אתי ונה. צילום אילן חתוכה
אתי ונה. צילום אילן חתוכה

"העיר צריכה לצאת מן המצר ולהרחיב את גבולותיה"

המתמודד הצעיר ביותר במרוץ לראשות העיר, איתי ונה, סבור שצריך לספח שטחים מדרום השרון לראש העין. בנוסף לשאיפות הטריטוריאליות הוא מדבר על התוכניות שלו לשיפור החינוך, על האופן בו יתמודד עם רעש הנחיתות ותחנת הכוח ועל פרשייה צבאית אחת שעיצבה את חייו

פורסם בתאריך: 17.8.18 10:01

למרות שאיתי ונה בן ה-38, נחשב למתמודד הצעיר ביותר לראשות העיר, ישנה מאחוריו פעילות חברתית רבת שנים בחינוך, בתרבות, בספורט, ברווחה ובכלכלה העירונית. הוא בוגר תואר שני במנהל עסקים ובכלכלה, נשוי למורן ואב לליאם ולאמלי .

"כל חיי אני איש של אנשים", מסביר יו"ר עמותת עסקים מצליחים ומנכ"ל שוק ראש העין, מה מניע אותו. "האנרגיות שלי, המטרות שלי והפעילות שלי, מגיל צעיר, תמיד השתלבו בחייהם של אנשים ובצורך לסייע ולשפר. באופן טבעי הצורך הזה פונה לאנשים שעימם אני חי. אני אוהב את העיר הזאת, גדלתי כאן וראיתי אותה צומחת. תושביה מורכבים מאנשים עימם חייתי ומאנשים שהגיעו לעיר והפכו במהרה לחלק ממעגל הקהילה שלי. ואז הגיע השלב בו הניסיון, התוצאות והמשוב החם מאנשי העיר, הבשילו לחשיבה על הגשמה רחבה וכוללת של החזון והתכניות שלי עבור העתיד של העיר".

לדבריו ההחלטה להתמודד מלווה אותו זמן רב. אחרי שהוכיח לעצמו שהרעיונות שלו ישימים, הוא גם רכש לאורך השנים את הידע, הניסיון והמוטיבציה להעביר אותם לשלב הבא ולגרום להם לרקום עור וגידים. "אני אדם רציונאלי ושיטתי", הוא מסביר. "החלטתי לבחון את הפוטנציאל ואני רואה שצדקתי. מיום ליום כוח התמיכה של המצטרפים הפעילים והתומכים הולך וגדל. לא השקעתי אנרגיות בתעמולה, לא השקעתי ממון אישי ולא של אחרים במהלך הקמפיין. הפנייה שלי לתושבים מלווה בעובדות ובהישגים בפועל שבסופו של דבר הם העדות המשכנעת ביותר".

איתי ונה

איתי ונה

אחד הנושאים החשובים לונה הוא תחום החינוך. "עיר שמגדלת אנשים עם חזון, את זה אפשר להשיג רק על ידי השקעה בחינוך", הוא מצהיר. "העשייה הכלכלית והפיזית היא חשובה מאוד, אבל בלי השקעה שמניעה אותה, היא כמו קליפה ריקה".

הוא גיבש תוכנית אב לחינוך שנקראת "מעמיקים שורשים פורשים כנפיים אל המחר". מבחינתו כל ילד הוא עולם ומלואו והלמידה הם הבסיס ליצירת העתיד. "כשאני חושב על ילד שנגד כל הסיכויים ניתנת לו ההזדמנות למצות את הכישרון והפוטנציאל שלו, אני חושב לא רק עליו אלא על ההון האנושי האדיר שתוך מספר שנים העיר כולה תהנה ממנו", אומר ונה. "לא ייתכן שבעיר כל כך גדולה לא יהיה מערך תגבור והעשרה ראוי לשמו אם בכלל קיים. אדם צריך לדעת את עברו. ללא עבר אין עתיד והפסיפס האנושי של ראש העין מתבטא גם במגוון רחב של בני הגיל השלישי. העבר שלהם הוא השורשים שלנו וגם להם מגיע התייחסות. אנשים אלה בגיל הבינה נושאים איתם היסטוריה עשירה. חלקה של מאבקים קיומיים, חלקה של מלחמות הישרדות וחלקה של רוחניות תמימה. הכבוד שלנו כלפיהם צריך להתבטא במעשים ולא במילים ריקות, כגון: הקמת מקום ראוי ומאחד בין כלל האוכלוסיות, מגוון פעילויות, חוגים והעשרה".

מה אתה חושב על הסכם הגג, שנחשב בעייתי בעיני מרבית תושבי העיר?
"בימים אלה יש יותר ויותר דיבורים על הצורך בהקמת שטחי מסחר תעסוקה ובילוי כמקור הכנסה חיוני והקלה בארנונה. בינתיים, אין מעשים. אף אחד לא מצביע על פתרון, או לפחות אומר מאיפה יבואו השטחים האלה. אולי כי הפתרון מונח מול עניינו ומסביבנו, וכל מה שצריך זה לחשוב עליו לבדוק ולבצע".

"משפחתי התפרקה וילדי עברו לעיר אחרת. הקושי התעצם ובלית ברירה נאלצתי להסכים לעסקת טיעון. כאב צעיר העומד מול משפחה מפורקת, והוצאות כספיות אדירות הבנתי כי התהליך עלול להיגרר עוד שנים"

מה זאת אומרת?
"בדקתי את הנושא משפטית. מסביב לראש העין ישנם שטחים של המועצה האזורית דרום השרון, כ-100 אלף אלף דונם שמשרתים כ-34 אלף תושבים – ויש לספח חלק מאותם לשטח ראש העין. ערים אחרות כמו דימונה ורחובות כבר נהנים מפיתוח השטחים שסופחו אל עירם משטחי המועצות האזורית שסביבן. תושבי קריית- גת מצפים בימים אלה להכרעה על הרחבת שטח אל תוך שטחי המועצה האזורית שפיר. את הדרך הזו אני מתכוון ליישם במקום המתאים ביותר בארץ – בראש העין. אין שום סיבה שדווקא העיר שעומדת בראש החזית הלאומית של פתרון משבר הדיור ויותר מאשר מכפילה את אוכלוסייתה, לא תצא מן המצר ותרחיב את גבולותיה. יותר שטח לתושב פירושו יותר מקום לפיתוח, יותר הקלה בארנונה, יותר תקציב לתשתיות, ומעל לכל יותר השקעה בחינוך לכל ילד".

האישום, הזיכוי והערעור

אחד הנושאים שבו ונה הולך בין הטיפות, כמו מרבית המתמודדים עד כה, היא הדרישה לפתוח מקומות בילוי ופנאי בעיר בשבתות. "אנחנו נמשיך לשמור על הצביון של ראש העין ולכן לא יפתחו מקומות בשבת בראש העין הוותיקה", הוא אומר. "מהבחינה הזאת הכל יישאר כפי שזה קיים היום. ובבוא היום, כשיבנו אזורי התעשייה בפאתי העיר, נשקול את הנושא ונתאים את הצרכים לכלל האוכלוסייה".

לראש העין ישנם לא מעט קשיי תחבורה, זו בעיה שניתן לפתור?
"השאלה והתשובה נכונות גם לתחנת הכוח ולמטוסים שמטרידים את התושבים בראש העין. הפתרון הוא מאוד פשוט: צריך לשים את ראש העין בסדר העדיפויות הממשלתי. ברגע שכך יהיה יגיעו גם הפתרונות. צריך להפעיל לחצים מול הגורמים הממשלתיים כדי לייצר את הפתרונות הללו, ולי יש את היכולת לעשות את זה".

מהו בעיניך השינוי המהותי ביותר שיש לבצע בעיר?
"ישנם לא מעט נושאי ליבה חשובים – תיקון הסכם הגג שנחתם עם משרד השיכון, חינוך, מלחמה בלתי מתפשרת על איכות חיינו מול מפגעי הרעש הקשורים למטוסי, התכנית להקמת תחנת הכח סמוך לצמת קסם, דיור לזוגות הצעירים, תחבורה ופתרון משבר הפקקים, הערכות כלכלית עירונית מול האוכלוסייה הגדלה. בנוסף, כולם מבינים שיחס שטחי המסחר והתעסוקה בעיר הוא יחס שלילי. לא ברור לי איך ממשיכים להגדיל שטחי בנייה למגורים ולא נותנים את הדעת על מקומות מסחר ותעסוקה. זה פוגע באיכות החיים של כולם. באשר לכוח האדם בעירייה – צריך לדעת איך להניע את כוח האדם הקיים ולהוביל אותו לתפקוד מקסימלי לטובת שיפור רווחת התושבים. בסך הכל יש בעירייה כוח אדם טוב, רק צריך לדעת להפעיל אותו".

וישנה גם פרשייה צבאית אחת שעיצבה את חייך אפשר לומר – לאחר שהשתחררת מהצבא הוגש נגדך כתב אישום בגין גניבת ציוד צבאי.
"זה היה המשבר הקשה והמלמד ביותר בחיי. שירתי כלוחם ביחידת דובדבן וסיימתי כקצין מצטיין. בזמן שרותי הצבאי, התבקשתי על ידי מי שכיהן כמפקד הבסיס דאז להוציא אשרת כניסה לרכב. לימים התברר לי כי אותו מפקד ונהג הרכב גנבו ציוד צה"לי מהבסיס. עם היוודע דבר המעשה, נפתח הליך פלילי כנגדם. מפקד הבסיס, שרבב גם את שמי וניסה להאשים אותי בגניבה, כדי לנער מעליו את האשמה. במשפט הוכח מעל לכל ספק כי לא הייתי שותף למעשה. לשמחתי בית המשפט קבע בתום שלוש וחצי שנים, כי היה עינוי דין וזיכה אותי מאשמת הגניבה. נמצאתי אחראי משמעתית על התנהגות שאינה הולמת בשל אישור הכניסה והורדתי בדרגה. בסופו של דבר הסעיף בו נמצאתי אחראי, הוא מנהלי וקשור לטעות אותה עשיתי בתום לב מתוך הערכה ואמון שהיה לי בסולם הדרגות בצה"ל".

אך בזה לא תם הסיפור של ונה עם הצבא. לאחר שבית המשפט זיכה אותו לחלוטין מאשמת גנבה, בפרקליטות ערערו. "במקביל לכל תקופת השפל הנוראית הזו, משפחתי התפרקה וילדי עברו לעיר אחרת", הוא מספר בכאב. "הקושי המתמשך התעצם ובלית ברירה נאלצתי להסכים לעסקת טיעון. כאב צעיר העומד מול משפחה מפורקת, והוצאות כספיות אדירות, אזרח פשוט מול מערכת משומנת, הבנתי כי התהליך עלול להיגרר עוד שנים נוספות. בין האפשרויות – לקבל את עסקת הטיעון, לרדת לדרגת טוראי במילואים ולהמשיך בחיי, או להמשיך להיאבק ואולי בדרך לאבד את משפחתי – התא המשפחתי והנטל הכלכלי הכריעו את הכף. העדפתי להביט קדימה. זה לא היה קל, אך הוכחתי לעצמי שאפשר לבנות גם מחורבות מהריסות בלתי אפשריות. מהמקום הכי נמוך הבטחתי לעצמי שאני רק אביט קדימה לבנייה ושגשוג. אני לוקח אחריות מלאה על הטעות אותה ביצעתי מתוך תמימות ורואה בה לקח ומורה לחיים. מבחינתי זהו חלק מההכשרה ותהליך הלימוד הכואב שהופך את בעל הניסיון לחכם יותר".

אתי ונה. צילום אילן חתוכה

אתי ונה. צילום אילן חתוכה

"אני מביא קבלות"

באשר לתכוניותיו לשיפור העיר, מתוון ונה להקים מרכז מדע טבע וטכנולוגיה בלב העיר. "לשם כך, אני פועל לרתום משרדים ממשלתיים ומוסדות אקדמיים", הוא מסביר. "המטרה להקים מרכז השכלה בתוך העיר, מעבדות מחקר, סדנאות מדע, כיתות לימוד חווייתי והזדמנויות יום יומיות של חשיפה להשכלה מדעית מבלי לשלוח את ילדינו מחוץ לעיר. הזדמנות לשוויון למעוטי הזרמים השונים. למדתי היטב את הנושא וכבר נפגשתי עם שר המדע כדי להתחיל בתהליך. בנוסף, הקמת 'עיר חכמה'- הרעיון לחסוך מיליוני שקלים לעירייה על ידי שליטה ובקרה (כמו בירושלים ובמודיעין) דרך שילוב הטכנולוגיות, מידע ותקשורת ופתרונות האינטרנט באופן מאובטח במטרה לנהל את נכסי העיר. את זה אני מתכוון לעשות על ידי הכנת תשתיות בכל רחבי העיר, שדרוג המערכות, חיבור WIFI לכל העיר והנגשת מערכת העיריה לתושבים תוך שקיפות מלאה".

אתה חשוב שבמצב הנוכחי יש סיכוי שהבחירות יוכרעו בסיבוב הראשון?
"הכל יכול להיות. ימים יגידו".

איך אתה רואה את ראש העין בעוד חמש שנים?
"אני רואה עיר מגובשת לא רק על כל חלקיה אלא גם על כל רבדי האוכלוסייה. עיר עם הזדמנויות עסקיות, אפיקים לימודיים, חיי תרבות תוססים ושווים לכל נפש. אני רואה השקעה אדירה בחינוך עם תוצאות כמעט מידיות. אני רואה את יוזמתי לשיתוף יצירתי בין הקהילה העסקית בעיר לציבור הרחב תופסת תאוצה והופכת למדיניות. את נטל יוקר המחייה יורד ובמקביל עלייה בשגשוג וחשיפה של העסקים".

ולבסוף, למה לבחור בך?
"למעומדים לראשות העיר, יש כוונות טובות, יש תכניות, יש חזון והבטחות כנות לעתיד. אני לעומת זאת מביא קבלות, עובדות והגשמה של חזון שכבר מתחילתו אפשר לראות ולחוש אותו בעיר. כל זאת כמעט יש מאין ללא תקציב, ללא תשתית וללא תמיכה פוליטית. כשהאנרגיה הכישרון והיוזמה מקורה באנשי העיר הזאת. אנשי העסקים והציבור הרחב והמודע שיש בעיר שלנו ויש לי יתרון ביכולת לשים את ראש העין עם כל האתגרים והמכשולים, בראש סדר העדיפויות מול שרים וחברי כנסת בממשלה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה באמת לבחור בך? אחרי שתיבחר תהיה חייב לשותפים שלך לקואליציה על חשבון הבוחרים ואז תלמד מה באמת חשוב, הכיסא,
    אתה ומתמודדים אחרים אומרים אותו הדבר, אז במי לבחור? אני לא בטוח שיש לך כלים להתמודד עם הירושה שמשאיר אחריו בן משה, לכן לא אבחר בך, אגב, יש לך נסיון צבאי בגילוי מוקשים, כי תזדקק לו בשדה המוקשים שיציבו לך עובדי העירייה,

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עשית שעורי בית. לאיזו גודל מתוכננת העיר 100 אלף, בבוקר יוצאים מהעיר ובערב חוזרים,אל תחזור על השגיאה
    של הגאונים הקודמים שנתנו שטחים לתעשיה ומסחר לכפר קאסם תמורת כלום, לכן על תבנה למגורים ב10 שנים הקרובות רק לתעשיה מסחר ובידור,

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר