ערך מוסף בטיפולים למטפלים תושבי העיר, כדי שיבואו לכאן כדי לקבל שירותים".

בני (בנגה) בית אור

בני (בנגה) בית אור

תקציב החינוך חייב לגדול

האם, לכשתיבחר, תקציב החינוך בקדנציה שלך יגדל ומה סדרי בעדיפויות שלך בתחום זה?
"אין ספק שתקציב החינוך חייב לגדול משמעותית עם התפתחות אוכלוסיית העיר, מבחינת גידול בצוותי ההוראה ובמספר מוסדות החינוך המופעלים בה. גידול התקציב יושקע גם בגידול הפיזי של מערך החינוך, גם בפיתוח פדגוגי, בהעשרת תכנים בשיפור ההישגיות, וכן בשיפור מערכת האחזקה של מוסדות החינוך. מעבר לכך, המבנה הארגוני של אגף החינוך מחויב בשינוי לאור ההתפתחות הגדולה במספר התלמידים ובמספר מוסדות החינוך. לא מדובר רק תגבור אלא בשינוי תפיסתי.

"בתי ספר מעולים מתחילים במורים ובמנהלים מעולים, ולכן ניצור שדרה ניהולית איתנה ויציבה של מנהלי מערכות החינוך בעיר, כולל מפגשים תקופתיים קבועים של שדרת הניהול בהנחיית מנהל אגף החינוך לשם יצירת שפה משותפת למידה והתפתחות. נבחן ונחליט על מבנה החטיבות ומעבר לשתי חטיבות, יסודית ועליונה, ונשלים את המשך בניית בתי הספר במתחמים כולל ארבעה תיכונים. נקים צוות מיוחד לשיפור האקלים הבית ספרי יחד עם ועדי ההורים ומנהלי בתי הספר על מנת לחזק את חוויית הלימודים בבתי הספר. בנוסף, נקים מחלקת 'פרט' באגף החינוך אשר תיתן מענה לילדים בטווח גילאים רחב ובעלי צרכים מיוחדים ולבני משפחותיהם כדי לוודא שאף ילד מילדי העיר לא יישאר מאחור. מלבד זאת, נרחיב את היצע החוגים ב'מקום בלב', ונוסיף פעילויות לאם ולילד, פעילות לגיל הרך וחוגי העשרה".

ישנה גם מחלוקת בקרב התושבים סביב בניית המגה מקווה בשכונה החדשה. מה עמדתך בנושא?
"יש אוכלוסייה דתית במתחמים והיא עוד תגדל. אין מדובר בשכונה חילונית בלבד. מקווה הוא צורך חשוב לא פחות מבית כנסת או מגן ילדים. יתכן שלא כל החילוניים מודעים לזה. ביישוב כזה גדול, חייבים להיות מקוואות בהתאם לצורך ולביקוש. עם זאת, הצבעתי חד משמעית נגד הקצאת השטח עמותה פרטית חרדית מסוימת".

האם לדעתך במצב הנוכחי יש בכלל סיכוי שהבחירות יוכרעו בסיבוב הראשון?
"במידה והמתמודדים ישכילו לחבור אחד לשני, אז לא נגיע עם ריבוי מתמודדים ליום הבחירות, והסיכוי להכרעה בסיבוב הראשון יגדל. במידה ויישאר כל מספר המתמודדים, יפחת הסיכוי שמישהו מתוכם יעבור מעל 40 אחוז".

ולבסוף, למה לבחור בך?
"כי יש לי ניסיון ניהולי של מערכות גדולות בכלל ומוניציפאלית בפרט, שהוא הכרחי להצלחה של העיר. היחידים בעלי ניסיון כזה הם ראש העיר הנוכחי ואנוכי. ראש העיר הנוכחי נכשל בניהול העיר בחמש שנים שעברו, והסכנה הגדולה היא שהוא ימשיך בשעה שהעיר מכפילה את עצמה. בסופו של דבר ההכרעה תהיה בין שנינו, ואני יודע שרבים מייחלים למהפך בראש העין. אני מביא איתי יושרה, ידע בניקיון שורות, ניסיון, הכרת העשייה המוניציפאלית, הכרת העיר, ערכים, ניסיון ניהולי ומנהיגותי, הכרת ראש העין והעירייה. העיר בתהליך התפתחות ואכלוס מואצים. אין לנו מספיק זמן לניסוי וטעייה. אמירות כמו 'חוסר ניסיון הוא יתרון גדול' זה בדיוק כמו שטירון מוכשר לא יגויס לתפקיד הרמטכ"ל. כולם יודעים להבטיח, אבל ראש העין זקוקה לראש עיר שיודע גם לקיים ולהתחיל לבצע כבר ביום הראשון שאכנס לתפקידו. אני היחיד שיכול לעשות זאת".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר